Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko, että osa ihmisistä on tosiaan sellaisia että he eivät voi sairastua koronaan?

Eliittijoukko
03.09.2020 |

Tutkijoiden mukaan osalla ihmisistä on jo valmiiksi oikeanlaisia T-soluja, jotka iskevät koronaviruksen infektoimiin soluihin ja siksi tartunnan saanut ei saa oireita (eikä vasta-aineita muodostu). Tällainen immuniteetti kestää ainakin vuosia ja vain vahvistuu koronasta.

Kyseiset ihmiset voivat oleskella koronaa sairastavien kanssa vaikka kuinka pitkään saamatta oireita. Vasta-ainetesti näyttäisi negatiivista.

Mutta voiko tällaiseen luottaa? Tartuttavatko tällaiset ihmiset?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se nyt mikään uskon asia ole. Eihän kaikki sairastu influenssaankaan tai muihin flunssiin. Kun puolisollani ja lapsellani oli influenssa niin minulle ei tullut mitään. Sitten on näitä perheitä joissa yksi on sairastunut koronaan, ja muu perhe ei vaikka ovat ihan läheisesti saman katon alla eläneet.

Vierailija
2/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ihmiset ovat erilaisia. Mutta ei kukaan voi laskea etukäteen sen varaan että itse olisi yksi näistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikään virus tartu kaikkiin, eikä siis ole kyse siitä että vastustuskyky olisi onnistunut suojaamaan tai ihminen ei vain olisi altistunut virukselle vaan viruksen tartuntamekanismi ei toimi kaikkiin ihmisiin. Ainakaan luonnossa esiintyvistä, en tiedä jos tällaisen voisi kuitenkin tehdä.

Vierailija
4/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti se on mahdollista. Kaikki eivät saa myöskään HIV-tartuntaa, vaikka altistuisivat.

Vierailija
5/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon olevani tuollainen, joka ei saa koronaa. Olen niin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, että olisin sen jo saanut, jos olisin saadakseni.

Vierailija
6/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyseessä ole mikään uskon asia. Eikä tuo ole mitään poikkeuksellista, koskee myös kaikkia muitakin viruksia.

Vierailija
7/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon olevani tuollainen, joka ei saa koronaa. Olen niin paljon ihmisten kanssa tekemisissä, että olisin sen jo saanut, jos olisin saadakseni.

Mitä hittoa. Tuolla logiikalla jokaisen päiväkodissa, kaupassa, bussissa, junassa jne. työskentelevän olisi pitänyt sairastaa korona, tai ainakin huomattavasti useamman. En siis tuudittautuisi tuohon. Meillä ei ole missään vaiheessa ollut tilannetta, jossa koronaa olisi valtoimenaan siellä täällä.

Vierailija
8/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki saa oireita, mutta vaarallisinta onkin jos oireeton liikkuu levittämässä tautia hallitsemattomasti. Noin 10 % väestöstä on immuuneja HI-virukselle, niin kauan kuin en tiedä olenko minä yksi heistä, täytyy toimia siten, että en ole.

Vierailija
9/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virusta on useampaa kantaa, jos tietylle tyypille onkin immuuni, se ei tarkoita, että toiselle olisi. Näin kaiketi HIV:ssäkin.

Vierailija
10/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole sairastanut elämäni aikana kuin kerran influenssan ja siitäkin on yli 20 vuotta. Jotkut taas puhuu siitä kuin olisi jokavuotinen ongelma mihin pitää otta rokote. Jotkut sairastuu kaikkeen, jotkut vähemmän ja jotkut ei lainkaan. Kaikki ollaan erillaisia.

Vierailija
11/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on, mutta ekseptionalismi, usko siihen, että jotenkin omasta paremmuudesta ja poikkeuksellisuuteen on vaarallinen tie. Ruotsissahan tähän on tuudittauduttu, juuri meille ei tapahdu mitään pahaa.

Minullakaan ei ”koskaan” ole flunssaa tai vatsatautia. Käsihygienia on keskivertotallaajaa ehkä vähän parempi ja vastustuskyky ei ole heikoimmasta päästä. Vaarallista on, jos ajatttelen näiden suojaavan koronalta.

Vierailija
12/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Onhan osalla ihmisistä ollut esimerkiksi keskiajalla parempi vastustuskyky mustaa surmaa kohtaan, joten todennäköisemmin jäivät henkiin epidemian riehuessa. Myös HI-virukselle on muistaakseni olemassa tällaista vastustuskykyä (oliko peräti tuohon äskeiseen liittyen, eli Euroopassa olisi ruttoaikojen seurauksena prosentuaalisesti enemmän vastustuskykyisiä).

Vierailija
13/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan ollut influenssaa eikä nuhakuumetta. Mutta mun heikko kohta on ruuansulatuselimistö, kaikki mahdolliset vatsapöpöt tarttuu muhun herkästi. Ihmiset on erilaisia ja uskon että on mahdollista olla immuuni koronalle.

Vierailija
14/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole koskaan ollut influenssaa eikä nuhakuumetta. Mutta mun heikko kohta on ruuansulatuselimistö, kaikki mahdolliset vatsapöpöt tarttuu muhun herkästi. Ihmiset on erilaisia ja uskon että on mahdollista olla immuuni koronalle.

Minulla taas ei ole ollut koko 25-vuotisen elämäni aikana yhtään minkäänlaista vatsatautia. Flunssia sairastan ihan normaali-ihmisen tahtiin kerran-pari vuodessa.

Vierailija
15/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niin kuin omalla kohdalla on jo käynyt näin. Kahden koronapotilaan kanssa olin karanteenissa kaksi viikkoa samassa asunnossa Ei mitään, ja kahdella muulla perheenjäsenellä sama homma. Että joko tarttui ja meni täysin oireettomana ohi tai ei tarttunut ollenkaan, ja silloin noi tartuntaskenaariot mitä julkisuudessa esitellään on ihan hatusta.

Vierailija
16/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin keväällä tuttavapariskunnalla ei nainen saanut koronaa vaikka asuivat viikko tolkulla samassa kaksiossa.

Itse en ole myöskään koskaan saanut influenssa tartuntaa työkavereilta enkä puolisolta.

Vierailija
17/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin koko kevään koronapotilaita ja työkaverit ympärillä sairastuivat enkä saanut koronaa. En asu Suomessa vaan maassa jossa paha koronatilanne. Eli olen varmaan immuuni eikä ole vasta-aineitakaan.

Vierailija
18/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki. Onhan osalla ihmisistä ollut esimerkiksi keskiajalla parempi vastustuskyky mustaa surmaa kohtaan, joten todennäköisemmin jäivät henkiin epidemian riehuessa. Myös HI-virukselle on muistaakseni olemassa tällaista vastustuskykyä (oliko peräti tuohon äskeiseen liittyen, eli Euroopassa olisi ruttoaikojen seurauksena prosentuaalisesti enemmän vastustuskykyisiä).

Paiserutto ja isorokko ovat kaksi pöpöä joiden epäillään vaikuttaneen tietyn valkosolujen pintaproteiinin mutaation yleistymiseen niin että nykyisin joka kymmenennellä eurooppalaisella on tuo mutaatio. Ja se tosiaan vaikeuttaa myös HIV:n pääsyä valkosoluihin. Isorokko on näistä ehkä todennäköisempi, koska mutaation maantieteellinen yleisyys sopisi sen kanssa paremmin yhteen. Esimerkiksi Suomessa tuo mutaatio on joka kuudennella kun taas etelä-Euroopassa vain 1/20 mikä sopii hyvin siihen että isorokko jylläsi näillä kulmilla paljon pidempään ja rajummin kuin etelämpänä.

Vierailija
19/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai ny. Onhan olemassa HIV:llekin immuuneja ihmisiä.

Vierailija
20/27 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan