Valtiolle töihin, CV:n lähettäminen? apuja kaipaan
Moi, olen hakemassa työpaikkaa Valtiolta ja teen hakemusta valtioille-järjestelmän kautta, siis verkossa. Tässä on kohta, jossa voi lähettää liitteita, esim hakukirjelmän, CV:n ja muita liitteitä.
Oletteko laittanut CVn liitteeksi valtiolle-sivuston kautta? Siis että pitääkö sekin olla ja entä hakukirjelmä, kun kuitenkin sivuston kautta tulee esitettyä osaamista, kielitaitoa, it-taitoja jne?
Että jos en laita niin onko se heti hylsy.
Kommentit (16)
Vierailija wrote:
Jos ilmoituksessa kysytään CV:tä on se ilman muuta hylsy ellet laita. Ensimmäiseksi tarkistavat, täyttääkö hakija esitetyt vaatimukset ja onko kaikki vaadittu mukana.
Tuo on ensimmäinen karsinta, jolla saadaan hakemusmäärää alas. Jos noin ei tehtäisi, voisi joku kaikki paperit toimittanut valittaa, kun jonkun ei tarvitsekaan.
Ei siinä kysytä CVtä, mutta on sen kohta, mihin voi liittää. Voi itku, CV on mun komastuskivi kyllä, en saa siitä sellasta hyvää millään.
Valtion paikoissa mainitsevat yleensä erikseen, jos CV tarvitaan. Jos sitä EI saa laittaa, se lukee siinä osiossa "Tähän hakemukseen ei voi lisätä liitteitä" tms.
Onko työhön anonyymi haku? Sitten eivät hyvin todennäköisesti halua CV:tä.
Eli tutkaile se työhakuilmoitus uusiksi. Valtiolle, jos eivät erikseen pyydä, ei välttämättä tarvitse. Riippuu vähän työstä.
Olen laittanut CV:n. Hakukirjettä en laittanut, mutta vapaamuotoista sellaista kysyttiin tosi pian sähköpostitse.
Oman kokemukseni (hakijana ja rekrytoijana) mukaan kannattaa aina laittaa kaikki mitä pyydetään, mutta ei mitään muuta. jos on epäselvää ja koet, että pitäisi laittaa jotain muuta (esim todistuksia, tms jossain erityistilanteessa) soita siihen numeroon, josta lisätietoja saa kysyä, ja kysy.
tämä siksi, että hakijoita on helpointa arvioida silloin kun kaikilta on samat dokumentit. Itse tykkään lukea erillistä CV:tä, se on monipuolisempi kuin ne lomakkeen kohdat ja kertoo siksi enemmän. Mutta tämä riippuu työtehtävästä: minä en rekrytoi perusduunitasolla, mutta tiedän, että siellä rekrytoivat tykkäävät lukea lomaketta, koska se on standardisoidumpi. Hakukirje tas on kohta, jossa voi selittää poikkeamat (”edellinen työni oli ulkomailla jossa nimikkeet on omituisia, ne vastaavat tätä” tms.) Ylimääräinen materiaali taas ei ilahduta vaan lähinnä ärsyttää rekrytoijaa, jolle ei ole annettu tarpeeksi aikaa edes niiden pyydettyjen lukemiseen. Jos olet mielestäsi erityisen pätevä jostain sellaisesta syystä joka ei tule esiin pyydetyssä materiaalissa, niin koita silti löytää tapa saada tämä tieto sinne pyydettyyn materiaaliin; älä tee erillistä erilaista liitettä, jota on mahdoton verrata muiden hakijoiden materiaaleihin.
Tämän takia on tärkeää lukea tarkkaan se ilmoitus ja hakulomake, että mitä siinä oikeasti pyydtään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos ilmoituksessa kysytään CV:tä on se ilman muuta hylsy ellet laita. Ensimmäiseksi tarkistavat, täyttääkö hakija esitetyt vaatimukset ja onko kaikki vaadittu mukana.
Tuo on ensimmäinen karsinta, jolla saadaan hakemusmäärää alas. Jos noin ei tehtäisi, voisi joku kaikki paperit toimittanut valittaa, kun jonkun ei tarvitsekaan.
Ei siinä kysytä CVtä, mutta on sen kohta, mihin voi liittää. Voi itku, CV on mun komastuskivi kyllä, en saa siitä sellasta hyvää millään.
Tuossa vaiheessa voi katsoa peiliin. Jos olet vaikka pitkäaikaistyötön, voitko saada työkkärin tukea? Halpatyöntekijä voi kelvata lyhyeen sijaisuuteen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
CV on peruskauraa hakemuksissa, mutta jos sellaista ei ilmoituksessa nimenomaan pyydetä lähettämään, voit olla laittamattakin. Jos pitävät sinua muuten lupaavana hakijana voivat sitä kylläkin kysellä.
Periaatteessa kaikki mitä on ilmoituksessa pyydetty, pitää laittaa ja mitä ei ole pyydetty, et tarvitse liittää.
Ei siitä haittaakaan ole. Joo, jotkut jutut tulevat kahteen kertaan, mutta on se CV silti hyvä olla, samoin se motivointikirje.
Kannattaa nyt sorvata se CV, sitten vain päivität kun tulee tarvetta. Kerran kun teet niin sitä voit sitten käyttää aina. Edustava kuva vielä yläkulmaan, tällaisen neuvon sain aikoinani, jää rekrytoijan mieleen.
Vierailija wrote:
Kannattaa nyt sorvata se CV, sitten vain päivität kun tulee tarvetta. Kerran kun teet niin sitä voit sitten käyttää aina. Edustava kuva vielä yläkulmaan, tällaisen neuvon sain aikoinani, jää rekrytoijan mieleen.
Kuvasta ollaan nykyään monta mieltä, se ei enää ole ihan niin usein hyvä asia, varsinkaan kansainvälisissä firmoissa, joissa sen pelätään johtavan syrjintäsyytteisiin. Valtion duunit voi olla tässä suhteessa joko kuvamyönteisiå tai kuvakielteisiä, riippuu tehtävästä. Omalla alallani kuva on no-no ja cv muutenkin on määrämuotoinen, mutta kaikissa tehtävissä näin ei toki ole.
Jos siinä on se kohta mihin cv:n voi liittää niin se kyllä tarkoittaa että se halutaan siihen.
Alun perin cv oli lista koulutuksista ja työpaikoista. Nykyään niihin muka pitäisi avata myös tehtyjä työtehtäviä, mutta Itselläni se ainakin on lista paikoista ja tehtävänimikkeestä. Cv on se helpoin osa on hakemusta. Ne on faktoja lyhyesti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No mikset saa? Tietty jos ei ole sisältöä eikä työhistoriaa niin ei voikaan saada.
Riippuu hakemuksesta. Olen hakenut valtiolle useamman kerran eikä kertaakaan ole cv:tä pitänyt lisätä. Ja olen siis jo valtiolla töissä. Nykyään on helppoja, ilmaisia cv-pohjia, joita kannattaa hyödyntää.
Vierailija wrote:
ei tosiaan tarvita kuvia. Et ole ulkonäölläsi hakemassa töitä. esim metsa group harrastaa anonyymia työnhakua, jossa ei kerrota edes ikää, skupuolta jne
Cv sorvattu, mutta taistelen tuon kuvan kanssa nyt. Jätänkö vaan pois?
Ei se niin väliä. Aika moni nykyään ei laita, ehkä jopa enemmistö. Monet vielä laittavat. Ei se ratkaise hakemustasi puoleen eikä toiseen.