Vanhemmat päättää: taaperot kasvissyöjiä. Onko sinusta OK?
Eli mitä ajatuksia herättää, että vanhemmat (ovat siis kasvissyöjiä) päättävät lastensa puolesta, että hekin ovat kasvissyöjiä? Paheksutko? Nostatko hattua?
Kommentit (54)
Toivoisin, että ruokavaliossa olisi edes kalaa, mutta muuten asia on ok minun puolestani.
Kaipa aika luonnollista, että koko perheellä sama ruokavalio. Jos huolehditaan lasten energiansaannista ja esim B12-vitamiinin saannista, en näe mitään ongelmaa. Jos siis lapset kasvavat normaalisti ja pysyvät terveinä. Ja jos kasvissyönti ei ole fanaattista ja syyllistävää, että lapsen pitää salaa syödä lihaa jos tekee mieli maistaa.
Toki on ihan ok. Eihän kasvisruokavalio ole oikein koostettuna lapsille mitenkään haitallista. SItä paitsi yleensä kasvissyöjät miettivät tarkkaan lastensa ruokavalioasiat, jopa ravitsemusterapeutin kanssa, toisin kuin monet ns. alemman sosiaaliluokan sekasyöjät, joiden lapset syö mitä sattuu.
Paheksun. Mielestäni pienen lapsen tulee syödä monipuolisesti ja se tarkoittaa myös lihansyöntiä. Olen itsekin kasvisruokailun kannattaja ja meillä syö koko perhe (myös 1v) 3-4 kertaa viikossa kasvisruokaa. Voitaisiin syödä enemmänkin, mutta nimenomaan lapselle haluan syöttää myös lihaa. Ei vain kuulosta järkevältä, että jokin tietty ruoka-aine blokataan täysin pois. Haluan opettaa lapsestani monipuolisen syöjän.
Hyvää noissa kasvisruokavalioissa on toki se, että usein ne ovat tietyssä mielessä monipuolisempia kuin sekaruokavalio: Käytetään runsaammin kasviksia ja ehkä kiinnitetään ylipäätään enemmän huomiota ruoan terveellisyyteen ja monipuolisuuteen.
Niin kauan kuin lapset saa kaikki tarvittavat ravintoaineet niin mikäs siinä. Melko varmasti tulee aika jolloin koko ihmiskunnan on oltava kasvissyöjiä tai me kaikki kuollaan, valmiiksi vegeillä siis etulyöntiasema kun ovat tottuneet. T. Lihansyöjä ja realisti
Ainahan vanhemmat päättävät lastensa ruokavalion. Mikä tahansa yksipuolinen ruokavalio on yhtä vähän tai paljon ok. Itse olen järkyttynyt siitä, kuinka vähän kalaa käytännössä kaikki tuttavani syöttävät lapsilleen ja syövät itse. Korkeintaan kerran viikossa ja sekin jotain kalapuikkoja. Luultavasti kasvissyöjä ainakin ajattelee ruokansa terveellisyyttä enemmän kuin nämä kalaa hyljeksivät eineskokit.
Mä oon kokenut aika hankalaksi sen, että pitää tehdä liharuokiakin, joten taaperoni on käytännössä kasvissyöjä - tai minä ja lapsi syödään kyllä joskus kalaakin.
Enemmän huolissani olen siitä, että monet ns. sekasyöjävanhemmat syöttävät lapsilleen pienestä pitäen ties mitä antibiooteilla ja geenimuunnellulla rehulla kasvatettua lihaa. Ja ties mitä eineshöpöhöpöä päälle.
Olisi tosi outoa, jos kasvissyöjävanhempi syöttäisi lapselleen lihaa. Lihattomallakin ruokavaliolla lapsi kasvaa hyvin, jos ruokavalio ei ole erityisen yksipuolinen.
Lapsista kasvaa heikkoja, tyhmiä ja hauraita ilman lihaa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 22:38"]
Enemmän huolissani olen siitä, että monet ns. sekasyöjävanhemmat syöttävät lapsilleen pienestä pitäen ties mitä antibiooteilla ja geenimuunnellulla rehulla kasvatettua lihaa. Ja ties mitä eineshöpöhöpöä päälle.
[/quote]
Siis ulkomailla? Suomessa kun ei antibiooteilla kasvateta yhden ensimmäistäkään eläinlajia. Sitä on taas katseltu joku ameriikkalainen dokumentti ja vedetty johtopäätös, että näin meillä Suomessakin?
Minusta on ihan ok. Olisi kummallista tehdä lapsille ruokaa, josta ei tiedä onko se edes hyvää. Lihaa voisin tarjota sitten vaikka isovanhemmilla tai ravintoloissa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 23:01"]
[/quote]
Siis ulkomailla? Suomessa kun ei antibiooteilla kasvateta yhden ensimmäistäkään eläinlajia. Sitä on taas katseltu joku ameriikkalainen dokumentti ja vedetty johtopäätös, että näin meillä Suomessakin?
[/quote]
Niin, ainakin Suomessa äärimmäisen suosittu Norjan lohi on kasvatettu antibiooteilla ja hormoneilla. Näin meillä Suomessa.
[/quote]
[/quote]
Luuletko, että suomalaisessa marketissa on joka ikinen tuote kotimaista lihaa?
Meillä menee näin: minä olen kokonaan kasvissyöjä, tytär syö pari kertaa viikossa lihaa (kahdestaan siis elellään, tyttö 3v). Tyttö siis saa syödä lihaa ja tottuu sen makuun. Miksi minulla olisi mitään asiaa vastaan kun ei ole minulle mikään vakaamus asia. Muuten siis syödään molemmat kasvisruokaa, ja tytär pitää siitä :) Haluaisi kuulemma hänkin alkaa kokonaan kasvissyöjäksi mutta saa kyllä nyt luvan ainakin 10 vuotiaaksi asti syödä lihaa, sitten saa päättää mitä tekee :)
Vanhemmat päättää: taaperot sekasyöjiä. Onko sinusta OK?
Eli mitä ajatuksia herättää, että vanhemmat (ovat siis sekasyöjiä) päättävät lastensa puolesta, että hekin ovat sekasyöjiä? Paheksutko? Nostatko hattua?
[/quote]
[/quote]
Ja Suomessahan ei luonnollisesti syödä kuin Suomessa kasvatettuja elukoita? ;)
En paheksu enkä nosta hattua. Kasvissyönti voi olla terveellistä tai sitten ihan liian yksipuolista.
Tottakai on ok jos vanhemmat varmistavat että lapsi saa tarpeeksi proteiinia ja muita tarvitsemiaan aineita. Kasvisruokavalio vaatii enemmän perehtymistä kuin sekaruokavalio. Hienoa että on ideologisia ihmisiä ja uskon että kasvisruokailijat syövät useimmiten terveellisemmin kuin me tavikset. Good for you.
Me ollaan sekaruokavalion kannattajia, pidämme lihasta ja taaperomme rakastaa esim. munakasta.
en