Kysymys teille, jotka olette myyneet asuntoa ja laskeneet hintaa lähiaikoina
Asuntonäytöillämme on hiljaista ja harkitsemme hinnan laskemista. Mutta tuoko se näytöille lisää väkeä? Asuntoa hiljattain myyneille ja hintaa laskeneille muutama kysymys:
- Kauanko asunto oli ollut myynnissä, kun laskit hintaa?
- Kuinka paljon laskit hintaa?
- Toiko hinnan alentaminen selvästi lisää väkeä näytölle?
- Menikö asunto kaupaksi hinnan alentamisen jälkeen? Kuinka pian?
Kiitos kokemuksista!
Kommentit (29)
Kiitos kommentista! Erityisesti kiinnostaisi omakohtainen kokemus eli se, että mitä on tapahtunut, kun hintaa on laskenut :) Perustuiko siis vastauksesi omaan kokemukseen eli teillä hinnanlasku ei tuonut lisää kävijöitä? Paljonko laskitte, kuinka pitkän ajan jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:20"]
Ei se hinnanlasku oikein toimi. Hinnan pitää olla kohdilla kun asunto tulee myyntiin. Kiinnostuneet ostajat seuraavat tietynt tyyppisten asuntojen myyntin tuloa ja kun kiinnostava kohde tulee myyntiin, niin siihen isketään heti kiinni. Jos hinta on väärä, kohde ei kiinnosta. Jos kohde on jonkin aikaa myynnissä, se vanhenee, eikä kiinnostus herää uudestaan vaikka hinta laskee.
Ehkä parempi pitää tämä toimeksi anto myynnissä tällä hinnalla ja kun se loppuu (3kk), niin annatte sen tarkaan mietityllä hinnalla uudelleen myyntiin toisen välittäjän kautta, jolloin joku voi siitä kiinnostua.
[/quote]
Älä viitti puhua paskaa. T: alalla oleva
Munkaan kokemuksia et kysynyt mutta kyllähän ihmiset katsoo kohteita myös hinnan mukaan, eli jos mun budjetti on 200 000 niin laitan sen hakuehdoksi, niin en mä silloin koskaan nää sun 210 000 euroa maksavaa kohdetta..
Lähiaikoina viittaa tulevaan aikaan, viime aikoina menneeseen.
Kuukausi on tosi lyhyt aika, joten jos nyt lasket hintaa, osoitat vain paniikkia, mikä houkuttelee vääränlaisia ostajia.
Stailaa ja ota uusia kuvia!
Ja hölmö katsoo noin tiukasti hintahaulla. Me ostettiin viimeksi talo. Maksettiin 420 000 kun pyynti oli 560 000.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 06:29"]
Asuntonäytöillämme on hiljaista ja harkitsemme hinnan laskemista. Mutta tuoko se näytöille lisää väkeä? Asuntoa hiljattain myyneille ja hintaa laskeneille muutama kysymys:
- Kauanko asunto oli ollut myynnissä, kun laskit hintaa?
- Kuinka paljon laskit hintaa?
- Toiko hinnan alentaminen selvästi lisää väkeä näytölle?
- Menikö asunto kaupaksi hinnan alentamisen jälkeen? Kuinka pian?
Kiitos kokemuksista!
[/quote]
- asunto oli välittäjällä myytävänä 3 kk
- laskimme 9000 euroa, niin pääsimme alle 200 000 euron
- ei tuonut, saman verran käynyt
- ei ole mennyt
ps. emme käytä nyt välittäjää. Meillä on ehdollinen tarjous isommasta asunnosta sisällä. Jos tämä ei mene kaupaksi vuoden loppuun mennessä, niin sitten otetaan joksikin aikaa pois myynnistä ja tehdään jotain parannuksia asuntoomme ja yritetään keväällä uudestaan, todennäköisesti välittäjän avulla.
9 jatkaa, siis laskimme hintaa vasta tuon 3 kk jälkeen, kun sopimus välittäjän kanssa raukesi.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:40"]
Munkaan kokemuksia et kysynyt mutta kyllähän ihmiset katsoo kohteita myös hinnan mukaan, eli jos mun budjetti on 200 000 niin laitan sen hakuehdoksi, niin en mä silloin koskaan nää sun 210 000 euroa maksavaa kohdetta..
[/quote]Kyllä sä laitat hakuehdoksi 230 tonnia ja voit tehdä yli 200 tonnin kohteistakin 200 tonnin tarjouksia. Eli ihan pieni virhe pyynnissä ei haittaa, mutta selkeä ylihinta karkoittaa ostajat. Jos ostaja on jo todennut jonku kohteen ylihintaiseksi, niin ei hän siitä enää uudestaan noteeraa vaikka hintaa olisi laskettu pari kymppiä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:20"]
Ei se hinnanlasku oikein toimi. Hinnan pitää olla kohdilla kun asunto tulee myyntiin. Kiinnostuneet ostajat seuraavat tietynt tyyppisten asuntojen myyntin tuloa ja kun kiinnostava kohde tulee myyntiin, niin siihen isketään heti kiinni. Jos hinta on väärä, kohde ei kiinnosta. Jos kohde on jonkin aikaa myynnissä, se vanhenee, eikä kiinnostus herää uudestaan vaikka hinta laskee.
Ehkä parempi pitää tämä toimeksi anto myynnissä tällä hinnalla ja kun se loppuu (3kk), niin annatte sen tarkaan mietityllä hinnalla uudelleen myyntiin toisen välittäjän kautta, jolloin joku voi siitä kiinnostua.
[/quote]
Älä viitti puhua paskaa. T: alalla oleva
[/quote]Välittäjän vain pelkää että kohteet menee toiselle välittäjälle, kun ei itse onnitunut hinnoittelussa ja myynnissä.
- Asunto oli myynnissä 2 kk ennen hinnan laskemista
- Laskettiin 10 000
- Toistaiseksi ei vaikutusta kävijöihin tai myyntiin :-(
Meillä oli kerrostalokolmio myynnissä pari vuotta sitten yli 4kk. Pidettiin sama välittäjä eikä pudotettu myyntihintaa missään vaiheessa. Yleensä näytöillä oli 0-2kpl kävijötä, kuulemma kiinostuneita, mutta kukaan ei tarjonnut.
Alettiin jo huolestua, että meneekö kaupaksi, mutta sitten löytyi oikea ostaja ja saatiin jopa enemmän kuin olisi toivottu. :)
Jos lasket hintaa niin laske ainakin kunnolla. Sellaiset "alkuperäinen hinta 359 t€, uusi hinta 357 t€" muutokset on naurettavia, kyllä jokainen olettaa sen 2 tonnia tippuvan jo tinkimiselläkin. Vähintään 5% laskua, muuten kertoo vain siitä että myyjä on tyhmä.
1. asunto
laskettiin n. 10 000. Oli ollut 3 kk myynnissä. Heti tuli tarjous, jouduttiin tosin alentamaan vielä 10 000 eurolla.
2. asunto
taas 3 kk myynnissä. Laskettiin hintaa 10 000 e. Taas tuli heti tarjous, nyt jouduttiin laskemaan hintaa vielä 20 000 eurolla.
Mitä tästä opimme? Kiinteistövälittäjät arvioivat hinnat todella korkeiksi jotta saisivat lisää asiakkaita.
Olivatko nämä tarjoajat käyneet aikaisemmin jo katsomassa? Vai toiko hinnan laskeminen ihan uusia kävijöitä?
Myyttekö siis itse? Olen seurannut lähialueeni asuntomarkkinoita todella tarkasti ja suurin osa yksityisistä myyjistä näyttää 1-2kk päästä laittavan asunnon välittäjälle myyntiin. Naapuri yritti myydä itse 2kk, jonkun verran kävi katsojia, otti välittäjän ja asunto myytiin parissa viikossa samalla hinnalla kuin millä naapuri oli itse yrittänyt myydä.
Mutta näin asunnon etsijän näkökulmasta sanoisin, että jos tiputat hintaa niin tiputa kunnolla. Lähinnä naurattaa ilmoituksen joissa hinta tiputetaan esim 305000 -> 299000, kun selvästi halutaan vaan tiputtaa juuri tietyn kymmenyksen alapuolelle. Eli jos tiputat hintaa niin tiputa 10000 jos puhutaan yli 200000 asunnosta.
Me olemme nyt kuukauden verran myyneet itse, eikä tulisi mieleenkään laittaa välittäjälle tällä hetkellä. Yhtään vähempää ei ole käynyt katsojia, oikeastaan ihan yhtä paljon. Meillä on hyväkuntoinen asunto, jossa vakavarainen yhtiö, pts tehty, sähköinen huoltokirja, jne, joten ei tässä tarvita mitään välittäjää tarvita. Joten ainakain vielä pari kuukautta yritetään itse myydä.
Monella on se virheellinen käsitys, että välittäjän käyttö turvaisi jotenkin kaupantekoa. Ei turvaa. Asunnonosto on ihan määrämuotoinen sopimus, ja jos velkarahalla ostat, niin pankki hoitaa tietysti kaikki paperiasiat. Ja jos tulee jotain ongelmia jälkikäteen (esim. löytyy kosteutta), niin välittäjä EI hoida niitä ongelmia. Välittäjä huolehtii vain osto-myyntiprosessista.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 09:30"]
Mutta näin asunnon etsijän näkökulmasta sanoisin, että jos tiputat hintaa niin tiputa kunnolla. Lähinnä naurattaa ilmoituksen joissa hinta tiputetaan esim 305000 -> 299000, kun selvästi halutaan vaan tiputtaa juuri tietyn kymmenyksen alapuolelle. Eli jos tiputat hintaa niin tiputa 10000 jos puhutaan yli 200000 asunnosta.
[/quote]
Meidän tuttavamme pudottivat juurikin noin (305 000 -> 299 000), ja asunto meni heti seuraavalla näytöllä kaupaksi. Kävijöitä oli tullut seitsemän ruokakuntaa, kun aikaisemmin oli käynyt vain 0-1 ruokakuntaa. Tuo oli vain sillä alueella sellainen vedenjakajahinta, että ostajat eivät edes katsoneet yli 300 000 euron asuntoja.
Eli mielestäni varsin hyvä ratkaisu. Toki hintaa vielä tuosta tingittiin.