Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoja asioita, joille on keksitty uusi hieno nimi

Vierailija
03.09.2020 |

Frisbeegolfkiekko - ennen oli frisbee

Legginsit - ennen oli trikoot

Meal prepping - ennen tehtiin eväät töihin - joo tiedän, että siihen voi kuulua muutakin, mutta jotkut sanovat pelkkää eväsrasioiden valmistelua meal preppingiksi. Ja muutenkin miten olisi ateriasuunnittelu?

Smoothie bowl - jos sörssää hedelmiä ja syö lusikalla, eikö se ole hedelmäsose

Kommentit (1630)

Vierailija
1381/1630 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asap = vähän äkkiä

Niin pian kuin mahdollista

Vierailija
1382/1630 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoshuoltaja, siistijä - aiemmin nämäkin olivat vain siivoojia:)

Niin mutta ne siivoojat siivosi oikeasti. Olen omalla työpaikalla seurannut ensin yhden siivousfirman siistijöiden työskentelyä ja kun siitä tuli tarpeeksi valitusta kaikilta, nyt on toinen siistijäporukka tekemässä siistimistä.

Ensinnäkin imurointi on kerran kuukaudessa. Tilat on päivittäin käytössä ja niissä käy asiakkaita. Sopimuksessa kuulemma lukee lattioiden nihkeäpyyhintä kerran viikossa. Mitä se oikeasti on: kuiva levymoppi ja vähän sinne tänne olevinaan suihkutellaan jotain nestettä. Ja kun sanon vähän, niin sitä todella suihkutetaan vähän, pikkuriikkisen, tuskin silmin havaittavaa määrää. Kun moppi kiertää sen ruiskautuksen päältä, ei jää minkäänlaista jälkeä lattiaan. Minun käsitys nihkeäpyyhinnästä on, että lattia puhdistuu. Vaan näillä siistijöiden tekniikoilla se ei puhdistu. Meillä on todellakin pinttynyt lattia väärän väriseksi, etenkin niistä kohdista, joissa kävellään.

Sitten se että meillä on lattialistar, on ongelma, koska he eivät pese lattialistoja. Niinpä niiden päällä on monen siistijävuoden pölyt.

Pöytäpinnat he pyyhkivät kerran kuukaudessa, mutta eivät siirtele mitään. Ei meillä loju papereita pöydillä, mutta näppäimistö, hiiri yms. voi olla siinä. Niihin ei siis kosketa. Niitä ei pestä eikä siivota, ei edes siistitä. Johdon yli ei myöskään siistijä kulje. Eli jos joku onneton on unohtanut jatkojohdon lattialle tms., sinne puolelle huonetta ei edes tulla, päin vastoin sehän on siistijälle hyvä, koska ei tarvitse siirtyä johdon yli, niin säästyy liialta siistijän työltä.

Sen ymmärrän, että jos lattialle on pudonnut kynä, sitä ei tarvitse siistijän nostaa ylös. Mutta sitä en ymmärrä, että minun roskakorini oli tyhjennetty ja siistijä itse oli pudottanut sieltä kolmioleipäpahvin lattialle eikä voinut sitä nostaa. Tietysti nostin metelin. Meidän pomo ja siistijäpomo keskusteli, kuuluiko nostaa se roska ylös vai ei. Siistijäpomo oli sanonut, että jos roskis on niin täyteen ahdettu, ettei sitä saa tyhjennettyä siivouskärryyn ilman että matkalla putoaa jotain, niin sitten meillä on toimittu väärin. Miten ylimielinen asenne! Jos itse käyvät tyhjentämässä ne roskikset liian harvoin, niin onko se toimistotyöntekijän vika, jos se on kukkurallaan roskia? Jos kävisivät useammin tyhjentämässä, ei tulisi liian täyteen. Keittiön siivouksesta vielä, että sopimuksessa on jääkaapin pesu. Ikinä ei ole pesty, ei varmasti kertaakaan niin kauan kuin siistijäporukoita on käynyt. Keittiössä pyyhkivät pöydät ja tiskipöydän, mutta ei sielläkään siirrä ainuttakaan esinettä. Jos on yksi muki, sen kiertää luuttu hyvin kaukaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1630 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multitaskaaminen = monen asian tekeminen yhtä aikaa

Periaatteessa minua ei haittaa, että tuolle on haluttu keksiä yksi sana. En vain yhtään tykkää siitä, että se on pitänyt kääntää suoraan englannista. Tuokin sana olisi voitu helposti kääntää vaikka monityöskentelyksi, monitoiminnaksi tai joksikin muuksi suomenkieliseksi. Liiallinen lainasanojen käyttö vaikuttaa kielteisesti niin kielen ymmärrettävyyteen kuin monipuolisuuteen. Tämän vuoksi inhoan myös aiemmin mainittuja meal preppingiä ja hyvesignalointia, kun taas vaikka elämänhallinta-sana ei häiritse.

Vierailija
1384/1630 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista siivoojien mollausta. Ei jatkoon. En tiedä millaiset sopparit teillä on, niiden mukaan on lupa siivota eikä yhtään enempää- jos enemmästä ei maksetakaan. Toki alalla on myös mätiä kananmunia, siivoojia jotka eivät siivoa kunnolla. Onhan se alalle noloa myönnettäköön.

Vierailija
1385/1630 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityislapsi = joko täysin kasvattamatta jätetty, pilalle passattu häirikkö tai kehitysvammainen. Kuitenkin hankala tapaus ja kaikkea muuta kuin toivottavalla tavalla "erityinen".

Kuulehan nyt. Mulla on ADHD ja en ole koskaan häiriköinyt yhtään ketään. Mulla on huono työmuisti, saatan uppoutua huonon ajantajun takia johonkin liian pitkäksi aikaa. Se johtuu dopamiinin ja noradrenaliinin vajeesta aivoissa, jälkimmäinen säätelee sisäistä kelloa. Olen häiriöherkkä, eli en pysty keskittymään jos ympärillä on hälinää ja hälinää mulle on jopa seinällä raksuttava kello ja askeleet käytävällä. Luojan kiitos mulla on lääkitys.

Mulla on myös lapsi joka on todennäköisesti perinyt multa tämän, mutta liian pieni tutkittavaksi.

Hän on vilkas, iloinen, puhua höpöttelee aamusta iltaan ja ottaa muut huomioon. Mutta myös keskeyttää koko ajan eli " häiritsee " ja hänelle on vaikeaa siirtyä leikistä esim. Ruokapöytään vaan pitää ottaa se huomioon ennakoimalla ajoissa kertomalla, että hetken saat vielä leikkiä, mutta sitten on ruoka.

Meillä ei todellakaan ole curling-vanhemmuutta vaan johdonmukaiset rajat ja säännöllinen rytmi. Hyvät käytöstavat ja muiden huomioon ottaminen ja vastuunkanto omista sanoista ja teoista on meille tärkeitä arvoja.

Mielestäni olet anteeksipyynnön velkaa.

Ja sori tästä ohiksesta. Voisko tän ADHD-aiheen jo jättää pois tästä ketjusta. Kiitos.

Oma vastaukseni itse aiheeseen on dinneri. Meillä se on ihan vain päivällinen tai ulos syömään menemistä.

Vierailija
1386/1630 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista siivoojien mollausta. Ei jatkoon. En tiedä millaiset sopparit teillä on, niiden mukaan on lupa siivota eikä yhtään enempää- jos enemmästä ei maksetakaan. Toki alalla on myös mätiä kananmunia, siivoojia jotka eivät siivoa kunnolla. Onhan se alalle noloa myönnettäköön.

Lukisit tarkemmin. Minä en ole moittinut siivoojan työtä, vaan nimenomaan siistijän, joita toimistoissa käytetään. Entisaikaan kun oli oikeat siivoojat, oli siistiä. Lähes koko sopparin sisällön luettelin, mitä tiedän! Vessojen siivouksesta en tiedä, kuinka usein ne on määritelty siivottavaksi. Jos et ymmärtänyt lukemaasi, niin kertaus sopimuksesta

- imurointi 1 krt. / kk

- lattioiden nihkeäpyyhintä 1 kerta / vko

- lattialistojen puhdistusta ei ole mainittu eli se ei kuulu sopimukseen

- roskisten tyhjennys tarpeen mukaan

- jääkaapin pesu kuuluu

- keittiön pintojen siivous kuuluu joka viikko

- toimistopöytien ja muu pölyjen pyyhintä 1 krt./kk samalla kertaa kuin imurointi

- tavaroiden siirtäminen ei kuulu

- jos lattialla on este, sitä ei siirretä. Palveluntuottaja on ilmoittanut, että myöskään johdon yli ei siistijä kulje. Eikä niitä siirrä.

Vierailija
1387/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukisit tarkemmin. Minä en ole moittinut siivoojan työtä, vaan nimenomaan siistijän, joita toimistoissa käytetään. Entisaikaan kun oli oikeat siivoojat, oli siistiä. Lähes koko sopparin sisällön luettelin, mitä tiedän! Vessojen siivouksesta en tiedä, kuinka usein ne on määritelty siivottavaksi. Jos et ymmärtänyt lukemaasi, niin kertaus sopimuksesta

- imurointi 1 krt. / kk

- lattioiden nihkeäpyyhintä 1 kerta / vko

- lattialistojen puhdistusta ei ole mainittu eli se ei kuulu sopimukseen

- roskisten tyhjennys tarpeen mukaan

- jääkaapin pesu kuuluu

- keittiön pintojen siivous kuuluu joka viikko

- toimistopöytien ja muu pölyjen pyyhintä 1 krt./kk samalla kertaa kuin imurointi

- tavaroiden siirtäminen ei kuulu

- jos lattialla on este, sitä ei siirretä. Palveluntuottaja on ilmoittanut, että myöskään johdon yli ei siistijä kulje. Eikä niitä siirrä.

Meillä on kyllä sote-puolella valitettavasti myös palvelutaloissa täysin nuo samat siivoukset eikä yhtään enempää. Likaista on. En tee kuin keikkaa ja määräaikaista pätkää, kun en itse halua 3-vuorotyötä, vaan valitsen päivävuoroja. Kyllä siellä keikallakin näkee, millä tyylillä ulkopuolinen siivous työnsä tekee. Ei siivousta vaan pientä siistintää.

En syytä siistijöitä millään tavalla, vaan koko systeemiä, että tehdään typerät sopimukset, joista tilaaja ei ymmärrä, mitä kaikkea ei tehdä. Siistintä-työntekijöille antaa heidän työnantajansa niin tiukat aikataulut, ettei kukaan pysty hoitamaan työtään kunnolla. Lattiat on koko ajan niin likaiset ja tahraiset, että kengänpohjat tarttuu kiinni ja uskomatonta kyllä: vaaleat pohjat minullakin pinttyneet tummanruskeiksi sisätiloissa kävellessä eikä lähde rätillä pyyhkien pois.

Toimiston tietokonenäyttöjen takana on paksu pölykerros, samoin pöytien alla. Siistijä vähän keskilattialta imuroi tai levymopilla huitaisee.

Jokin muutos tuohon pitäisi saada. Tuskin nämä ns. siistijätkään itse tykkää, kun heidän työtään ei arvosteta ja ihmiset pettyy kun siivouksen jälkeen ei olekaan siistiä. Kilpailutuksista ei ole muuta kuin haittaa, koska kilpailuttaja ei paperilta lukien ymmärrä, miten likaiseksi kaikki pinnat jää. Ja kilpailutuksessa pitäisi olla ehdottomasti sellainen ehto, että siivoojayrityksellä tulee olla lattianpesukone. Viime kesänä palvelutalossa satuin töihin sillä viikolla, kun oli vuokrattu lattianpesukone ja olevinaan ostettu siivousyritykseltä työ siihen. MINÄ jouduin lukemaan ohjetta, miten konetta käytetään. Ei ne siivousyrityksen lähettämät työntekijät osanneet käyttää konetta eivätkä lukea ohjetta. Jos ostetaan kallista tuntityötä extrana, kai se oletus on, että osaavat hommansa. Ei sähkömieskään voi mennä työmaalle ihmettelemään, että ai teillä on tällaiset sähköt täällä, en osaa asentaa/korjata, voiko joku lukea ohjetta.

Vierailija
1388/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää pakotettu finglish. Ei tämä ole mikään The Joulukalenteri.

Vierailija
1389/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varhaiskasvatusopettaja = tarhatäti

Koska ymmärrätte lopettaa puhumasta "tarhasta"? Lastentarhoja ei ole ollut vuosikymmeniin. Ymmärrän, että amispohjalta kaikki varhaiskasvatuksen työntekijät ympätään vain "tädeiksi".

Ei ole montaa vuotta kun lastentarhan opettaja oli vielä ammattinimikkeenä käytössä ennenkuin hänestä tuli varhaiskasvatuksen opettaja.

Taisipa nämä opet vielä ite vastustaa muutosta kun pelkäsivät että sosionomit vie työt.

Eli tuo nimike on nyt muuttunut ja oli jo aikakin.

Vierailija
1390/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräkammarin poika-> incel

Vierailija
1391/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Preservatiivi-spärdäri !

Vierailija
1392/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen/mies-oletettu !

Vierailija
1393/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja-hygieenikko !

Vierailija
1394/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee läski-kehopositiivinen !

Vierailija
1395/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierutauti-laktoosi intoleranssi !

Vierailija
1396/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalivahti otti ryöstön. Tai vierasjoukkue ryösti pisteet. Ei ne mitään ryöstänyt. Maalivahti torjui ja vierasjoukkue voitti.

Ei hyvää päivää mitä touhua. Ja tää jos on esim: 3000 euroa, niin eikös se lyhennetä, että 3t euroa. Eikä 3k euroa.

Miksi se yleensä pitää lyhentää? Ei ole turhan pitkä luku.

SI-standardin yksiköt ovat ihan virallisesti osa kirjakieltä. Tyylitöntä tai ei, tuhannen kertoimen lyhenne ei ole t vaan k (=kilo=tuhat).

Ok. Mun kouluajoista on sen verran, että silloin oli tuo t.

En minäkään paljon tyylistä tiedä, mutta tuossa männäviikolla kaverin kanssa tavattiin ja molemmat oltiin sitä mieltä että olin laihtunut 15 kiloa. Joka pitikin aika hyvin paikkansa, koska olin laihtunut n.14 kiloa.

Elikkä en olekaan laihtunut n.14 kiloa, vaan ihan jotain muuta.

Onko oikeesti, tyylistä välittämättä tai ei, niin oikea tuhannen lyhennys k?  Kertokaas opettajat, onko tosiaan niin 

T=tonni=tuhat kilogrammaa.

K=kilo= tuhat mitä tahansa. Kilogramma, kilometri, kilotavu..

Tämä on aina ollut näin eikä kenenkään kouluaikana ollut jotenkin toisin.

0,001=milli

0,01= sentti

0,1= desi

10= deka

100=hehto

1000=kilo

Miksi sitten kuutiosenttimetri = 10 millilitraa?

Vierailija
1397/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät-paljasjalkakengät !

Vierailija
1398/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sihteeri = assistentti

Assistentti oli ennen sellainen ihminen, joka kävi maatiloilla mittaamassa tilan tuottaman maidon rasvaprosenttia ymv.  

Huvitti, kun sitä alettiinkin käyttää virkanimikkeenä ihan tavallisesta toimistotyöntekijästä.

Assistentti on (ainakin ollut) myös yliopistolla määräaikaisessa virkasuhteessa oleva jatko-opiskelija, jonka työnä on avustaa professoria opetustehtävissä ja tenttivastausten korjaamisessa.

Toimistotöiden perinteinen virkahierarkia on ollut apulaiskanslisti-kanslisti-toimistosihteeri-osastosihteeri. Nimikkeiden uudistuessa assistentin lienee ainakin alussa mielletty tarkoittavan sihteerien urapolun ylätason tehtäviä (ennen pääjohtajan/johtajan sihteeri, sitten johdon assistentti). Koulutusinflaation myötä tradenomienkin on kilpailtava aloitustason paikoista, joissa niissäkin hallittavat asiakokonaisuudet ovat laajempia kuin ennen. Amerikankielisten tehtävänimikkeiden tunkeminen kaikkiin suomalaisfirmoihin lienee myös muovannut assistentti-sanan merkityssisältöä niissäkin firmoissa, joissa vielä käytetään suomenkielisiä tai vähintään suomen kieleen mukautettuja tehtävänimikkeitä.

Eri

Kanslisti-apulaiskanslisti-toimistosihteeri-osastosihteeri ovat kunnan ja valtion palveluksessa olevien virka- tms. nimikkeitä. Niitä ei esim. pörssiyhtiöissä ole käytetty/käytetä.

Terveisin yliopistossa venäjän kieltä opiskelleena assistentti-nimikkeeseen tutustunut Executive Assistant (Johdon assistentti)

Vierailija
1399/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussimatkalla Leningradissa taattolan vanha isäntä kyseli matkaoppaalta, että mittee ne on nuo naiset tuossa hotellinaulassa. opas: ne ovat niitä prostituoituja. Johonka isäntä: minusta kun näätti että siellä oli muutama huorakin seassa.

Vierailija
1400/1630 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dinneri - illallinen

Tää on varmasti jo mainittu mutta laitetaan nyt vielä. Heti nousee verenpaine

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi