Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitomaksuista pitäisi päästä eroon.

Vierailija
03.09.2020 |

Tai ainakin vähentää niitä tuntuvasti. Miksi koulu on ilmainen, mutta päiväkoti ei voisi olla?

Tällöin ihmiset hankkisivat lisää lapsia, koska ei menisi enää satoja euroja per lapsi kuukaudessa päiväkotiin. Myös äidit tai isät palaisivat nopeammin takaisin töihin.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on ilmainen siksi, että Suomessa on oppivelvollisuus. Päivähoidon hinnastakin jää täällä Suomessa vain pieni osa perheiden maksettavaksi, ja siihenkin sisältyy aamupalat, välipalat, lämpöiset ateriat, askartelumateriaalit jne.

Itse kun on muuttanut takaisin Suomeen maasta, jossa päivähoitopaikka olisi maksanut kuussa yhtä paljon kuin on oma nettopalkka hoitoalalla, ja päiväkotiin olisi lisäksi tietenkin pakattu kaikki ruuat omina eväinä mukaan, olen erittäin tyytyväinen ja kiitollinen siitä mitä meille suomalaisille tarjottimella kannetaan.

Vierailija
42/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksoimme yksityisessä päiväkodissa kuussa n. 500e/kk yhdestä lapsesta. Nyt lapsi siirtyi viskariin kunnalliselle ja maksamme 150e/kk. Ihan kivasti tässä meille kävi. Oli kyllä ihanaa kun lapsi oli ihan pienenä ollessaan hyvässä hoidossa, pikkupikku päiväkodissa. Niissä ei vaan ainakaan tuossa pystytty viskariin tai eskariin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla päivähoidon todellinen kustannus per lapsi? Ei ainakaan se mitä vanhemmat siitä maksavat 

Sitähän voi miettiä ,kun hoitajat yhdessä ryhmässä maksavat ~7 tonnia kuukaudessa . Tähän lisäksi paikan kulut,ruuat,vakuutukset,veot, hallinto, puhtaana pito,pesula,avustava henkilökunta jne ja jokainenhan voi hoitaa itse jos muilla hoidattaminen tuntuu liian kalliilta.

Kannattaa muistaa myös että palkan lisäksi työnantaja maksaa myös työeläkemaksut yms, eli todellinen kustannus työntekijästä on reilusti palkkaa suurempi.

Vierailija
44/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... omistuista vihaa täällä lapsettomia kohtaan.

Vierailija
45/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat maksavat maksimissaan n. 15% päivähoidon kustannuksista. Yhden lapsen laskennallinen kustannus on n. 2000€/kk ja olikohan maksimimaksu lapsesta n. 290€/kk. Eli saamme nyt lapsille hyvää hoitoa erittäin edullisesti, mutta olen AP:n kanssa samaa mieltä että tuo olisi mielestäni erittäin hyvä suora tuki lapsiperheille, että päivähoito olisi ilmaista. Se, että valtio/kunnat maksaisivat tuon viimeisen 15% kustannuksista ja me muut hieman enemmän veroja, olisi mielestäni hyvä investointi myös siihen suuntaan, että erityisesti köyhempien perheiden vanhempien ei tarvitsisi miettiä montako tuntia /kk on lapsia varaa pitää päivähoidossa.

Oma lapsi siis aloitti nyt esikoulun, joten itse en tuosta kauaa enää hyötyisi, mutta laskevan syntyvyyden maassa on hyvä kokeilla kaikki keinot.

Köyhimmät perheet eivät maksa nytkään mitään varhaiskasvatuksesta vaikka lapset olisivat hoidossa 24/7.

Vierailija
46/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ihan naurettavaa että pahimmillaan 2 lapsesta maksat lähes 500e kuukaudessa.. se on enemmän kuin monen vuokra!

Itse maksan 4 lapsen yksinhuoltajana 53 euroa päiväkotimaksuja 4000 euron palkasta. 1 tarvitsee vain päiväkotipaikan, muut jo isoja koululaisia.

Ihan tuloihin nuo maksut on suhteutettu. Jos 500 euroa on maksutniin tulotkin saa olla aika suuret.

Ei kyllä tarvitse olla suuret tulot tuohon päivähoitomaksuun. Käytännössä jos nelihenkisessä perheessä on kaksi työssäkäyvää vanhempaa ja kaksi päiväkoti-ikäistä on päivähoitomaksu tuon melkein 500e. Pitää olla tosi pienituloiset vanhemmat että saa pienemmän maksun. Ja esim. työmatkakustannuksia tai muita vähennyksiä ei huomioida, ainoastaan bruttotulot merkkaa. Jos perheessä toinen on edes kohtuullisen hyvätuloinen (n yli 3000e/kk), ei pienituloisen alle 3v lapsen vanhemman edes kannata mennä töihin, koska päivähoitomaksut haukkaa niin ison osan palkasta.

Vierailija
47/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ihan naurettavaa että pahimmillaan 2 lapsesta maksat lähes 500e kuukaudessa.. se on enemmän kuin monen vuokra!

Itse maksan 4 lapsen yksinhuoltajana 53 euroa päiväkotimaksuja 4000 euron palkasta. 1 tarvitsee vain päiväkotipaikan, muut jo isoja koululaisia.

Ihan tuloihin nuo maksut on suhteutettu. Jos 500 euroa on maksutniin tulotkin saa olla aika suuret.

Meillä 2 vanhempaa ja bruttotulot 5k yhteensä, maksimit menee aina. Veemäisesti ollaan tossa rajalla että maksetaan aina kaikesta maksimit mutta ei olla hyvätuloisia.

Vierailija
48/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin maksut on noin kolmannes todellisista kustannuksista.

eli vanhempi saa verotonta etuutta  kaksikolmannesta., noin tonnin kuukaudessa.

se voitais laittaa verolle, tai miettiä miten lapsettomille hyvitettäis tämmöinen kohtuuton etu johon ei voi päästä käsiksi.

Riittäisikö se että se nykyinen lapsi, tuleva veronmaksaja maksaa sun eläkkeesi?

Vierailija
49/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo

Tämä on takuuvarma provo-aihe. Lapsettomat kiihtyy nollasta sataan.

Vierailija
50/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2 vanhempaa ja bruttotulot 5k yhteensä, maksimit menee aina. Veemäisesti ollaan tossa rajalla että maksetaan aina kaikesta maksimit mutta ei olla hyvätuloisia.

Meillä sama. Ja tämä huomioiden piti venyttää lasten ikäeroakin jottei mennyt yhtäaikaa maksua kahdesta kuin vuoden verran.

Korkeimman maksun tulorajaa pitäisi laskea jos syntyvyyttä halutaan lisätä.

Vierailija
51/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on lähestulkoon ilmainen päivähoito verrattuna melkein mihin tahansa muuhun maahan. Ihan jo euroopan maissa, jos lapsia on perheessä useampia, on monesti kannattavampaa jäädä kotiäidiksi kuin pistää lapset päivähoitoon.

Vierailija
52/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika reilu systeemi taas. Yh saa todella paljon kaikenlaisia korotettuja etuuksia ja alennuksia palvelumaksuihin. En kyllä aina ihan ymmärrä, että miksi...

Ai mitä kaikkia etuja? Opiskeluaikana sain asumistukea ja ilmaiset hoitomaksut, kun olin kahden lapsen yh. Kaikki pienituloiset saavat samat tuet. Nyt kun olen töissä ja lapset koulussa ainoa etuus on korotettu lapsilisä eli yhteensä reilu satanen kahdesta lapsesta. Mitään muita etuuksia tai alennuksia en saa.

Vierailija
53/53 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin maksu saisi olla kaikille sama minimi. Minum ei kannata palata töihin, sillä palkkani takia nousemme korkeampaan maksuluokkaan (2 lasta hoidossa). En suostu stressaavaan elämäntilanteeseen vain sen takia, että nettoan siitä muutamam hassun kympin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän