Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku teistä saanut teininsä käyttämään pyöräilykypärää? Miten?

Vierailija
05.10.2013 |

Olen itse harkinnut sellaista periaatetta, että ellei kypärä pysy päässä niin sitten kävellään. Mutta aika "roistoksi" tunnen itseni jo nyt, koska en tiedä KETÄÄN muuta vanhempaa, joka olisi asian kanssa ehdoton.

Omat lapset ovat siis nyt esiteinejä, ja hieman tuota kypärävastaisuutta on jo alkanut näkyä asenteissa.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 23:32"]

Meillä serkkutyttö kaatui fillarilla ja vain kypärä pelasti aivovammalta. Käytiin sairaalassa katsomassa mustelmaista ja ruhjeista teiniä ja myöhemmin kotonaan sitä veristä kypärää, joka oli haljennut. Ihmeesti sen jälkeen on kypärä pysynyt päässä ajellessa.

[/quote]

onneksi oli kypärä, löytykö kuva tästä kypärästä? olisi ehkä hyvää näyttää lapsille

Vierailija
2/45 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että yhden lukukauden teini ajoi ilman kypärää lukuisista huomautuksista huolimatta. Olimme varmaan nössövanhempia.

Onneksi seuraavalla lukukaudella tilanne korjaantui ja siitä eteenpäin kypärä kelpasi. Uskoisin, että kavereiden vaikutus oli suurin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
4/45 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini kampanjoi kaveripiirissään kypäränkäytön puolesta. Lähetänkö sen teille luennoimaan?

Vierailija
5/45 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa tuolta pyöräilykypärä teinillesi  ;)

http://www.finnishdesignshop.fi/advanced_search_result.php?keywords=yakkay

Vierailija
6/45 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä me 90-luvun teinit tultiin toimeen ilman kypäriä??? Kilometrin koulumatka taittui suht usein jo kolmannelta luokalta pyörällä, eikä meille ollut edes mitään kypäriä olemassa. Sitten kun niitä kypäriä alkoi tulemaan, niin ne oli niitä vähän niin kuin styroksisia ja tosi noloja :D Silloin olin yläasteella ja kypäriä käytti vain lähestulkoon pikkulapset. Muistan kyllä jotain pyöräilykypärä -kampanjoita ja kerrottiin siitä, kuinka aikaisemmin moottoripyöräilijät kapinoi kypäriä vastaan.

Mut taitaa se kypärä olla jo niin tavallinen näky, ettei sitä edes mieti. Nykyään mulla ei ole edes pyörää, mutta jos olis, niin tuskin silti laittaisin päähäni. 

Vierailija
7/45 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 23:30"]

Mielekiintoista. Meidän kaupungissa on ala-asteikäisten "pakko" käyttää kypärää. Lasteni yläasteella on yksi oppilas, joka käyttää pyöräilykypärää. Siis yksi. Ilmeisesti tämä kaupunki on poikkeus kun tätä ketjua luen. Vai minkäikäisitä lapsista te puhutte?

[/quote]

Niinpä... Vaikka moni näistäkin vastaajista sanoo että kypärä pysyy päässä, niin voi olla ettei se ihan niinkään ole...

Vierailija
8/45 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on pienestä pitäen kypärää käytetty (myös vanhemmat esimerkillään) niin ei ole teinikään protestoinut. Itsekin kommentoi ilman kypärää ajavia (meille) että tolla ei oo kypärää jne, ja näitä järjenjättiläisiä jotka pyöräilevät kypärä fillarin sarvesta roikkuen ihmettelee. Meillä on aina opetettu että koska ollaan fiksuja ja siellä päässä on suojeltavia juttuja niin kypärää on käytettävä. Jos päässä ei ole mitään suojelemisen arvoista niin turha sitä kypärää on käyttää.

Kyllä meilläkin kävelymieheksi päätyisi jos ilman kypärää ajaisi mutta enpä usko että sellaista tulee tapahtumaan lapseni tuntien.

Vierailija
9/45 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on omalla esimerkillä sekä ihan kasvatuksella tultu siihen lopputulokseen, että teini ihan itse haluaa käyttää kypärää.

Kasvatuksella en tarkoita pelkästään kypärävalistusta vaan ihan pienestä pitäen opittua kokonaisvaltaista elämäntapaa joka meidän perheessämme vallitsee. Eli sekä omasta että toisten hyvinvoinnista ja terveydestä huolehditaan niin hyvin kuin osataan ja pystytään, tähän sisältyy niin ruokavalio, liikunta, turvavarusteiden käyttö ja muut elämäntavat.

Olemme myös aina painottaneet paljon sitä, että ei tule tehdä asioita vain siksi kun kaikki muutkin, tai siksi että ei kukaan muukaan. Tai siksi, että joku muu haluaa (kuten siis ulkonäköasioissa usein pukeudutaan niinkuin oletetaan, että muut pitävät minusta kun näytän tältä jne., pätee myös kypärään). Lapsemme on tätä kautta löytänyt sellaisen kaveripiirin, joka hyväksyy hänet juuri sellaisena kuin hän on, juuri sellaisena kuin hän itse haluaa näyttää, vaikka kypärineen päivineen, eikä häntä kiinnosta mitä muut ovat hänestä mieltä, kunhan hänellä on itsellään fiksu ja hyvä olo.

Itse lapsena otin kypärän mukaan kotoa ja ripustin sen pyöränsarveen, kuten kaikki muutkin kaverit. Olihan se nyt noloa hei pitää kypärää päässä. Luojan kiitos ikinä ei sattunut mitään.

Vierailija
10/45 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuli napinaa, niin näytin kuvia kypärättä pyöräilleiden päävammoista + ostin lapselle mieluisen kypärän. Jos jää kiinni kypärättä pyöräilystä, otetaan puhelin pois.

Eihän tuo tietenkään takaa että aina käyttäisi kypärää (mäkin kiersin aikoinaan vanhempien antamia pakkoja ja rajoituksia jäämättä kiinni kun eivät kuitenkaan voi vahtia 24 h), mutta ainakin viesti on tehty selväksi.

Vierailija
11/45 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
12/45 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
13/45 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 14:51"]

Meilläkin on omalla esimerkillä sekä ihan kasvatuksella tultu siihen lopputulokseen, että teini ihan itse haluaa käyttää kypärää.

Kasvatuksella en tarkoita pelkästään kypärävalistusta vaan ihan pienestä pitäen opittua kokonaisvaltaista elämäntapaa joka meidän perheessämme vallitsee. Eli sekä omasta että toisten hyvinvoinnista ja terveydestä huolehditaan niin hyvin kuin osataan ja pystytään, tähän sisältyy niin ruokavalio, liikunta, turvavarusteiden käyttö ja muut elämäntavat.

Olemme myös aina painottaneet paljon sitä, että ei tule tehdä asioita vain siksi kun kaikki muutkin, tai siksi että ei kukaan muukaan. Tai siksi, että joku muu haluaa (kuten siis ulkonäköasioissa usein pukeudutaan niinkuin oletetaan, että muut pitävät minusta kun näytän tältä jne., pätee myös kypärään). Lapsemme on tätä kautta löytänyt sellaisen kaveripiirin, joka hyväksyy hänet juuri sellaisena kuin hän on, juuri sellaisena kuin hän itse haluaa näyttää, vaikka kypärineen päivineen, eikä häntä kiinnosta mitä muut ovat hänestä mieltä, kunhan hänellä on itsellään fiksu ja hyvä olo.

Itse lapsena otin kypärän mukaan kotoa ja ripustin sen pyöränsarveen, kuten kaikki muutkin kaverit. Olihan se nyt noloa hei pitää kypärää päässä. Luojan kiitos ikinä ei sattunut mitään.

[/quote]

Kiva utopia.

[/quote]

Minuun tuollainen kasvatustyyli tehosi ja mieheeni myös. Itse asiassa kapinoin teininä enemmän ikätovereitani kun vanhempiani vastaan.

Vierailija
14/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
15/45 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 13 vuotiaani innostui pyöräilykypärästä materian kautta. Eli rupesi pyöräilemään kuntoillakseen ja haluaa samalla myös näyttää hyvältä kuten ikäisensä muutenkin. Sanoin sitten että aiinä missä pehmustetut pyöräilyhousut ja pyöräily t-paita kuuluvat siihen ulkonäköön, niin kuuluu myös kypärä. ;) ei ole ajanut sen jälkeen ilman kypärää, ja saanut jopa useat kaverinsakin käyttämään kypärää. Ostettiin vielä vähän kalliimmat varusteet kuin olis tarvinnut, mutta pidin rahaa tärkeämpänä sitä että pää ei räjähdä asvalttiin jos sattuu kaatumaan

Vierailija
16/45 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei aiheesta ole tarvinnut edes keskustella, käyttävät kypärää omasta halustaan. Koko koulusta kypärää käyttää noin 5 teiniä, joista 2 asuu meillä :D

Enkä voi edes kehua omalla esimerkilläni, mä en aina käytä kypärää lyhyillä matkoilla ja hitailla nopeuksilla. Meidän teinit ovat harvinaisen fiksuja ja naureskelevat vain, kun joku aukoo päätään kypärän käytöstä. Kertovat myös kotona noista tilanteista. 

En usko, että varsinaisesti pakottaisin käyttämään, jos lapset kärsisivät kiusaamisesta kypärän takia. Kun olivat pieniä, kypärän käyttäminen oli pakollista ja ilmeisesti ajattelevat tilanteen pysyneen samana, kun en ole mainostanut muita vaihtoehtoja. Kaikkein typerimpänä pitävät niitä, jotka roikuttavat kypäriä pyörän tangossa.

Olen ylpeä noista fiksuista tyttäristämme :)

Vierailija
17/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi joku nostelee tätä ketjua??!!??!

Vierailija
18/45 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko yhdenkään sellaisen teinin pitävän kypärää, joka on teillekin ilmaissut ettei halua/aijo käyttää. Ja teinillä tosiaan tarkoitan 7 luokkalaisesta ylöspäin. 

Mun vanhemmat ei ainakaan olis aikoinaan saaneet minua käyttämään kypärää vaikka kuinka ehdottomia olisivat olleet :-D kyllä teinejä enemmän huvittaa nuo "sitten kävelet" uhkaukset. Heidän päässään pyörii vain "no voi ei apua omg!" ;-) 

Vierailija
19/45 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kouluun sen verran pitkä matka, että kävellen pitäisi lähteä 45 min ennen, fillarilla pääsee vartissa. Ja jos kerrankin näen teinin ilman kypärää, niin siitä tulee viikko kävelyä, tokasta kaksi viikkoa jne. Naapurivalvonta on myös iso sana täällä, täällä on onneksi fiksuja vanhempia aika paljon.

Lapset olisivat myös ilman ukkia ja setää, jos he eivät olisi käyttäneet kypärää pyöräillessään aikanaan. Se sedän tukikauluksen ja muiden vammojen näkeminen puhuttivat kauan ja niistä tarvittaessa muistutan.

Vierailija
20/45 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

bike head injury Googlen kuvahakuun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän