Selittäkää mulle miksi nainen saa samasta työstä vähemmän kuin mies?
Kommentit (25)
Kakkosen vastaus oli niin tylsä provo että älkää kommentoiko sille mitään.
luultavasti tekee lyhyempää työaikaa sillä muutenhan se on laitonta.
Tai sitten on urakkapalkka ja nainen on hitaampi ;)
Sitä kannattaa kysyä jokaiselta työnantajalta, joka maksaa naisille vähemmän kuin miehille. Selityksiä on ollut mm. se, että miehet osaavat pyytää parempaa palkkaa, tekevät enemmän töitä (ylitöitä, palkattomia ylitöitä) ja etenevät urallaan nopeammin eli pyrkivät aktiivisesti eteenpäin.
Varmaan siksi, että kaksi naistakaan eivät saa samaa palkkaa samasta työstä, vaikka on sama koulutus.
Mieheni on luokanopettaja, eli työskentelee todella naisvaltaisella alalla. Luokanopettajilla on tietty tuntimäärä opetusvelvollisuutta ja moni naisopettaja tekee tasan sen, eikä tuntiakaan enemmän. Mieheni taas on ottanut kaikenlaisia tukiopetuskerhoja, bändikerhoja ja muita opetettavakseen ja saa näistä ylitunteja. Sen lisäksi koulussa on johtokunta, josta saa ylimääräistä korvausta ja erilaisia kehittämistiimejä, joihin osallistumalla saa kokouspalkkioita. Sitten yhteysopettajia jne jne jne. Näitä ylimääräisiä hommia keräämällä mieheni on kerännyt itselleen palkan, joka on erittäin hyvä verrattuna kaikkien niiden "saman koulutuksen" saaneiden "samaa työtä" tekevien naisten palkkoihin. Mies vaan tekee enemmän töitä. Töitä, joihin nämä naisopettajat eivät halua. Eivät halua johtokuntaan tai järjestää mitään kerhoja lapsille.
Luokanopettajien peruspalkka on suurin piirtein 2500 euroa. Mieheni bruttopalkka on 4000 euroa.
Niinpä. Oonkin suunnitellut tekeväni paljon enemmän töitä sitten, kun lapset on isompia. Usein se vaan menee niin, että nainen on se, joka hakee lapset hoidosta/laittaa ruokaa perheelle/kuskaa lapsia harrastuksiin jne. Ei ole mahdollista tehdä pitkää päivää.
Ehdotin kerran miehelle että voisin ottaa kakkostyön jota tekisin la- ja su -aamuisin muutaman tunnin mutta mies oli sitä mieltä ettei ole sen arvoista viettää se aika pois perheen luota. Nykyään kuitenkin mies tekee töitä myös viikonloppuisin ekstratienestien vuoksi. Ei sillä, hyvä että joku tienaa ja onhan se väsyttävää tehdä niin paljon töitä. Silti meinaan mäkin tehdä niin sitten, kun lapset pärjää omillaan.
Palkattuani aika monta ihmistä työhön jota miehet ja naiset voivat tehdä täysin tasa-arvoisesti voin sanoa että noin 95 prosenttisesti naisisten palkkatoive on pienemmpi kuin miesten. Tämän kyseisen tiimin työntekijöistä suurin palkka on muuten naisella.
t: esimies-nainen
pitäisiköhän opetella kirjoittamaan :-D
t: 9
No eks ne lapsettomat naiset jotka haluaa sen kotihoidontuen "korvamerkitä" miehille ole sitä mieltä että heidän huonompi palkka on näiden kotihoidontuella vuosia elävien äitien syytä?
Itse työskentelen miesten alalla, minulla on koulutus ja työkokemus myös, joita harvalla on työkavereistani.
Saan parempaa palkkaa kuin moni heistä.
Meidän firma on tasa-arvoinen palkkaluokkien suhteen.
Tosin eriasteisia hommia on firman sisälläkin, mutta ei ole väliä oletko nainen vai mies.
On myös joskus palkittu tasa-arvoisesta palkkasysteemistä.
Itse olen aina saanut sen palkan, minkä olen pyytänyt eli saman tai jopa paremman kuin miehillä. Samaan aikaan samoja duuneja tehneet naiset ovat itkeneet palkkansa pienuutta.
Sama juttu nyt yrittäjänä (ala, jossa miehiä ja naisia). Naiset tekee duunia pienemmillä, jopa ihan naurettavilla tuntiveloituksilla, kun itse taas hinnoittelen itseni heti toiseksi kalleimmaksi. Ei ole ollut ongelmia asiakashankinnan kanssa mutta lyhyemmällä työajalla tienaan huomattavasti enemmän kuin muut alalla olevat naiset.
Epäilen, että kyseessä jonkinasteinen alemmuuskompleksi; en kehtaa pyytää xx-hintaa. Tiedän olevani raudanluja ammattilainen enkä siis suostu tekemään töitä "ilmaiseksi". Minä myös koulutan ja kurssitan itseäni koko ajan ja katson sen olevan asiakkaan etu.
Kuka kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse?
Täällähän on ihan järjevää keskustelua suomalaisesta palkkamallista.
Itseäni harmittaa asioiden automaattinen ja helppo jako sukupuoliroolien mukaan - eilenkin joku radiotoimittaja toivoi kirjallisuuden Nobelia naiselle, kun niitä ei ole liiaksi kuulemma aiemmin tullut. Toivottavasti Alice Munro valittiin tuotantonsa eikä sukupuolensa mukaan.
Palkkatasa-arvosta: kommentit 7, 9 ja 12 olivat hyviä. Kiitos niistä.
Yleensä tuo "nainen saa vähemmän palkkaa kuin mies"-veruke on puppua ja aina löytyy oikea peruste sille, miksei saa samaa. Kokemus, koulutus, tulokset, ala.
Ainoa syy miksei saisi samaa palkkaa on se, jos ei itse kehtaa pyytää samaa kuin mies.
Radiossa oli joku aamu juttua ja
- alle 30v erot oli pieniä
- alojen sisällä erot on pieniä
- "tilastoharhaa" tulee siitä, että naisvaltaisilla aloilla on pienempi palkka kuin miesvaltaisilla
- 30+ ikäryhmässä on sitten jo eroa ja varsinkin sopimuspalkkaisilla.
Eli siis tilanne on normalisoitumassa, kun nuo 30 ryhmäläiset vanhenee?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 09:03"]
Mieheni on luokanopettaja, eli työskentelee todella naisvaltaisella alalla. Luokanopettajilla on tietty tuntimäärä opetusvelvollisuutta ja moni naisopettaja tekee tasan sen, eikä tuntiakaan enemmän. Mieheni taas on ottanut kaikenlaisia tukiopetuskerhoja, bändikerhoja ja muita opetettavakseen ja saa näistä ylitunteja. Sen lisäksi koulussa on johtokunta, josta saa ylimääräistä korvausta ja erilaisia kehittämistiimejä, joihin osallistumalla saa kokouspalkkioita. Sitten yhteysopettajia jne jne jne. Näitä ylimääräisiä hommia keräämällä mieheni on kerännyt itselleen palkan, joka on erittäin hyvä verrattuna kaikkien niiden "saman koulutuksen" saaneiden "samaa työtä" tekevien naisten palkkoihin. Mies vaan tekee enemmän töitä. Töitä, joihin nämä naisopettajat eivät halua. Eivät halua johtokuntaan tai järjestää mitään kerhoja lapsille.
Luokanopettajien peruspalkka on suurin piirtein 2500 euroa. Mieheni bruttopalkka on 4000 euroa.
[/quote]
Näin se usein menee. Tämä aktiivinen lisätöiden haaliminen on minusta naisten ja miesten suurin ero työpaikoilla ja selittää pitkälti (täysin?) myös erot palkkauksessa miesten hyväksi.
Miehellä on pitempi ja aukoton työkokemus.
Kommenttiin 19 kommentoin, että oman kokemukseni perusteella miehillä on myös parempi mahdollisuus haalia näkyviä lisähommia, kun varsinaiseen työhön liittyvät pakolliset, rutiiniluonteisemmat hommat sälytetään huomaamattomasti tunnollisille naisille, joille ei sitten jää aikaa muuhun. Miehet siis omavaltaisesti ottavat johtajan roolin ja keskittyvät luomaan verkostoja, jotka poikivat taas lisää hommia, joista maksetaan paremmin.
No, opettajilla tämä ei onnistu yhtä helposti, mutta yritysmaailmassa kyllä.
Toisaalta, totta sekin, että naiset alistuvat tähän. Meidän pitäisi tosiaan arvostaa itseämme ja vaatia esim. kunnon palkkaa.
Siksi että naisella menee saman homman tekemiseen tuplaten se aika mikä siihen miehellä menee. Nainen on myös enemmän pois töistä, koska "lapset sairastaa" tai sitten pamahdetaan paksuksi. Tai sitten vain yritetään raskautta ja juostaan kaikenmaailman hedelmällisyyshoidoissa ja neuvolassa ja otetaan palkkaa näistä "pakollisista" menoista.