Diapamista?
Yhdelle tutulle on kuulemma määrätty diapamia 30-60mg 1-3 kertaa päivässä. Voiko oikeasti olla noin isolla annoksella? Lisänä ainakin ssri lääke. Tiedän kyllä, että ko. henkilö kärsii usein rajuista paniikkikohtauksista.
Kommentit (9)
Voi olla ja saattaa olla hyvinkin tarpeeseen. Jos kärsii voimakkaasta paniikkihäiriöstä, niin lääkityksellä voi elää normaalia tai ainakin lähes normaalia elämää.
Ah..diapam <3 Lääkiksessä pelasti monelta krapulalta.
Tuntuu kyllä kohtuuttoman suurelta paniikkiin. Jos henkilö on käyttänyt pitkän aikaa pameja, niin toleranssi on melko kova, ja jos lääkäri tietää tämän, niin voi määrätä tuollaisen annoksen, mutta harvinaista on. Kun itse viihdekäytin pameja vuosikymmeniä sitten, huitaisin pitkän käytön lopuksi 50 mg. pamia pohjille ja sitten pullon viinaa päälle. Aloittelija voi kuolla siihen, mutta minulle se toi vasta sopivan nousuhumalan ennen kapakkaan menoa. Lopetin sitten nappien syömisen, kun se ei enää vaikuttanut mitään ja lysti alkoi annosten suurennuttua olla liian kallista.
Kun emme tiedä henkilön oikeaa sairaushistoriaa, niin vaikea sanoa. Sitäpaitsi pamit lienee tarkoitettu otettavaksi kohtauksen iskiessä, eikä tuota määrää saa vrk:ssa ylittää. Ei siis jatkuvasti otettavaksi, vaan ainoastaan kohtauksessa.
20 mg diatsepaamia kolmasti päivässä lienee jo maksimiannos (terapeuttisessa käytössä), jos ei hoideta mitään delirium-tilaa. 10 mg x 3 on vielä "normaali" avohoidossa vaikeissa tapauksissa. Tällaistakaan hoitoa ei pitäisi jatkaa kolmea viikkoa pitempään tauoitta.
pameja määrätään yleensä alkoholisteille, opamoxia paniikkihäiriöisille
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 23:44"]
Kun emme tiedä henkilön oikeaa sairaushistoriaa, niin vaikea sanoa. Sitäpaitsi pamit lienee tarkoitettu otettavaksi kohtauksen iskiessä, eikä tuota määrää saa vrk:ssa ylittää. Ei siis jatkuvasti otettavaksi, vaan ainoastaan kohtauksessa.
[/quote]
Juuri näin. Diapameja ei ole tarkoitus syödä joka pv, ja tuo iso annos on max, jonka voi sitten ottaa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
pameja määrätään yleensä alkoholisteille, opamoxia paniikkihäiriöisille
?
Tuntuu kyllä TODELLA suurelta tuo annostus! Itse olisin jo 20mg "sekaisin".