Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeksi, kun teen lestadiolaisavauksen...

Vierailija
12.10.2013 |

...mutta haluan tietoa! Kunnassamme on nyt noin vuoden ajan toiminut perheparkiksi kutsuttu palvelu, jonne saa viedä tilapäiseen hoitoon lapsia, jotka eivät ole päivähoidossa. Lisäksi siellä toimii perhekahviloita ja muita erilaisia kerhoja. Olisko tuo vähän niin kuin avoin päiväkoti tmv?

No. Kuulin tuossa vähän aikaa sitten (ja ihan luotettavalta taholta, hän on itse osallistunut valintaan), että kun paikan työntekijä vaihtui, uudeksi työntekijäksi valittiin varta vasten lestadiolainen, jotta myös lestadiolaiset äidit voisivat käyttää palveluja. Voisiko joku lestadiolainen selittää, mistä tämä johtuu? Vai päteekö tämä yleisesti Suomen lestadiolaisiin, vai onko joku paikkakuntamme erityispiirre (siis se, että lestadiolaiset eivät voisi paikassa käydä, jos vetäjä olisi ei-lestadiolainen). Olen itse käynyt paikassa vain sinä aikana, jolloin vetäjä on ollut tämä nykyinen, joten en osaa sanoa, ovatko vl-äidit käyneet paikassa aiemmin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä vl-äitinä oo koskaan kuullutkaan tuommosesta. Ja melko kummalta kuulostaa. Meidän lapset käy kaupungin kerhossa, jossa molemmat "hoitajat" ovat ei-vl:iä. Eikä hidasta yhtään. Mä olen ilmoittanu, että minkälaiseen toimintaan meidän lapset ei osallistu ja sillä selvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä kuulemma lestadiolaiset eivät osallistu muuten "tavallisiin" perhekerhoihin, vaan heillä on omat RY:n järjestämät kerhot ja äitiryhmät.

Ap

Vierailija
4/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä moiseen törmännyt koskaan, liekö totta vai jonkun omia johtopäätöksiä?  Me käydään mm. seurakunnan kerhossa eikä yksikään ohjaaja ole vl. Eikä se ole haitannut ikinä, en ole edes miettinyt asiaa.

Vierailija
5/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 19:49"]

En ole kyllä moiseen törmännyt koskaan, liekö totta vai jonkun omia johtopäätöksiä?  Me käydään mm. seurakunnan kerhossa eikä yksikään ohjaaja ole vl. Eikä se ole haitannut ikinä, en ole edes miettinyt asiaa.

[/quote]

No ei ole mun johtopäätökisiä, kun en ole aiemmin missään kerhoissa käynyt, kun ihmisen, joka on ollut valitsemassa tuota vetäjää erään yhdistyksen edustajana.

Kyseessä ei ole siis seurakunnan kerho, jossa lapset käyvät keskenään, vaan perhekerho-tyylinen toiminta.

Ap

Vierailija
6/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö muka tiedä, että Oulun seudulla ja yleensä Pohjois-Pohjanmaalla, siis lestadiolaisaleella, on tapana aina valita virkaan tai toimeen lestadiolainen, jos vain mahdollista. Esimerkiksi ei-lestadiolaisilla opettajilla on aika hankalaa työssään, kun ei voi kaikilta osin noudattaa opetussuunnitelmaa, koska lestadiolaiset määräävät, mitä lapset saavat tehdä, mitä taas eivät.

Vierailija
7/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölynpölyä - jälkeen kerran.

Vierailija
8/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 20:01"]

Hölynpölyä - jälkeen kerran.

[/quote]

No tässä avauksessani ei ole mitään hölynpölyä. 

Seiska, en asu Oulun seudulla tai Pohjois-Pohjanmaalla, enkä osaa kommentoida viestiäsi mitenkään.

Ap

Vierailija
9/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 19:48"]

No täällä kuulemma lestadiolaiset eivät osallistu muuten "tavallisiin" perhekerhoihin, vaan heillä on omat RY:n järjestämät kerhot ja äitiryhmät.

Ap

[/quote]

Mä olen itse asiassa osallistunut vain kaupungin avoimen pk:n toimintaan, mutta en "omiin" perhekerhoihin. Ja vetäjät eivät ole koskaan olleet lestadiolaisia. Syynä on ollut aikataulut: avoin pk oli auki ma-pe 8-16 mutta kerho vain 3 viikon välein pari tuntia kerrallaan. Ilta-aikaan kerhoja lapsille olisi kyllä ollut viikottain.

Vierailija
10/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 19:48"]

Ap

[/quote]

Mä olen itse asiassa osallistunut vain kaupungin avoimen pk:n toimintaan, mutta   "omiin" perhekerhoihin. Ja vetäjät eivät ole koskaan olleet lestadiolaisia. Syynä on ollut aikataulut: avoin pk oli auki ma-pe 8-16 mutta kerho vain 3 viikon välein pari tuntia kerrallaan. Ilta-aikaan kerhoja lapsille olisi kyllä ollut viikottain.

[/quote]

Lisäyksenä vielä, että avoin pk tarkoittaa muuten täällä paikkaa, jonne äidit voivat mennä lasten kanssa (ei jättää hoitoon). Kerhojakin kyllä näissä paikoissa pyörii (joissa lapset ilman vanhempia) mutta ne eivät ole toistaiseksi sopineet meille lähinnä aikataulullisista syistä ja ikärajojen takia.

Vierailija
11/11 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 20:10"]

Lisäyksenä vielä, että avoin pk tarkoittaa muuten täällä paikkaa, jonne äidit voivat mennä lasten kanssa (ei jättää hoitoon). Kerhojakin kyllä näissä paikoissa pyörii (joissa lapset ilman vanhempia) mutta ne eivät ole toistaiseksi sopineet meille lähinnä aikataulullisista syistä ja ikärajojen takia.

[/quote]

No just tuollaista toimintaa täällä on, mutta sen lisäksi on kaksi päivää viikossa lapsiparkkitoimintaa.

Ap