Mitä maitoa 1-vuotiaalle
Mitä maitoa yksivuotiaalle, joka ei voi juoda lehmänmaitoa? Kokemuksia? Käykö kauramaito?
Kommentit (13)
Riisimaitoa ei kai nykyään suositella alle 6-vuotiaille. Meillä juodaan kauramaitoa, satunnaisesti soijamaitoa. Ei juoda soijamaitoa aina, sillä käytetään muutenkin soijaa joskus ruuanlaitossa enkä oo halunnut antaa sitä ihan ylettömiä määriä lapsille. Meillä menee maitoa lapsille varmaan litra päivässä.
Äidinmaito olis paras, mutta olen antanut lisäksi lehmän luomukevytmaitoa.
Jep 4 eli äidinmaitoa on saanut tähän asti mutta aion lopettaa imetyksen (tai siis pakko).
Olisiko mitään järkeä kokeilla jotain korviketta? Ja mitä? Tai siis voisiko sitä kautta tottua lehmänmaitoon? Sietää pieniä määriä kermaviiliä ja jogurttia nimittäin..
Kauramaitoa, mantelimaitoa, tms. mieluiten. Soimamaitoa en antaisi noin pienelle ja riisimaitoa ei kai suositella ihan pienille. Voiko lapis juoda luomumaitoa? Jos ei tule pahoja oireita maidosta, niin kokeilisin luomua.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 23:31"]
Kauramaito, riisimaito, soijamaito.
Kokeilemalla tietää,, että mikä käy.
[/quote]
Meillä 1-vuotiaalla epäiltiin maitoallergiaa ja silloin perehdyin näihin vaihtoehtoihin.. Kannattaa lukea pakkausselosteeta saako antaa esim alle 3-vuotiaalle. Meillä juotiin pääasiassa kauramaitoa (Oatly) ja jos kaupassa ei kyseistä merkkiä ja tuli ostettua joku muu niin kotona sitten lueskelin että ei alle 3-vuotiaalle (esim. rainbow:n kauramaito) Ja myös monesti soijamaidot ei ole sopivia alle 3-v:lle. Eli suosittelen ostamaan Oatly kaurajuomaa (sininen purkki sisältää myös kalsium, musta on luomu) Oatlyllä myös kaurakermaa ruoanlaittoon.
Mun kaverin lapset ei pysty juomaan "tavallista" maitoa mutta kestää luomua, sitäkin vois joskus kokeilla?
Meillä lapset pystyy syömään jugurttia ja viiliä ja juomaan piimää, mutta käsittelemätöntä maitoa ei voi juoda. Juovat laktoositonta maitojuomaa.
Meille lääkäri suositti aluksi laktoositonta maitoa ei kun siis maitojuomaa.
Meillä 1v ei kestä tavallista maitoa, joten olen antanut laktoositonta maitoa. Toistaiseksi olen sekoitellut sitä korvikkeeseen, noin 2/3 korviketta ja loput maitoa. Laktoosillisesta maidosta tuli kauheat vatsanväänteet ja yöhuudot. Neuvolassa vielä sanoivat, että lapsilla ei laktoosi-intoleranssia ole... Mitähän tää sitten on? Jogurtit ja viilit uppoaa vähälaktoosisina. Katotaan, jospa tuo tavallinenkin maito alkaisi jossain vaiheessa sopia.
Tosiaan jotkut juottaa lapsille luomumaitoa, kun ei tavallinen sovi.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 11:04"]
Meille lääkäri suositti aluksi laktoositonta maitoa ei kun siis maitojuomaa.
[/quote]
Meille lastenlääkäri sanoi että yleensä pienillä lapsilla ei ole kysymys laktoosi-intoleranssista vaan juurikin oikeasta maitoallergiasta jolloin pitää välttää kaikkea maitoproteiinia!
Minä lopetin silloin imettämisen kun koin todella hankalaksi karsia omastakin ruokavaliosta pois maitoproteiinit, niitä nimittäin löytyy yllättävän monesta ruoasta.
Niin ongelma ei taida olla meillä laktoosi, sillä äidinmaitohan on runsaslaktoosista, ja kuitenkin noi hapanmaitotuotteet pieninä määrinä menee. Lueskelin korviketetroja, niin niissä on rasvaton maito ainesosana, ja juuri rasvattmasta maidosta tulee pahimat oireet.. Ehkä kokeilemme sitä Oatlya. tai luomua. Kiitos vastaukssta! :) ap
Vierailija kirjoitti:
Kauramaitoa, mantelimaitoa, tms. mieluiten. Soimamaitoa en antaisi noin pienelle ja riisimaitoa ei kai suositella ihan pienille. Voiko lapis juoda luomumaitoa? Jos ei tule pahoja oireita maidosta, niin kokeilisin luomua.
Mantelimaitoa ei pidä antaa vauvalle, jos tämä artikkeli pitää paikkansa.
Mantelimaidon hyödyt - Askel Terveyteen
https://askelterveyteen.com › ma...
Kauramaito, riisimaito, soijamaito.
Kokeilemalla tietää,, että mikä käy.