Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisesta ketjusta tuli mieleen kysyä: perheelliset yövuoroa tekevät. Saatteko yön jälkeen mennä heti nukkumaan/tehdä mitä huvittaa ilman velvollisuuksia?

Vierailija
05.09.2020 |

Toisessa ketjussa Ap oli pyytänyt miestään katsomaan lapsen perään 15-30min ennen kun menee nukkumaan. Se on kuulemman väärin, yövuorolaisen kuuluu päästä heti nukkumaan/rentoutumaan työvuoron jälkeen. Tehdäänkö näin oikeasti lapsiperheessä vai täytyykö tehdä joku max 30min juttu kun tulee kotiin ennen kun itse pääsee nukkumaan/rentoutumaan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yövuorolainen menee suihkuun ja samantien nukkumaan. Ei ole mitään lastenhoitoa, aamupalaa, lounaanlaittoa, pyykinripustusta jne. Ja se yövuorolainen olen minä, nainen, joka tiedän miehen ihan hyvin pärjäävän kokonaisen lauantain lasten kanssa ilman apuani.

Vierailija
2/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yövuorolainen menee suihkuun ja samantien nukkumaan. Ei ole mitään lastenhoitoa, aamupalaa, lounaanlaittoa, pyykinripustusta jne. Ja se yövuorolainen olen minä, nainen, joka tiedän miehen ihan hyvin pärjäävän kokonaisen lauantain lasten kanssa ilman apuani.

Jätä se sika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen suihkuun ja nukkumaan. Kaamea epäkohta lapsiperheellisen yövuoroissa on se, jos lapsi sattuu olemaan sairaana eikä voi mennä koulun tai hoitoon. Silloin toinen vanhemmista ei saa jäädä kotiin, vaan sitten hoidetaan samoilla silmillä kipeää lasta ja sitten vasta kun toisen työpäivä on ohi, pääsee nukkumaan. Siitä sitten pirtsakkana seuraavaan yövuoroon.

Vierailija
4/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen ketjun ap on avuton, jos ei kykene pesemään edes pyykkiä muutoin kun silloin kun puoliso tulee töistä. Minä raivostuisin yötyöläisenä siitä että pesukonetta pitää käyttää silloin kun nukun.

Vierailija
5/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen nukkumaan yövuoron jälkeen niinkuin tänään aamullakin. Vielä yksi yö valvottavaa niin seitsemän yön normiputki katkeaa.

Työpaikalla käyn saunassa ja kotona odottaa lämmin ruoka, täydellä vatsalla nukkuu hyvin.

Vierailija
6/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on itse itselleen perheen ja lapset halunnut, silloin on luopunut oikeudesta tulla ja mennä ja nukkua ihan milloin itse haluaa. Perheeseen liittyy aina velvollisuuksia, ja ne on laitettava oman väsymyksen edelle.

Vierailija
7/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen suihkuun ja nukkumaan. Kaamea epäkohta lapsiperheellisen yövuoroissa on se, jos lapsi sattuu olemaan sairaana eikä voi mennä koulun tai hoitoon. Silloin toinen vanhemmista ei saa jäädä kotiin, vaan sitten hoidetaan samoilla silmillä kipeää lasta ja sitten vasta kun toisen työpäivä on ohi, pääsee nukkumaan. Siitä sitten pirtsakkana seuraavaan yövuoroon.

Jos on yhteishuoltajuus ja lähivanhempi töissäkäyvä, mutta etä työtön, niin lähi ei koskaan saa palkallisesti jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin, vaikka etä asuisi 1000 kilometrin päässä ja olisi alkoholisti. Teillä sentään on mahdollisuus jomman kumman vanhemman olla lapsen kanssa.

Vierailija
8/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena sitten nukkumaan vasta yhden kahden jälkeen iltapäivällä kun aamuisin oli puuhaa töiden jälkeen.

Vierailija
9/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on itse itselleen perheen ja lapset halunnut, silloin on luopunut oikeudesta tulla ja mennä ja nukkua ihan milloin itse haluaa. Perheeseen liittyy aina velvollisuuksia, ja ne on laitettava oman väsymyksen edelle.

Perheessä on kuitenkin kaksi aikuista ja se yönsä nukkunut saa hoitaa aamun kotityöt ja lapsen hoidon.

Vierailija
10/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu täysin sen toisen osapuolen työnantajasta. On sellaisiakin työnantajia joita ei kiinnosta työntekijöidensä puolisoiden työkuviot milläänlailla.

Vierailija
11/19 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövuoroihin tottuu, kun niitä tekee vuosikausia.

Ei se ole sen kummempi kotiintulo, kuin tavallisestakaan vuorosta kotiintulo.

Jos on pakollista työtä aamulla esim. jotain lasten kanssa sen kykynee tekemään samoilla silmillä. sillä ei se uni välittömästi tule kun kotioven avaa.

Kinkkisempiä ovat iltavuorot kun tulee myöhään kotiin ja kaikki jo ovat nukkumispuuhissa, ei voi aloittaa mitään hommelia ja itselläkin kiire jo sänkyyn, mikäli seuraavana päivänä on aamuvuoro.

Vierailija
12/19 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitättekö oikeasti että saatte vaan mennä nukkumaan ilman että ei tarvitse sitä pientäkään hetkeä viettää lapsen kanssa?

Mäkin haluan yötyön jos näin on!!

Vierailija
13/19 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitättekö oikeasti että saatte vaan mennä nukkumaan ilman että ei tarvitse sitä pientäkään hetkeä viettää lapsen kanssa?

Mäkin haluan yötyön jos näin on!!

Kertoisipa joku tämän meidänkin emännälle t 10 vuotta yötyötä

Vierailija
14/19 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on totta!Teen ajoittain 24-25h pituisia vuoroja. Todella hirveitä ovat olleet ne kerrat, kun lapsi onkin kipeänä ja tuollaisen työvuoron (vuoron lisäksi ollut valvomista 3 tuntia aamutoimien ja työmatkojen takia) ei voi mennä nukkumaan ennen kuin viideltä iltapäivällä, kun puoliso saapuu kotiin. Ihan kidutusta. Ja kun seuraavana aamuna työt yleensä alkaa kasilta, on vähän huono edes mennä yöpuulle viideltä, koska sitten herää keskellä yötä.

Vierailija
15/19 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa eikä tarvitsekaan saada. Minulla on 24 h työvuoroja ja meillä on kolme alle 4 v lasta, täysin ymmärrettävää että puoliso haluaa ehkä käydä rauhassa tupakalla, suihkussa ja vessassa ennen kuin jatkaa lastenhoitovuoroaan.

Vierailija
16/19 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me neitejän suihkuun ja nukkumaan. Kaamea epäkohta lapsiperheellisen yövuoroissa on se, jos lapsi sattuu olemaan sairaana eikä voi mennä koulun tai hoitoon. Silloin toinen vanhemmista ei saa jäädä kotiin, vaan sitten hoidetaan samoilla silmillä kipeää lasta ja sitten vasta kun toisen työpäivä on ohi, pääsee nukkumaan. Siitä sitten pirtsakkana seuraavaan yövuoroon.

Tämä riippuu täysin sen toisen osapuolen työnantajasta. On sellaisiakin työnantajia joita ei kiinnosta työntekijöidensä puolisoiden työkuviot milläänlailla.

Nyt tulee paska myrsky, mutta onko se sen työnantajan vika että työntekijä on perheen perustanut, eikä pysty sitä hoitamaan ilman työnantajan apua?

Ihan sama kun asuinpaikka on työntekijän oma valinta, se että sulla on huonot kulkuyhteydet töihin ei ole työnantajan vika...

Vierailija
17/19 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa.

Minä tein lasten ollessa pieniä yövuoroja (kolmivuoroa) ja arkena oli tietty itsestään selvää, että mies vei lapset päiväkotiin, minä sitten yleensä hain herättyäni, kun olin saanut kunnolla nukuttua heti kotiin päästyäni. Tein myös päivällisruoan ja usein jonkinlaisen iltapalankin valmiiksi ennen kuin taas lähdin yöksi töihin. Viikonloppuisin mies tietenkin hoiti aamun ja lähti esim. ulos lasten kanssa, jotta oli rauhaa ja hiljaista nukkua ja teki lounaan valmiiksi.

Minä puolestani hoidin käytännössä kaikki yövalvomiset vauvojen kanssa, koska mies meni aamulla töihin. Yleensä myös viikonloppuisin, kun kuitenkin imetin niin se meni siinä samalla. Viikonloppuisin sen sijaan sain sitten nukkua ainakin toisena aamuna just niin pitkään kuin halusin.

Yhteispelillä ja toinen toistaan ymmärtäen on oltu yhdessä 27 vuotta ja lapset aikuisia/teinejä. 

Yövuoro on kuitenkin ihan omanlaisensa juttu, se valvominen käy fysiikalle ja tarveydelle ihan tutkitustikin erilailla kuin päivätyö. Kolmivuorotyössä sitten vielä enemmän rasitusta.

Vierailija
18/19 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa, jos siltä tuntuu.

Itse vaan en heti saa unta. Joten yleensä olen tehnyt yövuoron jälkeen muille aamupalan ja katsonut vaatteet pienimmille. Pientä kotityötä tai käyn kaupassa, kun nykyään on sekin mahdollisuus. Saatan tehdä päivän ruuankin uuniin hautumaan.

Sitten vasta suihkuun ja unille.

Vierailija
19/19 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me neitejän suihkuun ja nukkumaan. Kaamea epäkohta lapsiperheellisen yövuoroissa on se, jos lapsi sattuu olemaan sairaana eikä voi mennä koulun tai hoitoon. Silloin toinen vanhemmista ei saa jäädä kotiin, vaan sitten hoidetaan samoilla silmillä kipeää lasta ja sitten vasta kun toisen työpäivä on ohi, pääsee nukkumaan. Siitä sitten pirtsakkana seuraavaan yövuoroon.

Nyt tulee paska myrsky, mutta onko se sen työnantajan vika että työntekijä on perheen perustanut, eikä pysty sitä hoitamaan ilman työnantajan apua?

Ihan sama kun asuinpaikka on työntekijän oma valinta, se että sulla on huonot kulkuyhteydet töihin ei ole työnantajan vika...

Ei ole työnantajan vika ei. Mutta sellainen juttu kuin työssä viihtyminen ja työilmapiiri syntyy molemminpuolisesta joustosta. 

Meillä ei ole ikinä kummankaan töissä kyselty puolison työn perään, jopa minun ollessani hoitovapaalla mies pystyi välillä jäämään kotiin tilanteessa että minä olin tosi sairas, esim. angiinassa olen päivän verran ennen kuin penisiliini alkaa vaikuttaa niin kipeä, että hourailen. Samoin aina ollaan pystytty jakamaan lasten sairauksien vuoksi poissaolot niin, että toinen on esim. aamupäivän ja toinen iltapäivän kotona. Ollaan puolestaan sitten joustettu aina työnantajan puoleen.

Jos työnantaja on mulkvisti, ei siinä työntekijääkään kiinnosta venyä pätkääkään, vaan tekee vaan sen pakollisen.

Mun sisko tekee kolmivuorotyötä ja ainakin heillä se yövuoron jälkeinen päivä lasketaan ihan työpäiväksi, ei miksikään vapaaksi. Silloin sen työpäivän työaika on klo 00-07. Heillä kyllä mies jää aina kotiin jos yövuoron jälkeen lapsi sairastuu. Tai siis ainakin sen mukaan minkä minä tiedän, en voi sanoa että ihan aina, mutta tästä ollaan puhuttu ja se on ollut miehen työnantajalle ihan ok.