Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa mt-ongelmaisille vanhemmille että muutan pois?

Vierailija
02.09.2020 |

Olen itsenäistymässä oleva nuori nainen, ja muutan ensimmäiseen omaan kämppään pian. Tein vuokrasopparin tänään ja odotan muuttoa innolla.
Tilanteen tekee vaikeaksi se, että vanhempani ovat mt-ongelmaisia ja heillä on joku pakkomielle siitä että minun pitäisi vielä asua kotona. He ikään kuin kuvittelevat, että saan muuttaa pois vasta kun saan siihen heiltä luvan.
Tiedän että vanhempani aloittavat hitonmoisen sontamyrskyn kun kerron muutosta, ja ensijärkytyksen jälkeen he varmasti alkavat vaatia vuokrasopimuksen purkamista ja minun kotiin jäämistäni. Kapuloita rattaisiin on luvassa lähes varmasti.
Onko teillä jotain vinkkejä, miten tämä tilanne kannattaisi hoitaa mahdollisimman helposti, ilman ylimääräistä draamaa?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun TÄYTYY muuttaa kotoa. Et kerro ikääsi, mutta jos olet alle 18, ehkä sinun pitäisi puhua joidenkin sossupuolen ihmisten kanssa, tyyliin lastensuojeluilmoitus itsestäsi. On ehdottoman tärkeää, että pääset itsenäistymään.

Vierailija
2/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sinua ymmärtävä sukulainen /kummi /muu aikuinen ja ystäväsi tukemaan sinua, kun kerrot asiasta. Vetoa ikääsi tai opiskeluun tms. Sano että tavoitat heidät puhelimitse ja ettei ole maailmanloppu kyseessä. Kerro ettet ole runsaasti alkoholia juova, vaan kunnollinen, ja et deittaile epämääräisiä tuntemattomia miehiä. Katso paikkakunnan rikostilastoja ja alueita, mikä on turvallisempaa aluetta. Luulisi että joku saa heidät järkiinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun TÄYTYY muuttaa kotoa. Et kerro ikääsi, mutta jos olet alle 18, ehkä sinun pitäisi puhua joidenkin sossupuolen ihmisten kanssa, tyyliin lastensuojeluilmoitus itsestäsi. On ehdottoman tärkeää, että pääset itsenäistymään.

Olen täysi-ikäinen, ollut jo hyvän aikaa. Vanhempani ovat sairaalloisen kontrolloivia minua kohtaan, ja minun on ollut vaikea kasvaa heistä erilliseksi ihmiseksi ja itsenäistyä henkisesti.

Nyt itsenäistymiseni on siinä pisteessä että pystyn tarvittaessa laittamaan välit poikki heihin jos oma hyvinvointini sitä vaatii. Ja vaikka välit säilyisivät, aion asettaa rajat sille mitä olen heiltä valmis sietämään ja mitä en.

-ap

Vierailija
4/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä paras keino olisi vain pakata kamat ja häipyä kun he ovat töissä.

Vierailija
6/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sulle ap! Miten ois etsivän nuorisotyöntekijän apu, niitähän on joka kunnassa. Hän voi olla tukenasi, vaikka vanhemmat saisivat sinut epäröimään muuttoa tms.

Vierailija
7/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mielenterveysongelmaisethan nyt työssä käyvät.

Vierailija
8/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan hyvä siirtää tärkein pienomaisuus asunnolle ennen kertomista. Tilannehan voi kärjistyä siihen että särkevät omaisuuttasi, tällainen tapaus valitettavasti nähty.

Onko sisaruksia, tätiä tai muuta? Myös aikuossosiaalityöstä kotiin saat henkilön kanssasi tilanteeseen jossa kerrot asian. Tämä tosin saattaa vain siirtää varsinaista räjähtämistä. Jos on väkivallan uhka niin ääritapauksessa poliisi valvoo kun pakkaat tavarasi.

Vierailija
9/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sulle ap! Miten ois etsivän nuorisotyöntekijän apu, niitähän on joka kunnassa. Hän voi olla tukenasi, vaikka vanhemmat saisivat sinut epäröimään muuttoa tms.

Kiitos ideasta. Olen opiskelija joten etsivästä nuorisotyöstä en saa apua, mutta paikkakunnallani on kuitenkin Ohjaamo josta voisin käydä kysymässä keskusteluapua. Koulussakin on varmaan joku kuraattori tms. jonka kanssa voisin puhua.

-ap

Vierailija
10/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat tosi vastuuntuntoiselta ja järkveältä nuorelta aikuiselta. Tsemppiä ihan tosi paljon muuttoon ja uuteen elämään, siitä se alkaa :) <3 

Vierailija
11/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani käyvät.

-ap

Vierailija
12/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne sun muuton kieltäisi? Jos sulla saldo riittää, niin muuta omilles.

Vierailija
13/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee AP, hienoa että olet valmis lähtemään ja asettamaan rajat. Hyviä neuvoja olet saanut. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
14/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi varmaan hyvä siirtää tärkein pienomaisuus asunnolle ennen kertomista. Tilannehan voi kärjistyä siihen että särkevät omaisuuttasi, tällainen tapaus valitettavasti nähty.

Onko sisaruksia, tätiä tai muuta? Myös aikuossosiaalityöstä kotiin saat henkilön kanssasi tilanteeseen jossa kerrot asian. Tämä tosin saattaa vain siirtää varsinaista räjähtämistä. Jos on väkivallan uhka niin ääritapauksessa poliisi valvoo kun pakkaat tavarasi.

Minulla ei onneksi ole juurikaan sellaista omaisuutta, jonka rikkoutuminen haittaisi. Ne vähät tärkeät tavarat jotka minulla on mahtuvat keskikokoiseen pahvilaatikkoon ja pystyn laittamaan ne vähäksi aikaa vaikka jonkun kaverin luo säilöön. Ja vaatteet mahtuvat treenikassiin.

(Joku muuten kysyi että riittääkö minulla saldo muuttoon, vastaus on että kyllä riittää)

-ap

Vierailija
15/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta ensin ja ilmoita sitten. Eli tee se niin, että teet samalla selväksi, että et ole kysymässä heiltä lupaa, vaan ilmoitat vaan asiasta (joka on jo tapahtunut). Jos he ovat hyvin kontrolloivia, ei kannata antaa heille mitään valmistsutumisaikaa. Ja pyydä apua tähän. Tavarat kasaan kun he ovat pois. Äläkä anna heille avainta kotiisi. Tsemppiä!

Vierailija
16/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että vastustavat muuttoa? Entä jos ovatkin täysillä mukana muutossasi?

Vierailija
17/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettet ole kertonut että haet asuntoa, olisivat estäneet sinua. Ei varmaan kannata kertoa heille osoitetta.

Muuta kassisi etukäteen kun he eivät ole näkemässä.

Mietin myös, pitäisikö sinun lähteä uuteen kotiisi kertomatta heille, ja laittaa sitten tekstari, ja katsoa miten reagoivat.

Mietin tätä siksi, kun minulla oli kontrolloiva mies, ja erosin hänestä näin. Tiesin että jos kerron kasvokkain, siitä tulee kauhea riita ja huuto, minua painostetaan, ja pelkäsin että murrun enkä saa lähdetyksi.

Olin pari viikkoa ihan niiden vähien tavaroiden varassa, hyvin pärjäsi. Sitten kun huuto oli loppunut (tekstareilla) pyysin kaverin auton kanssa avuiksi, ja hain vähän lisää tavaroitani. Tilanne oli hyytävä. Ei kannata mennä yksin ihan vähään aikaan.

Lisäksi jos ne tavarat ei nyt ole ihan elintärkeitä, niin mieluummin vaikka hankkii uuden, kuin menee jonkun parin tavaran takia.

En kehdannut kertoa kaikille millainen suhde oli ollut, mutta siitä oli se huono puoli, että kaverit olivat edelleen hyviä ystäviä exän kanssa eivätkä ymmärtäneet hyisiä välejämme. Sinun kannattaa terottaa kaikille kavereillesi, etteivät anna sinun osoitetta.

Vierailija
18/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni käy.

Vierailija
19/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaamo on hyvä paikka aloittaa. Myös etsivä nuorisotyö on vaihtoehto, sillä sen on tarkoitus auttaa alle 29-vuotiaita koulutukseen ja töihin pääsemisen lisäksi myös itsenäistymisessä ja elämänhallinnassa. Kumpaakin kautta on mahdollista päästä sopivan tuen piiriin. Käy ihmeessä mahdollisimman pian juttelemassa tai ota alkukontakti heti. Syksyllä on paljon muitakin nuoria isojen elämänmuutosten keskellä, mutta sinun asiasi on todella tärkeä.

Ylempänä joku jo ehdottikin, että muuta ensin ja ilmoita sitten. Onnea uuteen elämänvaiheeseen!

Vierailija
20/44 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että vastustavat muuttoa? Entä jos ovatkin täysillä mukana muutossasi?

Eivät varmasti ole. He ovat sairaalloisen kontrolloivia, ja poismuuttoni tarkoittaa heille käytännössä kontrollin menettämistä minusta ja elämästäni. Hyvä esimerkki heidän kontrollihalustaan on se, että äitini on uhannut hakea minua holhouksenalaiseksi...

Saan todennäköisesti kuulla että olen itsekäs, kiittämätön, sotkenut asiani, kykenemätön tekemään järkeviä päätöksiä jne.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi