Mitä levitettä voin tilalle?
Kolesteroli on hiukan koholla ja on aika korvata voi jollakin muulla. Terveydellisistä syistä johtuen en kuitenkaan aio siirtyä tavallisiin teollisesti käsiteltyihin margariineihin.
Eilen huomasin että voihyllylle oli ilmestynyt Creme Bonjourin rypsiöljy-voi. Ikävä kyllä siihenkin oli lisätty jotain säilöntäainetta, mutta olisikohan missään myynnissä vastaavaa lisäaineettomana?
Saa myös vinkata jotain muita levitteitä voin tilalle.
Kommentit (27)
Syön ruisleipää iltapalaksi, muuten en leipää syökään. En aio jättää kokonaan pois, vaikka sillä laihtuisi kuinka. Eikä mulla kilot ole muutenkaan ongelma vaan kolesteroli. Olen ihan normaalipainoinen kyllä. 60/170
Älä laita mitään ja jätä se leipäkin syömättä!
Leivän tilalla syö pieni salaatti kananmunalla ja tonnikalalla, päälle loraus sitruunalla maistettua oliiviöljyä. Kolesteroliarvot muttuvat nopeasti pienellä korjauksella! Makaronit,leivät, jauhoiset kastikkeet pois. Samoin pullat, karkkit,piparit ja sokeriset jugurtit. Kuukauden kuluttua voit mittauttaa arvot uudestaan ja hämmästyä!
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:27"]
Pelkkä levittelemään vaihto arvoja alenna, jotain muuta täytyisi myös korjata. Mutta tee levite itse! Keitettyä vettä, oliiviöljyä ja voita, kaikkia saman verran ja sauvasekoittimella sekaisin. Netistä löydät tarkemmat ohjeet.
itse vierastan rypsiöljyä. Miksi sitä viljellään ainoastaansuomessa jos on niin superterveellistä kun annetaan ymmärtää? Olen lukenut että olisipurkissa terveellistä mutta elimistössä koostumus muuttuu vähemmän terveelliseksi ja kovettuu verisuoniin.. Tiedä sitten ..
Tee itse öljy-voiseos, jos on pakko olla levitettävää.
Mutta mihin siinä leivässä tarvitaan voita, miksi et laita muita päällysteitä? En ole syönyt margariineja/voita tai muita levitteitä leivällä yli kymmeneen vuoteen, leipää söin viimeksi pari minuuttia sitten. Levitteiden käyttö on vain tottumuskysymys, ihan hyvin pärjää ilmankin.
Miksi täällä aina kuvitellaan että kaikki on jotain pullamössökansaa.
Syön ihan terveellisesti. Voi on paheeni. Sitä käytän paistorasvana, leivonnassa ja leivän päällä. Muuten syönkin sitten terveellisesti. Sokerisia jogurtteja ei tule edes ostettua, pulla, karkki, piparit jne on harvinaisia herkkuja.
Nyt on paistorasvaksi otettava pelkkä öljy ja leivän päälle vaihdettava jotain muuta. Mitään muuta en aio ruokavaliostani muuttaa. Ei ole toivottoman paljon koholla.
Nyt jos unohdatte muut ohjeet, mua kiinnostaa vaan että mitä muuta tohon leivän päälle keksisi?
ap
Levitteen tekoa oon harkinnutkin. Onko kukaan oikeasti kokeillut? Kuvittelisin että on vaikeaa saada eri ainesosat sekoittumaan toisiinsa?
ap
Korkea kolesteroli ennakoi Naisella pitkää ikää, matala altistaa dementialle sekä miehillä että naisilla. Kolesteroli ei itsessään aiheuta mitään, vaan vasta jos muitakin riskitekijöitä on. Mikä sun kole sit on, onko edes korkea? Tärkeämpää kuin huonon kolesterolin määrä (jonka suositus suomessa on ihan turhan matala, jotte lääkebisnes pyörisi), on hyvän kolesterolin riittävän korkea taso ja triglyn riittävän matala arvo.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:46"]
Syön ihan terveellisesti. Voi on paheeni. Sitä käytän paistorasvana, leivonnassa ja leivän päällä. Muuten syönkin sitten terveellisesti. Sokerisia jogurtteja ei tule edes ostettua, pulla, karkki, piparit jne on harvinaisia herkkuja.
Nyt on paistorasvaksi otettava pelkkä öljy ja leivän päälle vaihdettava jotain muuta. Mitään muuta en aio ruokavaliostani muuttaa. Ei ole toivottoman paljon koholla.
Nyt jos unohdatte muut ohjeet, mua kiinnostaa vaan että mitä muuta tohon leivän päälle keksisi?
ap
[/quote]
Luovu vain kolesterilipelosta ja jatka voin syömistä. Blogisti Kaisakin syö voita.
Terveydellisistä systä olet siirtymässä voista johonkin muuhun. Mikä estää sinua käyttämästä hyviä kasvirasvoja sisältävieä margariineja?
Minulla laski kolesteroli kun aloin treenata puolimaratonille. Kokeileppa kovaa liikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:46"]
ap
[/quote]
Luovu vain kolesterilipelosta ja jatka voin syömistä. Blogisti Kaisakin syö voita.
Tämä ketju meni jo asiattomaksi. Mutta kommentoidaan nyt vielä. Margariinit on teollisesti käsiteltyjä, niin monesta aineesta koostettuja yhdistelmiä, että en niitä halua päivittäin syödä. Mulla on erittäin suuri riski sairastua Alzheimerin tautiin sukuperimän vuoksi. Siksi katson mitä ja missä muodossa syön. En aio jättää leivältäni rasvaa kokonaan pois. Kokeilen ensi alkuun itse tehdä levitteeni.
Ap
1. Siementen jauhaminen ja öljyn poistaminen
Öljyä sisältävät siemenet, pähkinät tai pavut jauhetaan ja niistä poistetaan öljy erilaisten liuottimien avulla, joista yleisimpiä ovat heksaani ja heptaani (bensiinissä esiintyvä hiilivety).
2. Liuottimen poistaminen
Liuotin poistetaan seoksesta höyryttämällä seos noin 150 asteen lämpötilassa.
3. Öljyn valkaisu
Öljy valkaistaan eli siitä poistetaan väriaineita (lehtivihreä ja beetakaroteeni) erilaisilla suodatusmenetelmillä tai 110 asteen lämpökäsittelyllä.
4. Hajunpoisto
Hajujen poistamiseksi kuuma öljy käsitellään korkeassa alipaineessa 30-60 minuutin ajan. Prosessissa käytetään hyvin korkeaa 240-270 asteen lämpötilaa.
5. Lesitiininpoisto sekä puhdistus lipeäkivellä
Öljystä riippuen siitä voidaan myös poistaa lesitiini ja se voidaan puhdistaa lipeäkivellä. Lipeäkivi muodostaa öljyyn saippua-aineita, joiden poisto tarvitsee lisäkäsittelyitä.
6. ”Talvikäsittely”
Mahdollinen talvikäsittely käsittää öljyn jäähdyttämisen ja suodattamisen, jonka seurauksena öljy ei saostu jääkaappisäilytyksen aikana.
Lopputuloksena on kirkas, varsin stabiili ja melkein mauton öljy valmiina vietäväksi kaupan hyllylle myyntiin tai raaka-aineeksi margariiniteollisuudelle. Margariinin valmistamiseksi öljy tarvitsee vielä lisäkäsittelyn:
7. Vetykäsittely (hydrogenointi)
Margariinin tai leivontarasvan valmistamiseksi öljy käsitellään vetykaasulla, joka muuttaa öljyn kovempaan muotoon (helppo levittää leivälle). Prosessissa öljy käsitellään paineen alla korkeassa lämpötilassa (120-210oC) 6-8 tunnin ajan. Apuna käytetään metallikatalysaattoria, joka on yleensä nikkeliä tai nikkeli/alumiiniseosta. Katalysaattoria saattaa jäädä vähän lopulliseen tuotteeseen. Öljyn vetykäsittely voi olla ns. osittainen tai kokonainen hydrogenointi. Suomessa osa margariineista tehdään vetykäsittelyn sijasta jähmeään muotoon käyttämällä ns. kiteyttämismenetelmää.
8. Lisäaineet
Jotta margariinille saataisiin puoleensa vetävä voita muistuttava ulkonäkö sekä ”vitamiinirikas” koostumus, joudutaan siihen lisäksi lisäämään erilaisia lisäaineita ja keinotekoisia vitamiineja.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 08:08"]
Terveydellisistä systä olet siirtymässä voista johonkin muuhun. Mikä estää sinua käyttämästä hyviä kasvirasvoja sisältävieä margariineja?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 08:06"]
Korkea kolesteroli ennakoi Naisella pitkää ikää, matala altistaa dementialle sekä miehillä että naisilla. Kolesteroli ei itsessään aiheuta mitään, vaan vasta jos muitakin riskitekijöitä on. Mikä sun kole sit on, onko edes korkea? Tärkeämpää kuin huonon kolesterolin määrä (jonka suositus suomessa on ihan turhan matala, jotte lääkebisnes pyörisi), on hyvän kolesterolin riittävän korkea taso ja triglyn riittävän matala arvo.
[/quote]
Ei sun kannata voita jättää
Tee itse hummusta tai muuta kasvistahnaa?
Tai sekoita itse öljystä ja voista levite.
Totuuden nimessä jos syöt kaksi palaa ruisleipää iltaisin niin on ihan yks lysti mitä siihen eivän päälle laitat. Kolesteroli ei uosta hetkahda vaan ingelmat on muualla(esim siihen leivän päälle laitettu juusto, ruoanlaitossa käytetty kerma, muut piilorasvat). Ota kalaöljyä reilusti joka päivä, lisää kasvisöljyä ruokiin niin se riittänee.
avokado on todella hyvää varsinkin tumman leivän päällä, vaihteluna avokadon ja raejuuston sekoitus. Sitten oma levite, jossa voi, raejuusto ja yrtit/mausteet sekaisin.
Esim. oivariini sisältää vain voita, rypsiöljyä, suolaa, vettä ja D-vitamiinia. Mutta sisältää siis voita.
Majoneesiin ei tule voita.
Itsekin laitan leivän päälle avokadoa. Lidlistä saa halvalla pussissa olevia pienempiä. Jos käyttää puolikkaan leivän päälle, kannattaa jättää kivi jäljelläolevaan puolikkaaseen, näin avokado ei tummu. Päälle ehkä vähän suolaa, mustapippuria, pari tippaa sitruunamehua.
Ei ole myynnissä muuta lisäaineetonta levitettä kuin voi. Jospa lopettaisit kokonaan leivän syönnin? Voisit laihtuakin monta kiloa.