Millainen ihminen tytöttelee nuorempia naisia?
Hesarissa hyvä artikkeli tytöttelystä http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305727656481?jako=dd931c7382f18bfc04201cb2aeccaf27&ref=fb-share
Olen huomannut tämän saman ilmiön muutamaan otteeseen keski-ikäisten miesten keskustelussa. "Voivoi, tytöillä on mennyt nyt asiat sekaisin, tyttö ei varmaan ymmärrä mitä tekee, tyttö on sotkeutunut aikuisten bisneksiin, voi tyttöparkaa"... aina jos kyseessä on nuori nainen, tytöttely vedetään heti aseeksi. Aivan törkeän väheksyvää kielenkäyttöä. Antaa käyttäjästään äärimmäisen ylimielisen, seksistisen, yksinkertaisen kuvan. En minäkään ukottele itseäni vanhempia miehiä vaikka kuinka tekisi mieli.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:04"]
No mulla oli lyhyt tapailu miehen kanssa, joka oli aika äijämäinen. Vaikutti sellaiselta mieheltä, joka ajattelee lähinnä munallaan. Hän yllättäen tokaisi välillä lauseita, joissa tytötteli. Suutuin. Puhuimme asiasta. Hän sanoi, että mun ei pitäisi ottaa niin pahalla, häneltä se tulee vaan "spontaanisti". Sanoin, että hän kuulosti alentuvalta ja tytöttely vinoilulta (johtui myös äänensävystä). Hän myös sanoi, että näytän niin nuorelta (olin 9 vuotta häntä nuorempi ja 30+ ikäisenä ikäisekseni nuoren näköinen).
Hän ei kuitenkaan lopettanut tytöttelyä tuonkaan keskustelun jälkeen vaikka ensin sovimme tuon asian hänen kanssaan.
Tulin itse tähän lopputulokseen lopulta asiasta: hänellä ei ollut tarvetta nähdä minua muutoin kuin seksin kautta. Hänellä oli myös iso ego ja hän myös piti yllä jotain roolia, mihin tuo puhetapa sopi. Hän ei ollut älykäs vaan keskivertohoksottimilla varustettu äijä, joka yritti päteä erilaisilla asioilla, kuten statussymboleilla. Esimerkiksi arvioin, että hänen ihannenaisensa on kaunis nainen, jota kelpaa esitellä myös kavereille, koska sitä kautta voi päteä.
Koin tuon tytöttelyn tapana pitää valtaa itsellään. Miehelle koko suhde tuntui olevan kuin peliä ja tuo oli osa sitä peliä.
Miksi sitten alun perin päädyin tapailemaan tuota tyyppiä..don't ask.:)
[/quote]
No mutta, tässähän oli oiva kokemus hallitsijatekniikasta. Vähättely heikon miehen/naisen aseena.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:25"]
Jos olisin nainen, pitäisin tytöttelystä.
-Mies 28v-
[/quote]
Tuskimpa pitäisit siitä, että sinua kutsuttaisiin jatkuvasti ilmaisulla, jonka tarkoitus on osoittaa, että kuulut sen toisen määrittelemään kategoriaan, jossa ei ole väliä kuka olet persoonana tai ihmisenä vaan ilmauksen tarkoitus on osoittaa, että olet vähäarvoisempi eikä sinua tarvitse kohdella kuten muita ihmisiä.
[/quote] No muuten sama miten kutsutaan, kunhan kohtelu on kunnollista siitä huolimatta. Minusta tytöttely tai pojittelu sopii vain nuorelle ihmiselle, ja vaikka se tehtäisiin ilkeämielisesti, se saa silti 'haukutun' tuntemaan itsensä nuoreksi.
-Mies 28v-
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:32"]
Kyllä ne tytötkin on joka reikään hoonattu vaikka kuinka tytöttelisi. Ei se nimittely kumoa sitä. Ja missä vaiheessa sitten ei ole enää tarpeeksi nuori tytöttelyyn?
Jos olisin nainen, pitäisin tytöttelystä. Minulle olisi myös tärkeää että tyttöystäväni olisi tarpeeksi nuori voidakseni tytötellä häntä myös, koska se on mielestäni romanttisempi ja viattomampi nimitys. 'Naisesta' tulee mieleen joku impeytensä menettänyt ja poikinut, kyynistynyt toisille miehille rakkautensa antanut entisen varjo.
-Mies 28v-
[/quote]
[/quote]
Epäilen vahvasti että et myöskään koe että nimitys "mies" kuvaa sinua itseäsi.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:49"]
Tyyppi, joka kokee että oma auktoriteetti ja persoona kaipaa tueksi hallitsijatekniikoita. Vähättelyt ja nolaamisyritykset ovat tekniikan ydintä.
[/quote]
juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:25"]
Jos olisin nainen, pitäisin tytöttelystä.
-Mies 28v-
[/quote]
Tuskimpa pitäisit siitä, että sinua kutsuttaisiin jatkuvasti ilmaisulla, jonka tarkoitus on osoittaa, että kuulut sen toisen määrittelemään kategoriaan, jossa ei ole väliä kuka olet persoonana tai ihmisenä vaan ilmauksen tarkoitus on osoittaa, että olet vähäarvoisempi eikä sinua tarvitse kohdella kuten muita ihmisiä.
[/quote] No muuten sama miten kutsutaan, kunhan kohtelu on kunnollista siitä huolimatta. Minusta tytöttely tai pojittelu sopii vain nuorelle ihmiselle, ja vaikka se tehtäisiin ilkeämielisesti, se saa silti 'haukutun' tuntemaan itsensä nuoreksi.
-Mies 28v-
[/quote]
Selityksesi ongelma on se, että tytöttely ei ole kunnollista kohtelua vaan epätasa-arvoista kohtelua. (Ja pojittelu on sitä myös.) Eikä se saa haukuttua tuntemaan itseään nuoreksi vaan vähätellyksi.
Vaikutat sosiaalisesti kömpelöltä, jos jatkat sen puoltamista, että tytöttelyssä/pojittelussa olisi jotain positiivista.
Minusta tytöttely tai pojittelu sopii vain nuorelle ihmiselle, ja vaikka se tehtäisiin ilkeämielisesti, se saa silti 'haukutun' tuntemaan itsensä nuoreksi.
-Mies 28v-
[/quote]
Olet niin hakoteillä kuin vain voi olla.
Olen kolmekymppinen nainen, joka on ollut työelämässä 14-vuotiaasta asti. Minä en ole mikään tyttö, tytsy, tyty tai muukaan vastaava. Olen aikuinen nainen ja otan tytöttelyn väheksyntänä ja tytöttelijää pidän ylimielisenä kusipäänä. En pidä siitäkään että kollegoitani tai alaisiani pojutellaan, se on aivan samanlaista kusipäistä käytöstä.
Tytöttely on peruja ajalta jolloin naiset olivat muutenkin huonossa asemassa. Sillä ei ole positiivista sävyä silloin kun sitä käytetään aikuista naista kohtaan. Sen jälkeen kun nainen ei ole enää teini-ikäinen, hän ei ole tyttö, hän on nainen.
Vai haluatko ihan tosissasi että sinua kutsuttaisiin joka ikinen päivä pojuksi sinua vanhempien ihmisten toimesta? Tuohon pojutteluun kuuluu myös sitten muutoinkin sinua väheksyvä ja halveksuva käytös. Olisiko mukavaa?
Tytöttely on junttia käytöstä.
Harmi, että aasiakas.netiä ei enää löydy. Siellä oli myös asiakaspalvelijamiehen kertoma tapaus, jossa vanhempi mies tokaisee tilanteessa, jossa on tyytymätön, että "kuules poika.." aspalle, joka on kolmikymppinen mies. Ei siis eroa ainakaan arvonannossa suhteessa tytöttelyyn. Toki uskon, että miesten pojittelua ei ole kaikissa samoissa konteksteissa, missä tytöttelyä. Esimerkiksi juuri tuossa Hesarin jutussa aktivisti-Sini on tietenkin "tyttö" ja vastaavassa tapauksessa miespuolinen aktivisti olisi tietenkin ollut "mies" tai hänestä kerrottu etunimellä+sukunimellä tai sukunimellä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:19"]
Minusta tytöttely tai pojittelu sopii vain nuorelle ihmiselle, ja vaikka se tehtäisiin ilkeämielisesti, se saa silti 'haukutun' tuntemaan itsensä nuoreksi.
-Mies 28v-
[/quote]
Olet niin hakoteillä kuin vain voi olla.
Olen kolmekymppinen nainen, joka on ollut työelämässä 14-vuotiaasta asti. Minä en ole mikään tyttö, tytsy, tyty tai muukaan vastaava. Olen aikuinen nainen ja otan tytöttelyn väheksyntänä ja tytöttelijää pidän ylimielisenä kusipäänä. En pidä siitäkään että kollegoitani tai alaisiani pojutellaan, se on aivan samanlaista kusipäistä käytöstä.
Tytöttely on peruja ajalta jolloin naiset olivat muutenkin huonossa asemassa. Sillä ei ole positiivista sävyä silloin kun sitä käytetään aikuista naista kohtaan. Sen jälkeen kun nainen ei ole enää teini-ikäinen, hän ei ole tyttö, hän on nainen.
Vai haluatko ihan tosissasi että sinua kutsuttaisiin joka ikinen päivä pojuksi sinua vanhempien ihmisten toimesta? Tuohon pojutteluun kuuluu myös sitten muutoinkin sinua väheksyvä ja halveksuva käytös. Olisiko mukavaa?
Tytöttely on junttia käytöstä.
[/quote]
ihan samaa mieltä.
Minua tytöttelee lähes kaikki, anoppi, appiukko, viisikymppinen hyvä ystäväni, itseäni vanhemmat harrastuskaverit ym ym. Minä, 34v olen lähes kaikille "tyttö". Ja samalla olen varhaisteinin äippä! :D
En tiedä tytöttelenkö ketään mutta saatan ajatella, että mansikanmyyyjätytöt. Jos jossain asiakaspalvelutehtävässä ei ole kuin naispuolisia, niin ajattelen heitä tyttöinä ja samoin viihde-elektroniikanpuolen miespuolisia myyjiä poikina. Ja miksen ajattelisi? Jos työnantaja on tarkoituksella palkannut pelkkiä (nuoria) naisia töihin, niin silloinhan hän haluaa korostaa työntekijöidensä sukupuolta. Tai siis työnantaja haluaa asiakkaiden näkevän heidät pelkkinä pilluina. Jos työnantajalle tärkeintä olisi osaaminen, niin myyjistä löytyisi varmasti molempia sukupuolia.
Joten jos teitä tytötellään, niin miettikää myykö yrityksenne seksillä vai osaamisella.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:05"]
En tiedä tytöttelenkö ketään mutta saatan ajatella, että mansikanmyyyjätytöt. Jos jossain asiakaspalvelutehtävässä ei ole kuin naispuolisia, niin ajattelen heitä tyttöinä ja samoin viihde-elektroniikanpuolen miespuolisia myyjiä poikina. Ja miksen ajattelisi? Jos työnantaja on tarkoituksella palkannut pelkkiä (nuoria) naisia töihin, niin silloinhan hän haluaa korostaa työntekijöidensä sukupuolta. Tai siis työnantaja haluaa asiakkaiden näkevän heidät pelkkinä pilluina. Jos työnantajalle tärkeintä olisi osaaminen, niin myyjistä löytyisi varmasti molempia sukupuolia.
Joten jos teitä tytötellään, niin miettikää myykö yrityksenne seksillä vai osaamisella.
[/quote]
Tuo ajattelutapa kertoo kylläkin vain ja ainoastaan sinusta. Mietipä sitä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:05"]
[/quote]
mansikoita myydään seksillä? :P
Tyyppi, joka kokee että oma auktoriteetti ja persoona kaipaa tueksi hallitsijatekniikoita. Vähättelyt ja nolaamisyritykset ovat tekniikan ydintä.