adhd lääkitys ja uusi suunta elämään
Harmittaa, että tajusin hakeutua hoitoon vasta nyt kolmekymppisenä ja siitä, että ylipäätään hakeuduin kiitos miehelleni.
Minulla todettiin myös epävakaan persoonallisuushäiriön vahvoja piirteitä, joka saattaa olla seurausta hoitamatta jääneestä adhd:sta.
Tuntuu oudolta, että elämä mullistui 1 tabletin jälkeen.
Hakeuduin heti lukioon ja aloitin opinnot, nyt pystyn opiskelemaan kunnon ammatin itselleni pitkäjännitteisyyden johdosta, jota minulla ei ole koskaan ennen ollut.
Elämä on ihanaa <3
Kommentit (12)
Koomista kyllä löysin kyseisen neurologin av- palstalta :D kyselin täältä hyviä neuropsykiatreja ja minulle suositeltiin wellmindia Oulussa. Tämä neuropsykiatri on alansa parhaita ja perusteelliset oli tutkimuksetkin, sillä vietimme siellä koko päivän. Hän on erikoistunut nuoriin ja aikuisiin. Olen muutaman päivän syönyt lääkkeitä ja saanut sinä aikana aikaiseksi enemmän kuin kuukausiin, tuntuu myös oudolta ja hyvältä, kun pystyy ajattelemaan ja tekemään yhtä asiaa kerrallaan.
Good for you. Jännittävää, että sulla pelkkä lääke auttoi noin paljon. Monilla kun on sen aikaisemman elämän aikana kertynyt niin paljon psyykkistä painolastia ja toimimattomia toiminta- ja oppimistapoja, että pelkän pillerin lisäksi tarvitaan kohtuullisen suuri määrä ihan silkkaa harjoittelua ja opettelua - se vaan, että harjoitteluun ja opetteluun ei pysty ilman sitä pilleriä.
Minä olen aina tiennyt miten pitäisi toimia, mutta en ole kyennyt. Lisäksi olen siitä onnekas toisin kuin moni muu adhd, että päihteet eivät ole kuuluneet missään vaiheessa elämääni. Monen ulkopuolisen silmin vaikutan varmasti hyvin elämässäni pärjänneeltä, mutta totuus on toinen.
Mm.Ennen nykyistä miestäni minulla on ollut kymmeniä "suhteita" ja miehet ovat aina hullaantuneet minuun täysin poikkeavasta persoonallisuudestani huolimatta, olen aloittanut vaikka kuinka monta koulua, mutta en ole jaksanut montaa päivää käydä sitäkään, perustin yrityksen nuorena ja asiakkaita riitti, koska olen hyvä työssäni silloin kun se kiinnostaa, silloin kun ei kiinnosta jätin yksinkertaisesti menemättä töihin, en ole sietänyt pienintäkään vastoinkäymistä elämässä/saati suhteessa, mielialan vaihtelu ollut voimakasta, olen ollut agressiivinen & räjähdysherkkä, mustavalkoinen, kova tuhlailemaan ja kaikki on aina pitänyt tapahtua heti.
Tunnen muitakin adhd-aikuisia, jotka ovat pärjänneet pelkällä lääkityksellä ja toivon, että itsekin pärjään.
Toivon myös, että lapseni säästyvät tältä. Isäni on samanlainen kuin minä, joten ei ole omena kauan puusta pudonnut.
Yksi sukulaiseni kokeili lääkkeitä, mutta lopetti käytön parin viikon jälkeen. Hän koki että moni asia jäi tekemättä, kun oli aikaa istuskella sohvalla kun ei tiennyt mitä tehdä. Todellisuutensa hänen elämänsä ilman lääkitystä on yhtä häsläystä, tekee miljoonaa asiaa kerrallaan, mutta mitään ei saa oikein valmiiksi asti tehtyä. Harmi kun hän ei itse näe käytöstään häseltäessään. Hän siis pitää laiskana ihmisiä, jotka esim. työpäivän päätteeksi sohvalle istahtaa vähäksi aikaa. Hän on itse omasta mielestään ahkera, koska koko ajan touhuaa jotakin.
ap vastaa..
Minä en pysty lääkkeenkään kanssa istumaan tekemättä mitään, mutta selvä ero on siinä, että saan asioita tehtyä loppuun, enkä tee montaa asiaa samaan aikaan.
Minulle neuropsykiatri sanoi, että lääke toimi pienellä prosentilla adhd-potilaista ja joillakin voi olla myös väärä dg.
Kyllä se auttaa todella hyvin. Noi paskanpuhujat on niitä joilla ei ole mitään kokemusta kyseisestä lääkkeestä. Ollaan vaan niin asiantuntevia.
Lääkäri kehotti tuota säheltävää sukulaistani jatkamaan lääkitystä, koska ajan kanssa olo tasaantuisi, mutta eipä hän halunnut jatkaa, vaan lopetti. Harmi sinänsä, koska elämä olisi varmasti tasaisempaa. Nyt hänen lapset ovat vähän heitteillä, koska äiti häseltää koko ajan jotakin, lapset viilettää milloin missäkin kun ei äitillä aika riitä heille.
Hei Ap,
miten sait diagnoosin ja kuinka pitkällinen prosessi se oli? Ja kuinka paljon tuli maksamaan? Itse olen varma että olen adhd mutta en ole uskaltanut lähteä yksityiselle asiaa kartoittamaan kustannusten pelossa.
Muukin kiinnostaisi tuo diagnosointi. Olen kuullut, että aikuisia tutkivia lääkäreitä ei olisi edes kovin paljon Suomessa? Omat oireesi eivät ehkä ole pahimmasta päästä, mutta silti tuntuisi siltä, että elämänlaatu voisi parantua ja varsinkin työelämässä voisin pärjätä huomattavasti paremmin, jos osaisin keskittyä.
Ap Vastaa.. Minulla täyttyi testeissä 9/9, olin itse varma, että olen ADD, en adhd.. Toisin kävi. Minulla oli suuria ongelmia testeissä työmuistin kanssa, älykäs ja innovatiivinen olen aina ollut. Kalliiksihan se tuli, paljoyöllinen 1000e. Mutta kiitos lääkkeiden loppuelämäni on aivan eri luokkaa kuin ennen. Eli kyllä kannattaa hoidattaa itsensä, maksoi mitä maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se auttaa todella hyvin. Noi paskanpuhujat on niitä joilla ei ole mitään kokemusta kyseisestä lääkkeestä. Ollaan vaan niin asiantuntevia.
Tätähän se av:lla usein on :(
Kiitos vastauksesta! Missä kävit tai mistä löysit lääkärin? Esim. mehiläisen sivulla useimmilla neurologeilla on merkintä että eivät ota adhd- potilaita. T. 8