Miksi suomalaiset ihailee ujoutta ja vetäyneisyyttä? BB-Sarasta tuli mieleen
mutta kuitenkin ujioja kiusataan töypaikoilla ja kouluissa? ristiriita..
Kommentit (22)
Olen itse ujo ja erakkoluonne, enkä ole ikinä sen takia joutunut mitenkään kiusatuksi tai syrjityksi. Töissäkin minua kyllä arvostetaan osaajana, mutta työni onkin sellaista ettei siinä puhelahjoilla juuri mitään tekisikään (koodaan tietokoneohjelmia).
En ole tosin koskaan ollut sosiaalisesti suosittu, mutta en toisaalta ole sellaista kaivannutkaan. Viihdyn parhaiten omissa ajatuksissani ja yksin.
Sara saa kyllä suunsa auki, jos keskustelunaihe on toisten haukkuminen. Yleistietoa vaativissa keskusteluissa ei avaa suutaan koskaan. Tuijottaa eteensä heikkolahjaisen näköisenä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:57"]
Varsinkin ala-asteella saa hyvät numerot olemalla sosiaalinen, sillä saa nostettua numeroa parikin pykälää koetuloksista. Sen sijaan jos olet epäsosisaalinen ja saat kokeistä kympin, niin tuskin saat kasia parempaa numeroa toikkariin.
[/quote]
Hyviä numeroita saa, kun pitää turpansa kiinni tunnilla, tekee läksyt kunnolla ja osaa asiat kokeissa hyvin. Kukaan ei jaksa mitään "sosiaalisia" oppilaita katsella ja kuunnella.
[/quote]Kukkua, varsinkin alakoulussa saa hyvät numerot kun on aktiivinen ja keskustelee opettajan kanssa sekä pyrkiin vetämään hiljaisempia mukaan keskusteluihin.
Kommentteja.. olen koko ikäni ollut ujo ja kärsinyt siitä todella, eräästä työpaikastakin jouduin lähtemään koska olin niin ujo, vaikka työ ei vaatinut esillä oloa, mutta häiristi työkavereitani niin paljon kun YT:t alkoi, olin eka lähtijä vaikka parempi työntekijä kuin suulaammat. Toiset puhuivat minut ulos..
ap
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 14:10"]Kommentteja.. olen koko ikäni ollut ujo ja kärsinyt siitä todella, eräästä työpaikastakin jouduin lähtemään koska olin niin ujo, vaikka työ ei vaatinut esillä oloa, mutta häiristi työkavereitani niin paljon kun YT:t alkoi, olin eka lähtijä vaikka parempi työntekijä kuin suulaammat. Toiset puhuivat minut ulos.. ap[/quote]
Tuo on ehkä kamalinta ujoudessa. Siis se, että muiden on niin helppo talloa mut alleen enkä osaa/tajua/uskalla puolustautua. :(
mutta miksi joku sara missi sitten on niin suosíttu? Olen aina luullut että suomalaiset vihaa ujoja.
ap
mua on luulut vaikka miksi friiksi ja useimmiten olen saanut olla yksin. vastakkainen sukupuoli osoittaa kiinnostusta koska olen kaunis, mutta homma ei etene koskaan seksiä pitemmälle koska en osaa uskalla avautua, He kyllästyvät minuun ja etsivät aina ei-niin-kauniin mutta iloisen ja ulospäinsuuntautuneet naisen.
Yksin ei voi seurustella..
ap
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 14:10"]Kommentteja.. olen koko ikäni ollut ujo ja kärsinyt siitä todella, eräästä työpaikastakin jouduin lähtemään koska olin niin ujo, vaikka työ ei vaatinut esillä oloa, mutta häiristi työkavereitani niin paljon kun YT:t alkoi, olin eka lähtijä vaikka parempi työntekijä kuin suulaammat. Toiset puhuivat minut ulos.. ap[/quote]
Tuo on ehkä kamalinta ujoudessa. Siis se, että muiden on niin helppo talloa mut alleen enkä osaa/tajua/uskalla puolustautua. :(
[/quote]
Tämä on puhtaasti esimiehen huonoutta, ei näe kuka tekee ja kuka puhuu!
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 14:05"]mutta kuitenkin ujioja kiusataan töypaikoilla ja kouluissa? ristiriita..[/quote]
Minä ihailen "ujoja" ja muita rauhallisia ihmisiä. En jaksa näitä joka hössöjä, ovat aina suunä päänä hölisemässä muka tärkeitä asioita, eivät kuuntele toisia.
Ja valitettavan usein se on niin että mitä enemmän puhetta, sitä vähemmän tietoa
Juro hiljainen kansakunta ihailee sellaista ihmistä joka vaikuttaa heitä itseään ihan pikkuriikkisen jurommalta ja hiljaisemmalta, eli tuntevat itsensä hieman eloisammaksi ja paremmaksi vertaillessaan.
pah, sara on ihan ältsyn kaunis!
sillä komppaa paljon ujoutta tai juroutta. ainoa jolle ei kelvannut oli reetu..
Minusta juro ja hiljainen on ihan eri asia. Hiljainen ihminen voi olla hyvinkin ystävällinen, lämmin ja fiksu. Usein paljon empaattisempi kuin hölöttävä ja hössöttävä, aina esillä oleva narsisti.
Esiintyjät ovat hauskoja tutustumisvaiheessa, mutta ärsyttäviä sen jälkeen. Kun ihmiseen tutustuu, niin sitä arvostaa että hän osaa myös kuunnella, eikä ole aina itse äänessä ja esillä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 14:15"]mutta miksi joku sara missi sitten on niin suosíttu? Olen aina luullut että suomalaiset vihaa ujoja. ap[/quote]Mistä sä tommosen luulon olet keksiny? Suomalaisethan vihaavat sellaisia jotka tuovat itseään esille ja ihannoivat vaatimattomuutta. Vanhoissa sanonnoissakin on tällaisia kun "vaatimattomauus kaunistaa" ja "vaikeneminen on kultaa". Vaatimattomuus on sumalaisille hyve.
No ainakin koulussa ujoa ei oteta mukaan ja jopa kiusataan. Työpaikoista taistellessa ujo laitetaan ekana pihalle.
Juuri noista syistä en enää halunnut olla ujo.
"No ainakin koulussa ujoa ei oteta mukaan ja jopa kiusataan. Työpaikoista taistellessa ujo laitetaan ekana pihalle.
Juuri noista syistä en enää halunnut olla ujo."
Miten voi lakata olemasta ujo?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:54"]
No ainakin koulussa ujoa ei oteta mukaan ja jopa kiusataan. Työpaikoista taistellessa ujo laitetaan ekana pihalle.
Juuri noista syistä en enää halunnut olla ujo.
[/quote]Varsinkin ala-asteella saa hyvät numerot olemalla sosiaalinen, sillä saa nostettua numeroa parikin pykälää koetuloksista. Sen sijaan jos olet epäsosisaalinen ja saat kokeistä kympin, niin tuskin saat kasia parempaa numeroa toikkariin.
Kaikilta ei onnistu muuttuminen ujommasta rohkeammaksi mutta jollakin se voi toimia opettelemalla uusia toimintatapoja.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:56"]
"No ainakin koulussa ujoa ei oteta mukaan ja jopa kiusataan. Työpaikoista taistellessa ujo laitetaan ekana pihalle.
Juuri noista syistä en enää halunnut olla ujo."
Miten voi lakata olemasta ujo?
[/quote]En tiedä, mutta se on eri asia kuin että lakkaa olemasta ujo tai että ei halua olla sellainen (mutta on silti).
Mielestäni ujo-sanaa käytetään väärin. Minua sanotaan usein ujoksi, vaikka olen vain hiljainen. En pelkää sosiaalisia tilanteita, mutta en ole vieraassa seurassa äänessä suunapäänä, yleensä äänessä ovat ne jotka haluavat olla äänessä, mutta joilla ei ole juurikaan mitään annettvaaa sanomisillaan. En ole ujo, vaan olen tarkkailija, yleensä sitä oppii kuuntelemalla eikä puhumalla.
Kouluaikoina meidän luokan kaunista, ujoa tyttöä arvosteltiin aina tyyliin "tyhmä, kun on niin hiljainen" ja kaikkea vastaavaa. Todellisuudessa moni tytö oli tälle ulkonäöstä kateellinen ja se verhottiin tuohon ujouteen. Tosin oli sitten ujoja nörttityttöjä, joita syrjittiin ihan vain rumuuden ja nössöyden takia.
Eli, ei siinä kiusaamisessa ole yleensä kyse ujoudesta, vaan jostain muusta.