Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen tytöttelee nuorempia naisia?

Vierailija
06.10.2013 |

Hesarissa hyvä artikkeli tytöttelystä http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305727656481?jako=dd931c7382f18bfc04201cb2aeccaf27&ref=fb-share

Olen huomannut tämän saman ilmiön muutamaan otteeseen keski-ikäisten miesten keskustelussa. "Voivoi, tytöillä on mennyt nyt asiat sekaisin, tyttö ei varmaan ymmärrä mitä tekee, tyttö on sotkeutunut aikuisten bisneksiin, voi tyttöparkaa"... aina jos kyseessä on nuori nainen, tytöttely vedetään heti aseeksi. Aivan törkeän väheksyvää kielenkäyttöä. Antaa käyttäjästään äärimmäisen ylimielisen, seksistisen, yksinkertaisen kuvan. En minäkään ukottele itseäni vanhempia miehiä vaikka kuinka tekisi mieli.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 10:27"]

Sehän tosiaan riippuu missä yhteydessä tyttösanaa käytetään. Meidänkin työpaikalla on paljon tyttöjä ja pari poikaa. Osa "tytöistä" ja toinen "pojistakin" on jo 50-vuotiaita, vähättelystä ei ole kyse kun puhutaan kaikista.

Mutta ne asiakkaat... Jotkut asiakkaat kutsuu naispuolisia työntekijöitä aina tytöksi ja miepuoliset on aina miehiä tai nuoria miehiä. Jopa tettiläisiä (poika) joista näkee että on juuri ja juuri 14vee, sanotaan nuoreksi mieheksi. Ja se äänensävy kertoo että kyseessä on juuri naissukupuolen halveksuminen.

Työkaveri (nainen yli 40v) oli kerran ollut huomioimatta kauempaa huutelevaa vanhempaa miestä, joka oli huudellut; "tyttöö, hei tyttö sinä siellä". Kun mies oli tullut turhautuneena viereen että "etkö sinä tyttö kuullut kun huusin" niin työkaveri oli kääntynyt ja sanonut että: "en ymmärtänyt että puhuit minulle. Luulin sinun huutelevan jollekin ala-ikäiselle lapselle. Yleensä meitä aikuisia naisia on kohteliasta kutsua rouviksi tai neideiksi". Mies oli mennyt ihan noloksi.

[/quote]

Joo. Tuo on niin perusmeininkiä. Itse vähän aikaa sitten ohitin lasteni kanssa juopuneen tollon joka alkoi sönköttää "hei tyttö... hei tyttö!" Kun en reagoinut mitenkään, sössötti matkaa jatkaessaan "ei tarvii suuttuu". Siis en todellakaan reagoinut mitenkään, en edes suuttunut. Tuo on asia joka mua ärsyttää aivan suunnattomasti, se että joskus tuntemattomien miesten mielestä naisten velvollisuus on hymyillä ja hymyttömyys on yhtä kuin suuttuminen, loukkaantuminen tms. Koskaan ei ole missään tullut vieras nainen mulle sanomaan että mun pitäisi hymyillä, mutta jostain syystä joillain miehillä toi on ihan pakkomielle.

Vierailija
22/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se onko tyttö-sanan käyttö aikuisesta ok riippuu sanojan asenteesta. Olen reilu kolmekymppinen, ja jos olen esim. naispuolisten kavereiden kanssa jossain ja sattumalta paikalle saapuu miespuolinen hyvä kaveri joka kysyy:"Mitäs tytöt?" se on ok koska ei ole tarkoitus olla alentuva tjsp. Ja käytän välillä itsekin sanaa, esim. tyttöjen ilta, menen tyttöjen kanssa yksille jne. Ja saatan vastaavalla tavalla käyttää sanaa poika/pojat miespuolisista kavereista!

Jos taas esim. joku sanoo "ethän sinä tyttö tiedä mitään" niin sanan merkitys on negatiivinen. Ja toimii se tietty toisinkin päin, "voi poika kyllä sinä vielä opit" on ihan yhtä ikävästi sanottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tytöt vetää hernettä niin helposti nenään. Tytöttelyssä on usein mukana aimo annos rakkautta ja hellyyttä..

Vierailija
24/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 06:25"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:05"]

En tiedä tytöttelenkö ketään mutta saatan ajatella, että mansikanmyyyjätytöt. Jos jossain asiakaspalvelutehtävässä ei ole kuin naispuolisia, niin ajattelen heitä tyttöinä ja samoin viihde-elektroniikanpuolen miespuolisia myyjiä poikina. Ja miksen ajattelisi? Jos työnantaja on tarkoituksella palkannut pelkkiä (nuoria) naisia töihin, niin silloinhan hän haluaa korostaa työntekijöidensä sukupuolta. Tai siis työnantaja haluaa asiakkaiden näkevän heidät pelkkinä pilluina. Jos työnantajalle tärkeintä olisi osaaminen, niin myyjistä löytyisi varmasti molempia sukupuolia.

Joten jos teitä tytötellään, niin miettikää myykö yrityksenne seksillä vai osaamisella. 

[/quote]

Tuo ajattelutapa kertoo kylläkin vain ja ainoastaan sinusta. Mietipä sitä.

[/quote]

Ei muuten kerro. Sille on syynsä miksi kaikki työntekijät ovat samaa sukupuolta. Jos kaikki ovat vielä nuoria niin se on jo harkittua. Osaamisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Joissakin yrityksissä palvelutyössä ei ole kuin nuoria naisia. Kyllä se on silloin täysin harkittua ja siinä halutaan myydä ulkonäöllä ei ammattitaidolla.

[/quote]

Eli väität siivousfirmojen, useimpien ravintoloiden, sairaaloiden jne. myyvän itseään seksillä, koska suurin osa työntekijöistä on naisia? Ei ole käväissyt mielessäsi että on olemassa tiettyjä aloja joille hakeutuu enemmän naisia ja tiettyjä aloja joille hakeutuu enemmän miehiä? Joo, meidän kylän mansikkapaikan myyjät ovat nuoria naisia, mutta arvaappa mitä? Siihen hommaan ei ole hakeutunut nuoria miehiä ollenkaan.

Jos näet seksismiä kaikkialla, on ehkä vika sinussa.

Vierailija
25/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

53: sairaaloissa tms. on eri ikäisiä naisia, mutta josssain tietyissä paikoissa on vain nuoria naisia ja vieläpä saman tyylisiä (laitettuja, meikattuja, tiukoissa vaatteissa.)

Vierailija
26/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen huomannut vanhemmilla naisilla tuon ilmiön. Yhdessä työpaikassa vanhempi nainen ei suostunut opettelemaan nimeäni ulkoa, koska olin hänelle vaan tyttö ja näin sanoi esimiehellekin. Ei kuulemma jaksa vaivautua opettelemaan jokaisen nimeä joka puoli vuotta käväisee talossa ja kun olin häntä nuorempi, niin sain olla tyttö.

Itse en vapaa-ajalla pistä pahakseni, jos joku minkä ikäinen ihminen tahansa (vaikka saman ikäinenkin) kysyy vaikka että mitäs tyttö, keitäpä tyttö kahvit jne... Jos hän on tuttu tai ystäväni.

Mutta työelämässä tuota ei pitäisi tapahtua. kaikilla on nimet.

Vierailija
27/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:35"]

Minä taas olen huomannut vanhemmilla naisilla tuon ilmiön. Yhdessä työpaikassa vanhempi nainen ei suostunut opettelemaan nimeäni ulkoa, koska olin hänelle vaan tyttö ja näin sanoi esimiehellekin. Ei kuulemma jaksa vaivautua opettelemaan jokaisen nimeä joka puoli vuotta käväisee talossa ja kun olin häntä nuorempi, niin sain olla tyttö.

Itse en vapaa-ajalla pistä pahakseni, jos joku minkä ikäinen ihminen tahansa (vaikka saman ikäinenkin) kysyy vaikka että mitäs tyttö, keitäpä tyttö kahvit jne... Jos hän on tuttu tai ystäväni.

[/quote]

Muistan kun joskus nuorempana olin työharjoittelussa (ihan koulun puolesta, ammattikoulun viimeisellä vuodella) eräässä yrityksessä. Siellä oli joku vakkarityöntekijöiden keskittymä, jotka kutsuivat minua aina "tettitytöksi" " Tytöksi" ja " tettiläiseksi"

Itse koin tämän vielä todella törkeänä, koska he huutelivat minulle käskyjä tyyliin: " Hei tettityttö mene purkamaan tuo iso kuorma tuolta varastosta!" " Hei tettiläinen tuu tänne!" tms.

Vierailija
28/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen ihminen, joka pojittelee nuorempia miehiä. 

Vierailija
29/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että on vähättelevää ja jotenkin negatiivissävyitteistä tytöttelyä ja sitten on ikään kuin muuten vaan, asiayhteydestä tai yleisestä hyvästä meiningistä johtuvaa tytöttelyä, jolla ei tarkoiteta mitään ikävää.

Vierailija
30/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:53"]Taitaa olla niin, että on vähättelevää ja jotenkin negatiivissävyitteistä tytöttelyä ja sitten on ikään kuin muuten vaan, asiayhteydestä tai yleisestä hyvästä meiningistä johtuvaa tytöttelyä, jolla ei tarkoiteta mitään ikävää.[/quote]

ilman muuta. tässä varmaan tarkoitettiin tuota ensiksi mainittua, tarkoituksella alentavaa tytöttelyä jota kuulee paljon mm. työpaikoilla ja asiallisiksi tarkoitetuissa puheenvuoroissa.

Läheiset voi tietenkin tytötellä ihan positiivisessa mielessä, mutta esim. alaisiin viittaaminen "tyttöinä" tai "harjottelijatyttönä" on todella mautonta.

Vierailija
31/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:35"]

[/quote]

Muistan kun joskus nuorempana olin työharjoittelussa (ihan koulun puolesta, ammattikoulun viimeisellä vuodella) eräässä yrityksessä. Siellä oli joku vakkarityöntekijöiden keskittymä, jotka kutsuivat minua aina "tettitytöksi" " Tytöksi" ja " tettiläiseksi"

Itse koin tämän vielä todella törkeänä, koska he huutelivat minulle käskyjä tyyliin: " Hei tettityttö mene purkamaan tuo iso kuorma tuolta varastosta!" " Hei tettiläinen tuu tänne!" tms.

[/quote]

Kuulostaa törkeälle kun vielä useampi ihminen lähtenyt mukaan. Itsellä oli ammattikoulun harjoittelussa yksi vanhempi nainen joka sanoi aina vaan tyttö, muut kyllä kutsui nimellä tai sinutteli.

Sitten tuossa yhdessä määräaikaisessa työsuhteessa se nainen.. Sielläkin kyllä onneksi muut puhutteli nimellä.

Voisihan tuohon heittää, että eikö teistä kukaan vieläkään muista nimeä. Mutta itsellä ei tuollaiset heiton ole tuottaneet mitään tulosta. Ei se tytöttelijä sitä nimeä halua muistaa.

Vierailija
32/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:52"]

Samanlainen ihminen, joka pojittelee nuorempia miehiä. 

[/quote]

Ei välttämättä. Minun työsuhteessani tuo nainen kutsui nuoria miehiä nimeltä ja toisia nuoria naisiakin. Minä olin vaan tyttö, koska olin määräaikainen.

Vierailija
33/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli lyhyt tapailu miehen kanssa, joka oli aika äijämäinen. Vaikutti sellaiselta mieheltä, joka ajattelee lähinnä munallaan. Hän yllättäen tokaisi välillä lauseita, joissa tytötteli. Suutuin. Puhuimme asiasta. Hän sanoi, että mun ei pitäisi ottaa niin pahalla, häneltä se tulee vaan "spontaanisti". Sanoin, että hän kuulosti alentuvalta ja tytöttely vinoilulta (johtui myös äänensävystä). Hän myös sanoi, että näytän niin nuorelta (olin 9 vuotta häntä nuorempi ja 30+ ikäisenä ikäisekseni nuoren näköinen).

Hän ei kuitenkaan lopettanut tytöttelyä tuonkaan keskustelun jälkeen vaikka ensin sovimme tuon asian hänen kanssaan.

Tulin itse tähän lopputulokseen lopulta asiasta: hänellä ei ollut tarvetta nähdä minua muutoin kuin seksin kautta. Hänellä oli myös iso ego ja hän myös piti yllä jotain roolia, mihin tuo puhetapa sopi. Hän ei ollut älykäs vaan keskivertohoksottimilla varustettu äijä, joka yritti päteä erilaisilla asioilla, kuten statussymboleilla. Esimerkiksi arvioin, että hänen ihannenaisensa on kaunis nainen, jota kelpaa esitellä myös kavereille, koska sitä kautta voi päteä.

Koin tuon tytöttelyn tapana pitää valtaa itsellään. Miehelle koko suhde tuntui olevan kuin peliä ja tuo oli osa sitä peliä.

Miksi sitten alun perin päädyin tapailemaan tuota tyyppiä..don't ask.:)

Vierailija
34/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pintaa raaputtamalla tytöttelijä paljastui esim. Mikael Jungerista, jonka tiedostavan, naisääniä kalastavan tasa-arvodemarin roolin ei todellakaan istuisi yli kolmekymppisen koulutetun ja kokeneen naisen näkeminen höynäytettävänä tyttönä. Minkälainen ihminen tytöttelee naisia? Ihminen, jonka mielestä naiseus on  pohjimmiltaan vamma. Moni nainenkin valitettavasti on kasvanut tähän ajatusmaailmaan. Samoin voisi kysyä että minkälainen ihminen kutsuu miesten epätoivottavaa käytöstä ämmämäisyydeksi.

Vierailija
35/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keki-ikäiset kaljupäämiehet

Vierailija
36/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa jos joku tytöttelee minua. Mutaa se tarkoittaa että saan kutsua takaisin papparaiseksi (yli 30-vuotiaat ovat minulle muutenkin vitjamunasia papparaisia:)) tai sitten tädiksi. Jos ei kestä leikkiä niin ei kannata sitä iste sitten aloittaa. Yleensä se naukuminen sitten alkaa ettei saa papatella tai täditellä. Kumma juttu.

Olen ollut jos 19-vuotiaana täti naapurin lapsille. Ja kerran vanhempi herra kutkui munua päälle 20-vuotiaana rouvaksi.

Vierailija
37/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:21"]

Minua ei haittaa jos joku tytöttelee minua. Mutaa se tarkoittaa että saan kutsua takaisin papparaiseksi (yli 30-vuotiaat ovat minulle muutenkin vitjamunasia papparaisia:)) tai sitten tädiksi. Jos ei kestä leikkiä niin ei kannata sitä iste sitten aloittaa. Yleensä se naukuminen sitten alkaa ettei saa papatella tai täditellä. Kumma juttu.

Olen ollut jos 19-vuotiaana täti naapurin lapsille. Ja kerran vanhempi herra kutkui munua päälle 20-vuotiaana rouvaksi.

[/quote] Naiset kammoavat näkyviä kiveksiä, mutta monet miehet haaveilevat kunnolla erottuvista ja riippuvista kiveksistä. Sen lisäksi se on synnynnäinen ominaisuus, kuten se että toisten naisten alapää näyttää paistetulta jauhelihalta ja toisten viivalta. Molemmat ovat normaaleja.

Jos olisin nainen, pitäisin tytöttelystä. Minulle olisi myös tärkeää että tyttöystäväni olisi tarpeeksi nuori voidakseni tytötellä häntä myös, koska se on mielestäni romanttisempi ja viattomampi nimitys. 'Naisesta' tulee mieleen joku impeytensä menettänyt ja poikinut, kyynistynyt toisille miehille rakkautensa antanut entisen varjo.

-Mies 28v-

Vierailija
38/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori typot t. 12

Vierailija
39/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tytötkin on joka reikään hoonattu vaikka kuinka tytöttelisi. Ei se nimittely kumoa sitä. Ja missä vaiheessa sitten ei ole enää tarpeeksi nuori tytöttelyyn?

Jos olisin nainen, pitäisin tytöttelystä. Minulle olisi myös tärkeää että tyttöystäväni olisi tarpeeksi nuori voidakseni tytötellä häntä myös, koska se on mielestäni romanttisempi ja viattomampi nimitys. 'Naisesta' tulee mieleen joku impeytensä menettänyt ja poikinut, kyynistynyt toisille miehille rakkautensa antanut entisen varjo.

-Mies 28v-

[/quote]

Vierailija
40/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:25"]

Jos olisin nainen, pitäisin tytöttelystä.

-Mies 28v-

[/quote]

Tuskimpa pitäisit siitä, että sinua kutsuttaisiin jatkuvasti ilmaisulla, jonka tarkoitus on osoittaa, että kuulut sen toisen määrittelemään kategoriaan, jossa ei ole väliä kuka olet persoonana tai ihmisenä vaan ilmauksen tarkoitus on osoittaa, että olet vähäarvoisempi eikä sinua tarvitse kohdella kuten muita ihmisiä.