Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v tahtoo kielimatkalle... Päästäisitkö?

Vierailija
08.10.2013 |

Kyse on nyt siis kaverin lapsesta, ja minä kun itse tuon ikäisenä kävin, kysyi kaveri multa vähän millanen reissu olisi tiedossa. Tämän johdosta aloin sitten itse miettiä, miten toimisin mun lapsen kohdalla.

Tosiaan 14 vuotiaana (pian täytin 15) kävin 3 viikon kielimatkalla hyvän ystäväni kanssa. Pelkkää biletystähän se reissu oli. Koulua oli 2-3 tuntia päivässä, arkisin, viikonloput vapaana. Toki kuuluihan siihen paljon järjestettyä toimintaa mutta illat usein vapaina. EF järjesti paikallisen yökerhon tiloissa bileitä jotka oli vain heidän oppilailleen ja jossa ei siis alkoholia tarjoiltu. Lisäksi niissä suurimmissa baareissa pyöri silloin tällöin liidereitä katselemassa. Löydettiin kuitenkin kavereiden kanssa joku lähiöpubi jossa sitten juhlittiin ihan kunnolla. 

Todella hieno kokemus oli minulle ja paljon kavereita sain niin suomesta kuin ympäri maailmaakin, osan kanssa meilaillaan edelleen. Lisäksi matka opetti itsenäistymään ja tottakai sitä kieltäkin oppi kun joutui käyttämään vaikken kokenut koulusta juuri hyötyä olevan. Laskisinko siis lapseni vaikka tiedän millaista biletystä siellä on? Voisinko kieltää häneltä sen saman hienon kokemuksen jonka minä aikoinani sain ja kuitenkin ehjänä kotiin palasin? Entä mitä sanoisin kaverilleni? Mitä mieltä olette?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ite tänä kesänä kielimatkalla Brightonissa, ite oon 15 ja suurin osa kavereista 16. Tosi outoo lukee näitä kommentteja kun ei kukaan meistä ees harkinnu mitää biletystä. EF:n discot riitti meille ihan hyvin ja tosi hauskaa oli ihan ilman alkoholiakin. Meillä oli joka arkipäivä 3 aktiviteettia joista yks oli koulu eli vapaa-aikaa ei ollu mitenkään kauheesti millekkää tyhmyyksille. Viikonloppusin sitte käytiin koko päivän pitusilla retkillä esimerkiks Lontoossa. Mun äiti oli nuorempana ite kielimatkalla (EF:n kautta niinkun mäkin) ja hänellä oli hyvät kokemukset joten uskalsi päästää mutkin. Veikkaisin kuitenki et EF:n säännöt on muuttunu tiukemmiks lähiaikoina ja ei semmone biletys oo enää nii yleistä, mä en ainakaa huomannu semmosta. Päästäisin oman tyttärenki tulevaisuudessa mielelläni kielimatkalle ja luotan EF:ään matkanjärjestäjänä ja suosittelen ehdottomasti!

Vierailija
2/15 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ois rahaa niin heti lähettäisin 13v:n ja 14v:n.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ite kielimatkalla EF'n kautta Brightonissa kesällä 2013. Olin sillon ite 15, suurin osa kavereista 16 silloin. Joku täällä kirjoittikin jo, että outoa lukea kommentteja kuinka kaikki vaan bilettäis siellä... Mulla ei käynyt ees mielessä, että tuhlaisin mun kielimatkan sellaseen. Onhan EF'llä pari kertaa viikoon oma kielimatkalaisten disco ja se riitti ihan hyvin! Alkoholitonta hauskaakin on vielä olemassa. Tekemistä riitti ihan muutenkin!

Oon ite ollut tyytyväinen EF'ään kielimatkan järjestänä, joten voin kyllä suositella. Mun vahemmat käski vaan luottamaan omaan lapseen, koska loppupeleissä jokainen on vastuussa itsestään. http://efmoment.blogspot.fi/2014/12/kielimatka-mun-vanhempien-silmin.html Tuosta voi käydä lukemassa lisää kielimatkasta vanhempien silmin.

Jos mun lapset tulevaisuudessa kysyy kielimatkoista, niin päästäisin ihan varmasti lähtemään. Sen verran hyvä kokemus ihan pidemmän päälle ajateltunakin! Muiston lisäks mukaan tarttui varmuus puhua englantia, muutama toivottavasti elinikäinen ystävä ja ikuinen rakkaus Iso-Britanniaa kohtaan.

Vierailija
4/15 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän tunnet lapsesi parhaiten. Mun lapset ei edes haluais mennä mihinkään kielikurssille, vaan mielummin Lontooseen tiettyyn konserttiin tai sit ottais macbookin, jos olis joutorahaa. Lapset nyt yleensä on mielummin netissä ku kavereiden kanssa jossain ulkona. 

Vierailija
5/15 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just pari päivää sitten oma 13-v tyttöni puhui kielimatkasta, ja miten sellaiselle haluaisi. Ensimmäinen vastaus oli ehdoton ei. Sen verran kuitenkin tein, että itsekseni googletin ja yllätys oli, että nuorten kielimatkat on tarkoitettu 12-vuotiaasta lähtien. Kaikki noilla matkoilla on järjestetty ja suunniteltu etukäteen kuljetuksineen kaikkineen suurinpiirtein kotoa lentokentälle, ja lentokentältä kielimatkapaikkaan.

Lupasin omalleni, että katsotaan tilanne parin vuoden päästä uudelleen. Ei ihan vielä.

Vierailija
6/15 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kolmen viikon kielimatkalla juuri 15 vuotta täyttäneenä, eikä siinä omalla kohdallani ainakaan mitään ongelmia ollut. Meillä oli porukka, jonka kaikilla jäsenillä oli järkevä pää harteilla, eikä tarvittu mitään biletyshommia, että olisi ollut hauskaa. En siis itse näe mitään ongelmaa asiassa, eikä äidillänikään tuolloin sen suurempia huolia ollut asian suhteen, vaikka hyvin huolehtivainen persoona onkin.

Vierailija
7/15 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuuna kullanvalkeana.

Vierailija
8/15 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö oli kielimatkalla kesällä kolme viikkoa ja hyvin meni, ikää lähtiessä 12 vuotta ja palatessa 13 vuotta. Tyttö ei tosin ole vielä ihan biletysiässä, eikä oikein sen tyyppinen muutenkaan. Tietysti siellä hauskaa on ollut ja koulun, nähtävyyksien ja kaverisuhteiden lisäksi shoppailu oli se ykkösjuttu. Olipa mukavaa kuinka rohkeasti muuten melko ujohko tyttö maailmalle lähti. Suosittelen.

Vierailija
9/15 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Älkää tuhlatko ruutia variksiin.

Vierailija
10/15 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kallis bilereissu jossa se kielenoppiminen jää ihan sivuseikaksi. 

Nuoriso ryyppää ja rellestää miten haluaa eikä matkanjärjestäjän "valvovat" valvo yhtään sitä touhua. Matkanjärjestäjät lupaa 9 hyvää ja 10 kaunista mutta todellisuus on toinen.

Vierailija
11/15 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Todellakaan en. Olen itse nähnyt, mitä se touhu siellä on. Tai ei kaikilla tietty ole, mutta voi pahimmillaan olla.

Sanoisin, että säästetään ne rahat siihen, kun olet lukiossa ja voit lähteä vaihtoon.

Koska reissaaminen ja siipien kokeileminen kiinnostaa, sopisin jonkun tytön hyvän ystävän vanhempien kanssa, että lähdette porukalla matkaan - sinä, tyttö ja ystävä. Ei tarvi olla kauas, vaikka Tukholmaan. Antaisin tyttöjen parin päivän ajan suunnitella itse ohjelmansa, tulemisensa, menemisensä. Siinä pääsee jo kokeilemaan siipiään, treenaamaan kielitaitoa, jne.

Vierailija
12/15 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin STS:n kielimatkalla 15-vuotiaana kaverini kanssa Maltalla. Matka kesti 4 viikkoa ja asuimme hotellissa. Meillä oli hyvä valvoja, joka tosiaankin tarkkaili menojamme ja laski joka välissä, että kaikki ovat tallella. Kukaan ei meidän porukastamme ollut varsinainen bilehile, ja kaikki käyttäytyivät ihan kunnolla ja olivat matkalla tosiaan siksi, että halusivat oppia kunnolla englantia ja tutustua erilaiseen kulttuuriin. Monet nuoret olivat vähän varakkaammista perheistä, ehkä siksi käytöstavatkin olivat hyvin hallussa. Tosin näin kyllä reissulla paljon niitäkin nuoria (pääasiassa muista maista), joilla ei homma pysynyt oikein hanskassa. Mahdollisuushan on useissa kohteissa myös majoittua isäntäperheeseen, mikä saattaa olla nuoremmille osallistujille parempi vaihtoehto kuin tuo hotelli. Mieheni on ollut nuorena myös EF:n kielimatkalla Lontoossa, asui isäntäperheessä ja oli kuulemma ihan mukavaa. Minkäänlaista ahdistelua me emme ystäväni kanssa matkan aikana onneksi kokeneet, vaikka minä olin vaalea, pitkä ja hoikka. Järjestettyä toimintaa oli todella paljon, ei siinä pahuuksia olisi juuri jaksanutkaan enää kaikkien retkien ja kaupungilla kiertelyjen jälkeen suunnitella. Vapaa-aikana lähinnä makasimme hotellin uima-altaalla, kiertelimme paikallisessa kylässä ja kerran kävimme elokuvissakin. Suomesta suurin osa kielimatkalaisista taitaa olla tyttöjä, ainakaan meidän aikanamme ei ollut samassa kohteessa kuin pari poikaa. Mukavat muistot jäi kyllä, ja olen iloinen että vanhempani päästivät minut tuolloin lähtemään, vaikka olivat aluksi kovin skeptisiä koko juttua kohtaan.

Vierailija
13/15 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheessä sisarukset ovat olleet yhdessä ja oli mennyt niin mukavasti, että menevät uudelleenkin. Lapset ekana kertana 12 ja 14 vuotiaat. Olivat saaneet paljon kavereita, kielitaito ja rohkeus puhumiseen oli lisääntynyt todella hyvin ja muutenkin normaali itsestään huolehtiminen oli kasvanut. Lapset ovat myös kovia urheilemaan ja vapaa-aika oli mennyt muiden kanssa pelaillessa ja harrastaessa, uudessa, shoppaillessa jne. Voisin siis päästää hyvin omani, mutta eivät halua lähteä.

Vierailija
14/15 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni oli vuosi sitten EF:n kielimatkalla Espanjassa. Ainakaan sillä matkalla ei biletysmahdollisuuksia pahemmin ollut, sillä pakollista ohjelmaa oli suunnilleen aamuyhdeksästä myöhään iltaan.

Kielen oppimisen kannalta kannattaa kyllä huomata se, että jos koko ryhmä koostuu suomalaisista, niin kaikki vapaa-aika ollaan suomalaisten porukassa ja puhutaan suomea. Ei siinä silloin päivän parilla oppitunnilla ehdi paljon oppia. Tyttäreni on kansainvälisellä kurssilla, jossa ryhmässä oli vähemmistö suomalaisia ja sen vuoksi vapaa-aikanakin käytettiin vieraita kieliä. Tosin lähinnä englantia eikä espanjaa, jota tyttäreni oli kurssilla opiskelemassa.

Tyttäreni oli matkan aikana jo 17-vuotias. En itse uskaltaisi lähettää 14-15-vuotiasta vastaavalle matkalle, ellei sitten kysymyksessä olisi poikkeuksellisen vastuuntuntoinen ja pärjäävä nuori.

Vierailija
15/15 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:25"]Olin ite tänä kesänä kielimatkalla Brightonissa, ite oon 15 ja suurin osa kavereista 16. Tosi outoo lukee näitä kommentteja kun ei kukaan meistä ees harkinnu mitää biletystä. EF:n discot riitti meille ihan hyvin ja tosi hauskaa oli ihan ilman alkoholiakin. Meillä oli joka arkipäivä 3 aktiviteettia joista yks oli koulu eli vapaa-aikaa ei ollu mitenkään kauheesti millekkää tyhmyyksille. Viikonloppusin sitte käytiin koko päivän pitusilla retkillä esimerkiks Lontoossa. Mun äiti oli nuorempana ite kielimatkalla (EF:n kautta niinkun mäkin) ja hänellä oli hyvät kokemukset joten uskalsi päästää mutkin. Veikkaisin kuitenki et EF:n säännöt on muuttunu tiukemmiks lähiaikoina ja ei semmone biletys oo enää nii yleistä, mä en ainakaa huomannu semmosta. Päästäisin oman tyttärenki tulevaisuudessa mielelläni kielimatkalle ja luotan EF:ään matkanjärjestäjänä ja suosittelen ehdottomasti!

[/quote]

Sama kokemus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi