Anoreksiasta toipuva teini suostuu syömään aamuisin vaan juotavaa jugurttia, minusta ne ovat turhakkeita
Ei suostu syömään "normaalia" aamiaista mitä muu perhe. Esim. munakasta, leipää, muroja. Jos en osta juotavia jugurtteja, ei syö mitään aamulla. Ostaisitko itse tässä tilanteessa vai antaisitko teinin kiukutella itsekseen?
Kommentit (79)
Voi jesta taas keskustelua... Ap toivottavasti provo, koska luulisi, että tuossa tilanteessa on ihan ammatilaiselta saatu ohjeet.
Kommenteissa taas ihmiset kyselee, että "syökö lapsi muuten normaalisti?" ja selittää, kuinka itse ei ainakaan tarvitse aamupalaa, kun pidempi ruokailuväli tekee niin hyvää. Vaikka otsikossa lukee "anoreksiasta toipuva".
Oletko kontrolloinut ja päsmäröinyt teinin syömisiä ja liikkumista samaan tapaan koko hänen lapsuutensa? Joskus syy anoreksiaan tosiaan on yhtä lähellä kuin omat vanhemmat. Juu, ei saisi syyllistää ketään jne.
Pääasia että syö jotain, minkä saa alas.
Oma nyt 33v tyttäreni sairastui anoreksiaan 15vuotiaana. Kun tyttö alkoi toipua ja eli käytännössä pelkällä hopeteellä (eli teellä ja maidolla) sekä riisimuroilla, sallin tuon ja raahasin muropaketteja selkä vääränä sillä se, että tyttö söi edes jotain oli valtava voitto. Jo pelkkä maito oli voitto, sillä anorektikon mielessä sekin lihottaa.
Aamupala on taistelu, josta luovuin vuosia sitten. Tarjoilen teinille sitä mitä kulloinkin suostuu edes vähän syömään tai juomaan aamulla. Tällä hetkellä yleensä vain kuppi teetä, jossa on reilusti hunajaa.
Ala-asteella lapsi joi joka aamu ison kupin kaakaota. Hammashoitaja sitten tarkastuksessa kyseli, että "ethän sinä vaan joka aamu kaakaota juo, kun siinä on sokeria". Olisin voinut kuristaa sen naisen. Sen jälkeen mentiin muutama kuukausi vesilasillisen voimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole turhake jos se on ainoa juttu jota suostuu syömään.. aikamoinen hyödyke. Onneksi on juotavia jogurtteja! Ne on tosi käteviä ja nopeaa aamupalaa jonka voi juoda vaikka koulumatkalla. Ostaisin mitä vaan joka maistuu. Pirtelöitä, smoothieta ja rahkoja. Toivottavasti joskus suostuu syömään jotain muutakin, mutta aluksi varmasti helpompi syödä tollasia kun on anoreksiasta toipuva...
Ehkä hän lukutaitoisena osaisi itse tehdä sopivia ja siihen kyllä tarvii hyvän ohjeen: parempaa ei tiedä:
https://www.suomalainen.com/products/the-naked-gut
Tommilla on kyseessä crohnista toipuminen, mutta varmaan sitä ulkoista olemusta on joku voinut pitää anorektisenakin...
Vierailija kirjoitti:
Voi jesta taas keskustelua... Ap toivottavasti provo, koska luulisi, että tuossa tilanteessa on ihan ammatilaiselta saatu ohjeet.
Kommenteissa taas ihmiset kyselee, että "syökö lapsi muuten normaalisti?" ja selittää, kuinka itse ei ainakaan tarvitse aamupalaa, kun pidempi ruokailuväli tekee niin hyvää. Vaikka otsikossa lukee "anoreksiasta toipuva".
Kun ei näin terveenäkään _pysty_ syömään aamulla mitään, niin helposti nyt vain tulee mieleen että lapsella on tämä sama, siitä anoreksiasta huolimatta. En pysty nielemään aamulla mitään kiinteää, se alkaa yökkäyttämään. Juotava jugurtti ja smoothiet on helpointa mitä tuossa tilanteessa pystyy nauttimaan. Minusta se että lapsi haluaa sitä jugurttia, tarkoittaa että hän todella haluaa yrittää syödä edes jotain, todennäköisesti hänen ei tee mieli edes sitä jugurttia mutta pakottaa sen alas.
Miksi trollaat vakavalla asialla?
Harvoin uskon karmaan, mutta joidenkin ihmisten kohdalla tahtoisin uskoa toisin, kuten sinun.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin uskon karmaan, mutta joidenkin ihmisten kohdalla tahtoisin uskoa toisin, kuten sinun.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/kevytmaidon-teollinen-…
Käytätkö muutenkin maissiöljyä?
Siitä tulee mahaan kouristuksia! Silloin ei todellakaan pysty syömään mitään.
Teinisi ei kiukuttele vaan hänellä on syömishäiriö, sairaus.
Sairastuin itse anoreksiaan 13-vuotiaana. Kesti lähes 10 vuotta parantua. Lukioiässä sairaus muutti muotoaan ahmimishäiriöksi. Minulla oli pohjaton nälkä ja turrutin syömisellä ahdistustani. Vasta parikymppisenä opin syömään tasapainoisesti.
Valmistaudu siihen, että matka kohti tervettä suhtautumista ruokaa ja painoa kohtaan voi olla pitkä. Ole lapsesi tukena, älä koskaan moiti häntä syömiseen liittyen. Toivottavasti hän saa myös asiantuntevaa ulkopuolista apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin uskon karmaan, mutta joidenkin ihmisten kohdalla tahtoisin uskoa toisin, kuten sinun.https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/kevytmaidon-teollinen-…
Käytätkö muutenkin maissiöljyä?
Siitä tulee mahaan kouristuksia! Silloin ei todellakaan pysty syömään mitään.
"Juuri ennen homogenointia maitoon lisätään maissiöljyyn liuotettu D-vitamiini. Lisääminen
tapahtuu maitolinjassa olevan
annostelulaitteen avulla, joka
pumppaa vitamiinia ennalta lasketussa suhteessa maitoputkessa kulkevaan virtaukseen."
Voisitteko tehdä itse marjoista ja hedelmistä ja maustamattomasta jogurtista?
Vierailija kirjoitti:
Teinisi ei kiukuttele vaan hänellä on syömishäiriö, sairaus.
Sairastuin itse anoreksiaan 13-vuotiaana. Kesti lähes 10 vuotta parantua. Lukioiässä sairaus muutti muotoaan ahmimishäiriöksi. Minulla oli pohjaton nälkä ja turrutin syömisellä ahdistustani. Vasta parikymppisenä opin syömään tasapainoisesti.
Valmistaudu siihen, että matka kohti tervettä suhtautumista ruokaa ja painoa kohtaan voi olla pitkä. Ole lapsesi tukena, älä koskaan moiti häntä syömiseen liittyen. Toivottavasti hän saa myös asiantuntevaa ulkopuolista apua.
Luepa tuolta sivulta 190... Tiesitkö tuosta?
Mulle tuli Kaari-lehti vuosikausia, siksi tiesin. Luin ne todella tarkkaan, koska muualt tietoa ei saanut.
https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/tietoa-meista/asiointi/oppaat-…
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisit kokeilla suostuisiko syömään aamulla juotavan jogurtin kanssa välipalakeksin tai proteiinipatukan?
Ei kumpaakaan: niissä on fosfaattia tai muuta sellaista, mikä estää ravinteiden imeytymisen. Tiiäthän sen Phosporal-valmisteen? Melkein samaa ainetta:-(
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/16159/Elintarvikkeiden…
Onko anoreksia-käytös sinusta kiukuttelua? Se on vakava sairaus, nyt ihan varmuuden vuoksi vielä painotan.
Mutta trollihan sinä oletkin, vähän huono aihe kyllä :/ Tunnen nuoren naisen joka kuoli anoreksiaan, niin ei naurata.
Kyse voi olla anoreksiaan liittyvästä asiasta tai sitten ei. Sairastunut muuttuu kuten kuka tahansa ja ruokamieltymykset voivat muuttua. Itse sairaus luonnollisesti muuttaa ruoansulatuselimistön toimintaa ja tämänkin vuoksi toipumisvaiheessa voi joutua syömään eri tavalla kuin toipuneena. Esimerkiksi turvaamalla riittävä energiansaanti myös nestemäisillä tai sosemaisilla vaihtoehdoilla. Riippuu muista aterioista ja kokonaisenergiansaannista, hoitotahon näkemyksestä jos sellainen on sekä aiemmasta syömishistoriasta ja mahdollisista muista sairauksista. Syömishäiriötä sairastava ei ole immuuni myös muille kuin anoreksiasta johtuville ruoansulatusvaivoille ja imeytymishäiriöille. Etenkään jos niitä ei ole aiemmin tutkittu.
Ehkä juotava jogurtti on elimistölle helpompi ottaa vastaan aamulla kuin muut tarjolla olevat vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole turhake jos se on ainoa juttu jota suostuu syömään.. aikamoinen hyödyke. Onneksi on juotavia jogurtteja! Ne on tosi käteviä ja nopeaa aamupalaa jonka voi juoda vaikka koulumatkalla. Ostaisin mitä vaan joka maistuu. Pirtelöitä, smoothieta ja rahkoja. Toivottavasti joskus suostuu syömään jotain muutakin, mutta aluksi varmasti helpompi syödä tollasia kun on anoreksiasta toipuva...
Ehkä hän lukutaitoisena osaisi itse tehdä sopivia ja siihen kyllä tarvii hyvän ohjeen: parempaa ei tiedä:
https://www.suomalainen.com/products/the-naked-gut
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/05/crohnin-tauti-auttaako-ruokava…
Diagnoosit vaihtelevat, mutta ihmisen hoitamiseen tarvitaan ajatteleva/tunteva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Onko anoreksia-käytös sinusta kiukuttelua? Se on vakava sairaus, nyt ihan varmuuden vuoksi vielä painotan.
Mutta trollihan sinä oletkin, vähän huono aihe kyllä :/ Tunnen nuoren naisen joka kuoli anoreksiaan, niin ei naurata.
Mun tuntema nuori nainen sairasti kauan. Siitä opin, et ne tutkimukset eivät ole mitään hoitoa.
http://www.sci.fi/~ahven/peruna/images/IMG0040.jpg
Tiedättehän, että vihreistä perunoista tulee myrkytysoireet ja päänsärky on 1 niistä. Solaniini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että edes jotain syö. Ostaisin sitä jogurttia. Monelle terveellekin aamupalan syönti on hankalaa.
"AINESOSAT
pastöroitu MAITO, mansikkasose (4,5 %), sokeri (4,0 %), maissitärkkelys, väri (punajuuriväri), aromi, jogurttihapate, Lactobacillusrhamnosus GG ja D-vitamiini."Mites muuten se lapsi saa sitä ruokaa, jos ei vanhemmat osta kaappiin????
Maissitärkkelyksen ja lisätyn d-vitmiinin takia jättäisin tuon ostamatta. Koska tuote on Valion, on siinä vitamiinivalmisteessaKIN maissiöljyä, joka aiheuttaa monelle ongelmia. Valitse sellainen, missä ei ole yhtään: tähän aikaan vuodesta ne varastot ovat täynnä, ei tarvi lisätä kemikaalikuormaa.
Mikä vika on maissitärkkelyksekssä? Sattuuko jonkun koppakuoriaisen varpaaseen, kun maissia kasvatetaan?
Tyypillinen hit&run -provo. Ap:ta ei näy missään. Ja yhdet intoontuu vouhkaamaan jostain maissiöljystä.
Maistuisiko hedelmät, marjat, soseet tai kiisselit?