Olen kuolemassa, suunnittelen hautajaisia, auttakaa.
Sairaus viemässä hengen ja haluan jättää lapsille mahdollisimman paljon perintöä joten myös hautajaiset tulevat olemaan vaatimattomat. Ideoita missä voisin vielä säästää ja paljon kulut suunnilleen ovat?
Arkku n. 400e ja uurna n. 100e
Vaatteet arkkuun n. 50 e
Ei kukkia, arkkulaitetta ainakaan.
Arkkuun laittaminen ja kuljetukset???
Onko hautaustoimistolle muita asiointimaksuja?
Tuhkausmaksu???
Tuhkat sirottelualueelle n. 50e
Muistolaatta 150e
Omaiset voivat juoda halutessaan kahvit minun kodissa nyyttikesteinä eli kaikki tuovat jotain 😬
Perukirjoitus n. 500e
Onko jotain unohtunut?
Kommentit (28)
Irtisano nettiliittymäsi niin et ole täällä kirjailemassa ja säästät!
Vierailija kirjoitti:
Et sä nyt kuole.
Kaikki kuolee aikanaan. Olomuoto muuttuu ja elämä jatkuu.
Syöpään kuollut ystäväni osti vain arkun ja tuhkauksen eikä muuta. Ei mitään muistolaattaa tai muistotilaisuutta ja tuhkat karistettiin kotijärveen.
Jos oikeasti teet kuolemaa, niin panosta hautajaisiin, anna myös omaisten vaikuttaa valintoihin, tää on omaisille viimeinen muisto ja sellainen tilaisuus jonka pitäisi "voimaannuttaa", pahin on ohi, omainen on päässyt haudanlepoon, siitä alkaa omaisten toipuminen järkytyksestä... Perintö ei ole tärkein.
Kysy kulut alan liikkeistä, jos paikkakunnalla on useampia alan yrityksiä, niin kilpailuta ne. Normaalisti hautaustoimisto noutaa vainajan, pesee, pukee, laittaa arkkuun ja hoitaa kuljetuksen krematorioon.
No ainakin uurnan voi lainata maksutta ja palauttaa sirottelun jälkeen. Perukirjoituksen voi tehdä esim. oma lapsi, jos ei ole mitään erityistä selvitettävää. Sitäkin voi valmistelle etukäteen. Tein itse kummalekin vanhemmalle. Nämä nyt ainakin tuli mieleen.
Kirjoita kirje lapsillesi. Kerro elämästäsi ja ajatuksistasi heille. Se on heille arvokkaampi kuin mitkn perinnöt.
Olen eri mieltä.Ne ovat SINUN ainoat hautajaiset,sinä päätät itse millälailla haluat lähteä.On kunnia olla suunnittelemassa omia hautajaisia,ne ovat sinun poistuminen tästä ulottuvuudesta.Olen tehnyt hautajaissuunnitelman vakavan sairauden vuoksi.Yksinkertaista jos haluat kustannukset pieniksi.Mutta muista oma arvokkuutesi,toivon ettet pienentäisi omaa itseäsi muiden vuoksi.Vaikeaa kaikille lähdön paikka,mutta kaikki lähtee ,omalla ajallaan, rakkaus jää.
Anna omaisten järjestää sellaiset kuin tahtovat. Omia toiveita saa olla ja voit vaikka kirjata ne paperille. Loppuviimein hautajaiset on kuitenkin tilaisuus omaisille, ei sinulle.
Tavallaan omainen kuitenkin haluaa kuolleellekin läheiselleen usein ns. parasta, vaikkei kyse olisikaan rahasta. En äitini hautajaisia suunnitellessa miettinyt hintaa, vaan sitä mikä kuvaisi äitiäni ja sopisi äidilleni parhaiten, vaikka säästäväinen muuten olenkin. Muistotilaisuudesta jäi hyvä mieli, kun teimme tilaisuudesta äidin näköisen. Se kait on käytettyä rahaa tärkeämpää, käytti sitä sitten vähän tai vähän enemmän. Oli ruokaa, musiikkia ja muistoja äidistä. Eli toisin sanoen lapsesi haluavat ehkä kuitenkin panostaa ainakin henkisesti viimeiseen juhlaasi enemmän kuin itse tarvitsisit.
Tärkeintä on kuitenkin ja tietenkin rakastaa tässä elävässä hetkessä.
Toivottavasti tämä ei ole provo koska olisi todella mauton sellainen. Mutta minusta sinun ei tarvitse olla huolissaan tuossa tilanteessa mistään rahanmenosta.
On jopa surullista jos vielä tuossa tilanteessassikin mietit pelkkää rahaa.
Minä olen saattanut hautaan täysin tyhjätaskun sukulaisen, joka vain meni ja eli elämänsä rellestäen ja päihteitä käyttäen.
Eikä jättänyt lapsilleen kuin ison kasan laskuja ja velkoja, jotka eivät onneksi Suomessa periydy.
Keskity nyt vaan viimeisinä aikoinasi pelkästään itseesi. Oikeasti, jos sulla on vähänkin rahaa niin mällää ne menemään omiin hupiisisi. Niin käskin äitiänikin tekemään kun hän luuli kuolevansa muutama vuosi sitten, mutta saikin lisäaikaa.
Joudun silti koko ajan komentamaan häntä käyttämään rahoja ITSEENSÄ eikä hautomaan niitä meille lapsille.
Älä nyt helkkari tuossa vaiheessa enää mieti mitään rahaa! Tai jos mietitkin, niin tuhlaa ne kaikki!
Miksi maksaa vaatteista, kun sinut voidaan pukea arkkuun omissa vaatteissasi?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä ei ole provo koska olisi todella mauton sellainen. Mutta minusta sinun ei tarvitse olla huolissaan tuossa tilanteessa mistään rahanmenosta.
On jopa surullista jos vielä tuossa tilanteessassikin mietit pelkkää rahaa.
Minä olen saattanut hautaan täysin tyhjätaskun sukulaisen, joka vain meni ja eli elämänsä rellestäen ja päihteitä käyttäen.
Eikä jättänyt lapsilleen kuin ison kasan laskuja ja velkoja, jotka eivät onneksi Suomessa periydy.Keskity nyt vaan viimeisinä aikoinasi pelkästään itseesi. Oikeasti, jos sulla on vähänkin rahaa niin mällää ne menemään omiin hupiisisi. Niin käskin äitiänikin tekemään kun hän luuli kuolevansa muutama vuosi sitten, mutta saikin lisäaikaa.
Joudun silti koko ajan komentamaan häntä käyttämään rahoja ITSEENSÄ eikä hautomaan niitä meille lapsille.Älä nyt helkkari tuossa vaiheessa enää mieti mitään rahaa! Tai jos mietitkin, niin tuhlaa ne kaikki!
Onhan tämä surullista. Minulla on pienet päiväkoti-ikäiset lapset, joten ei tulisi mieleenkään tuhlata kaikkia itseeni. Mielessä vain ja ainoastaan lasten tulevaisuus. Tämä suunnitteleminen ja säästäväisyys auttaa minua käsittelemään kuolemaa ja auttaa myös leskeksi jäävää ja lapsia pärjäämään taloudellisesti paremmin kuolemani jälkeen. Ei törsääminen tuota iloa, parhaat hetket ovat ihan vaan hiekkalaatikolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä puin äitini hänen lempiyöpaitaansa ja villasukkiin. Ajattelin, että niin hänen on mukava nukkua.
Ei tullut edes mieleen, että olisi pitänyt hienosti ja uusiin vaatteisiin pukea.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita kirje lapsillesi. Kerro elämästäsi ja ajatuksistasi heille. Se on heille arvokkaampi kuin mitkn perinnöt.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puin äitini hänen lempiyöpaitaansa ja villasukkiin. Ajattelin, että niin hänen on mukava nukkua.
Ei tullut edes mieleen, että olisi pitänyt hienosti ja uusiin vaatteisiin pukea.
Missä vaiheessa hoidatte tuon pukemisen? Minun omaiseni vain vietiin pois jonnekin säilytykseen kunnes oli hautajaiset. Kukaan ei kertonut, että hänet olisi voinut köydä pukemassa tai minnen vaatteet olisi voinut toimittaa pukemista varten. Hautaustoimistossa kysyttiin kyllä, että laitetaanko vainajalle tavallinen hautausvaate, enkä siinä sekavassa tilanteessa osannut sanoa mitään vaihtoehtoa.
Hankit halvimman arkun etukäteen ja sovit kylmiön hoitajan kanssa että kun kuoleman hetki tulee, voit mennä sinne suoraan kuolemaan arkkuun omissa vaatteissa. Turha siitä mitään on hautaustoimistolle maksaa. Arkunkin voit tehdä itse vaikka vanerista.
Minkä vuoksi kuolevan pitäisi järjestää omat hautajaisensa? Eiköhän ne velvollisuudet lopu siihen, kun heittää lusikan nurkkaan.
Et sä nyt kuole.