Mitä terveydellisiä ongelmia teiltä on löytynyt, vaikka olette olleet "liian nuoria" sellaisiin?
Kun olin 16-vuotias, tunsin epämukavia muljahduksia sydämessäni suhteellisen usein. Joka viikko tunsin monta muljahdusta ja fyysinen rasitus pahensi niitä.
Sanoin asiasta äidilleni, joka kuittasi sen kuviteltuna. Hakeuduin koulun terveydenhoitajalle, mutta sain saman kohtelun, kuvittelen vain. 17-vuotiaana koululääkäri nauroi minulle, että olen liian nuori mihinkään sydämen oireisiin. Yritin päästä tutkimuksiin noiden kahden vuoden aikana, mutten päässyt, koska kaikki olivat sitä mieltä, että olin aivan liian nuori mihinkään vakavaan.
Kun täytin 18, hakeuduin tutkimuksiin. Ja kas kummaa, minulta löytyikin rytmihäiriö.
Mitä muilla on ollut, vaikka olette olleet "liian nuoria" tmv?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peräpukamat nuorena, synnyttämättömänä, hoikkana
naisena. Alkoivat vaivata kun olin noin 25, ja todella pahoiksi muuttuivat kun olin 28. Nyt pukamille tehty useita hirttohoitoja, mutta vieläkään en ole päässyt niistä eroon.Ei pukamat ole mitään vanhusten vaivoja. Ne johtuvat sopimattomasta ravinnosta ja ne häviää kun saa syömiset kuntoon.
Joo eikä niitä välttämättä synnyttäneille tule. Itselläni oli 1 alle 20v. Ei ole tullut synnytysten jälkeen kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei itsellä, onneksi, mutta töissä näkee kaikenlaista. Mm. 8-v. tyttö, jolla kaulassa patti ja oli keuhkosyövän metari. Tai urheileva , tupakoimaton abitytyttö, joka kuoli aggressiiviseen keuhkosyöpään parissa kuukaudessa. Reilu kaksikymppinen nainen, jolla ruokatorven syöpä ja kuoli siihen. 15-v. pojalla parin salakaljan jälkeen haimatulehdus. Vaikeita polvikulumia ja jopa tekonivelen laitto kolmikymppisillä. Selkärappeumia on tietty paljon, nuorillakin. Ylipaino altistaa ja varmaan osalla on joku perinnöllinen alttius (näitähän on myös esim. koirilla tietyillä roduilla paljon ja siksi selkä kuvataan ennen jalostuskäyttöä).
Mikäköhän yleensä altistaa noille nuorten syöville? Voiko se johtua jostain myrkyistä mitä jotenkin kulkeutuu heidän kehoonsa tai bakteereista?
Välilevynpullistuma. Ei lääkärit uskoneet et nuori ihminen voi kärsiä kokoaja selkä kivusta ja väitti etten liiku tarpeeksi vaikka olin todella urheilullinen. Onneksi lopulta yks lääkäri otti tosissaa ja määräs selän kuvattavaksi. 5 vuotta sain tapella ennenko kukaa viitti tutkia.
Vaikeuksia tulla raskaaksi 24-vuotiaana.
Eturauhasen liikakasvu. Leikkaus 43-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ei itsellä, onneksi, mutta töissä näkee kaikenlaista. Mm. 8-v. tyttö, jolla kaulassa patti ja oli keuhkosyövän metari. Tai urheileva , tupakoimaton abitytyttö, joka kuoli aggressiiviseen keuhkosyöpään parissa kuukaudessa. Reilu kaksikymppinen nainen, jolla ruokatorven syöpä ja kuoli siihen. 15-v. pojalla parin salakaljan jälkeen haimatulehdus. Vaikeita polvikulumia ja jopa tekonivelen laitto kolmikymppisillä. Selkärappeumia on tietty paljon, nuorillakin. Ylipaino altistaa ja varmaan osalla on joku perinnöllinen alttius (näitähän on myös esim. koirilla tietyillä roduilla paljon ja siksi selkä kuvataan ennen jalostuskäyttöä).
Nyt tuli vähän vaitiolovalvollisuudesta livettyä, näistähän tunnistaa potilaat.
Tuliluomet ovat kuulemma vanhusten vaiva.
Tajusin taannoin vältelleeni vuosia jodioitua suolaa. Saattavat johtua jodin puutteesta. Nykyisin syön jodioituna suolan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeuksia tulla raskaaksi 24-vuotiaana.
Olen lääkäri, ja nuorin pari, joka on tullut kyselemään lapsettomuustutkimuksiin pääsemistä, oli 17-vuotiaita. Tosin heille jouduin sanomaan, että lapsille ei suomessa tehdä lapsettomuustutkimuksia.
Munuaisten vajaatoiminta 30-vuotiaana. Se on tullut puheeksi joskus joidenkin kanssa ja kaikki kertovat vertaistueksi, että heilläkin iäkkäät vanhemmat tai isovanhemmat kuolivat siihen.
Kolesteroli; Ikää hieman päälle 40v., erittäin hoikka.
Sukurasitteena tullut, lääkitys aloitettu.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on useimmiten keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla naisilla todettava sairaus. Mulla todettiin parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli; Ikää hieman päälle 40v., erittäin hoikka.
Sukurasitteena tullut, lääkitys aloitettu.
Ei kolesteroli ole mikään sairaus. Kolesteroli on aine, joka on elimistölle välttämätön ja jonka elimistö itse tekee. Vanhemmiten elimistö tekee sitä enemmän kuin nuorena ja se kuuluu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta on useimmiten keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla naisilla todettava sairaus. Mulla todettiin parikymppisenä.
Sama täällä, olin 25. Jostain syystä meidän suvussa tämä viisikymppisten vaiva iskee kaksvitosena, jos on alkaakseen
Olen ehkä kaunein ja lahjakkain ihminen päällä maan ja olen vasta 28.
Olen 23-vuotiaana kuollut vanhuuteen.
Ps. Kirjoitan tätä meedion välityksellä.
Harmaakaihin "alut" nuorena parikymppisenä. Löytyi muiden tutkimusten yhteydessä. Silmälääkäri ei osannut sanoa mistä johtuu, ei näyttänyt olevan vamman aiheuttamaa ja sokeriarvot olivat hyvät (ilmeisesti hoitamaton diabetes voi aiheuttaa samanlaisia jälkiä silmiin). Nyt odotellaan, että milloin alkaa vaikuttaa näkökykyyn ja sitten leikkaus edessä. Olisikohan kellään samanlaisia kokemuksia, olisi kiva kuulla mahdollisia syitä tällaiselle, kun sukurasitustakaan ei pitäisi olla.
Mulla oli ihan järkyttävä verenpaine jo kolmekymppisenä. Jouduin jopa sairaalaan moneksi päiväksi sen takia, koska ei meinattu löytää lääkettä mikä siihen auttaa. En enää muista tarkalleen mitkä lukemat mulla pahimmillaan oli silloin, mutta verenpainetautia sairastava isäpuoleni sanoi menneensä tajuttomaksi jo paljon pienemmistä lukemista mitä ne mun oli. Ne olivat siis reippaasti yli kahtasataa yläpaine ja alapainekin ihan ennenkuulumaton.
Ei mua huimannut ollenkaan, mulla oli vain outo fiilis. Sellainen kuin olisi todella ahdistunut ja pelokas, kuin juoksisin henkihieverissä vaikka olin paikoillani.
Olin kyllä todella kova stressaamaan silloin nuorena ja myös masentunut, joten sillä varmasti itseni sairastutin. Olen joutunut opettelemaan ottamaan elämän vähän rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli vähän vaitiolovalvollisuudesta livettyä, näistähän tunnistaa potilaat.
*Vaitiolovelvollisuudesta :)
Vyöruusu parikymppisenä. Ei ollut kivaa :(