Koiran anaalirauhaset
Kuinka nopeasti koiran anaalirauhaset voi täyttyä uudestaan?
Eläinlääkäri tyhjensi rauhaset kaksi viikkoa sitten ja taas koira natustelee hännän tyveä...
Kyseessä siis puolitoista vuotta vanha koira ja meillä se on ollut vasta neljä viikkoa.
Edellisen koiran kanssa ei anaalirauhasongelmia ollut lainkaan joten tämä on täysin uusi tilanne meille.
Kommentit (10)
Omalla koirallani täyttyvät hyvinkin tiheään, vaikka ruokavalio ja kaikki kunnossa. Olen opetellut tyhjentämään itse ja teen sen vähintäänkin kerran kuukaudessa.
Mitä useimmin niitä ronkii itse sitä useammin ne täyttyy ja johtaa lopulta anaalifistelliin joka on leikattava.
Joo, koiran pitämisen iloa.... rassata tämän tästä koiran persettä.
Eläinlääkäri mainitsi jotain myös peräaukon kutinasta mikä ei johtuisi anaalirauhasista. Onko teillä tietoa kyseisestä ongelmasta, mistä johtuu, miten hoidetaan?
Peppu näyttää mielestäni kyllä ihan normaalilta (sen mitä koira nyt on antanut sinne kurkkia) eikä mitään punoitustakaan näyttäisi olevan.
3. tässä vielä kirjoittaa... Eläinlääkäri on sanonut että voi kotona tyhjentää. Aikamoinen lasku tulisi, jos jatkuvasti niitä lääkärin pakeilla kävisi hoidattamassa. Pienten koirien vaiva yleisesti. Pakkohan ne on tyhjentää kun haisevat ja häiritsevät koiraa, ovat selvästi kipeät ja välttelee kakkaamista.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:16"]
hyi vittu.. en hanki koiraa ikinä
[/quote]
Eiköhän niistä ihmisvauvoistakin aika paljon puske oksettavia eritteitä ;)
Mulla on pikkukoira, ja erittäin tyypillisiä ovat nämä vaivat, eläinlääkäri sanoi, että jos ei ole pakko tehdä mitään, niin parempi niin. Meillä on kolmasti ollut lähell tilanne, että pitää viedä tyhjennettäväksi, mutta ruokavalion muutoksella olemme välttyneet siltä. Tämä koira on jo pian 3v, eikä ole ikinä tarvinnut tyhjentää, toivon todella, että jatkuisi samoin!
Meillä oli joskus pikkukoira, jonka anaalirauhaset täyttyivät parin viikon välein. Eläinlääkärillä oli aika kallista käydä niitä jatkuvasti tyhjäämässä, joten ei muuta kuin kumihanska käteen ja sormi koiran peräpäähän... Aika haisevaa touhua. Isommilla koirillamme ei ole tämmöistä vaivaa koskaan ollut.
Syötä koirallesi rustoluita niin tyhjentyvät itsellään.