Miten liian suuri villakangastakki pienemmäksi?
Minulla on vintin kätköistä löydetty aivan ihana villakangastakki, jonka äitini joskus ompeli itselleen, mutta ei muistaakseni käyttänyt kuin pari kertaa.
Haluaisin käyttää tuota takkia, mutta se on yhtä kokoa liian suuri....
Onko mitään keinoja miten villakangastakin voisi saada vähän pienemmäksi ilman ompelua? Voisiko sen esim. pestä pesukoneessa jossain lämpötilassa...vai meneekö pesukonepesusta muhkuraiseksi ja muodottomaksi? Onko kukaan sattunut pesemään tarkoituksella tai vahingossa?
Harmittaa, kun haluaisin niin kovin pitää takkia, mutta nyt se "roikkuu" päällä.
Kommentit (6)
Ei taida onnistua, tulee jäykkää kuin lankku jos kutistuu. Teetä ompelijalla muutos. Ei varmaan maksa paljon.
Voit pestä n. 40 asteessa käsin, jo pelkkä kastelu voi riittää. Älä ainakaan kuumemmassa pese, sillä siinä tapauksessa se kyllä kutistuu, mutta se voi mennä todella pilalle.
Jos äitisi on itse sen ommellut, luulisi ompelemalla pienentämisen olevan helpompaa kuin teollisuusvaatteissa.
Ei se pesemällä pienene. Saumoista pitää ottaa sisään. Pesemällä saat sen vaan pilattua.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:45"]
Voit pestä n. 40 asteessa käsin, jo pelkkä kastelu voi riittää. Älä ainakaan kuumemmassa pese, sillä siinä tapauksessa se kyllä kutistuu, mutta se voi mennä todella pilalle.
Jos äitisi on itse sen ommellut, luulisi ompelemalla pienentämisen olevan helpompaa kuin teollisuusvaatteissa.
[/quote]Vuorikangas ei sitten kutistu mukana, ja kohdat, joihin ommeltu mahdollinen vahvikekangas jäävät ennalleen tai kurtistuvat hassusti. Jos takissa on vetoketjusuljenta, muodostuu vatsan kohdalle kunnon pötsi. Nappimiehusta taas ei välttämättä kutistu tasaisesti...
Tosin epäilen, ettei 40 astetta tee takille muuta kuin puhdista.
Parin kuukauden pikaruokadieetti sinulle, niin jo luulisi takin sopivan :)
Irrotat vuoria ja kavennat saumoista. Tai iske koneeseen 60 tai 90 asteeseen, jos haluat pilata takin.