Epäonnistunut toimenpide sairaalassa, meneekö täysi maksu?
90 e on varmaan ihan normimaksu polikäynnistä ja toimenpiteestä? Harmittaa maksaa, kun oli hukkareissu ja toimenpide ei onnistunut. Ei ollut lääkärien vika, homma ei vaan toiminut ja piti tehdä uudestaan eri tavalla, siitä taas eri maksu tietenkin.
Jos vertaa vaikka autoremonttiin, niin ei varmaan tarvi maksaa mitään, jos vika ei tule kuntoon?
Kommentit (7)
Käyntimaksu menee joka tapauksessa.
Jos julkisesta sairaalasta oli kyse, niin poliklinikkamaksu vastaa ehkä keskimäärin 10% todellisista kustannuksista (riippuu toki mikä toimenpide). Loput kustannuksista maksaa yhteiskunta eli käytännössä yleensä kotikuntasi.
Että sikäli en ihan vertaisi autokorjaamokäyntiin.
Sinussahan se "vika" oli, jos rutiinitoimenpide ei onnistunut tavallisesti eikä lääkäri tehnyt virhettä, tällöin anatomiasi oli poikkeava tms. Itse et joka tapauksessa maksa kuin murto-osan todellisista kustannuksista.
Saman verran rahaa kuluu lääkäreiden ja hoitajien palkkoihin ja erilaisiin tarvikekuluihin, onnistui toimenpide tai ei. Joten kunnallisessa laitoksessa, kyllä pitää maksaa se oma osuus kustannuksista, vaikka lopputulos ei olisi toivottu. Tietysti jos olisi tapahtunut virhe, saattaisit saada korvauksia, mutta ilmeisesti näin ei tapauksessasi ollut.
Mulla sokeriarvot olivat liian korkealla ja jouduin juttelemaan jonkun ravintoihmisen kanssa. Mulle oli varattu tunnin aika ja työntekijä saapui 30 min myöhässä töihin, 20 min meni aikaa että sai takin pois, kahvin haettua ja avattua koneen. Kieltämättä kiehui päässä. Tunnin ajasta hän antoi minulle 10 minuuttia, koska seuraava potilas oli jo oven takana. Kun lasku tuli, soitin HUSsin laskutukseen ja ilmoitin maksavani vain 1/ 6 osan, sen verran minä sain aikaa. Kuulemma koko maksu pitää maksaa, onhan virkailja tutkinut minun papereita, kirjannut asioita ylös lähtöni jälkeen. Ei taatusti ollut. No, se 20 - 30 euroa mitä summa oli, ei maata notkahtanut, mutta ärsyttävä eukko oli tämä työntekijä.
Jätä tipit antamatta, niin eiköhän se ole sillä kuitattu. Kato ömeriikan tyyliin.
Mielestäni pitää maksaa. Ainakin yksityisellä piti maksaa, vaikka eka leikkaus ei riittänyt vaan pittehdä toinen parin viikon päästä. Toka oli hiukan halvempi.