Mä en ymmärrä köyhyyttä.
Selittäkää mulle tilanne, jossa köyhyys ei ole itseaiheutettua (alkoholi, shoppailu, elämänhallinnan puute jne.)
Itse elän niin pienellä rahalla ja tyytyväisenä, etten koe itseäni köyhäksi. Menot tulojen mukaan, ei niin, että laskuja jää maksamatta.
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/258427-koyhalla-ei-ole-varaa-edes-unelmoida
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:59"]
Terveysongelmat, myös mielenterveysongelmat, voivat tehdä taloudellisesta selviämisestä jatkuvaa taistelua. Ei kykene töihin, tuet tai eläke ovat hyvin pieniä, sairaus voi tuottaa ylimääräisiä menoja eikä tilanne tule välttämättä koskaan paranemaan.
[/quote]
Juuri niin. Terveysongelmia ap ei edes viitsinyt mainita. Meillä köyhyyteen johti miehen sairastuminen vakaviin mielenterveysongelmiin ja niistä seuranneet talousvaikeudet, mieheni omistama yritys ehti romahtaa traagisin seurauksin ennen kuin diagnoosi sairastumisesta saatiin ja mies pääsi laitoshoitoon. Ap:n kaltaiset ihmiset eivät paljon muuta näe eivätkä haluakaan nähdä kuin oman elämänsä ja sen erinomaisuuden.
Suositus alla olevalla ja muillekin: Kannattaa etsiä käsiinsä KELA:n tutkimusosaston julkaisemat "Vääryyskirja" (2006) ja "Toinen vääryyskirja" (2008) tai vaikkapa Anna Metterin väitöskirja "Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö". Näistä saa ihan faktapohjaista tietoa siitä, millaiset tilanteet Suomessa voivat johtaa köyhyyteen.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 22:26"]
Oikeasti. Jokainen suomalainen on oikeutettu toimeentulotuen perusosaan. Jos kaikkien välttämättömien menojen jälkeen käteen jää vähemmän, kuin mitä se perusosa olisi, niin sosiaalitoimesta saa lopun rahan. Jos taas on elänyt yli varojensa ja joutuu maksamaan sitä ja tätä osamaksua visalaskun päälle, niin onkos se ihme, ettei sairasteluun ole varaa.
Mediassa on nyt kova kuohunta tuosta Tatusta, mutta samaan aikaan sellaisetkaan ihmiset eivät mene sosiaalitoimesta hakemaan apua, vaikka se heille kuuluisi. En missään nimessä halua Tatuja maata täyteen, mutta jos oikeasti tekee tiukkaa ja joutuu elämään vain 200e/kk, niin eihän se käy laatuun.
Ja tosiaan itse olen joutunut köyhäilemään ttt:n kanssa, eikä se ollut ongelma, kun ei ollut nettiä, ei ollut television osamaksuja, lehdet luin kirjastossa ja puhelimessa prepaid-liittymä tärkeitä puheluita varten. Eikä puhelinkaan ollut 500euron iphone, vaan ihan perusrimpula, muistaakseni sukulaiselta saatu. Rahaa säästin joka kuukausi hieman, jotta sain jossain vaiheessa haluamani.
Nykymaailman kaikkimullehetiNYT aiheuttaa näitä ongelmia. Ärsyttää katsoa aikuisia, jotka haluaa jotain koska jollain muullakin on se jokin. Rahaa ei ole, mutta onneksi osamaksulla saa!
[/quote]
Oikeasti. Jokainen suomalainen on oikeutettu toimeentulotuen perusosaan. Jos kaikkien välttämättömien menojen jälkeen käteen jää vähemmän, kuin mitä se perusosa olisi, niin sosiaalitoimesta saa lopun rahan. Jos taas on elänyt yli varojensa ja joutuu maksamaan sitä ja tätä osamaksua visalaskun päälle, niin onkos se ihme, ettei sairasteluun ole varaa.
Mediassa on nyt kova kuohunta tuosta Tatusta, mutta samaan aikaan sellaisetkaan ihmiset eivät mene sosiaalitoimesta hakemaan apua, vaikka se heille kuuluisi. En missään nimessä halua Tatuja maata täyteen, mutta jos oikeasti tekee tiukkaa ja joutuu elämään vain 200e/kk, niin eihän se käy laatuun.
Ja tosiaan itse olen joutunut köyhäilemään ttt:n kanssa, eikä se ollut ongelma, kun ei ollut nettiä, ei ollut television osamaksuja, lehdet luin kirjastossa ja puhelimessa prepaid-liittymä tärkeitä puheluita varten. Eikä puhelinkaan ollut 500euron iphone, vaan ihan perusrimpula, muistaakseni sukulaiselta saatu. Rahaa säästin joka kuukausi hieman, jotta sain jossain vaiheessa haluamani.
Nykymaailman kaikkimullehetiNYT aiheuttaa näitä ongelmia. Ärsyttää katsoa aikuisia, jotka haluaa jotain koska jollain muullakin on se jokin. Rahaa ei ole, mutta onneksi osamaksulla saa!
[/quote]
En tajua miksi kukaan kadehtisi jutun tyyppiä. Onhan se varmaan nuorena kiva asua Punavuoressa sossun tuilla kun käteen jää vuokran jälkeen jotain 400 egee. Työllistyminen ei tule enää onnistumaan helposti kotona makoilun jälkeen, koska työnantajat karttavat tälläisiä tyyppejä eikä hänelle kerry kokemusta. Koulutustakaan ei ole. Vaikka opiskelisi niin aika vaikea on tuota makoilua kotona selittää jos ei ole mitään diagnoosia.
400eur/kk elämiseen ja laskuihin kuukaudessa on pieni raha. Nuorena ja terveenä sillä pärjää ja voi pitää hauskaa varsinkin jos hengaa opiskelijoiden kanssa (koska hekin elävät pienellä rahalla). Jätkää voi kuitenkin alkaa kaduttamaan siinä 30 vuoden rajapyykin jälkeen, että ei ole tehnyt elämällään mitään. Sitten voi mennä todella pahaksi jos on vielä 40-60 vuoden iässä ulkona työelämästä.
Muilla samanikäisillä on siinä vaiheessa jo perhe, työpaikka ja omaisuutta. Ei olekaan enää coolia kituuttaa 400eur/kk käyttörahalla vanhemmalla iällä ja kaikenlaista remppaakin alkaa tulemaan, joten jo terveydenhuoltoon jne. pitäisi olla tuloja.
24 lisää linkin mainitsemaansa väitöskirjaan:
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf?sequence=1
Olen ALOITTAJAN kanssa samaa mieltä siinä, että monella köyhyys on itseaiheutettua, MUTTA kyllä Suomessa ihan oikeaakin köyhyyttä on. Oma esimerkkini, tällä hetkellä n 50v yh äiti, ollut työtön jo 20v. OIKEASTI kuuluisi eläkkeelle kroonisen migreeni vuoksi (eli vaikea migreeni yli puolet kuukaudessa jolloin ei ole työkelpoinen) mutta Suomessa migreeniä ei tunnusteta oikeaksi syyksi eläkkeeseen, vaikka se on esim REUMAA huomattavasti rampauttavampi sairaus silloin kun se on vaikea. Yksi lapsi josta elatus tuki. Tulot KAIKKINEEN 1300e kuussa josta vuokra 900e. Eli muuhun elämiseen jää 400. Koska asunto on esim sossun mielestä n 300e liian kallis (eli 300e yli heidän hyväksymänsä rajan) ei tukia saa. Äidin mielestä on kuitenkin kohtuullista että molemmilla on oma makuuhuone, lisäksi oloh+keittiö yhdistelmä. Ikävä kyllä, KELA laskee asumistukea laskiessaan että jos on 2 henkiöä riittää 1 makkari, he eivät huomioi sitä, että toinen voi ollakin lapsi joka tarvitsee oman rauhansa. Sairautensa vuoksi äiti ei voi itsekään nukkua keittiö/oloh yhdistelmässä koska tarvitsee huoneen jossa oven saa kiinni (pimeäksi, hajuttomaksi jne). Eli voi olla tilanteita joita yhteiskunta EI huomioi ja siksi ihminen on köyhä.
Voi jestas. Yleisimmin köyhyyden aiheuttaa jo kotoa perinnöksi saatu näköalattomuus ja mahdollisuuksien kapeus. Minulle on aina sanottu että koko maailma on auki juuri minulle joten opetan sen omillenikin. Ja koska olen aivan itse päättänyt mitä haluan, en ole koskaan ollut köyhä, riippumatta rahatilanteestani. Mutta tunnen monia joille on jo lapsena taottu päähän katkeruus, kateus ja se, että mikään ei kuitenkaan onnistu. Joten eivät edes yritä. Muistakaa kuitenkin että vaurastuminen ei edes kiinnosta kaikkia kuten ei minuakaan. Ja koska minulla on kaikki mitä haluan, en voi olla köyhä ikinä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 22:43"]
Voi jestas. Yleisimmin köyhyyden aiheuttaa jo kotoa perinnöksi saatu näköalattomuus ja mahdollisuuksien kapeus. Minulle on aina sanottu että koko maailma on auki juuri minulle joten opetan sen omillenikin. Ja koska olen aivan itse päättänyt mitä haluan, en ole koskaan ollut köyhä, riippumatta rahatilanteestani. Mutta tunnen monia joille on jo lapsena taottu päähän katkeruus, kateus ja se, että mikään ei kuitenkaan onnistu. Joten eivät edes yritä. Muistakaa kuitenkin että vaurastuminen ei edes kiinnosta kaikkia kuten ei minuakaan. Ja koska minulla on kaikki mitä haluan, en voi olla köyhä ikinä.
[/quote]
Lannistavat vanhemmat, jotka aliarvioivat lasta voivat tehdä paljon pahaa kasvavalle ihmiselle. Aliarvioivan kasvatuksen tuloksena voi olla heikkoitsetuntoinen aikuinen, joka ei usko pystyvänsä tekemään mitään. Hyvin koulussa pärjäävä nuorikin voi syrjäytyä jos vanhemmat aina toitottavat, että tämä on huono. Ajan myötä lapsi alkaa pitämään itseään huonona ja ei-minkään arvoisena kun vanhemmat aina sanovat, että asia on niin.
Lisäksi moni aikuistuva nuori tarvitsisee joskus apua vanhemmiltaan. Esimerkiksi saattaa olla väliaikaisesti tarvetta henkiselle tai taloudelliselle tuelle, mutta kaikkia vanhempia ei kiinnosta auttaa. Itsenäistyvällä aikuisella voi tulla eteen monta taloudellisesti tiukkaa tilannetta. Jos joku ei ole auttamassa niin esimerkiksi huono taloudellinen tilanne voi alkaa masentamaan niin paljon herkkää ihmistä, että opinnotkin jäävät kesken varsinkin jos nuori kokee itsensä muutenkin arvottomaksi.
HUOMIOIKAA; että KELA hyväksyy vain heidän mielestään kohtuulliset asumiskulut. Eli esim 2 ihmistä, 57 neliötä, KELAn asumistuki n 450e uuteen tai uudehkoon asuntoon. Jos asunto vanha tuki on pienenpi. Eli esim minulle jää itselleni maksettavaksi vielä 450e koska asuntoni on liian iso (70neliötä) ja vuokra 900e. Eikä Sossusta saa tuota osaa mitä Kelakaan ei maksa vaan se on maksettava ns perusoasta eli ruokarahoista. Siksi ruokaan ym meillä jää vain n400e KAHDELLE josta maksettava myös sähkö, lääkkeet, ym. ELIKKÄ RAUTALANGASTA , sekä sossu että KELA laskevat, että meille jää käyttöön 450e sellaista rahaa jota oikeasti ei jää koska se menee vuokraan.
[/quote]
Olet väärässä. Jokainen suomalainen PAITSI YRITTÄJÄ on oikeutettu toimeentulotuen perusosaan. Jos yrittäjä ei tienaa mitään niin ei saa silti sossusta vaan yritys pitää lopettaa.
Olen opiskelija ja saan opintotukea (opintoraha+asumistuki) noin 450€/kk. Sillä saa juuri vuokran maksettua ja koulussa syötyä, mutta muuhun ei sitten jää rahaa. Kaiken muun maksan säästöillä, jotka olen säästänyt kesätyöpalkoistani. Myös lomat käytän työntekoon mahdollisimman usein. En siis ole kaatanut kurkusta alas rahojani yhtenäkään iltana enkä shoppaillut niitä hetken mielijohteesta mihin sattuu.
Nyt kun lukee näitä juttuja ympäri nettiä ja kuuntelee tuttujen juttuja näistä toimeentulotuista ja muista, niin alkaa miettiä, että jos sittenki olis vaa nauttinu oikein kunnolla ne palkat heti, eikä pistäny säästöön mitään! Voisi vaa mennä sossun tädiltä pyytämään sitä viittä hunttia per kuukausi, kuten monet muut tekevät. Hauskaa olis varmasti ollu rahan palaessa ja lisää saisi sossusta "ilmaiseksi".
Taidan vaan olla tyhmä kun en tajua käyttää näitä mahdollisuuksia hyväksi. Vai ajattelenko sittenkin viisaasti kohti tulevaisuutta?
Joka tapauksessa, on aivan järjetöntä miten jotkut, kuten tämä tatu, saavat näitä etuuksia vuosikausia. Täytyy vaan miettiä positiivisesti tätäkin epäkohtaa ja olla tyytäinen siitä, että täällä opiskelu on suurimmaksi osaksi ilmaista ja sitä vielä tuetaan rahallisesti.
Mulla jää opintolainasta asumiskulujen jälkeen 200e. Opintotuki menee kokonaan vuokraan. Tosin itsepä olen valinnut opiskella.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 23:05"]
Olen opiskelija ja saan opintotukea (opintoraha+asumistuki) noin 450€/kk. Sillä saa juuri vuokran maksettua ja koulussa syötyä, mutta muuhun ei sitten jää rahaa. Kaiken muun maksan säästöillä, jotka olen säästänyt kesätyöpalkoistani. Myös lomat käytän työntekoon mahdollisimman usein. En siis ole kaatanut kurkusta alas rahojani yhtenäkään iltana enkä shoppaillut niitä hetken mielijohteesta mihin sattuu.
Nyt kun lukee näitä juttuja ympäri nettiä ja kuuntelee tuttujen juttuja näistä toimeentulotuista ja muista, niin alkaa miettiä, että jos sittenki olis vaa nauttinu oikein kunnolla ne palkat heti, eikä pistäny säästöön mitään! Voisi vaa mennä sossun tädiltä pyytämään sitä viittä hunttia per kuukausi, kuten monet muut tekevät. Hauskaa olis varmasti ollu rahan palaessa ja lisää saisi sossusta "ilmaiseksi".
Taidan vaan olla tyhmä kun en tajua käyttää näitä mahdollisuuksia hyväksi. Vai ajattelenko sittenkin viisaasti kohti tulevaisuutta?
Joka tapauksessa, on aivan järjetöntä miten jotkut, kuten tämä tatu, saavat näitä etuuksia vuosikausia. Täytyy vaan miettiä positiivisesti tätäkin epäkohtaa ja olla tyytäinen siitä, että täällä opiskelu on suurimmaksi osaksi ilmaista ja sitä vielä tuetaan rahallisesti.
[/quote] NOSTA SINULLE HATTUA!!! Semminkin kun opiskelijana ET saisi sossusta sitä viittä hunttia vaikka miten anelisit. Sossu velvoittaa , että opiskelija ottaa opintolainaa, ja vasta jos se laina, opintoraha ja asumistuki ei yhdessä riitä niin voisit saada tukea. Mutta nuo rajat on niin alhaiset, että tuskin saisit, koska opiskelijan asunto saa maksaa vain tietyn summan (en nyt muista mitä mut ei se paljoa ole) niin luultavasti sossun mielestä sulle jopa jäisi rahaa. Tyttäreni paiskii parhaillaan samojen asioiden kanssa. Tässä maassa opiskelijoita EI ARVOSTETA! Mutta kaikkea hyvää sinulle, sinä olet FIKSU!!!
Itse opiskelin lainalla. Se aika ei ollut niin tuskaista, kun tienasi lomilla. Olin myös tosi optimistinen tulevaisuuden suhteen. Eli opiskeluköyhyyden tiesi olevan väliaikaista. Opiskelija alennukset moniin paikkoihin oli hyvät. Työttömällä ja varsinkin peruspäivärahalle tippuneilla ei ole hyviä tulevaisuuden näköaloja. Työtön ei saa alennuksia lipuista samaan malliin kuin opiskelijat. Tilanne on pitkittynyt eikä tunnelissa näy valoa, silloin on toivoton olo. Näitä kahta köyhyydenmuotoa ei voi verrata.
mina olin kylla koyha 90-luvun alussa. olin toissa valtion virastossa ja melkein puolet palkasta meni vuokraan (jos kukaan muistaa, silloin piti vuokrata yksityisilta jos halusi muuttaa pois vanhempien luota, muuta ei saanut kirveellakaan). siita toisesta puolesta maksoin puhelin ja sahkolaskun ja muut tarpeelliset. rahaa piti jaada hippaamiseen ni syominen jai kylla vahiin enka koskaan ole ollut niin laiha kuin sillon!! tuntui ikavalta etta olin nuori tyossakayva ja koskaan ei olllut rahaa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 22:52"]
HUOMIOIKAA; että KELA hyväksyy vain heidän mielestään kohtuulliset asumiskulut. Eli esim 2 ihmistä, 57 neliötä, KELAn asumistuki n 450e uuteen tai uudehkoon asuntoon. Jos asunto vanha tuki on pienenpi. Eli esim minulle jää itselleni maksettavaksi vielä 450e koska asuntoni on liian iso (70neliötä) ja vuokra 900e. Eikä Sossusta saa tuota osaa mitä Kelakaan ei maksa vaan se on maksettava ns perusoasta eli ruokarahoista. Siksi ruokaan ym meillä jää vain n400e KAHDELLE josta maksettava myös sähkö, lääkkeet, ym. ELIKKÄ RAUTALANGASTA , sekä sossu että KELA laskevat, että meille jää käyttöön 450e sellaista rahaa jota oikeasti ei jää koska se menee vuokraan.
[/quote]
Miksi ette muuta siihen pienempään ja halvempaan? Tietääkseni sossulla on käytäntö jossa uudelle asiakkaalle voidaan hyväksyä ylikorkea vuokra jotta hänellä olisi aika järjestää itselleen halvempi kohtuullisempi asunto. Kaupungin vuokra taloihin on etuoikeus juuri niillä joilla on ylisuuret asumismenot Kelan ja sossun normien mukaan. Onhan se nyt selvää että asumisen tuissa pitää olla rajat minkä mukaan maksetaan ja jos haluaa enemmän tai paremman tai isomman mitä nämä rajat on niin sitten on maksettava itsensä kipeäksi!