Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sinut yllätti raskausaikana?

Vierailija
03.09.2020 |

Oliko joku raskausoire sinulla poikkeuksellisen voimakas? Puuttuiko joku tyypillinen raskausoire sinulta kokonaan? Tuliko joku käytännön asia tai muiden ihmisten tapa suhtautua sinuun odotusaikanasi yllätyksenä?

Itse olen hämmentynyt, kun raskausajan mielialan vaihteluita ei ole ollut. Olen ollut todella paljon tasaisempi ja rauhallisempi kuin "normaalisti" olen. Tunteenpurkauksia ei ole ja olen jopa itkenyt vähemmän kuin normaalisti. Ihmettelen, mitä kummaa tämä on, kun olen näin tyyni tunteiltani. Toki alkuraskauden voimakas pahoinvointi ja muu on väsyttänyt, mutta voimakkaita mielialan vaihteluita ei ole ollut. Saa nähdä, tuleeko niitä nyt toisen kolmanneksen alkaessa.

Ap

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että piereskely teki kipeää 😂

Vierailija
22/74 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet, kummalliset oireet, joista mietti oonko ainut jolla tällaisia on. Oon nyt ekan kolmanneksen lopussa ja vatsan iho suorastaan kihelmöi. Ei siis kutia, vaan tuntuu kuin pieniä muurahaisia kävelisi vatsalla. Kamalinta tää on öisin, jolloin mikään peitto tai yöpaita ei saa koskettaakaan vatsaa. Painoa ei ole tullut lisää, mutta vatsanympärys on jo kasvanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kolmannes alkaa olla lopuillaan, ja ehkä eniten on kuitenkin yllättänyt se, kuinka vaihtelevia raskausoireet voivat olla.

Esimerkiksi pahoinvointi tulee ja menee, välillä saattaa olla välissä parikin päivää ettei pahoinvointia ole ollenkaan. Pahoinvoinnin voimakkuus on vaihdellut myös vaihdellut pienestä kuvituksesta tosi voimakkaaseen huonovointisuuteen. Lisäksi pahoinvointi ei ole mitenkään kellonaikaan sidottu, yhtenä päivänä on vain hiukan aamupahoinvointia, välissä pari päivää ilman huonovointisuutta, kunnes taas tosi voimakasta pahoinvointia illalla ennen nukkumaanmenoa.

Verinen vuoto viikolla 9 säikäytti eniten. Kävin sen takia ultrassa, ja kaikki oli hyvin. Lääkäri sanoi, että minulla on verisuonistoa kohdunsuulla, joten se selitti vuodon. Silti vieläkin säikäyttää, jos vessassa käydessä paperiin jää edes pikkiriikkisen rusehtavaa verta. Etenkin kun viimeaikoina iskias on alkanut vaivaamaan alaselässä ja alavatsassa on alkanut tuntua kaikenmaailman uusia tuntemuksia, kuten pientä vihlontaa välillä, niin vähän väliä mieleen hiipii pelko, että entäs jos nämä ovatkin merkkejä keskenmenosta. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin, noin viikko vielä rv 13 ultraan.

Vierailija
24/74 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pahoinvointi hiipui ja lakkasi kokonaan joskus viikolla 11 tullakseen viikon päästä takaisin samanlaisena, kuin se oli pahimmillaan ollut. Hyh.

Vierailija
25/74 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa raskaudessa raivoisa mieli, molemmissa jatkuvat vatsakivut ja poltot jonnekin rv 16 asti.

Vierailija
26/74 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että piereskely teki kipeää 😂

Tämä oli aivan järkyttävää. Ei ollut mitään pikkunipistelyä!

Vierailija
27/74 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskaudessa pahoinvoinnin voimakkuus yllätti. En osannut kuvitellakaan sellaista 24/7 krapulaa joka vaan jatkuu ja jatkuu viikkoja. Jäi traumat.

Kynsien nopea kasvu hämmästyttää.

Ilmavaivoista johtuvat mahakivut sattuu ihan hirveästi! Tää on outoa. En tiedä, johtuuko sitten siitä että kohtu vie tilaa ja suolisto on entistä ahtaammalla, niin pienen pierun kulku siellä tekee kipeää :D

Vierailija
28/74 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupahoinvointi olikin kokopäiväpahoinvointia, joka kesti kuukausia. Mieliala taas on ollut paljon tasaisempi kuin normaalisti.

Jäätävä vatsan kutina ja ihottuma. Kolmanneksella alkoi helpottaa.

Vierailija
29/74 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että voi olla pahoinvoiva aivan koko ajan kuukausikaupalla. Mieliala on kuin raivoava karhu. Maha tulee ruisleivästä tosi kipeäksi, vaikka normaalisti ei aiheuta mitään. Jos oksentaa rajusti vessanpönttöön kyykyssä ja rakko on täynnä, niin... pääsee siivoomaan lätäkköä lattialta. Yksi ratkaisu tähän on istua pöntöllä ja oksentaa samalla lavuaariin. On se raskaus kyllä ihanaa aikaa.

Vierailija
30/74 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin siitä, kuinka kamalaa raskausajan pahoinvointi voikaan olla😑 En ymmärrä miksi sitä edes kutsutaan aamupahoinvoinniksi kun olo oli kuin rekan alle jäänyt vuorokauden ympäri, eikä oksentamisesta vain tullut loppua.

Vierailija
31/74 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limakalvot niin herkät että seksiä ei voinut harrastaa. Ei raskausaikana eikä täysimetyksen aikana. Aika iso pettymys. Onneksi tilanne palautui sitten lopulta nopeasti.

Vierailija
32/74 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että en voinut sietää julkisia vessoja tai antaa kenenkään muun käydä omassani koska haistoin muitten paskan ja se sai minut huonovointiseksi

Vierailija
33/74 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä raskautta kirjaimellisesti tajua ennen kuin sen itse kokee. Olo on raskas, todella raskas. Onneksi enää muutama viikko jäljellä.

Vierailija
34/74 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hemmetin kömpelö sitä olikin, vaikka maha oli vielä ihan kohtuullisen pieni. Ja se kömpelyys vaan lisääntyi mahan kasvaessa, ihan perus sorminäppäryyskin katosi täysin vaikkei ollut sormiturvotusta tms. Törmäilin seiniin ja oviin ja tavarat tippui käsistä jatkuvasti. Kirjoittaminen muuttui todella vaikeaksi ja hitaaksi kun sormet ei vaan liikkunut kuten halusin.

Ja ärsyttävä kahvinhimo 24/7 kun sai juoda neuvolan mukaan vain kaksi pientä kahvikupillista kahvia päivässä.

Vierailija
35/74 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ihmiset kauhistelivat että "lapsi saa lapsen". Sitä sai kuulla joka paikassa, eikä tuntunut kivalta. Olin jo 19vuotias, aviossa ja olimme yrittäneet lasta 3kk ennenkuin tärppäsi. Näin jälkeenpäin juttu on hauska, mutta silloin yllättävä ja hämmentävä.

Vierailija
36/74 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm voimakas Rintakipu, väsymyksen määrä, pahoinvoinnin puuttuminen yllättivät.

Se, ettei neuvolasta saanutkaan neuvoja tai apua yllätti ensiraskauden ja esikoisen aikana.

Silti neljä raskautta&lasta

Vierailija
37/74 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillitön närästys yhdistettynä appelsiinimehuhimoon, mitä juomalla tietysti närästys paheni entisestään.

Vierailija
38/74 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut yllätti neuvolakäynneissä se, että jouduin käymään neljässä eri euvolassa ja joka kerta oli myös eri hoitaja.

Vierailija
39/74 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ihan järkevänä pitänyt ystävä yritti ihan oikeasti mahan muodosta ennustaa vauvan sukupuolta.

Vierailija
40/74 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että esim. liitoskivut ei jääny synnärille vaan jatku kaks vuotta. Kuvittelin aina et liikkuminen vauvan kanssa on asenteesta kiinni, mutta tän suhteen multa kyl otettiin luulot pois.