Kaveri laihtuu silminnähtävästi, mutta ei suostu hakemaan apua
Opiskellaan AMK:ssa samalla vuosikurssilla ja kaverini syömiskäyttäytyminen on muuttunut selkeästi n. puolen vuoden aikana. Hän ei syö enää koulussa mitään ja muutoinkin jos ollaan yhdessä, kieltäytyy ruoasta tai sanoo, että söi jo kotona tai kuittaa asian vain jollain muulla keksityltä kuullostavalla syyllä. Liikuntakin on lisääntynyt selkeästi aiemmasta ja kroppa ja kasvot ovat silminnähtävästi "kuihtuneet" entisestä.
Olen puhunut hänelle, että olen huolissani, mutta kaveri kangertelee ja välttelee asiaa eikä näytä haluavan apua. Sanoo vain haluavansa olla vähän paremmassa kunnossa ja laihempi. On vielä normaalipainoinen, mutta tuskin kauaa jos sama meno jatkuu...
Mitä tehdä? Petänkö ystäväni luottamuksen, jos sanon asiasta esim. opelle tai vinkkaan terkkarille?
Kommentit (12)
Siis mille "opelle" amkissa kerrotaan tuollaisia asioita? Jollekin matikan opelle, joka ei todennäköisesti edes muista sinun tai kaverisi nimeä?
Onko amkeissa muka joku paikan päällä päivystävä terkkari? Meillä ainakin opiskelijaterveydenhuolto on hoidettu ihan eri paikassa. Meinasitko siis soittaa sinne johonkin ajanvaraus palveluun ja kertoa? Aloitus vaikuttaa kyllä muutenkin oudolta, jos meinaat toisen aikuisen ihmisen henkilökohtaiseen elämään liittyvistä asioista kertoa korkeakoulun "opelle".
Jos treenaa tavotteellisesti esim. Kestävyyslajeja niin tuo kuuluu asiaan. Hoikkuus on valttia esim. Pitkänmatkan juoksussa niin en kyllä nää tuossa mitään ongelmaa. Kotona on parempi syödäkkin kun tietää tarkalleen että syö oikein. Kouluruuissa on vaan turhaa rasvaa ja sokeria.
Terkkarille kannattaa sanoa. Ei hän sitä kerro, mutta voi kutsua käymään.
Kaverisi on vielä normaalipainossa. Eli ollut ylipainoinen ja laihduttanut normipainoon? Jos hän haluaa olla hoikka?
Tällä palstalla elää myytti että laihduttavan ihmisen pitää lisätä syömisiään mutta oikeasti se on toisin päin. Ja itse kun aikanaan laihdutin niin hirveä paniikki ihmisillä että laihdutanko vielä paljonkin kun vaaka oli normipainon ja lievän ylipainon rajalla. Se oli tosi kiusallista kun pudotettavaa oli vielä reilusti. Paljon laihemmat sai olla rauhassa mutta laihduttajaa kytättiin suurennuslasilla.
Häh? Mitä jos pitäisit huolta omista asioistasi.
Vierailija kirjoitti:
Terkkarille kannattaa sanoa. Ei hän sitä kerro, mutta voi kutsua käymään.
Korkeakouluissa terveydenhoitaja ei kutsu opiskelijaa luokseen, vaan opiskelijan pitää itse hakeutua hoidettavaksi.
ei amkissa enää ole mitään opettajia
Jos sun kaveri ei itse halua avautua, niin ei sen asiat kuulu sinulle. Ei sekään jatkuvasti napise sinulle jostain sun henkilökohtaisesta asiasta, jota teet hänen mielestään "väärin".
Ystäväsi yrittää hienovaraisesti vihjata sinulle, että sinunkin ehkä pitäisi kiinnittää huomiota ruokavalioon ja liikuntaan... Valitettavasti olet ymmärtänyt viestin täysin väärin.
Tästä tuli mieleen, kun kaverini huolestui, että olenko jo liiankin laiha, kun kasvoissakin on posket lommolla. Totuus siis on, että olin normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla. Pyöreät posket mulla on ollut aina, eli hyvä vaan, jos niistä nyt jotain rasvaa hieman häviää.
Toisaalta, oletko varma, ettei kaverillasi ole jotain terveydellistä taustalla, esim. keliakia, ärtynyt suoli tmv.? Normaalipainossa ei ole mitään hälyttävää, voithan mieltä keventääksesi jutella opiskelijaterveydenhuollossa huolestasi. Todennäköisesti kaveriasi saattaa alkaa ärsyttää kyttäyksesi, jos hänellä ei oikeasti olekaan mitään hätää. Ja vaikka olisikin kyse syömishäiriöstä, kyttäys ärsyttää joka tapauksessa. Toivotaan, että hänellä on kaikki ok.
Syöpä.