Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva aivastelu, kova kurkun kutina, nenän vuotaminen, ihon, silmien ja korvien kutina...

Vierailija
04.09.2020 |

ja muut allergiaoireet sisällä tai ulkona, vaikka allergeeneja pitäisi olla ilmassa nyt vähän. Minulla on oireet jatkuvasti ympäri vuoden kuin joillakin muilla ehkä kaikkein pahimpina siitepölyhuippuina.

Nykyisessä asunnossani ei pitäisi olla hometta tai kosteusvaurioita (yhdessä aiemmassa aikoinaan oli), en tupakoi, ei ole lemmikkejä, siivoan säännöllisesti. Mistä tämä voi johtua, kai tähän nyt jokin syy on? Lääkärit eivät oikein ole osanneet sanoa mitään, tarjoavat vain antihistamiinia, yskänlääkkeitä ja sitten voiteita atopiaan. Olen täysin väsynyt tähän, olo on jatkuvasti kurja ja oikeastaan työkyvytön. Haittaa myös sosiaalista elämää ja paljon. Jatkuvasti aivastelen pitkissä sarjoissa, nenä ja silmät välillä pahoinkin turvoksissa, krooninen sinuiitti, läpi vuoden jatkuva kuiva yskä, tekisi mieli työntää käsi kurkkuun ja ottaa silmä käteen ja raapia jne. Ja ulkona sataa, ei pitäisi olla allergeeneja. Homeallergia on todettu, mutta homeitiömäärienkin pitäisi olla vielä aika pieniä. Antihistamiini auttaa vähän, mutta toisaalta väsyttää (myös ns. väsyttämättömät) ja kuivaa suuta ja silmiä.

Nyt olen alkanut miettiä, voiko tämä olla jokin allerginen sienitulehdus ja pitäisikö kokeilla sienilääkitystä? Ainakin olen testatusti allerginen ihossa luonnostaan olevalle hiivalle, siis tavallaan itselleni. Voiko se levitä myös kurkkuun ja nenäonteloihin? Kohtalotovereita? Tai muuten asiaa tuntevia paikalla?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hieman samoja oireita.

Vierailija
2/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko prick testi milloin viimeksi tehty? Minulla kans kaikki allergiat ka pitäisi kuplassa asua. Voi olla myös ärsytyskierre. Aivastelet ja niistät niin nenän limakalvot ärtyy, vuotaa ja alkaa alusta. Sain kortisteroidi nenäsumutteen tai jotain vastaavaa, en jaksa tarkistaa, niin alle puolen vuoden käytön jälkeen rupesi helpottaa. Sarvikuono nykyään käytössä pahimpina allergiakausina ja on helpottanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla allergia. Jouduin muuttamaan koronan vuoksi iäkkään isäni luokse ja aivastelen jatkuvasti, hänen vanhassa talossaan. Siivoan jatkuvasti, mutta siitä huolimatta aivastelen, nenä valuu ja silmät vuotavat. Jotain outoa täällä vanhassa talossa on, kun jatkuvasti on oireita.

Vierailija
4/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi siellä sisäilmassa olla muitakin ärsyttäviä pienhiukkasia kuin hometta.

Talon ulkovaipassa ilmavuotoja ja vetää villapölyä ja paskaa ilmaan?

Asutteko tien tms. hiukkaslingon vieressä?

Joku häthätään kostealle betonille äskettäin isketty lattiapinnoite?

Vaikea sanoa mistä on kyse ennenkuin ap kuvailee vähän asuntoa, sen sijaintia, rakennus vuotta ja miten ilmanvaihto ko. kämpässä on järjestetty.

Vierailija
5/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko prick testi milloin viimeksi tehty? Minulla kans kaikki allergiat ka pitäisi kuplassa asua. Voi olla myös ärsytyskierre. Aivastelet ja niistät niin nenän limakalvot ärtyy, vuotaa ja alkaa alusta. Sain kortisteroidi nenäsumutteen tai jotain vastaavaa, en jaksa tarkistaa, niin alle puolen vuoden käytön jälkeen rupesi helpottaa. Sarvikuono nykyään käytössä pahimpina allergiakausina ja on helpottanut.

Testeistä on jo aikaa, mutta ne mitä testattiin, niin siellä oli suunnilleen kaikki eläimet, heinät, koivut, pujot, mausteet eli hyvin allerginen olen. En vain keksi mistä tämä jatkuva oire tulee, ellei se sitten ole tosiaan jonkinlainen ärsytyskierre.

Itsekin hankin äskettäin tuon sarvikuonon, ja aion seuraavaksi kokeilla sitä. Ontelot on magneettikuvattu, ja ne on ahtaat.

Suolapiipusta onko kellään kokemuksia?

Vierailija
6/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testeistä on jo aikaa, mutta ne mitä testattiin, niin siellä oli suunnilleen kaikki eläimet, heinät, koivut, pujot, mausteet eli hyvin allerginen olen. En vain keksi mistä tämä jatkuva oire tulee, ellei se sitten ole tosiaan jonkinlainen ärsytyskierre.

Itsekin hankin äskettäin tuon sarvikuonon, ja aion seuraavaksi kokeilla sitä. Ontelot on magneettikuvattu, ja ne on ahtaat.

Suolapiipusta onko kellään kokemuksia?

-tämä oli siis ap

Vierailija
7/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet työksesi? Voisitko altistua jollekin siellä? Koska olet ostanut uuden tyynyn tai patjan? Miten siivoat sänkyäsi? Mulla oli hometta sängyn patjan ylimmän kerroksen alapinnalla joka ei mitenkään näkynyt ulospäin. Helpottaako oireet lomalla? Itse olen saanut aika rankkoja reaktioita hotellien tyynyistä. Kotona makuuhuoneessa Hepa-ilmansuodatin auttaa.

Vierailija
8/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aikoinaan luennolla koulussa luokkahuoneessa jossa oli kesällä vesivahinko. Pärskin kuin hullu koko lukukauden. Kukaan muu luennolla käyneistä noin 70 ihmisestä ei näyttänyt kärsivän asiasta mitenkään. Tämä tapahtui siis vaikka otin Zyrteciä joka aamu ennen kouluun lähtöä. Ollaanko me suomalaiset jotenkin superherkkiä homeelle, koska muiden maiden asukkaita pienet homealtistukset ei näytä mitenkään vaivaavan?

Vierailija
9/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa mistä on kyse ennenkuin ap kuvailee vähän asuntoa, sen sijaintia, rakennus vuotta ja miten ilmanvaihto ko. kämpässä on järjestetty.

Ysärin alussa rakennettu kerrostalo, katu ja tie menee vierestä. Laminaatit isketty betonille muovimattojen päälle muutama vuosi sitten.  Keittiöön vain uusittiin muovimatto, voiko se aiheuttaa oiretta, tai käytetty liima? Korvausilma tulee ikkunoiden päältä sellaisista pitkänomaisista räppänöistä, joku venttiilikö se on nimeltään?

-ap

Vierailija
10/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet pujolle allerginen ?

Vierailija
11/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aineallergioita? Minulla myös ollut ennätyksellisen hankala allergiavuosi. Jo vuoden päivät yskinyt limaa, ihottumat kukkii, antihistamiinia piti vaihtaa kesken kesää kun entiset ei enää tehonneet riittävästi. Ulkona ei ole voinut olla kunnolla kuin pieniä hetkiä kerrallaan. Silmät kutisee, nenä valuu jne. Astmakin vaivaa. Yhtä helvettiä.

Vierailija
12/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet työksesi? Voisitko altistua jollekin siellä? Koska olet ostanut uuden tyynyn tai patjan? Miten siivoat sänkyäsi? Mulla oli hometta sängyn patjan ylimmän kerroksen alapinnalla joka ei mitenkään näkynyt ulospäin. Helpottaako oireet lomalla? Itse olen saanut aika rankkoja reaktioita hotellien tyynyistä. Kotona makuuhuoneessa Hepa-ilmansuodatin auttaa.

Korona vei työpaikan, mutta vielä keväällä töissä ollessani oireilin mielestäni ihan samoin. Pähkinäpensaan piikkiin pistin silloin, sitten koivun ja sitten heinien. Nyt ei voi enää oikein pistää. Sängyn tuuletan ja imuroin säännöllisesti ja pesen vuodevaatteet, vaihdan tyynyliinan päivittäin. Sehän tässä onkin, että oireet koko ajan samat, sisällä tai ulkona, töissä tai kotona, siksi mietinkin tuota, että onko nenäonteloihin pesiytynyt jokin allergeeni kuten jokin sieni tms. Tuota Hepaa täytyy tutkailla.

Vierailija
13/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona vei työpaikan, mutta vielä keväällä töissä ollessani oireilin mielestäni ihan samoin. Pähkinäpensaan piikkiin pistin silloin, sitten koivun ja sitten heinien. Nyt ei voi enää oikein pistää. Sängyn tuuletan ja imuroin säännöllisesti ja pesen vuodevaatteet, vaihdan tyynyliinan päivittäin. Sehän tässä onkin, että oireet koko ajan samat, sisällä tai ulkona, töissä tai kotona, siksi mietinkin tuota, että onko nenäonteloihin pesiytynyt jokin allergeeni kuten jokin sieni tms. Tuota Hepaa täytyy tutkailla.

-ap siis

Vierailija
14/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineet voivat aiheuttaa myös tuon tyyppisiä oireita. Kai sinulla on allergia ja astmaliiton hyväksymät käytössä?

Vierailija
15/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin aikoinaan luennolla koulussa luokkahuoneessa jossa oli kesällä vesivahinko. Pärskin kuin hullu koko lukukauden. Kukaan muu luennolla käyneistä noin 70 ihmisestä ei näyttänyt kärsivän asiasta mitenkään. Tämä tapahtui siis vaikka otin Zyrteciä joka aamu ennen kouluun lähtöä. Ollaanko me suomalaiset jotenkin superherkkiä homeelle, koska muiden maiden asukkaita pienet homealtistukset ei näytä mitenkään vaivaavan?

Minulla sama. Sain järkyttäviä yskänkohtauksia koulun tietyissä luokissa. Sain kuulla, että koulussa oli homeongelmia, opettajatkin olivat kärsineet asiasta. Diak Helsinki.

Vierailija
16/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olet pujolle allerginen ?

Kyllä olen pujollekin pahasti allerginen, mutta Norkosta katsoin, että pujon kukinta olisi heikkoa.

Mutta olihan siellä sitten: "Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiömäärät ovat ajoittain runsaita maan eteläosissa". Tuo voisi selittää oireilun. 

Kaikki oireeni alkoivat yhdestä homeasunnosta kauan sitten ja sen jälkeen pienikin määrä hometta on aiheuttanut rajut oireet.

-ap

-ap

Vierailija
17/17 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärin alussa rakennettu kerrostalo, katu ja tie menee vierestä. Laminaatit isketty betonille muovimattojen päälle muutama vuosi sitten.  Keittiöön vain uusittiin muovimatto, voiko se aiheuttaa oiretta, tai käytetty liima? Korvausilma tulee ikkunoiden päältä sellaisista pitkänomaisista räppänöistä, joku venttiilikö se on nimeltään?

-ap

No ainakin tuossa tulee korvausilmaräppänöistä tieltä suoraan raakana pakokaasut ja pienhiukkaset suodattamatta suoraan kämppään.

Laminaatin alta olisi myös parempi ollut poistaa alkuperäinen matto alusjuutteineen ennen asennusta, mutta sitä ei voi purkamatta tietää mikä meininki alkuperäisen maton alla on. Joskus harvakseltaan tuolla muhii mielenkiintoisia pesäkkeitä jos on jostain reunasta päässyt kastumaan - sellainen kitkerä kissankusen aromi siinä kerran kastuneessa aluskankaassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi