Miten teillä on valittu lukio mihin nuori pyrkii?
Meillä on n. 8,5 keskiarvon saanut tyttö joka ei osaa päättää pk-seudulla. Itse ajattelen että menee parhaaseen lukioon mihin pääsee yhdellä kulkuvälineellä mieluiten ettei kulkeminen käy liian raskaaksi. Vai kannattaisiko mennä erityislukioon? Tyttö on erittäin lahjakas kuvaamataidossa.
Kommentit (28)
Torkkelia on kyllä mietitty myös. Itse valitsin lähilukion (silloin melkein Suomen alhaisin keskiarvoraja) jossa puolet olivat lähinnä päivähoidossa kun eivät muutakaan keksineet. Ihme kyllä kirjoitin L:n aperit. Toivoisin että tytär pääsisi lukioon jossa olisi opiskeluun inspiroivaa porukkaa.
Erityislukiot ovat turhia ellei aio kuvaamataidon opettajaksi tai nimenomaan opiskelemaan taiteita yliopistoon. Lukion pakollinen oppimäärä on kaikille sama ja kannattaa enemmin keskittyä siihen mitä kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa ja jos hakee amkhon niin kurssiarvosanoihin sitten myös. Lyhyt koulumatka/laadukas opetus on hyvä koulunvalintaperuste, ei erityislukio ellei ole varma että haluaa opiskella/valmistua kyseiseltä erikoisalalta. Huippulukioihin hakeutuu yleensä oppilaita vain korkealla keskiarvolla eikä opetus välttämättä ole erityisen laadukasta. Miettikää lukiota enemmän jatko-opintojen kannalta. Jos kuvaamataito kiinnostaa, siitä voi suortittaa useimmissa lukiossa useamman kurssin tai harrastaa sitä, eikä mennä turhanpäiten keräilemään soveltavia kursseja ensin täyteen, miten erityislukioissa usein käy. Toki jos aikoo esim. ammattiurheilijaksi tai on erittäin aktiivinen harrastaja voi erityislukio olla hyvä vaihtoehto.
Isossa kaupungissa riittää valinanvaraa. Yksi halusi lähimpään, toinen englanninkieliseen ja kolmas teknilliseen.
Erikoislukiot saattaa olla aika rasittavia, koska pakollisen oppimäärän lisäksi kyseisessä taideaineessa on paljon pakollisia opintoja ja voin kertoa, että kuvaamataidon erityisopinnot eivät ole niitä kaikkein helpoimpia (vievät paljon aikaa, iltojakin saa viettää koululla ja jossain vaiheessa kursseista saattaa tulla vain pakkopullaa). Monissa ihan normaaleissakin lukioissa on hyviä kuvaamataidon kursseja, joissa on runsaasti valikoimaa. Itse olin kanssa lahjakas kuvaamataidossa mutta valitsin silti Helsingistä Viikin lukion, jossa runsas valikoima kuviskursseja plus matka kotoa taittui hyvin kahdella bussilla (ei ollut mielestäni liian rasittava).
Meillä nuori valitsi erikoislukion. Annettiin nuoren itse tehdä valinta.
Meillä saa mennä ihan minne haluaa. Kuskaan tai ostan vaikka kämpän lukion vierestä jos on tarvis.
1. lukiolainen päätti itse. Haki Helsingin ns. huippulukioihin, joissa oli kaikkein korkeimmat keskiarvovaatimukset. Pääsi sisään lukioon, joka oli toivomuslistalla no:2 (peruskoulun päättötodistus 9,4) 2. kotikaupungin ainoaan lukioon. Harkitsi hetken myös Helsinkiin lähtöä, mutta katsoi järkevämmäksi opiskella kotoa käsin. (Peruskoulun päättötodistus 8,7) Kummatkin valinant ovat olleet hyviä. Vanhempi nautti tosiaan siitä, että pääsi "kaltaistensa" joukkoon. Nuoremmalla vielä opiskelu kesken.
:) mä päätin asian ihan itse ja samoihin lukioihin hain kun ylä-asteen luokkakaverit. Vähän hajaannuttiin pääkaupunkiseudulla kun lukioon lähdettiin mutta samaan paikkaan tuli kuitenkin pari hyvää ystävää...
Lähtisin miettimään sitä kautta että onko taiteilijan ammatti realistinen ja hankkiiko sillä tulevaisuudessa leipänsä, eli kannattaako satsata kuvaamataitoon?
Vai olisiko parrempi mennä matematiikka, äidinkieli tai johonkin vieraaseen kielleen panostavaan lukioon, olisiko siitä kuitenkin enemmän hyötyä tulevaisuudessa.
Meidän lapsella oli sellainen kerkiarvo että haki kaupungin toiseksi parhaaseen lukioon (Turku), tosin valintavuoden keskiarvot oli sellaiset että olisi päässyt siihen kaikkein pahaaseenkin lukioon, mutta onneksi ei menny koska se oli matematiikka painotteinen ja tytön lahjat loppuin pitkässä matematiikassa kesken ja joutuin vaihtamaan lyhyeen. No kirjotukset ei sitten menny putkeen ja sai sen verran huonot paperit että ei päässyt opiskelemaan haluamiinsa tiedekuntiin, joten alkoi viettää välivuotta ulkomailla työskennelle.
Mä sain valita kahden lukion välillä. Ammattikoulukin olisi ollut, mutta vanhemmat ja yläasteen opo ei antaneet mennä ammattikouluun...:( olen edelleen hukassa kun en löydä omaa paikkaani.
Anna lapsesi päättää ja kyselet mitä lapsi haluaa ja mietitte yhdessä miten nämä lukiot toteuttavat nämä tarpeet. Ennemmin kuvis harastuksena kuin koulussa painotettuna.
Lapsi valitsi itse sen lukion, jonne matka oli kohtuullinen, mutta jonne oli paljon korkeampi keskiarvoraja kuin lähilukioon. Kahden tunnin päivittäinen koulumatka ei näytä rasittavan.
Valitsee itse. Töölön yhteiskoulu on ykkösenä. Kulkuyhteydet merkittävä tekijä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:25"]
Valitsee itse. Töölön yhteiskoulu on ykkösenä. Kulkuyhteydet merkittävä tekijä.
[/quote] riippuu mistä päin tulee mutta Ressu lähempänä
Mun sai valita ihan itse, 9.5 ka, eikä päässyt haluamaansa, joten toinen vaihtoehto oli tämä lähilukio, joten sinne pääsi heittämällä. Jätti kesken, kun vitutus oli niin suuri.
Ei kannatta laittaa kaikkia munia yhteen koriin... niin totta.
Meillä on molemmat valinneet itse ja omanlaisensa lukiot löytyi molemmille. Erikoislukioissa on se etu, että niissä opiskelee samanhenkistä porukkaa. Eli ei tarvitse ajatella vielä esim. taiteijan ammattia vaan kivoja kavereita ja viihtyisiä vuosia. Omani on Märskyssä ja nauttii päivittäin urheilusta ja kavereistaan. Valmennuksella saa kursseja korvattua eli ei ole ihan sama asia, kuin peruslukiossa opiskeleminen.
En ole puuttunut millään tavalla. Toinen meni lähilukioon ja toinen Märskyyn koska itse halusivat
Saa valita ihan itse, hakee nyt tänä keväänä. Kaikissa lukioissa olemme käyneet tutustumassa ja aika paljon painaa se fiilis mikä käynniltä jäi.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:46"]
Mikä on Märsky?
[/quote]
Jopa äiti Turusta tietää Märskyn. Mikke G kirjoitti sieltä.
Minä valitsin aikoinaan ihan itse. Mulla oli vaihtoehtoina suht koht hyvä lukio melko läheltä ja sitten huippulukio. Onneksi valitsin sen huippulukion! Jos asutte pk-seudulla, kannattaa hakea Torkkeliin. On mukava, jos saa käydä lukion samanhenkisessä porukassa.