Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalan kysely lähimmästä omaisesta

Vierailija
06.09.2020 |

Entä kun ketään ei ole?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei ole.

Ei sinne ole pakko ilmoittaa ketään.

Vierailija
2/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy siksi, keneen otetaan yhteys kun potilas kuolee.

Jos ketään ei ole merkitty tuohon kohtaan, sairaala ilmoittaa sosiaaliviranomaisille kuolemasta, jotta se hoitaa hautauksen ja tyhjentää potilaan asunnon.

Tälläisia yksinäisiä ihmisiä on Suomessa.

Voi sopia myös etukäteen asioista hautaustoimiston tai läheisen ystävän kanssa, ja ilmoitaa heidät tiedoksisaajiksi kuolemasta sairaalalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa leikkaukseen menevä aikuinen oli jättänyt tyhjäksi lähiomainen-kohdan. Lääkäri oli sitten leikkauksen jälkeen tehnyt itse salapoliisityötä ja soittanut potilaan sisarukselle. Entä jos kyse olisi ollut siitä, että potilas ei halua olla tekemisissä sukunsa tai kenenkään kanssa? Ei kai lääkärillä ole oikeutta soitella potilaan asioista kenellekään, jota potilas ei itse ole lähiomaiseksi määritellyt? Eikä potilas siis kuollut leikkauksessa eikä ollut muitakaan komplikaatioita.

Vierailija
4/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen, jossa leikkaukseen menevä aikuinen oli jättänyt tyhjäksi lähiomainen-kohdan. Lääkäri oli sitten leikkauksen jälkeen tehnyt itse salapoliisityötä ja soittanut potilaan sisarukselle. Entä jos kyse olisi ollut siitä, että potilas ei halua olla tekemisissä sukunsa tai kenenkään kanssa? Ei kai lääkärillä ole oikeutta soitella potilaan asioista kenellekään, jota potilas ei itse ole lähiomaiseksi määritellyt? Eikä potilas siis kuollut leikkauksessa eikä ollut muitakaan komplikaatioita.

Onhan niillä oikeus ilmoittaa, että sukulainen on sairaalassa.

Vierailija
5/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI ole!!!!!!!

Vierailija
6/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa että lääkäri tekisi yhtään mitään salapoliisityötä rutiinileikkauksissa. Usein niissä onkin että potilas ilmoittaa itse omaisille voinnistaan. 

Todennäköisesti tässä tapauksessa potilas on itse joskus aikaisemmin ilmoittanut sisaruksensa lähimmäksi omaisekseen ja se on silloin sairaalan järjestelmään kirjattu.

Vierailija
7/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI ole!!!!!!!

Ei todellakaan ole. Teen itse sellaista työtä, että tiedän tämän asian varmaksi.

Vierailija
8/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa potilaana olevat myös, että teidän sairaalassa olostanne ei ole oikeutta ilmoittaa kenellekään muulle kuin sille, kenet olette itse järjestelmään ilmoittaneet. Huoltajat ja edunvalvojat voivat kirjauttaa itsensä. Jos kuulette, että sairaalasta olostanne on kerrottu esimerkiksi sitä kysyneelle naapurille, tehkää valitus tästä, vaikka siitä ei teille mitään harmia olisi ollutkaan ja naapuri ihan ok. Säännöt on tehty potilaitten yksityiselämän suojelemiseksi ja tätä säätelee laki.

Vierailija
9/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeutta sairaalalla ilmoittaa että ihminen on sairaalassa, ellei,ole,kysymys alaikäisestä lapsesta.

Sairaala ei saa ilmoilttaa kenellekään potilaiden nimiä.

Jos vaikka menee leikkaukseen sairaalaan, voi ilmoittaa sairaalan keskukseen ettei se saa ilmoittaa ko, olevan potilaan sairaalassa olemista.

Muutenhan kuka tahansa utelias viusi jatkuvasti kysellä, millähän osastolla se tuo naapurin rouva taas on: onkohan se sisätautiosastolla vai psykiatrisella osastolla.

Ja pahimmassa tapaukseesa urkkia jopa sairaalasta pois pääsyn päivän ym.

Itse voi kieltää ilmoittamasta itsestään mitään tietoja kun sairaalaan menee.

Myös sairaalan henkilökunta on muutenkin vaitiolovelvollinen.

Jos henkilökunta rikkoo vaitiolon, se on tietosuojarikos.

Vierailija
10/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko potilas kieltää ettei yhdelle sisaruksille ilmoiteta esim, kuolemasta?

Muut sisarukset kerkiävät haudatakin vanhempansa.

Lukee sitten lehdestä.

Vierailija
11/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus saa tehd salapoliisityötä osastolla, kun ei löydy omaistietoja. Potilas jo huonokuntoinen tai sanonut, että esim sisko on ruotsissa jossain. Yleensä eivät ole olleet tekemisissä. Sosiaalihoitaja näitä sitten selvittelee.

Vierailija
12/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini oli noin viikon sairaalassa ilmoittamatta kahdelle aikuiselle tyttärelle. Tytöt huolestuivat ja ilmoittivat poliisille kadonneesta äidistään. Poliisit löysivät hänet sairaalasta, ja he saivat tätini ilmoittamaan tyttärille.

Vierailija
13/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa että lääkäri tekisi yhtään mitään salapoliisityötä rutiinileikkauksissa. Usein niissä onkin että potilas ilmoittaa itse omaisille voinnistaan. 

Todennäköisesti tässä tapauksessa potilas on itse joskus aikaisemmin ilmoittanut sisaruksensa lähimmäksi omaisekseen ja se on silloin sairaalan järjestelmään kirjattu.

Tämä voi selittää asian! Eli pelkkä lähiomainen-kohdan tyhjäksi jättäminen ei riitäkään, jos aikaisemmin muussa yhteydessä on ilmoittanut jonkun. Entä jos potilas olisi leikkaukseen tullessaan ilmoittanut lähiomaiseksi eri henkilön kuin aikaisemmin. Saman logiikan mukaan lähiomainen katsotaan silloinkin vanhasta kirjauksesta.

Vierailija
14/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini oli noin viikon sairaalassa ilmoittamatta kahdelle aikuiselle tyttärelle. Tytöt huolestuivat ja ilmoittivat poliisille kadonneesta äidistään. Poliisit löysivät hänet sairaalasta, ja he saivat tätini ilmoittamaan tyttärille.

Toivottavasti tyttäret ymmärsivät tämän jälkeen, että eivät kuulu äitinsä elämään.

Vierailija
15/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyy siksi, keneen otetaan yhteys kun potilas kuolee.

Jos ketään ei ole merkitty tuohon kohtaan, sairaala ilmoittaa sosiaaliviranomaisille kuolemasta, jotta se hoitaa hautauksen ja tyhjentää potilaan asunnon.

Tälläisia yksinäisiä ihmisiä on Suomessa.

Voi sopia myös etukäteen asioista hautaustoimiston tai läheisen ystävän kanssa, ja ilmoitaa heidät tiedoksisaajiksi kuolemasta sairaalalle.

No joo ei nyt pelkän kuolemisen takia sitä kysytä.

Vierailija
16/16 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinä et ole töissä missään sellaisessa paikassa, jossa on ehdoton vaitiolovelvollisuus. Poliisikaan ei olisi aiemmin mainitussa tapauksessa kertonut tädin tyttärille, että täti on sairaalassa vaan ainoastaan sen, että on löytynyt ja haluaa pysyä tuntemattomassa paikassa omasta tahdostaan.