Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lastenne koulussa lukusponsori-kampanja? :-/

Vierailija
15.10.2013 |

Koululaisten on tarkoitus siis lukea mahdollisimman paljon kirjoja ja lehtiä, tämä on tietenkin hyvä juttu. Lukemisen jälkeen he punnitsevat lukemansa kirjan tai lehden ja merkitsevät sen paperiin. Oppilaat voivat hankkia itselleen lukusponsoreita, jotka sponsoroivat jollakin haluamallaan summalla jokaista luettua kiloa. Sponsori voi siis sponsata vaikka 20 eurolla/kilo. Tästä tulleet rahat menevät sitten "Tansanian ja Namibian lasten lukutaidon kehittämiseen ja kirjastotoimintaan".

Kuinkakohan paljon näitä keräyksiä tässä lasten alakouluaikana ehtii vielä tullakaan? On Unicef-kävelyä ja nälkäpäiväkeräystä, ja jokaisesta tulee raportti kuinka paljon on kerätty tänä vuonna. Alkaa aavistuksen tympäistä.. Kun kolme lasta tulevat samojen lappujen kanssa ja aina on joku keräys jonnekin hevon kuuseen.. Ovathan nämä tietenkin hyviä ja opettavaisia asioita, mutta tällaisia alakouluikäisiin kohdistuvia pakkokeräyksiä alkaa olla liikaa. Onko muiden lasten koulussa keräyksiä näin paljon?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä keräys vain meidän lähikoulun höpötyksiä? Espoossa ollaan.

Vierailija
2/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lukusponsorista en ole kuullutkaan. Tulisi meillä kalliiksi kun talossa on 3 ala-asteikäistä lukutoukkaa. Unisef-kävely on joka vuosi. Mutta eihän noihin ole pakko mitään laittaa tai voi laittaa vain vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ihmettelin, kun kummilapsi soitti mulle ja sanoi, että mä aion kävellä/juosta 10 x urheilukentän ympäri, kuinka paljon maksat per kierros?

Sanoin, etten mitään. Että kyllä liikkua pitää ihan ilman jotain rahallista korvausta.

Lapsen isä soitti perään, että siitä kävelystä pitäisi maksaa, jotta luokka saisi kerättyä rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen.

En suostunut. Typerä idea minusta. Kun itse olin koulussa, pidimme myyjäisiä yms., joissa kerättiin rahaa johonkin kohteeseen. Minusta on typerää, että lapsia opetetaan tuolla tavalla muka tekemään hyväntekeväisyyttä. Eiväthän se siinä mitään omastaan varsinaisesti anna.

Selitin lapsen isälle, etten anna rahaa siksi, että en halua tukea tällä tavalla järjestettyjä keräyksiä. Koska jos yksi tällainen onnistuu, niin kohta niitä keräyksiä on vastaavia monta vuodessa.

Koulussa pitäisi keskittyä johonkin ihan muuhun kuin rahankerjäämiseen. Nyt on sitten kaikenkarvaiset järjestöt tehneet pikkukoululaisista feissareitaan ihan noin vaan huomaamatta. Epämiellyttävää toimintaa minusta.

Vierailija
4/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hankala lukea otsikkoa.. En ollut lukusponsorista aiemmin kuullutkaan, joten aivoni takkasivat: Luksusponiori, Luksusponi vai Luksussponsorikampanjaa? :D

Vierailija
5/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo unicef-kävely ei ole ollenkaan huono juttu. Kummilapsi oli varmaan ilmaissut asian jotenkin huonosti. Meillä lapset liikkuvat vapaaehtoisesti paljon. Unicef-kävelyä varten sponsoroimme pienellä summalla per kierros/km, miten se nyt lasketaankaan. Lapselle itselle ajatus, että voi kerätä rahaa hyvään tarkoitukseen vaikka nyt sitten kävelemällä, on hieno. Se kannustaa häntä kävelemään mahdollisimman reippaasti, että saa kerättyä mahdollisimman ison potin jollekulle pikkukoululaiselle Afrikassa/Aasiassa. Lapsi itse laskeskeli jo etukäteen, minkä verran hänen keräämillä rahoillaan saadaan tarvikkeita niitä tarvitesville. Ekaluokkalaiselle tulee siis antamisen ilon lisäksi matematiikkaa ja tavoitteiden asettelua samalla.

Tosin minä en ymmärrä ollenkaan tuota asennetta, mikä sinulla kummina on ollut. Miksi muka myyjäiset olisi sen parempi tapa kerätä rahaa kuin tuo sponsorointi?? Molemmissahan vanhempien/lähipiirin rahat kyseessä. Nyt ei tule edes mitään turhaa roinaa kotiin. Ja lapsi saa samalla raitista ilmaa. Toivottavasti et tukahduttanut lapsen auttamistahtoa ynseällä asenteellasi.

Vierailija
6/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, en halua, että koulujen kautta kaikenmaailman järjestöt alkaa etsiä tietään hyväuskoisten vanhempien, mummien ja kummien kukkaroille. Minun mielestäni se on epäasiallista toimintaa enkä anna enää jatkossakaan rahaa millekään järjestölle, jonka kuulen tällä tavalla käyttävän lapsia hyväkseen.

Päätän kyllä ihan itse, millaisiin tarkoituksiin haluan rahaa lahjoittaa. EN halua, että kukaan päättää sitä puolestani vetoamalla siihen, että pakkohan minun nyt on antaa, kun kerran lapsi pyytää ja voi mielensä pahoittaa...

Vierailija
7/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkan vielä, että jos lapset ei muulla voimin intoudu saamaan raitista ilmaa kuin sillä, että joku rahoittaa sen varjolla jonkun järjestön toimintaa, niin aika huonosti on asiat.

Vierailija
8/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, sotkepa puurot ja vellit. Sunhan ei ole pakko antaa mitään rahaa minnekään. Piste.

Mutta jos tuo kohde vetoaa, niin tässä saa annettua rahaa hyväntekeväisyyteen samalla kun lapsi pääsee tekeemään asian eteen jotain. Lapselta lapselle -ajatus on takana. Ja meillä ovat lapsetkin sponsoroineet toistensa kävelyjä, kun ovat ajatelleet, että tuo on hyvä kohde. Minä itse annan myös rahaa hyväntekeväisyyteen niin kotimaahan kuin ulkomaille. Itse valitsen kohteet. Esim. eläimille minulta ei lähde euroakaan, sillä mielestäni ihmiset ovat tärkeämpi kohde.

En sanonut että tuo olisi ainoa keino saada lapset ulos raittiiseen ilmaan. Vaikka jos totta puhutaan, sellaisiakin perheitä/yksilöitä saattaa olla, että ulkoilmakosketus on siinä, mitä koulu tarjoaa. Omasta perheestäni en puhu.

MItä tulee lukusponsori-kampanjaan, en ole siitä kuullutkaan.

Vierailija
9/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koulua ei pitäisi sotkea tällaiseen rahankerjuuseen. Kotona voidaan sitten sopia lapsen kanssa, että juoksepa Pasi-Anssi 50  kertaa talon ympäri, niin isi laittaa sitten 50 senttiä Afrikan köyhille. Mutta miten tämä liittyy kouluun millään lailla?

Lapsille voi opettaa matematiikkaa ja ulkona olemista ja tavoitteiden asettamista ja hyväntekeväisyyttä muullakin tavoin, kuin siten, että sen varjolla lapset valjastetaan ilmaisiksi feissareiksi erilaisille järjestöille. Minusta tuollainen toiminta on järjestöiltä todella röyhkeää.

Onhan se selvää, että on monelle hankala kieltäytyä rahan antamisesta, kun läheinen lapsi sitä kerjää "hyvään asiaan". Ja sen varaanhan nuo järjestöt laskevat. Ihminen, joka kadulla juoksee feissarin ohi, saadaan tavoitettua läheisen lapsen kautta. Tällainen on mielestäni ikävää toimintaa.

Jos haluan antaa rahaa jollekin järjestölle, niin löydän siihen kyllä keinot. Ei sitä varten tarvitse laittaa lapsia kerjuulle.

Vierailija
10/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muksun koulussa on meneillään vain Unicef-kävely (huomenna) ja siihen liittyvä sponsorointi. Ihan jees että Aasiaan kerätään rahaa mutta toi sponsorointihomma on niin päälleliimattu ja hlhlä homma. Ihan mielellään voisin lahjoittaa rahaa keräykseen ilman sponsorointikuoria yms. Ne vaan ärsyttää eikä kannusta lahjoittamaan.

Vierailija
11/11 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, tämä on näköjään ihan meidän lähikoulun juttu tuo lukukampanja. Olen lapsilleni sanonut, että asia on ok ja lukekaa ihmeessä niin paljon kuin ehditte, mutta kovin isoja summia en sponsorointiin laita. Kuulin, että joillakin vanhemmat ovat laittamassa 20 e/kg, meillä summa on varmaan jotkin 2e/kg. Meidän kolmen lapsen lukemisista kertyy nopeasti aika reipas summa jo pienemmälläkin kilohinnalla. :) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi