Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan esimerkkejä siitä, miten oletuksena työstä on aina siisti sisätyö, jota tehdään kahdeksasta neljään

Vierailija
06.09.2020 |

Yleensä myös niin, että sitä tehdään istuen.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain oli idea, että tauot pitäisi viettää seisten, koska istuminen on vaarallista. 

t. 9 km työpäivän aikana kävelevä ja fyysistä työtä tekevä

No jep! Viheralueiden kunnossapitäjänä meillä töissä aika vakio 5000-27000 askelta päivässä riippuen työtehtävistä. Ja siihen kuitenkin vielä päälle kaikki kantamukset puiden lehdistä ja isoistakin oksista liikennemerkkeihin, sitten vielä siimaus, raivaus, nurtsin leikkuu jne siihen päälle... Ei pahemmin urheilla enää vapaa-aikana tai kiinnosta kuunnella työmatkapyöräilystä. Ja meillä normaali työpäivä alkaa klo 7 jo, työtehtävien vaatiessa jopa klo 3 tai lumilähdöissä keskellä yötä. Kyllä uni on paras lääke tässä työssä jaksamiseen ja sen vuoksi en yhtään nauti kesäajasta, koska se ei todellakaan lisää arkiaktiviisutta, vaan itseasiassa vie unista pois koska päivä alkaa niin aikaisin ja aiheuttaa kesä väsymystä pimeillä aamuilla.

Ja tästä tuli vielä mieleen,, että aina puhutaan 37, 5h työpäivistä. Tekeekö toimistotyöläiset tätä aikaa? Kyllä meillä vaan on 40h/vko plus siihen työmatkat jotka meidön firmassa ainakin on ihmisillä 30min-3h päivässä. Että yritä siinä sit selittää, että ei, en tule työmatkaani fillarilla ja vähennä päästöjä kun ei edes julkinen kulje meidän seiskaan tulevien työaikoihin vaikka ei edes tuppukylässä asuta.

Vierailija
22/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki muotipukeutumiset töihin. Kauluspaita ja suorat housut nyt syksyisillä väreillä. Taitaa vaan edelleen monella alalla olla työpaikkavaatteet omasta takaa, eli esim sairaanhoitajat, raksamiehet, tehdastyöläiset...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina myös on joku perusoletus että kaikilla on kesäloma heinäkuussa. Ja että kaikilla on pitkä ruokatunti jolloin käydään jossain kivassa lounaspaikassa kaikessa rauhassa syömässä

Vierailija
24/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina myös on joku perusoletus että kaikilla on kesäloma heinäkuussa. Ja että kaikilla on pitkä ruokatunti jolloin käydään jossain kivassa lounaspaikassa kaikessa rauhassa syömässä

Siinä ei paljoa työaikaa jää kun 37,5h viikkotunneilla käytetään viisi tuntia viikossa kivaan työpaikkalounasteluun plus ne aina yhtä säntilliset kahvitauot pois.

Vierailija
25/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantai on yhtä kuin vapaiden alkaminen ja joulun tms. pyhät on aina vapaat.

Vierailija
26/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastainen oletus: aina kun on juttuja koronasta ja etätyöstä, tännekin ilmestyy aina muutama aloitus siitä, että mitä sellaisia töitä muka on, joita voi kotoa käsin tehdä. No juuri niitä siistejä sisätöitä joissa ”istutaan tietokoneen edessä”. Usein höystettynä vielä oletuksena, että tällainen työ ei mitenkään voi kovin merkityksellistä olla.

Vierailija
27/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt muutakin mutta olen pitkään ollut toimistotöissä. Nyt alkaa tuntua että tämä oli tässä, haluan takaisin muihin töihin. Etätyö on tappanut työmotivaation. En välitä enää samalla tavalla työstäni kuin ennen enkä saa siitä itse mitään iloa.

Vierailija
28/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän maailma pyörii pitkälle tuon ajatuksen varassa. Tarhat auki päivällä, lounasruokaa saa 11-13, viikonloppuisin järkätään tapahtumia, koska ihmisillä aikaa jne jne

Vierailija
29/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei paljoa työaikaa jää kun 37,5h viikkotunneilla käytetään viisi tuntia viikossa kivaan työpaikkalounasteluun plus ne aina yhtä säntilliset kahvitauot pois.

Toimistotyöaika ei sisällä lounastaukoa, vaan se on joko 30 tai 60 minuuttia/päivä, joka pidentää työpäivää vastaavasti. Lounastaukoa ei saa sijoittaa työpäivän alkuun tai loppuun.

Vierailija
30/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä pahastumaan, että on niitä paluu toimistolle -pukeutumisvinkkejä, jättäisin ne lukematta jos asia ei koske minua eli olisi työvaatteet firman puolesta. En ole niitä tänä syksynä lukenutkaan, kun teen töitä jossain rikkinäisissä verkkareissa kotona. En suutu siitäkään, että usein mediassa ihmisillä oletetaan olevan vaikka auto ja lapsia. Tai suutu omenapuun leikkaamista koskevista vinkeistä, kun puutarha-aiheiset jutut eivät kiinnosta.

Vierailija
31/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää lähtökohtaisesti se oletus, että kaikki tekisi jotain konttorihommia. Näkyy nin selvästi kaikenmaailman "näin lähestyt työkaveriasi kokouksessa" yms. artikkeleissa.

Juuri tämä, että iltapäivä- ja naistenlehtien työelämää koskeviin juttuihin on aina sisäänrakennettuna se ajatus, että kaikki tekevät toimistotyötä. Toimittajat eivät ilmeisesti osaa kuvitella tässä suhteessa mitään omasta elämänpiiristään poikkeavaa. Jos vaikka naistenlehdessä on juttu syksyn työvaatemuodista, sen otsikko on aina joku ”paluu toimistolle”. Miten olisi joskus vaikka paluu paskaa lapioimaan?

Eikä sekään, että on koulutettu, tarkoita että työaika olisi 8-16, vaikkapa lääkärit. Mulla on päivätyö ja koulutusta, mutta työvaatteina on välillä turvakengät, kypärä ja huomioliivi, kun mennään työmaille. Valkoisesta kypärästä tietää, ettei ole duunari, yleensä. 

Vierailija
32/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuva käsityöläisistä on usein jotain kankaanvärjäystä tekevä tai villasukkia kutova keski-ikäinen vanhassa kyläkoulussa asuva nainen. Ei ole kaikki käsityö kevyttä sisätyötä, kyllä on paita märkä ja kädet likaiset kun on koko päivän vaikka tukkisaksia tai kivikiiloja takonut. T. Seppä

Vierailija
33/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan töistä voi lähteä baariin, kun sujauttaa jalkaan avokkaat ja kietaisee kaulaan kivan huivin. Just.

Vierailija
34/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastainen oletus: aina kun on juttuja koronasta ja etätyöstä, tännekin ilmestyy aina muutama aloitus siitä, että mitä sellaisia töitä muka on, joita voi kotoa käsin tehdä. No juuri niitä siistejä sisätöitä joissa ”istutaan tietokoneen edessä”. Usein höystettynä vielä oletuksena, että tällainen työ ei mitenkään voi kovin merkityksellistä olla.

Ymmärrän pointtisi, mutta tässä on kuitenkin se ero, että toimittajien pitäisi olla alansa ammattilaisia, joilta pitäisi myös voida odottaa laajempaa näkökulmaa kuin se, mitä oman navan ympärillä sattuu pyörimään. Toimittajilla ja journalisteilla on myös valtaa. Jos joku alkaa maksaa minulle palkkaa ammattimaisesta vauvapalstakirjoittelusta, lupaan ottaa viesteissäni monipuolisemmin huomioon eri ammattiryhmät.

Vierailija
35/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu on näittä HyväTerveys-ja muissa vastaavissa lehdissä: esim. kotiliikuntaohjeet on tehty sellaisille ihmisille jotka tekevät istumatyötä. Hyvin harvoin tai melkein ei lainkaan on vinkkejä esim. liikkuvaa työtä tekeväille (tyyliin kodinhoitajat/varastotyöntekijät yms.). Koskaan ei puhuta siitä miten palautuisi parhaiten raskaan fyysisen työpäivän jälkeen. No onneksi näiutä palautumiskeinoja voi keksiä itsekin - esim. hieronta-

mutta olisi hienoa jos edes joskus muistettaisiin että liikkuvassa työssä olevatkin tarvitsevat sitä palautumista.

Vierailija
36/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina myös oletetaan, että kaikilla on joukko työkavereita, vaikka sitä toimistotyötä tekisikin. Itse olen insinööritoimistossa, kolme työntekijää, ainoa omistajasuvun ulkopuolinen. 

Vierailija
37/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain oli idea, että tauot pitäisi viettää seisten, koska istuminen on vaarallista. 

Mä olen törmännyt myös työterveyshoitajaan, jonka mielestä työvuoron jälkeen palautuu kivasti  sauvakävelemällä. T: 13000 askelta/8 h

No jos sinä et sauvakävele töissäsi, niin mistäpä sitä tietää, vaikka palautuisit sen avulla  :P. 

Kävelen ilman sauvoja päivät pitkät. En kävele yhtään ylimääräisiä askeleita vapaa-ajalla. Soutaminen olisi vaihtoehto, ihan tasapainon vuoksi.

Vierailija
38/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koskaan ei ole juttuja maanviljelijän päivästä?

Vierailija
39/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts joo, samaan kiinnittänyt huomiota. Muunlaisia töitä tässä yhteiskunnassa on pilvin pimein. Välillä ärsyttää suunnattomasti, kun kaikki vinkit on vain sisäsiisteihin toimistotöihin.

Vierailija
40/49 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jep! Viheralueiden kunnossapitäjänä meillä töissä aika vakio 5000-27000 askelta päivässä riippuen työtehtävistä. Ja siihen kuitenkin vielä päälle kaikki kantamukset puiden lehdistä ja isoistakin oksista liikennemerkkeihin, sitten vielä siimaus, raivaus, nurtsin leikkuu jne siihen päälle... Ei pahemmin urheilla enää vapaa-aikana tai kiinnosta kuunnella työmatkapyöräilystä. Ja meillä normaali työpäivä alkaa klo 7 jo, työtehtävien vaatiessa jopa klo 3 tai lumilähdöissä keskellä yötä. Kyllä uni on paras lääke tässä työssä jaksamiseen ja sen vuoksi en yhtään nauti kesäajasta, koska se ei todellakaan lisää arkiaktiviisutta, vaan itseasiassa vie unista pois koska päivä alkaa niin aikaisin ja aiheuttaa kesä väsymystä pimeillä aamuilla.

Minä olen tehnyt 20 vuotta puutarha-alalla töitä, ja jos ei kukkakauppatyötä (floristin työtä) lasketa, niin työ on todellakin fyysisesti raskasta, etenkin viherrakennus ja kunnossapito puolella, taimistot ja myymälät tulee vain vähän jäljessä. Vapaa-ajalla ei todellakaan tulee harrastettua liikuntaa kuin ihan satunnaisesti ja lähinnä talvella. Monet samanikäiset keski-ikäistyvät ystävät pitävät epäreiluna, kun tuollainen sohvaperuna on noin hyvässä kunnossa! Ei oikein avaudu vaikka monet kerrat olen huomauttanut, että hei, mun työ on samaa kuin olisin 8 h päivässä kuntosalilla. 😄