Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja perua lisätyön tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
10.10.2013 |

Työpaikalla on ollut henkilöstövajetta vkl-työntekijöistä ja minä olen sitten extrannut noita aukkoja. Marraskuun työvuorolista on täytetty ja mulla on siinä pari ylimäärästä vkl-vuoroa, muuten teen töitä vain arkena. Työnantaja rekrytoi tällä hetkellä meille lisää tuntityöntekijöitä ja ilmoitti mulle, että haluaa antaa noi mun lisävuorot näille uusille, että pääsevät nopeasti hommiin. Minä itse olen tuota vastaan ja sanoinkin, että sovitut työvuorot ovat sitovia, enkä halua niistä luopua. Työnantaja jankkasi vain, että mun sopimuksessa lukee vkl-vuoroista "tarvittaessa" ja tarve on nyt muuttunut, kun otetaan lisää tuntityöntekijöitä ja, että voi antaa mulle lisätyötä vain kun siihen on oikea tarve. Ymmärrän sen, ettei jatkossa noita ylimääräisiä vuoroja ole, mutta sovitut vuorot on sovittuja. Työnantaja ei edes rekrytoinut vielä siinä vaiheessa, kun noista vuoroista sovittiin. Mä olen elänyt siinä uskossa, ettei kumpikaan osapuoli voi perua edes ylimääräisiä vuoroja. Neuvoja? Kumpi oikeassa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan.

Vierailija
2/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä meidän kaikkien kannattaisi muistaa, että työnantajan etu on työntekijän etu pitkällä tähtäimellä ja vastaavissa pikku tapauksissa joustaa. Jos et näin tee, niin se tulee eteen tulevaisuudessa. Ei meidän Suomi pärjää kilpailussa muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun periaatteessa tarvi joustaa jos työt on jo vuorolistassa.

Vierailija
4/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla normaalisti täydet tunnit? Lisävuoroja tulee aina tarjota ensin olemassaoleville työntekijöille, jos heillä on vajaat tunnit ja haluavat tehdä enemmän. Näin ainakin kaupan alalla, jossa osa-aikatyö on hyvin yleistä.

Ja sitä paitsi olemassaolevaa listaa ei voi muuttaa.

Vierailija
5/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 18:28"]

Ei sun periaatteessa tarvi joustaa jos työt on jo vuorolistassa.

[/quote]

Kyllä on jo työvuorolistassa. Mun mielestä on epäreilua kaataa homma mun niskaan, jos ei ole kykenemä rekrytoimaan niin, että uudet tuntityöntekijät aloittavat joulukuussa. Säästän yhtä isompaa juttua varten ja menettäisin n. 500 euroa, jos luopuisin noista vuoroista.

ap

Vierailija
6/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat lisävuorot? Ylityötunteja vai tunteja, joilla paikkaat osa-aikaisuutta?

Vierailija
7/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 18:33"]

Onko sinulla normaalisti täydet tunnit? Lisävuoroja tulee aina tarjota ensin olemassaoleville työntekijöille, jos heillä on vajaat tunnit ja haluavat tehdä enemmän. Näin ainakin kaupan alalla, jossa osa-aikatyö on hyvin yleistä.

Ja sitä paitsi olemassaolevaa listaa ei voi muuttaa.

[/quote]

Ei ole täydet tunnit. Viikossa 32-35h.

ap

Vierailija
8/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 18:37"]

Mitä ovat lisävuorot? Ylityötunteja vai tunteja, joilla paikkaat osa-aikaisuutta?

[/quote]

Työtä, jolla paikkaan osa-aikaisuutta. Muuten olisin tietysti puhunut ylitöistä ja se ois kai ollut taas ihan eri juttu.

ap

Vierailija
9/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 18:38"]

Ei ole täydet tunnit. Viikossa 32-35h.

ap

[/quote]

No liittoon sitten vain yhteyttä. Työllä on tarkoitus pystyä itsensä elättämään, siksi työnantaja ei voi roikottaa listoilla miljoonaa osa-aikaista työntekijää, vaan pyrkiä tarjoamaan täydet tunnit niitä haluaville. Vaikka kuinka olisikin helppoa pitää työntekijöitä, joille ei ole pakko suunnitella tiettyä (pientä) tuntimäärää enempää töitä. Eli jos olet ilmaissut halusi tehdä enemmän töitä, ne työt kuuluvat sinulle.

Vierailija
10/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisikö ylitöiden puolelle noiden lisävuorojen kanssa?

Vierailija
11/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 18:45"]

Menisikö ylitöiden puolelle noiden lisävuorojen kanssa?

[/quote]

Ei menisi. Ap

Vierailija
12/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse edes "haluta" niitä lisävuoroja, vaan työnantajan pitää tarjota niitä oma-aloitteisesti.

Vierailija
13/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan velvollisuus on tarjota lisätyöt vakituisille työntekijöille. Esim. PAMilla on tästä oikeudessa voitettuja ennakkotapauksia, mm. niin kutsuttu kukkakauppajuttu (tämän vuoden PAM-lehdissäkin uutisoitu). Ja kun työvuorot on jo listassa, niitä ei ole oikeutta ottaa sieltä pois. Tuossa ei ole mitään epäselvää! Yhteys työpaikan luottamusmieheen tai jos sellaista ei ole niin liittoon!

Vierailija
14/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina vaatia niitä lisävuoroja jos ei muuten tipu, vaikka tosiaan työantajan pitäisi niitä antaa kysymättäkin. Itse jouduin riitelemään vuoroista, mutta sain lopulta korvauksen ansionmenetyksestä (asia soviteltiin ilman oikeuteen menoa), koska työnantaja ei ollut minulle lisätunteja antanut vaan palkkasi uuden työntekijän.

Mitä enemmän meitä omien etujen puolustajia tulee, sitä vähemmän työnantajat yrittävät näitä laittomuuksia.

Vierailija
15/17 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä olen oikeilla jäljillä ja niitä mun jo sovittuja lisätöitä ei saa pyyhkiä pois. Hieno juttu! Jos työnantajan kanssa tulee lisää ongelmia niin otan yhteyttä liittoon. ap

Vierailija
16/17 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh. Työnantaja suuttui mulle ihan kunnolla ja ilmoitti, ettei tarvitse tulla tänä sunnuntaina extravuoroon. Palkan maksaa kuitenkin. ap

Vierailija
17/17 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä minkälaisessa työssä ap on mutta työnantajat laittaa pihalle just sellaiset joustamattomat tyntekijät kun tulee yt:t

Siitä huolimatta että se olisi lain mukaan väärin evätä sulta jo annettuja vuoroja.

Kyllähän minuakin ärsyttäis.

Olen ollut yrittäjän vaimona ja tavallaan ymmärrän ap:n työnantajaa. Onhan se halvempaa palkata uusi pienempipalkkainen työntekijä.