Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko lamppujen vaihto vuokralaiselle?

Vierailija
04.09.2020 |

Vai voiko soittaa huoltomiehen jos kylpyhuoneen lamppu (loisteputki) sammuu js en osaa sitä itse avata (vanhanaikainen ja ruuvit todella tiukassa?)

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta itse uusi lamppu ja soita huoltoyhtiölle että tulevat vaihtamaan. Näistä ei yleensä veloiteta mitään.

Ja mistä tiedän millaisen lampun ostan kun en saa tota ees ite auki??

Soita huoltoon, auttavat kyllä ilman laskua.

T: huoltoyhtiön työntekijä

Älä valehtele

Monissa asunnoissa nuo loisteputkivalaisimet ovat todella hankalia avata, joten kyllä meidän firmassa(ja monessa muussakin) näissä asioissa autetaan asukasta.

Itse lamppu tietysti on asukkaan itse hankittava.

-huoltoyhtiön työntekijä

Miksi huoltoyhtiö tekisi tuollaista työtä saamatta siitä mitään maksua? Ei huoltoyhtiöt ole mitään hyväntekeväisyysyhdistyksiä. Typerää bisnestä tehdä töitä ilmaiseksi.

Vierailija
42/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaarallinen itsellesi ja muille.

Mutta fiksummillekin tiedoksi: Nykyään kannattaa uusia loisteputketkin ledeiksi. Myös "sytytin" pitää vaihtaa, varmimmin putki ja sytytin yhteen bundlattuina. Tulee ikuinen ja vie sähköä vain murto-osan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on Huolto Optima niin hinta voi olla 100 euroa.

Ei se monella firmalla paljoa vähempää ole. Tommoset pikkutyöt jos laskutettaisiin jollain 30e hinnalla niin ei ne firmat pystyssä pysyisi. Ne on kaikkein kannattamattomimpia töitä. Parhaita on pitkäaikaiset projektit, mitä lyhyempi työ sitä vähemmän tienaavat ja mitä enemmän lyhyempiä töitä niin sitä epävarmemmalla pohjalla firman talous on.

Eli siitä syystä hinnat on kovia "pikkutöissä". Ei sieltä paku edes käynnisty millään 30e.

Helposti pelkästään matkoihin menee tunti PK-seudulla. Sitten ajat vielä kauppaan hakemaan sopivan loisteputken, ei siellä pakussa voi säilytellä erilaisia malleja. Eli puolentoista tunnin keikka vähintään, vain hullu tekee tuon ilmaiseksi. 

Vierailija
44/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vuokranantajaltasi, hän voi sitten kommentoida vaikka tähän ketjuun.

Vierailija
45/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun peilikaapissa on sellainen tarra, jossa lukee että lampun saa vaihtaa vain ammattilainen. Voisin kuvitella että tässä tapauksessa vuokranantaja hankkii jonkun vaihtamaan lampun ja maksaa työn, kun on tuollaisen peilikaapin asennuttanutkin?

Vai lukisko siinä, että valollisen peilikaapin saa vaihtaa vain ammattilainen?

Vierailija
46/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun peilikaapissa on sellainen tarra, jossa lukee että lampun saa vaihtaa vain ammattilainen. Voisin kuvitella että tässä tapauksessa vuokranantaja hankkii jonkun vaihtamaan lampun ja maksaa työn, kun on tuollaisen peilikaapin asennuttanutkin?

Eiköhän se siinä tapauksessa ole moderni led-valaisin jossa ei ole ylipäätään mitään vaihdettavia osia. Vaihdetaan koko valaisin sitten kun se joskus hamassa tulevaisuudessa päättää lopettaa toimintansa. Näihin ei nykyisin tehdä vaihdettavia polttimoita kun niiden käyttöikä on älyttömän pitkä. Käytännössä led-lamppu kestää koko valaisimen käyttöiän helposti.

Vierailija
47/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa asunnossa jossa olen asunut on kyllä ollut vessassa valmiina loisteputkilamppu, ei ole itse tarvinnut hommata. Ottaako ihmiset yleensä ne muuttaessa mukaan sitten, kun kerran kuuluvat vuokralaiselle?

Niin mullakin mutta nyt se alkanut vilkkua. Tämä on vanha talo ja loisteputki on tiukasti kiinni ruuveilla. En tiedä mitä teen

T. Ap

Kai sinulla on joku tuttu, ystävä, sukulainen tai työtoveri jolta voit pyytää apua tuossa asiassa.

En ole ap, mutta eipä ole mulla tuttua, ystävää, sukulaista, työtoveria pyytää avuksi. Olen tk-eläkeläinen ja muuttanut pois Hgistä halvempaan kämppään sairastuttuani. Ei kaikki ole noin yksinkertaista...

Kaikki kyllä järjestyy!

Soita huoltoyhtiöön ja kysy asiasta. He auttavat mielellään (ainakin neuvovat puhelimessa), sillä myöskään huoltoyhtiössä ei haluta tilannetta, että vuokralainen vahingossa rikkoo tai väkisin repii loisteputket seinästä.

Voit varmasti myös kysyä naapurilta jos tiedät jonkun "helposti lähestyttävän". Minä ainakin auttaisin jos joku naapurini tulisi apua kysymään 👍

Vierailija
48/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa asunnossa jossa olen asunut on kyllä ollut vessassa valmiina loisteputkilamppu, ei ole itse tarvinnut hommata. Ottaako ihmiset yleensä ne muuttaessa mukaan sitten, kun kerran kuuluvat vuokralaiselle?

Niin mullakin mutta nyt se alkanut vilkkua. Tämä on vanha talo ja loisteputki on tiukasti kiinni ruuveilla. En tiedä mitä teen

T. Ap

Kai sinulla on joku tuttu, ystävä, sukulainen tai työtoveri jolta voit pyytää apua tuossa asiassa.

En ole ap, mutta eipä ole mulla tuttua, ystävää, sukulaista, työtoveria pyytää avuksi. Olen tk-eläkeläinen ja muuttanut pois Hgistä halvempaan kämppään sairastuttuani. Ei kaikki ole noin yksinkertaista...

Missä sinä asut? Mietin, jos voi tulla auttamaan?

Kiitos avun tarjoamisesta! En ole ap eikä mulla just nyt ole tarvetta lamppua vaihtaa. Kommentoin vain tuota, kun joku sanoi, että eikö sulla ole tuttua, ystävää, sukulaista tms. pyytää apuun :) Ei kaikilla ole. Mun ystävät ja sisko perheineen jäi sinne pk-seudulle. 

Vierailija
49/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Kaikki kyllä järjestyy!

Soita huoltoyhtiöön ja kysy asiasta. He auttavat mielellään (ainakin neuvovat puhelimessa), sillä myöskään huoltoyhtiössä ei haluta tilannetta, että vuokralainen vahingossa rikkoo tai väkisin repii loisteputket seinästä.

Voit varmasti myös kysyä naapurilta jos tiedät jonkun "helposti lähestyttävän". Minä ainakin auttaisin jos joku naapurini tulisi apua kysymään 👍

Nykyään puhelut ohjautuvat asiakaspalveluun eikä suoraan huoltomiehelle voi soittaa. 

Vierailija
50/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Kaikki kyllä järjestyy!

Huoltoyhtiön kannalta se on ihan se ja sama rikkooko joku vaikka koko asuntonsa säpäleiksi. Nehän saa vaan lisää laskutettavaa työtä kun huoltomies menee korjaamaan vahingot.

Vierailija
51/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se siinä tapauksessa ole moderni led-valaisin jossa ei ole ylipäätään mitään vaihdettavia osia. Vaihdetaan koko valaisin sitten kun se joskus hamassa tulevaisuudessa päättää lopettaa toimintansa. Näihin ei nykyisin tehdä vaihdettavia polttimoita kun niiden käyttöikä on älyttömän pitkä. Käytännössä led-lamppu kestää koko valaisimen käyttöiän helposti.

Ihan loisteputki on.

Vierailija
52/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Et siis osaa vaihtaa edes lamppua eikä sulla ole yhtään ystävää, mutta hengissä olet onnistunut pysymään.

Sorry kauheesti huono ulosantini!! Kommentoin vissiin väärään ketjuun enkä ole ap. Mulla ei nyt just siis ole lampun vaihdon tarvetta, mutta lähinnä siihen otin kantaa, että kaikilla ei ole sukulaisia, tuttavia, ystäviä lähistöllä (!). Varsinkin kun itse olen hiljattain muuttanut. 

Varmaan joku sitten joskus kylään poiketessaan sen lampunkin tarpeen tullen vaihtaisi, mutta sitä saisi sitten odotella. Tosin saattaa olla, että osaisin sen vaihtaa itsekin. 

Miten mun hengissä pysyminen liittyy tähän aiheeseen mitenkään?

Vierailija
53/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Hienosti oletettu että kaikilla on tuttuja

Elämänhallinta hukassa jos ei ole yhtään tuttua, voi kyynel

Vierailija
54/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai lukisko siinä, että valollisen peilikaapin saa vaihtaa vain ammattilainen?

Jos se tarkoittaisi tätä, olisi omituista että polttimon kotelon saa irti ja tuo tarra on siinä polttimon vieressä.

Vierailija
55/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vuokranantaja vastaa asunnon kunnossapidosta, laki velvoittaa myös vuokralaista hoitamaan asuntoa huolellisesti. Tämän lisäksi asunnon kuluvien osien, kuten lamppujen, loisteputkien ja palovaroittimien vaihto kuuluu yleisesti ottaen vuokralaiselle.

https://www.realiaasuntovuokraus.fi/ajankohtaista/vuokra-asunnon-hoito-…

Vierailija
56/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta tulikin aiemmin hyvät ohjeet. Eli ruuvaat kuvun irti, sitten napsautat loisteputken pois.

Jos sinulta ei löydy meisseliä kuvun irrotukseen, niin nyt on kyllä korkea aika ostaa. Kotona on hyvä olla yksi "sähkärin meisseli" eli sellanen pieni meisseli mikä käy esim. pistorasioiden kansiin. Sitten ainakin yksi isompi ristipää ja talttapääkin, koska vanhemmista rakennuksista löytyy vielä valitettavasti vanhanaikaisia talttapään vaativia ruuveja.

Vierailija
57/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisteputket kuuluu itse vaihtaa, ainakin mulla. Kylpyhuoneen katossa kiinteät lamput hoitaa huoltoyhtiö. Mulla ainakin aina uuteen asuntoon muuttaessa on saanut listan jossa on lueteltu mitkä asiat kuuluu vuokralaisen itse hoitaa ja mitkä asiat hoitaa huoltoyhtiö.

Vierailija
58/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisteputket on tosi helppo vaihtaa, eikä ne edes maksa paljoa.

Vierailija
59/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen loisteputken kuvun irrotukseen mitään meisseliä tarvita, hyvin on aina lähtenyt ihan käsin vaan. Parempi niin kuin alkaa jollain meisselillä kampeamaan, hajottaa vaan vielä sen kuvun vahingossa.

Vierailija
60/82 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen aina ottanut kaikki polttimot jokaisesta lampusta mukaani pois muuttaessani.