Teini kehuskeli huijauksillaan
Olen hirvittävän pettynyt.... Miten voin koskaan enää luottaa tuohon yhtään?? Hän on tavattoman kiero ja ovela ja vienyt minua näköjään 6-0 jatkuvasti. Ihmettelen myös miten paljon vaivaa joku viitsii käyttää ja jos tuon energian olisi käyttänyt positiivisiin asioihin niin hänellä olisi paljon helpompaa elämässään. Kaikki se mieliharmi ja vaiva mitä tyttö on jo muutenkin aiheuttanut ja olen puolustanut häntä vaikka kuinka paljon. Tässä ei ole enää mitään järkeä. Varoitan muita vanhempia olemaan yhtään sinisilmäisiä sillä itse luulin olleeni kohtalaisesti perillä asioista.
Kommentit (3)
Mietin minkä takia uhosi tempauksillaan ja varmaan se liittyy tulevaan täysi-ikäisyyteen. Pystyisin polttamaan halutessani nyt myös hänen kavereitaan heidän vanhemmilleen. Olisin pystynyt siihen aiemminkin. Vaikka se tekona olisikin varmasti oikein niin se kaikki sotku ja mahdollinen kärsimys mikä siitä seuraisi ei ole sen arvoista. Parempi ehkä kuitenkin elää pilvilinnoissa kuin tämä. Tiedän nyt myös että ne syytökset ovat olleet totta ja muutamat aivan kamalia oikeasti. Pakko yrittää ajatella positiivisesti ja toivoa käytöksen vielä muuttuvan.
Voi lapsi kulta. Kahden teinin äitinä en tiedä, enkä haluakaan tietää kaikista lasteni tekemistä. He ovat iässä, joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen, joka paikkaan ei voi heidän kanssaan käsikädessä kulkea. He tekevät virheitä siinä, missä me aikuisetkin.
Tämä ei tietenkää tarkoita sitä, että heidän annettaisiin tehdä mitä tahansa. ne raamit ja rajat luodaan lapsuudessa enää ei voi sisältöön koskea. Nyt pitää vaan luotaa siihen, mitä on kasvatuksellaan lapsilleen opettanut.
teini-iässä voi tosiaan olla yllättävän kauhea, epä-empaattinen huijari ym, mutta se ei onneksi tarkoita sitä, että jäisi sellaiseksi loppuiäkseen. Se liittyy paitsi hormoneihin niin siihen, että teini-iässä aivot muotoutuvat uudelleen, ja sinä aikana kai ihan kaikki "aivoyhteydet" ei toimi kunnolla (tämä on oma käsitykseni asiasta, fakta on että aivot muotutuu uudelleen), myöhemmin kun ko. kehitysvaihe on ohi, ei sama ihminen enää ikinä voisi huijata ja valehdella kuten aiemmin. Tämän vuoksi myös moni n. 11-12 vuotias tuntuu olevan paljon fiksumpi kuin 14-15 vuotias, mutta sitten taas 17-18 vuotiaana tilanne on yleensä jo parempi, ja täysin ohi se kai on joskus päälle parikymmppisenä....
Oma teini on nyt 17 v. ja pahin vaihe selvästi jo ohi. Vaikeaa oli oppia luottamaan, mutta kyllä sen oppii, kun tarpeeksi monta kertaa luottamus on kantanut tulosta. (Tärkeää on kai yrittää luottaa, vaikka se onkin vaikeaa, koska teinilläkin on tapana käyttäytyä odotusten mukaisesti, ainakin ajan kanssa. Luottamus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei aseta mitään rajoja, joten hankalaa joskus saada teini ymmärtämään, että rajat ei tarkoita epäluottamusta)