Millaisia yleishyödyllisiä kursseja on? Mitä siis jokaisen kansalaisen kannattaisi käydä esim. jonkun pitsinnypläyksen sijaan vaikka työväenopistossa?
Itselle tulee nopeasti mieleen hygieniapassi, järjestyksenvalvojakortti, saaristolaivurikurssi, metsästäjätutkinto, B- ja C-ajokortit, EA1 ja EA2 jne. Mitä muita?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneen ajokortti
Tietokoneen ajokortti siis tosiaan jos ei ole mitään käsitystä miten tietokone toimii. Useimmille Microsoft Office Suiten opiskelu paljon hyödyllisempää työelämän kannalta.
Ensiapukurssi. Kaikilla kansalaisilla saisi olla EA 1 -kortti.
Miten ihmeessä jokin metsästäjätutkinto tai saaristolaivurikurssi on yleishyödyllinen?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä jokin metsästäjätutkinto tai saaristolaivurikurssi on yleishyödyllinen?
Työttömyyden iskiessä voi metsästää oman ruokansa?
Vierailija kirjoitti:
No onhan erätaidot tarpeen jos vaikka eksyy metsässä. Tai venejutut sama homma. Olet matkalla jonkun ns. oppaan kanssa ja hänelle sattuukin jotain. Mitä teet?
Ensiapukurssi.
Kokkauskurssi.
Perusompelukurssi.
Perusvoimistelukurssi
Älylaitteiden peruskurssi
Onko jotain sellaista kotitalouskurssia? Siis että näin pyörität omakotitaloa ympäri vuoden tai vastaavaa. Milloin on kannattavinta leikata omenapuut tai tilata nuohooja. Miten vaihdat sulakkeen jne.
Onko jotain käytöskursseja jossain? Tulisi tarpeeseen useammalle.
Perusremontit, tapiseeraamiset jne. Kuinka laitetaan laminaatti. Onko sellaista? Jotain huonekaluverhoilukursseja on mutta enemmnän remonttipainotteista käsillä tekemistä.
Liikennekurssi eli autokoulun teoria. Monissa ammattikouluissa tämän saa koulun kurssiksi, ajot maksetaan sitten erikseen. Kyllä jalankulkijakin tarvitsee liikennesääntöjä.
Luonnontuotekurssi olisi monelle hyödyllinen, jotta voisi valmistaa edes yhdestä sienilajista ruokaa, saisi marjoista herkullista ruokaa ja saisi ne säilymään ja myös muutamia muita elintarvikkeiksi sopivia yrttejä.
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä, mutta nyt toi saaristolaivurikurssi vähän houkuttelee. Se on vaan 79 euroa + tarvikkeet. Kirjan saa kirjastosta, joten alle satasen se maksaisi.
Mulla on opiskelijan sähkötyöturvallisuuskortti. Se oli ihan mielenkiintoinen ja hyödyllinen kurssi, vaikka en sähkötöitä teekään. Siinä käsiteltiin sähkön vaaroja ja millaisia sähkötöitä saa tehdä itse.
Mä en ole vielä törmännyt tähän klassikkoon eli pitsinnypläyskurssiin. Mutta hitosti on hyödyllisiä kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole vielä törmännyt tähän klassikkoon eli pitsinnypläyskurssiin. Mutta hitosti on hyödyllisiä kursseja.
En ymmärrä miksi pitsinnypläys ei voisi olla yhtä hyödyllinen kurssi kuin se mainittu saaristolaivurikurssikin. Kuvittele, että jäät työttömäksi ja sinun pitää jotenkin tienata elantosi. Sattumalta kaupungissasi kaivataan pitsinnyplääjää ja sinä olet ainoa, jolla on siihen tarvittavat taidot ja näkemys. Jos et olisi käynyt kurssia, et saisi työpaikkaa...
Tietokoneen ajokortti