Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen mahdollisuus suomalaisella opettajalla työllistyä opettajaksi Suomen ulkopuolella?

Vierailija
03.09.2020 |

Olen englannin opettaja, minulla on luokanopettajan ja ruotsin opettajan pätevyys.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla on pulaa luokanopettajista. Tällä hetkellä luokanopettajina toimii jopa lähihoitajia!

Jos on pätevä ruotsin kielessä, voi työllistyä ruotsin kielikylpyluokalle. Jos on pätevä englannissa, saa helpommin paikan esim. englantirikasteisen luokan opettajana.

Vierailija kirjoitti:

On sääli, että Suomi ei kykene tarjoamaan työpaikkoja koulutetuille. Seuraa aivovientiä.

Vierailija
42/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiassa käyttävät paljon ulkomaalaisia englannin opettajina. Paikallisen kielen sitten oppii siinä samassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Qatarissa ja Arabiemiraateissa on kouluja, joiden opetussuunnitelma on suomalaisen koulun mukainen. Kyseessä ei ole suomalainen koulu eli koulussa ei opiskella suomea, vaan nämä maat ovat ottaneet suomalaisen opintosuunnitelman Suomen hyvien tulosten myötä. Kouluissa on jo vuosia ollut suomalaisia opettajia, ainakin kymmeniä suomalaisia, ellei satoja ole noissa maissa töissä opettajia.

Vierailija
44/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdet Aasiaan, saat töitä käytännössä heti.

Ja esim etelä-Euroopasta helposti.

Vaikein ehkä saada enkun open töitä hyvin englantia puhuvista maista jossa kansalla suuri osaaminen kuten Suomessa.

Vierailija
45/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut suomea yliopistossa Yhdysvalloissa. Työ oli helppoa ja mukavaa, sillä englantia saattoi käyttää apukielenä ja opiskelijat olivat kohteliaita yliopisto-opiskelijoita. Minulla on äidinkielen opettajan pätevyys. Huonoa oli aika pieni palkka työn vaatimuksiin nähden sekä viisumin ja työluvan hakemiseen liittyvät kiemurat. Etenkin pohjoisissa osavaltioissa asuu paljon ihmisiä, joilla on sukujuuret Pohjoismaissa. Siksi yliopistoilla voi opiskella pohjoismaisia kieliä. Sieltä saattaisi löytyä ruotsin opettajan töitäkin.

Toki tällä hetkellä korona, lähestyvät vaalit ja mielenosoitukset tekevät Yhdysvalloista levottoman. Toisaalta jos nyt aloitat hakuprosessin Yhdysvaltoihin, saatat sinne päästä aikaisintaan ensi syksynä. Moni asia ehtii muuttua siihen mennessä - hyvään tai huonoon suuntaan.

Vierailija
46/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on pulaa luokanopettajista. Tällä hetkellä luokanopettajina toimii jopa lähihoitajia!

Jos on pätevä ruotsin kielessä, voi työllistyä ruotsin kielikylpyluokalle. Jos on pätevä englannissa, saa helpommin paikan esim. englantirikasteisen luokan opettajana.

Vierailija kirjoitti:

On sääli, että Suomi ei kykene tarjoamaan työpaikkoja koulutetuille. Seuraa aivovientiä.

Onko noin? Täytynee hiukan soitella noihin kouluihin. Minulla on myös melkein saksan opettajan pätevyys, eiköhän noita saksan kielen luokkiakin vielä ole. Täytyy ottaa yhteys yliopistolle ja suorittaa se yksi puuttuva kirjatentti.

Olen Turusta ja täällä nihkeähköä saada vakituista opettajan työtä.

Vierailija
47/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut suomea yliopistossa Yhdysvalloissa. Työ oli helppoa ja mukavaa, sillä englantia saattoi käyttää apukielenä ja opiskelijat olivat kohteliaita yliopisto-opiskelijoita. Minulla on äidinkielen opettajan pätevyys. Huonoa oli aika pieni palkka työn vaatimuksiin nähden sekä viisumin ja työluvan hakemiseen liittyvät kiemurat. Etenkin pohjoisissa osavaltioissa asuu paljon ihmisiä, joilla on sukujuuret Pohjoismaissa. Siksi yliopistoilla voi opiskella pohjoismaisia kieliä. Sieltä saattaisi löytyä ruotsin opettajan töitäkin.

Toki tällä hetkellä korona, lähestyvät vaalit ja mielenosoitukset tekevät Yhdysvalloista levottoman. Toisaalta jos nyt aloitat hakuprosessin Yhdysvaltoihin, saatat sinne päästä aikaisintaan ensi syksynä. Moni asia ehtii muuttua siihen mennessä - hyvään tai huonoon suuntaan.

Yhdysvalloissakin on pulaa opettajista, etenkin pätevistä. Mutta niissä osavaltioissa, joissa pulaa on, maksetaan niin huonoa palkkaa, että siellä ei tule yhdellä työllä toimeen.

Minulla on yksi amerikkalainen opetuttava. Opettajan työ on niin valtakunnallisten kokeiden ja muiden rasmien säätelemää, että suomalaisen opettajan voisi olla vaikea sopeutua sinne. Muuta kuin yksityiskouluihin.

Vierailija
48/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdet Aasiaan, saat töitä käytännössä heti.

Ja esim etelä-Euroopasta helposti.

Vaikein ehkä saada enkun open töitä hyvin englantia puhuvista maista jossa kansalla suuri osaaminen kuten Suomessa.

Kun korona on ohi, voisin kyllä lähteä vaikka Italiaan opettamaan englantia. Mahtaako tuonne Aasiaan niin nykyisin kelvata kuin natiivit opettajat?

Vierailija
49/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Qatarissa ja Arabiemiraateissa on kouluja, joiden opetussuunnitelma on suomalaisen koulun mukainen. Kyseessä ei ole suomalainen koulu eli koulussa ei opiskella suomea, vaan nämä maat ovat ottaneet suomalaisen opintosuunnitelman Suomen hyvien tulosten myötä. Kouluissa on jo vuosia ollut suomalaisia opettajia, ainakin kymmeniä suomalaisia, ellei satoja ole noissa maissa töissä opettajia.

OK, kiinnostava tieto. Onko noissa paikoissa hulpppeat palkat? Tuota voisi harkita, ainakin vuodeksi tai pariksi.

Vierailija
50/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemuksia muista maista kuin Ruotsi?

Kuulun Ulkosuomalaiset blogit-ryhmään facebookissa. Siellä olen törmännyt aika moneen suomalaiseen, jotka toimivat opettajina eri puolilla maailmaa. Se on myös mukava ryhmä, jossa ihmiset keskustelevat paljon, ja mieluusti vastailevat kysymyksiin. Suosittelen liittymään jos on kiinnostusta ylipäätään ulkomailla asumiseen.

Vierailija
51/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun Ulkosuomalaiset blogit-ryhmään facebookissa. Siellä olen törmännyt aika moneen suomalaiseen, jotka toimivat opettajina eri puolilla maailmaa. Se on myös mukava ryhmä, jossa ihmiset keskustelevat paljon, ja mieluusti vastailevat kysymyksiin. Suosittelen liittymään jos on kiinnostusta ylipäätään ulkomailla asumiseen.

Muistaakseni myös tuolla Qatarin koulussa on joku maitsemastani ryhmästä.

Vierailija
52/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja ryhmä on siis Ulkosuomalaisten blogit. ei Ulkosuomalaiset kuten ensin kirjoitin.

Vierailija
53/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä! Täytyypä liittyä!

Vierailija
54/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuohon Facebook-ryhmään liittyä, vaikkei ole blogia?

Vierailija
55/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on myös jakso tuosta koulusta

https://soundcloud.com/cafe-aulait-maailmalla/karoliina-qatarin-suomala…

t. se ulkosuomalaisten blogien ryhmästä

Vierailija
56/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tuohon Facebook-ryhmään liittyä, vaikkei ole blogia?

Saa kyllä :) Minäkin vaan seurailen sitä kiinnostuksesta ilman blogia ja Suomessa asuvana.

Vierailija
57/57 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK, kiinnostava tieto. Onko noissa paikoissa hulpppeat palkat? Tuota voisi harkita, ainakin vuodeksi tai pariksi.

On hyvät palkat ja asunto hankitaan ym.