Mitä tekisin kuivasta, vaaleasta leivästä?
Olen vasta omilleni muuttanut opiskelija, joten ei oikein ole tietoa siitä mihin tuollaista perusvaaleaa leipää voisi käyttää kun on päässyt ikävästi kuivahtamaan.
Kiitos avusta!
Kommentit (15)
Voi myös jauhaa korppujauhoksi ja käyttää lihamurekkeessa, jauhelihapihveissä tms.
Tai naksit kuutioiksi, paistelet vikkelästi krutongeiksi ja viskaat esim. salaattiin. Tai keittoon, esim. tomaatti- tai sipulikeiton kanssa vetelet ne.
Brushettaa vai miten se kirjoitetaan...
Tein juuri köyhiä ritareita mutta unohdin kastaa ne maitoon. Oli aika kuivia.
Tee leipäjauhelmaa (kääräise leipä voi- tai leivinpaperiin tai hedelmäpussiin ja kaulitse pullolla tai kaulimella), jonka voit ripotella minkä tahansa uuniruuan päälle, tai lihapulla- tai mureketaikinaan. On paljon parempaa kuin kaupan lisä-aineilla silatut korppujauhot.Voit myös liottaa leipäpalat munamaidossa tai vissyssä lihapulla- tai murekeseokseen. Näihin ei tuore leipä käykään.
Kreikkalaisilla on ihana kuivahtaneesta leivästä, valkosipulista, öljystä yms. tehty kylmä kastike, joka sopii moniin ruokiin lisukkeeksi. Googlaa vähän, löydät sen varmasti. Mulla ei ikävä kyllä ole nyt reseptiä tässä enkä muista sitä vielä ulkoa.
Jos teet krutonkeja, lorauta oliiviöljyä pannulle, kuumenna, pyörittele siinä kuorimattomia valkosipulinkynsiä viitisen minuuttia, murra leipä sopiviksi pikkupaloiksi joukkoon, lisää kevyesti suolaa ja mustapippuria. Jos paistos näyttää kuivahtavan, lisää vähän öljyä. Kääntele pannulla kunnes leipäpalat ovat kullanruskeita. Keskilämpö riittää.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 00:10"]
Tein juuri köyhiä ritareita mutta unohdin kastaa ne maitoon. Oli aika kuivia.
[/quote]
AIka köyhää =D
Ota leipä taskuun, etsi lampi ja tee sorsista onnellisia. Paitsi jos on kova nälkä, silloin syö itse.
Köyhät ritarit. Ja jos ei ihan korpuksi lle kuivanut niin lämpimiä voileipiä uunissa.