Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opettaja huono tai kokeen arvostelu liian tiukka jos

Vierailija
10.10.2013 |

koko koulussa, siis useammalla luokalla paras numero kokeessa on 8-?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se parhasta numerosta kiinni ole, vaan mediaanista. Jos kaikki oppilaat saavat kasin, homma on enemmän kuin putkessa (kasissahan on opittu kaikki opetussuunnitelmassa olevat asiat "hyvin", ysiin ja kymppiin olisi sitten jo ekstraa). Mut jos siellä on joukossa yksi kasi ja kaikki muut saavat viitosia ja kuutosia, tilanne on aika surkea. Silloin on kyse joko siitä, että opettaja ei ole osannut opettaa asiaa tai siitä, että koe mittaa jotain muuta kuin mitä on opetettu.

Vierailija
2/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas syy voi olla se, että oppilaat eivät kuuntele tunnilla annettua opetusta ja tee kotitehtäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu oli vain yksi 8-, se paras. Ope oli haukkunut oppilaat surkeiksi.

Vierailija
4/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:48"]

Kolmas syy voi olla se, että oppilaat eivät kuuntele tunnilla annettua opetusta ja tee kotitehtäviä.

[/quote]

 

joo, mutta tämä syy on yleensä silloin jos vain osa jengistä saa huonoja numeroita. Ei useammasta luokallisesta oppilaita sentään KAIKKI ole kuuntelematta ja tehtäviä tekemättä. Jos kaikki epäonnistuvat, syy on melkein aina opettajassa.

Vierailija
5/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vaan ei onnistu. En kyllä opena syyllistäisi lapsia vaan etsisin vaihtoehtoisia opetustapoja. 

Itse olin lukiossa pitkässä matikassa ulalla ekan vuoden, kuten muutkin ryhmässä, saimme vitosia ja opettaja sanoi ettei koskaan ollut opettanut niin heikkoa ryhmää. Vaihdoin koulua, luonnontieteelliselle linjalle lisäksi ja arvosana teki nousukiidon...onneksi.

Vierailija
6/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen luokalla välillä paras numero on 7. Tässä tapauksessa syy on siinä, että opetus mennyt jo ekalla pieleen ja oppilaat saaneet väärän tavan (tai ei tapaa ollenkaan) opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa kolmaskin vaihtoehto: opetus ei ole riittävää.

7 sen jo toisin sanoin ilmaisi, mutta samaa on sattunut yliopiston luentotentissä. Vähän annettiin palautetta, kun puolet tentijöistä sai hylätyn.

Vierailija
8/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös mahdollista, että lapsesi on huonotasoisessa koulussa, jossa on paljon mamuja, oppimisvaikeuksia ja levottomuutta. Jos ope yrittää vähänkään noudattaa opsia tuollaisen oppilasaineksen kanssa, niin on suorastaan saavutus että yksi on siihen kasiinkin yltänyt.

Nykyajan koulujen väliset erot on niin tähtitieteellisiä, että tavallisella vanhemmalla ei siihen mielikuvitus yllä ymmärtämään. Ajat ovat muuttuneet 80 -luvulta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: siinä koulussa ei ole yhtään mamua, ja pisa-testien mukaan koulua kuuluun parhaimmistoon.Siis siitä ei kyse. ap

Vierailija
10/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen luokalla ei ole mamuja, mutta paljon tuntuu olevan keskittymisvaikeuksia. Se on johtanut siihen, että opetus on aivan erilaista kuin muilla lapsilla. Pääsevät paljon helpommalla, mutta se kostautuu sillä, että eivät opi normaaleja asioita. Aivan sama, kun mä jankutan kotona, että tämä ja tämä asia pitää tehdä näin ja näin, muuten et opi, jos opettaja sanoo koulussa toista. Vanhempana sitä on aivan voimaton. Luokanvaihtokaan ei käy, kun on kyse pikkukoulusta.

Edistymisen eron huomaa hyvin, kun on muita sisaruksia ja voin kertoa, että yläasteelle mennessä tuon luokan lapset ovat niin syvällä pississä, että en tiedä miten selviytyvät. Täytyy vain toivoa, että omalle ei iske mikään paha teinidraamailu silloin ja että pystyy saamaan opetuksen tason sille minkä sen kuuluisi olla ettei opiskelupaikan saanti mene aivan mahdottomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan erästä haastavaa, mutta kaikille pakollista kurssia useamman kerran joka lukuvuonna. Tästä kurssista tulee poikkeuksetta aina vähintään yksi hylsy, "huonompina" vuosina hylsyjen määrä saattaa olla jopa 20% koko ryhmästä. Opetus on joka kurssilla samaa, mutta siitä huolimatta vuosikurssien ja yksittäisten ryhmien välillä on suuria eroja. Tosin jokaisesta ryhmästä löytyy vastaavasti aina vähintään yksi kymppisuoritus.. Opettajan ammattitaidon kyseenalaistaisin kyllä silloin, mikäli hän haukkuu oppilaat huonosta suorituksesta. Tosin tässä kohdin kannattaa suhtautua lapsen sanomisiin kriittisesti: lapsi saattaa tulkita opettajan sanat haukkumiseksi, vaikka tosiasiassa opettaja on saattanut antaa vain rakentavaa kritiikkiä ja sanoa esim, että teidän tulisi kyetä parempaan tms.

Vierailija
12/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:47"]

Ei se parhasta numerosta kiinni ole, vaan mediaanista. Jos kaikki oppilaat saavat kasin, homma on enemmän kuin putkessa (kasissahan on opittu kaikki opetussuunnitelmassa olevat asiat "hyvin", ysiin ja kymppiin olisi sitten jo ekstraa). Mut jos siellä on joukossa yksi kasi ja kaikki muut saavat viitosia ja kuutosia, tilanne on aika surkea. Silloin on kyse joko siitä, että opettaja ei ole osannut opettaa asiaa tai siitä, että koe mittaa jotain muuta kuin mitä on opetettu.

[/quote]

 

No erittäin todennäköistä että se on paljon alle kasi. 10 tarkoittaa sitä että oppilas osaa KAIKEN mitä kurssilla on opetettu täysin. Eli missään kokeessa ei ole virhettäkään, kaikki tehtävät tehty 10 arvoisesti jne. Joten en todellakaan usko että 8 on suomalaisten koulujen oikea keskiarvo. Tietenkin opettejat antavat numeroita, mutta niitä ei ole ansaittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:02"]

Joskus vaan ei onnistu. En kyllä opena syyllistäisi lapsia vaan etsisin vaihtoehtoisia opetustapoja. 

Itse olin lukiossa pitkässä matikassa ulalla ekan vuoden, kuten muutkin ryhmässä, saimme vitosia ja opettaja sanoi ettei koskaan ollut opettanut niin heikkoa ryhmää. Vaihdoin koulua, luonnontieteelliselle linjalle lisäksi ja arvosana teki nousukiidon...onneksi.

[/quote]

 

Tai sitten tuli lepsu opettaja. Todella moni opettaja on aivan liian lepsu. Antavat lapsille numeroita mitä ne ei ansaitse

Vierailija
14/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:27"]

9: siinä koulussa ei ole yhtään mamua, ja pisa-testien mukaan koulua kuuluun parhaimmistoon.Siis siitä ei kyse. ap

[/quote]

 

Pisa testillä ei ole merkitystä. Sitä ei asiasta tietävät arvosta ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 11:08"]

 

Tai sitten tuli lepsu opettaja. Todella moni opettaja on aivan liian lepsu. Antavat lapsille numeroita mitä ne ei ansaitse

[/quote]

Se taas johtuu siitä, ettei opettaja enää jaksa kuunnella vanhempien valitusta ja uhkailuja oikeustoimilla, jos Nico ja Jannica eivät saa parempaa numeroa kuin ansaitsisivat.

Vierailija
16/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä, mikä aine ja mikä luokka-aste? Yläkoulun englannin Spotlight-kirjasarjan kokeet kuuluvat olevan vaikeita ..

Vierailija
17/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yläkoulun opettajana toimin niin, että ensin kerrataan alakoulun asiat ja harjoitellaan niitä uudelleen, tehdään muutama pistokoe ja pidetään ennen koetta pari kertaustuntia. Useimmiten pistokoe- ja kertaustehtäviä on täsmälleen samanlaisina myös varsinaisessa isossa kokeessa. Tehtävät tarkastetaan aina huolella ajan kanssa, ja vastaan tuleviin virheisiin kiinnitetään huomiota sikäli, että pohditaan, miksi sellainen virheratkaisu tuli (oletuksena että ehkä moni muukin oli sattunut ajattelemaan samaa virheellistä ratkaisua). Mielestäni opetuksen vähyyttä tai ylimalkaisuutta ei voi syyttää.

 

Kerron oppilaille suoraan, millaisia kysymyksiä kokeessa on. Painotan sekä opetus- että kertaustunneilla, mitä aion kysyä, ja joistakin asioista sanon, että tätä sitten ihan varmasti kysytään kokeessa. Siitä huolimatta kokeiden keskiarvo on kerrasta ja luokasta toiseen siinä seiskan kieppeillä.

 

Kyllä se aina pistää miettimään, eivätkö ne oppilaat yhtään katso omaa etuaan ja laita itselleen ylös, mihin kannattaa keskittyä kokeeseen lukiessa. Jos siis niihin kokeisiin edes viitsitään lukea. Silloin tällöin koetunnille tulee oppilas, joka sanoo, ettei oikein voi tehdä koetta tänään, kun ei huomannut lukea siihen. No, minä siihen sitten, että voi voi sentään, tehtävä se kuitenkin on, toivottavasti olet kuunnellut tunnilla tarkkaavaisesti.

Vierailija
18/18 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia on erilaisia. Kannustus ja myönteisyys tuo oppimiseen ilon ja myös sen pärjäämisen. Ikävä kyllä asia on näin. Mun lapsen edellinen opettaja oli täydellinen ja nyt todella ankara ja rankaiseva sijainen josta päästään kohta eroon. Opettaja puhuu surkrista oppilaista. Paska ope se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä