Ylianalysoiva ystävä käy hermoille
Hän on lukenut psykologiaa, filosofiaa, biologiaa ja ties mitä, ja lukiossa opitun lisäksi (josta on jo aikaa) hakee kirjoja kirjastosta ja lukee jatkuvasti jotain.
Ärsyttää, että jos totean johon asiaan, kuten vaikkapa siihen että jollakulla ei ole kavereita, syyksi töykeän käytöksen, niin ystäväni aloittaa... Vetoaa ties mihin psykologisiin juttuihin ja kysyy, millainen tausta sillä yksinäisellä ihmisellä on, onko ehjästä perheestä, onko ollut koulukiusattu, onko ollut jokin traumaattinen kokemus elämässä...
Hän ei voi millään hyväksyä että syy johonkin asiaan voi todellisuudessa olla hyvin yksinkertainen. Olen alkanut kyllästyä hänen seuraansa tämän vuoksi.
Kommentit (14)
Katsopa tämän palstan ketju Psykologia 2020. Siellä samanlaiset ylianalysoivat löpisijät ovat analysoineet yhtä pääsykoetta viiden tuhannen sivun verran...
Oletko itse miten lukenut?
Ilmeisesti et, kun et näytä ymmärtävän että juuri nuo ystäväsi mainitsemat asiat voivat olla taustalla tuossakin kaverittomuudessa, tai kyvyttömyydessä muodostaa ihmissuhteita.
Kysy siltä ratkaisu siihen sadan vangin ongelmaan, tai kolmen oven ongelmaan! Sillä aikaa kun se pohtii ja analysoi, keität kahvit ja paistat pullat ja siistit keittiön ja kävelytät koiran.
Kyllä asia on kuitenkin niin, että ei ole olemassa asiaa, joka ei jostain johtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä ratkaisu siihen sadan vangin ongelmaan, tai kolmen oven ongelmaan! Sillä aikaa kun se pohtii ja analysoi, keität kahvit ja paistat pullat ja siistit keittiön ja kävelytät koiran.
Toivonmukaan ei seuraa perässä xD
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse miten lukenut?
Ilmeisesti et, kun et näytä ymmärtävän että juuri nuo ystäväsi mainitsemat asiat voivat olla taustalla tuossakin kaverittomuudessa, tai kyvyttömyydessä muodostaa ihmissuhteita.
Aaiivan. Mitään ei voi maailmasta ymmärtää ellei ole lukenut noin kahtasataa psykologian teoriaa.
On myös kohteliasta aspergermaisesti aloittaa ylianalysointipaasaaminen kun muut yrittävät normaalisti keskustella.
Minä teen tarkentavia kysymyksiä silloin, jos joku haukkuu toista selän takana. Naisilla jotenkin yleistä että kovasti "huolissaan" ihmetellään toisten yksityisasioita selän takana, mutta sitten ei kuitenkaan haluta yhtään ymmärtää. Ja samalla unohdetaan, että vikoja on meissä jokaisessa. Haluan kysymyksilläni pistää ihmettelijää miettimään, että voisiko ihmisessä olla joku syvempikin taso, jota ei paljasteta ihan jokaiselle (varsinkaan juoruemännillä).
Vierailija kirjoitti:
Minä teen tarkentavia kysymyksiä silloin, jos joku haukkuu toista selän takana. Naisilla jotenkin yleistä että kovasti "huolissaan" ihmetellään toisten yksityisasioita selän takana, mutta sitten ei kuitenkaan haluta yhtään ymmärtää. Ja samalla unohdetaan, että vikoja on meissä jokaisessa. Haluan kysymyksilläni pistää ihmettelijää miettimään, että voisiko ihmisessä olla joku syvempikin taso, jota ei paljasteta ihan jokaiselle (varsinkaan juoruemännillä).
Onneksi sinun kaltaisia ihmisiä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
❤️
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinä! Tuollainen muka huolissaan oleminen on vastenmielistä käytöstä. Jotkut naiset haluavat kauheasti uskoa olevansa empaattisia, välittäviä ja hyviä ihmistuntijoita, vaikka tosiasiassa ovat pihalla kuin lumiukot. Kauhistelu ja hätäisten johtopäätösten tekeminen sekä niiden ruotiminen eivät ole välittävää tai empaattista käytöstä.
Tuosta ylianalysoinnista vielä, että monesti nämä analysoijat keskittyvät vain muiden käytöksen ja ominaisuuksien analysointiin mutta eivät kykene tarkastelemaan itseään saman analyyttisuuden kautta. Toisaalta se oman itsenkin analysointi voi mennä turhan pitkälle ja ruveta rasittamaan sekä itseä että mahdollisesti muita. Tiedän tämän, koska olin itse eräässä elämänvaiheessa tällainen oman navan analysoija. Elämässä jää helposti jumittamaan, jos kaikkia ja kaikkea vain analysoi päivät pitkät läpeensä.
Voin hyvin kuvitella kuinka rasittavaa.