Punkku huoneenlämmöstä jääkaappiin. kauan täytyy pitää, että punkun lämpö sopiva?
Kommentit (12)
punaviini juodaan huoneenlämpöisenä. toki tämä tapa on perua siltä ajalta kun huonelämpö oli n 14-18 astetta. eli älä pidä kuin 15 min.
Tee toisinpäin; Säilytä punkkua jääkaapissa. Se on pois-otettaessa tietenkin liian kylmää naututtavaksi, mutta lämpenee kuitenkin sen tunnin aikana, kun annat viinin ottaa happea (avoimessa pullossa/dekanterissa/laseissa). Näin toimien viini on valmiina noin tunnin päästä ja ehtii lämmetä optimaaliseen lämpötilaan.
En kyllä ole ikinä kuullut moista, että punkkua pitäisi juoda kylmänä.
Valkoviini kylmänä kyllä, mutta punkun maku tulee paremmin esiin kun se on huoneenlämpöistä ja kun se on saanut hengittää esim. ilman korkkia.
Vierailija kirjoitti:
Valkoviini kylmänä kyllä, mutta punkun maku tulee paremmin esiin kun se on huoneenlämpöistä ja kun se on saanut hengittää esim. ilman korkkia.
En minäkään en ole kuullut, mistä sait tuommoisen ajatuksen päähäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kuumanakaan kuulu juoda.
Olen kuullut säännön, että punaviini jääkaappiin ja valkoviini huoneenlämpöön puoleksi tunniksi ennen tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut säännön, että punaviini jääkaappiin ja valkoviini huoneenlämpöön puoleksi tunniksi ennen tarjoilua.
Miks ihmeessä. Valkkari lämpenee lasissakin äkkiä ..
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kylmänä olekaan tarkoitus juoda vaan vähän huoneenlämpöön viileämpänä, siksi jääkaappiin ennen tarjoilua.
Puvaviinin tarjoilulämpötila on 18 astetta mutta näin syksyllä menee ihan huoneenlämpöisenä. Kesähelteellä voi viilentää vähän.
Ideaali on n. +16C-18C. Itse vain käytän pulloa jääkaapissa, riippuen huonelämpötilasta.