Isällä muistisairaus edennyt, siirtyy laitoshoitoon, äiti ei pysty yksin maksamaan asumisoikeusasunnon vuokraa
Jonottaa kaupungin vuokra-asuntoon. Isän koko eläke menee hoitomaksuihin. Tuntuu niin pahalta äidin psta, ensin luopua isästä (isä karkailee ja sotkee ulosteellaan) ja nyt vielä joutuu muuttamaan. Isän eläke oli sen verran suuri että pystyivät asumaan sekä saivat muuta tukea (Kelan hoitotuki ja kaupungin omaishoidon tuki) itse en pysty auttamaan, olen yh ja vuokralla.
Kommentit (24)
Nyt äkkiä toimimaan, ettei äidiltä mene luottotiedot. Tarkistakaa myös, että isän hoitomaksu on laskettu oikein. Koko eläke ei pitäisi mennä hoitomaksuun, kun on puoliso.
Olen vanhempani edunvalvoja ja kahtena vuotena on hoitomaksu määrätty väärin, Siihen laskelmaan kannattaa perehtyä ja tarkistaa vuosittain!! Siitä voi valittaa.
"Maksu voi olla enintään 85 prosenttia hoidossa olevan nettokuukausituloista. Jos suurempituloinen puoliso on laitoshoidossa, hoitomaksu voi olla enintään 42,5 % puolisoiden yhteenlasketuista tuloista. Asiakkaalle taataan kuitenkin henkilökohtaiseen käyttöön kuukausittain vähintään 110 euroa"
Vierailija kirjoitti:
Äitisi saa eläkkeensaajan asumistukea. Siellä on kohta onko puolisosi laitoshoidossa, silloin ei huomioida puolisoa. Koska olette pitkittäneet asiaa näin niin kannattaa hakea takautuvasti koko siltä ajalta minkä saa eli 6kk jos isäsi on ollut niin pitkään laitoshoidossa ja samalla hakea halvempaa asoa.
Komppaan tätä. Asumisoikeusasuntoon saa aina asumistukea, jos siihen on edellytykset. Kun puoliso on laitoshoidossa niin edellytys sen maksamiselle syntyy, mikäli äitisi varat eivät riitä. Lisäksi äidilläsi on asumistuen jälkeenkin oikeus hakea toimeentulotukea, mikäli asumistuki ei riitä. Jos näyttää sitlä, että isäsi ei ole enää muuttamassa takaisin kotiin, niin äitisi voi samasta asoyhdistyksestä kysyä pienempää asuntoa vaihtoon. Jos oikein muistan, niin saman ason sisällä voi vaihtaa asuntoa ilman uutta numeroa. Kannattaa kysyä ason toimistosta miten käytännössä menee.
t: kelatäti
Riippuu täysin alueesta ja tarjonnasta. Ei vapaita sopivankokoisia asoja ole koko ajan tarjolla.