Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomat, millaista on elämä ilman ruuhkavuosia?

Vierailija
15.10.2013 |

Ruuhkavuosilla tarkoitetaan sitä aikaa, kun samaan aikaan pitäisi venyä lasten hoivaamiseen ja kasvattamiseen, uralla eteenpäin pyrkimiseen, parisuhteen hengissä pitämiseen, ystävyyssuhteiden ylläpitoon, harrastuksiin jne. Joskus tässä vaiheessa rakennetaan taloa tai pidetään huolta ikääntyvistä vanhemmista. Kiirettä, stressiä ja kipeitä kompromisseja riittää moneksi vuodeksi.

Kuvittelisin, että ilman lapsia nämä ikävuodet eivät ruuhkaudu. Millaista elämää se sitten on? Miten käytätte aikaanne? Mitä projekteja teillä on lasten sijaan?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia elämää tämä on.

Vierailija
2/56 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle: ihan samoja luettelemiasi asioita kuten uralla eteenpäin pyrkiminen, parisuhteen hengissä pitäminen, ystävyyssuhteiden ylläpito, harrastukset, talon rakentaminen tai ikääntyvistä vanhemmista huolehtiminen. Kaikkea tuota samaa normaalia elämää, lukuunottamatta sitä omien lapsien kasvattamista. Kiirettä, stressiä ja kipeitä kompromisseja riittää moneksi vuodeksi lapsettomillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täti on lapseton, ja kyllä hänen ja miehensä elämä on vähän sellaista "päiväni murmelina"-elämää. Nuorena ostivat talon, vanhemmat ovat tädillä kuolleet jo 30 vuotta sitten, ja työ on se joka on vienyt kaikki mehut, eivät ole matkustelleet tai mitään, he ovat kehittäneet ruuhkavuodet pelkästään työtä tekemällä, ja mökin pikku hiljaa rakentamalla, ja mies on käynyt aina hirvimetsällä. Nyt ovat jäämässä eläkkeelle, on omakotitalo, kaksi mökkiä, miehen vanha kotitalo, vene ja auto, eivät varmaan vieläkään ehdi matkustella, taloakin pitäisi vähän remontoida.

Tädin mies sekoitti minut ja minun tyttäreni kun ei tajunnut ajan kulumista, oli nähnyt minut pienenä ennen vanhempieni eroa, ja kun tapasin heidät seuraavan kerran oli minulla jo 6-vuotias tytär, setä oli väittänyt tädille, että tottakai hän on nähnyt tyttäreni pienenä, hän muistaa sen selvästi, ei vaan tajunnut heti että siitä oli yli 20 vuotta aikaa, ja se saman näköinen pikkutyttö oli silloin minä :) Eikä ollut kyse vanhuuden höperyydestä, oli vasta viisikymppinen silloin. He eivät vaan näe sitä ajan kulua kun ei ole lapsia josta sen vääjäämättä näkee, ja huomaa miten nopeasti aika kuluukaan ja itse vanhenee. Ja täti on ollut kateellinen muiden perhevapaille, jopa siitä että työkaverit ovat hoitaneet sairasta lasta kotona.

Vierailija
4/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään teidän ruuhlavuosia valittavien vässyköiden työt, kun haette lapsianne hoidosta ja kun olette sairaan lapsenne kanssa kotona. Me joudutaan joustamaan omista loma-ajoista jotta te voitte lomailla samaan aikaan mussukoidenne loman kanssa. Meilläkin on elämä, joka ei pyöri lasten ympärillä. Ärsyttää, että me joustamaan koska te olette päättäneet lisääntyä ja me emme. ärsyttää varsinkin toi lapsettomien syrjiminen lomien suhteen! On se jumalauta kiva olla lomalla saatana toukokuu, koska teidän on tietty saatava olla lomalla sillon ku teidän koululaiset. Älkää valittako ruuhkavuosista!! Meillä on kans lapsettomilla murheet! Itse olette lapset päättänyt tehdä eli turha valittaa!

Vierailija
5/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 00:21"]

Me tehdään teidän ruuhlavuosia valittavien vässyköiden työt, kun haette lapsianne hoidosta ja kun olette sairaan lapsenne kanssa kotona. Me joudutaan joustamaan omista loma-ajoista jotta te voitte lomailla samaan aikaan mussukoidenne loman kanssa. Meilläkin on elämä, joka ei pyöri lasten ympärillä. Ärsyttää, että me joustamaan koska te olette päättäneet lisääntyä ja me emme. ärsyttää varsinkin toi lapsettomien syrjiminen lomien suhteen! On se jumalauta kiva olla lomalla saatana toukokuu, koska teidän on tietty saatava olla lomalla sillon ku teidän koululaiset. Älkää valittako ruuhkavuosista!! Meillä on kans lapsettomilla murheet! Itse olette lapset päättänyt tehdä eli turha valittaa!

[/quote]

No jos työnantaja jatkuvasti syrjii muita antamalla aina samat loma-ajat toisille niin kannattaisi valittaa. Esim. samassa työpaikassa ei ole ok että vuodesta toiseen lapseton on jouluna töissä ja perheet kotona, kyllä lapsettomallakin on oikeus viettää joulua läheistensä ja vaikka läheisten lapsien ja sukulaisten kanssa. Se lapsi on oma valinta, ei mikään etuoikeus kaiken saamiseen muiden kustannuksella.

Vierailija
6/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:44"]

Ruuhkavuosilla tarkoitetaan sitä aikaa, kun samaan aikaan pitäisi venyä lasten hoivaamiseen ja kasvattamiseen, uralla eteenpäin pyrkimiseen, parisuhteen hengissä pitämiseen, ystävyyssuhteiden ylläpitoon, harrastuksiin jne. Joskus tässä vaiheessa rakennetaan taloa tai pidetään huolta ikääntyvistä vanhemmista.

[/quote]

Miksi tässä puhutaan normaalista elämästä jonain ruuhkavuosina? Ilmeisesti ne lapset sitten tuovat jotain ruuhkaa kun muun elämän hoitaminen on niin haasteellista siinä sivussa? Mulle ainakin parisuhteen hyvinvoinnin ylläpitäminen, uralla eteneminen, ystävyyssuhteiden ylläpitäminen ja harrastukset on ihan normaalia elämää eikä rajoitu mihinkään vuosiin. Talon rakentaminen/hankkiminen on oma valinta ja sen voi itse päättää milloin haluaa tehdä. Ikääntyvät vanhemmat on sitten sen ajan murhe kunhan vanhenevat sen muutaman vuosikymmentä ensin. En ihan oikein ymmärrä mikä noissa asioissa saa ruuhkavuosi-merkityksen muu kuin sitten lapsiperheiden arjesta selviäminen? Itse jokainen kuitenkin päättää milloin haluaa lasta yrittää... Onko tämä jotain ihmeen lapsiperheiden ylistystä mitä superihmisiä ovat ruuhkavuosineen toisin kuin lapsettomat? Ei siinä varmasti ovatkin, itse en jaksaisi lapsiperheen elämää ja onneksi ei edes kiinnostaisi.

Vierailija
7/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tylsää ja tarkoituksetonta tämä elämä lapsettomana 39-vuotiaana. Olisin halunnut lapsia mutta kukaan mies ei huolinut minua joten lapsettomaksi vanhaksipiiaksi jäin. Tympeää.

Vierailija
8/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tylsää ja tarkoituksetonta tämä elämä lapsettomana 39-vuotiaana. Olisin halunnut lapsia mutta kukaan mies ei huolinut minua joten lapsettomaksi vanhaksipiiaksi jäin. Tympeää.

Vierailija
9/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä ne lapset tuo sen ruuhkan siihen elämään, sitä vaan ei voi ymmärtää ennenku kokee sen :) mutta ei sitäkään tartte tai pakko ole kokea, viettäkää rauhassa vapaa elämä :)

Vierailija
10/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapseton kolmikymppinen, eikä ole kyllä mistään ruuhkavuosista tietoakaan. Työ, harrastukset, parisuhde ja ystävät ovat tärkeitä, mutta ei ole tullut ollenkaan sellaista fiilistä, että pitäisi tehdä vaikeita kompromisseja, vaan aikaa riittää hyvin kaikkeen, mitä haluan tehdä. Olen joskus miettinyt, että miten tähän elämään sopisi lapsen hankkiminen, ja vastaus on että ei kyllä mitenkään. Olen kyllä nähnyt, miten paljon lapset muuttavat tilannetta. Sen takia pidän juuri lasten hankintaa keskeisenä elämän ruuhkauttajana. Tietysti joku voi myös päättää omistautua lapsilleen ja jäädä kotiin ja estää ruuhkaa tällä tavalla, mutta oma elämäni on epäilemättä paljon leppoisampaa näin ilman lapsia. -ap

Vierailija
11/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 00:51"]

Juu kyllä ne lapset tuo sen ruuhkan siihen elämään, sitä vaan ei voi ymmärtää ennenku kokee sen :) mutta ei sitäkään tartte tai pakko ole kokea, viettäkää rauhassa vapaa elämä :)

[/quote]

Niin no ei sitten varmaan kannattaisi laskea ruuhkavuosiksi muita asioita kuin ne lapset, jos ne lapset sen ruuhkan tuovat eikä mikään muu asia. On sitä parisuhteet ja harrastukset sun muut lapsettomillakin. Mutta eihän lapsettomat mistään mitään ymmärrä ennen kuin itse kokevat, tietysti;) Ette tekään ymmärrä millaista on elää lapsetonta elämää, mutta sitä ei olekaan pakko ja tarvitsekaan kokea, viettäkää rauhassa ruuhkainen elämä:)

Vierailija
12/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 00:48"]

[/quote]

Yrititkö adoptoida? :)

Vierailija
13/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kiitos niin vietetäänkin, ihanaa kun ei ole lapsia ruuhkauttamassa elämää eli tekemässä siitä kiireisempää ja vaativampaa siltä osin, voi täysillä keskittyä kaikkeen muuhun vapauteen:) Sitä kun ei vaan voi ymmärtää ennen kuin kokee sen:)

Vierailija
14/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ku on siinä kaiken messissä niin kyllä se vielä himpun kiireisempää elämä on :)

Vierailija
15/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 01:05"]

Lapset ku on siinä kaiken messissä niin kyllä se vielä himpun kiireisempää elämä on :)

[/quote]

Entä sitten? Oma valinta :)

Vierailija
16/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 01:05"]

[/quote]

Kiitos niin vietetäänkin, ihanaa kun ei ole lapsia ruuhkauttamassa elämää eli tekemässä siitä kiireisempää ja vaativampaa siltä osin, voi täysillä keskittyä kaikkeen muuhun vapauteen:) Sitä kun ei vaan voi ymmärtää ennen kuin kokee sen:)

[/quote]

juu, en sanonutkaan että vapaa lapseton elämä olisi yhtään huonompaa :) itsekin toivon että jossain vaiheessa piakoin pääsisin viettämään vapaampaa elämää kun lapset ovat isompia :) että saisi vihdoin aikaa harrastaa omia asioita ja kerkeäisin huomioida miestänikin ja itseänikin enemmän :) uskoisin että senkin aika vielä tulee. Lapsettomat, nauttikaa vapaudestanne.

Vierailija
17/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et voi tietää, ellet ole kokenut" on typerä ja merkityksetön fraasi, jota on lapsettomana saanut kuulla aika monta kertaa. Siitäkin huolimatta tulee mieleen, tietääköhän moni kahden lapsen äiti, millaista on todella elää parhaita vuosiaan vain itselleen ja tärkeinä pitämilleen asioille, nauttia ennennäkemättömästä vapaudesta ja mahdollisuuksista ja yhdistää syvästi merkityksellinen elämä leppoisaan arkeen. Oma lapseton elämäni kun on hyvin erilaista kuin se, mitä vietin tyypillistä lastenhankintaikää edeltäneet nuoruusvuodet. Niiden perusteella arvioituna lapseton elämä varmasti vaikuttaisikin tyhjältä, mutta asiat ovat kyllä menneet ainakin omalta kohdaltani paljon paremmin kuin olisin uskaltanut toivoakaan. Iso osa tätä liittyy siihen, että minkäänlaisia ruuhkavuosia ei ole koskaan tarvinnut kärsiä, vaan on voinut aina tehdä juuri sitä, mitä haluaakin.

Vierailija
18/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 01:19"]

"Et voi tietää, ellet ole kokenut" on typerä ja merkityksetön fraasi, jota on lapsettomana saanut kuulla aika monta kertaa. Siitäkin huolimatta tulee mieleen, tietääköhän moni kahden lapsen äiti, millaista on todella elää parhaita vuosiaan vain itselleen ja tärkeinä pitämilleen asioille, nauttia ennennäkemättömästä vapaudesta ja mahdollisuuksista ja yhdistää syvästi merkityksellinen elämä leppoisaan arkeen. Oma lapseton elämäni kun on hyvin erilaista kuin se, mitä vietin tyypillistä lastenhankintaikää edeltäneet nuoruusvuodet. Niiden perusteella arvioituna lapseton elämä varmasti vaikuttaisikin tyhjältä, mutta asiat ovat kyllä menneet ainakin omalta kohdaltani paljon paremmin kuin olisin uskaltanut toivoakaan. Iso osa tätä liittyy siihen, että minkäänlaisia ruuhkavuosia ei ole koskaan tarvinnut kärsiä, vaan on voinut aina tehdä juuri sitä, mitä haluaakin.

[/quote]

Minuakin ärsyttää aina nimenomaan tuo "et voi tietää jos et ole kokenut", millä mitätöidään aina toisten mielipiteet vähemmän merkityksellisiksi ja ollaan jotenkin ylempänä kun "me tiedetään kun ollaan koettu nämä". Ei moni äitikään tiedä millaista on olla lapseton tietyn ikäisinä, lesbo, ökyrikas, uratykki. Entä sitten? Kaikkea ei voi saada kukaan, moni asia on valinta ja ne on vaan erilaisia valintoja, yksikään ei toista huonompi. Jotenkin typeristä typerin lausahdus on aina tuo "et voi tietää kun et ole kokenut". Jotkut äidithän ne paasaa samoja fraaseja esim. lastenpsykiatreille joilla kokemusta lastenhoidosta, ettei ne mitään mistään tiedä kun eivät itse ole lapsen saamista kokeneet:) Niin, mistään ei koskaan saa olla mielipidettä jos jotain asiaa ei ole itse henkilökohtaisesti kokenut. Loppuisi puheenaiheet ihmisillä aika vähiin, politiikkakin kielletty aihe jos ei itse ole poliitikko yms. :)

Vierailija
19/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuulostaa hyvältä. Tuota monesti mietin että kaikkien naisten ei ole todellakaan pakko tehdä lapsia. Itse olen äiti mutta uskoisin että toiset ihmiset voivat olla ilman lapsiakin erittäin onnellIsia. Oikeasti, pakkoa ei ole. Voi valita hyvällä omallatunnolla lapsettoman elämän ja nauttia siitä elämäntavasta. Kukin saa valita haluamansa tien, ja muilla ei ole siihen nokankoputtamista.

Vierailija
20/56 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuulostaa hyvältä. Tuota monesti mietin että kaikkien naisten ei ole todellakaan pakko tehdä lapsia. Itse olen äiti mutta uskoisin että toiset ihmiset voivat olla ilman lapsiakin erittäin onnellIsia. Oikeasti, pakkoa ei ole. Voi valita hyvällä omallatunnolla lapsettoman elämän ja nauttia siitä elämäntavasta. Kukin saa valita haluamansa tien, ja muilla ei ole siihen nokankoputtamista.