Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksuista kiistaa

Ellan
06.09.2020 |

Taustatietoa:
Minulla on 11-vuotias poika joka jäi erossa asumaan isänsä luokse 2-vuotiaana. Olin silloin ja edelleen kaksivuorotyössä ja lapsen isä kotona hoitamassa lasta jolloin tuntui järkevämmältä lapsen jäädä asumaan isänsä kanssa. Tapaamiset on joka toinen vkonloppu. Lastenvalvojan luona elatusavun määräksi sovittiin 230e joka on vuosien varrella noussut 255 euroon. Lisäksi olen maksanut 50e kuussa lapsen isälle ilman erillistä sopimusta jolla voi kattaa ylimääräisiä lapsen kuluja.
Nyt elämäntilanteeni on muuttunut, muutin vuokralle omakotitaloon maalle jolloin työmatkakulut nousi monta sataa ja minulla on avopuoliso jonka tulot vaihtelee suuresti, mutta pienituloinen kuitenkin. Itse olen ulosotossa vuosia sitten tapahtuneiden tyhmien päätösten takia ja palkasta menee sinne 1/3.
Nykytilanne:
Ilmoitin lapsen isälle, etten pysty enää maksamaan tuota ylimääräistä 50 euroa muuttuneen elämäntilanteeni takia, jolloin lapsen isä vaati että elatusapu tarkistetaan lastenvalvojan luona. Sanoi että todennäköisesti elatusapu nousee n. 370 euroon ja lapsen täyttäessä 13 vuotta 450 euroon. Voiko tämä todella pitää paikkaansa?
Lapsen isä on työtön ja kotona edelleen, joillakin työkkärin kursseilla on nyt käynyt muutaman kuukauden mutta kahdesta ammatista huolimatta ei ole tehnyt minkäänlaista työtä koko lapsen elinaikana.
Itse olen ollut kokoajan työssä ja ulosoton jälkeen nettotuloni on ulosoton jälkeen n. 1300e kuussa. Elatusavun maksan kelan perintään ja se vähennetään ulosmittauksessa mutta velkani lyhenee todella hitaasti koska elatusapu vie niin suuren osan. Lapsen isä saa toimeentulotukea jolloin maksamani elatusapu ei hyödytä käytännössä millään tavalla lastani. Lapsen isä puhui että jos elatusapu nousee 350e-400 euroon niin se kannustaa häntä ottamaan pientäkin työtä vastaan koska sit ei tarvitsisi olla toimeentulotuen varassa. Onko mun tehtävä kannustaa exää työntekoon maksamalla hirveitä summia elatusapua? Oma motivaatio töissä käyntiin vähenee kokoajan kun kulujen jälkeen melkein saman saisi olemalla vaan kotona eikä exän elättäminen oo mielestäni reilua. Jos ex menis töihin niin en olisi ainoa elatusvelvollinen.
Kysymys kuuluukin, ett onko elatusavun määrässä mitään kohtuullisuutta jossa otettaisiin oikeasti elämäntilanne huomioon vai joudunko oikeasti maksamaan noin isoa elatusapua? Elatusavun määrän laskurilla saan elatuskyvykseni 900e kuukaudessa mikä ei todellakaan ole realistista. Lapsen elatuksen tarve nyt ei noin iso sentään ole.
Luin että Suomessa vain 2 % maksaa yli 302 euroa elatusapua yhdestä lapsesta. Oon ajatellut että näissä tapauksissa kyse on hyvin suurituloisista ihmisistä, ei normi duunarista jonka tulot ei todellakaan ole kuin keskivertoa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

laskeppa uudelleen, otitko kaikki huomioon!

Vierailija
2/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon laskenut muutamaan kertaan ja antaa lapsen elatustarpeeksi n. 300e kk ja lapsen täyttäessä 13-vuotta yli 400e. Elatuskyvykseni antaa n. 900e koska laskuri ei ota huomioon ulosottoa. Laskin vuosiansiot nettona jakaen 12 kuukaudella jolla sain keskimääräisen kuukausitulon ennen ulosottoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä todella kovia ovat tuollaiset 300-400 euron elarit, parinsadan summissa kai ne normaalituloisilla pyörivät. Elarien maksaja kun kuitenkin pääsee aika paljon vähemmällä kuin se lähi.

Vähän oudolta kuulostaa pari juttua kettomuksessasi. Maksat elarit perintään, eli et ole maksanut niitä sovitusti/vapaaehtoisesti, mutta kuitenkin maksat lähille myös ylimääräistä (mikä on hieno juttu sinänsä, jos totta)? Ja elatusvelvollisuus on molemmilla vanhemmilla, myös sillä lähillä, vaikka eläisikin työttömyyspäivärahalla.

Vierailija
4/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok,ehkä en ymmärtänyt lukemaani!

Joo,miksi tosiaan maksaisit eksän juttuja. Otappa yhteyttä lastenvalvojaan ja eksä mukaan,saatte tod tilanteen aikaiseksi.

Ei sun nyksälle kuulu sun maksut....tai niin,miten se nyt menee kun on samalla jääkaapilla.

Vierailija
5/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se nyt mitenkään voi olla noin paljon. Kukaan tuntemani ihminen ei maksa 400€ yhdestä lapsesta tuollaisilla tuloilla ( eikä edes paremmillakaan ).

Vierailija
6/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä todella kovia ovat tuollaiset 300-400 euron elarit, parinsadan summissa kai ne normaalituloisilla pyörivät. Elarien maksaja kun kuitenkin pääsee aika paljon vähemmällä kuin se lähi.

Vähän oudolta kuulostaa pari juttua kettomuksessasi. Maksat elarit perintään, eli et ole maksanut niitä sovitusti/vapaaehtoisesti, mutta kuitenkin maksat lähille myös ylimääräistä (mikä on hieno juttu sinänsä, jos totta)? Ja elatusvelvollisuus on molemmilla vanhemmilla, myös sillä lähillä, vaikka eläisikin työttömyyspäivärahalla.

Laskin huvikseni tuolla laskurilla meidän tilanteen. Minä normaali palkansaaja, netto 2800. Lasten isä työtön. Jos lapset olisi hänellä kirjoilla, minä maksaisin hänelle yli 900 euroa kuussa kahden lapsen elatukseen (luonapitoa 13-15 vuorokautta eli vuoroviikot). Nyt Kela maksaa minulle elatustuen. Laskurin ohjeissa tosin sanotaan, että se ei sovellu täysin vuoroviikkotilanteeseen. En tiedä, miten lastenvalvojan luona kävisi. Mutta enpä taida luopua lähivanhemmuudesta. 

Vierailija
7/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin aiemmin ne suoraan exälle mutta pari vuotta sitten olin isoissa rahavaikeuksissa jolloin jouduin päästään ne ulosottoon ja ulosoton kanssa sovin myöhemmin että maksan ne suoraan kelan perintään ja summa jätetään ulosmittaamatta. Rästejä ei ole elatusavun suhteen. Ihan totta on että olen maksanut tuota ylimääräistä 50 euroa kuussa koska lapsen täyttäessä 8 vuotta ex olisi halunnut tarkistaa elatusavun määrää koska lapsen kustannukset nousee lapsen täyttäessä 8 vuotta noissa elatusapulaskureissa. Sovimme että emme hae virallista tarkistusta vaan maksan tuon 50e käteen jota ex ei varmaan ilmoittanut sossulle eli sai sen ylimääräisenä. Jos mulla olisi varaa, antaisin lapselleni kuinka paljon ikinä tarvii mutta exälle en haluaisi antaa penniäkään. Sanoin että mulla pitäisi olla rahaa myös itsellä ostaa lapselle ruoat ja vaatteita jne hänen ollessa luonani eikä mennä kokoajan kädestä suuhun.

Niin itsekin olen ymmärtänyt tuon elatusapujen suuruuden ettei tommosia summia yleensä makseta mutta ainakin silloin kun toi alkuperäinen elatussopimus tehtiin niin ei mulla ollut mitään sananvaltaa lastenvalvojan luona. Elatuskyvykseni laskettiin silloin 800e ja exälle 0 euroa ja summaksi tuli tuo n. 230e. En jaksanut silloin tapella enkä edelleenkään haluaisi mihinkään oikeuteen asiaa viedä lapsen takia mutta en voi hyväksyä kohtuuttomia elareita.

Vierailija
8/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin todella pienituloinen (opiskelin) ja silloin sain elareita 200 euroa.

Ei kyllä varmasti tule nousemaan. Olen jutellut näistä tuttujen kanssa, kukaan ei saa tai maksa yli 250 euroa elatusta kuukaudessa yhdestä lapsesta.

Sun exä yrittää vaan pelotella sua. Tosi törkeä ja oikeesti menis jo töihin! Vaikka ei kyllä tulis töitä saamaan kovin helposti jos yli 10 vuotta kotona ollut.

Sano exälle, että varasit ajan lastenvalvojalle. Ja varaa se myös. Silläpä selviää.

Vierailija
9/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni lapsen elatuksen tarpeesta vähennetään ensin lapsilisä ja loppu jaetaan vanhempien elatuskyvyn suhteessa. Eli vaikka sinulle tulisi vastattavaksi 100% ei summan kuitenkaan pitäisi olla koko tuo300/400€.

Vierailija
10/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "elatuskyky" ei tarkoita sitä että se koko summa maksetaan elareina!

Vierailija
11/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se "elatuskyky" ei tarkoita sitä että se koko summa maksetaan elareina!

Elatusmaksu on tosiaan ihan selkeästi merkitty loppuun.

(Ja jos tämä oli kommentti tuohon yllä olevaan, jossa kerroin laskurin antavan minulle yli 900 euron elarit, niin elatuskykyni sen mukaan oli 1500 ja lasten isällä 0. Elareiksi tuli tuo reilu 900.) 

Vierailija
12/12 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle lasketaan elatustarve.

Siitä sitten vähennetään lapsen lapsilisä

Loput maksaa vanhemmat tulojensa suhteessa

Elatuskykyä on isälläkin