Kävin äsken marketissa - NIIN PALJON LÄSKEJÄ!!
Voisitteko läskit kertoa, MIKSI noin suurella osalla suomalaisista on VAKAVA ylipaino-ongelma??
Alkoi olla jo surrealistinen olotila (ok olen muutenkin kuumeessa), mutta n. 60-70% ihmisistä oli selkeitä läskejä.
Sitten vielä parkkikselta pois ajaessa seurasin huvikseni, kun uusi satsi autoili markettiin valhehtelematta kaksoisleuat hölskyen,
Tämä on mulle oikeasti mysteeri, miltä tuntuu olla noin lihava, ja katsotko koskaan muita ihmisiä, että näin paljon meistä on pontsoja?
Myönnettäköön, että koska olen sairas nyt, minun on ollut viikkoon melkein mahdotonta saada mitään maistumaan tai alas, siksi olen ehkä vähän loukkaantunut siitä että ne keille maistuu eivät osaa käyttää ravintoa oikein.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:25"]
Mä olin aika plösö muutama vuosi sitten. Kiloja kertyi vuodessa 1-5, mutta kun vuosia kului, niin tilanne oli se, että normaalipainon yläraja oli päässyt kauas ja liikaa läskiä oli 20-25 kg. Keräsin kilot laiskuudella ja ahneudella, eli makasin sohvalla ja söin ja söin ja söin. Sitten kyllästyin. Aloin laihduttaa ensin pelkällä ruokavaliolla eli syömällä säännöllisesti, mutta vähemmän kuin ennen. Liikunta tuli mukaan, kun olin laihtunut 15 kg. Sain vuodessa kilot pois ja olen ollut normaalipainon keskivaiheilla jo pitkään. En ikinä enää päästä itseäni lihavaksi, koska ymmärrän hyvin, miten helposti ja huomaamatta se tapahtuu.
[/quote]
Oho, aika paljon olet joutunut tekmään töitä läskien eteen. Mä en ole mielestäni ollut laiska enkä ahne, mutta kiloja silti 20 liikaa. Vähemmälläkin liioittelulla saa kyllä itsensä plösöksi. Ja tuohon päälle vielä luonnollinen lihaskato eli jos ei treenaa, lihasmassa vähenee vääjäämättä.Esim. viime vuoden aikana painoni on pysynyt samana, mutta ihan selvästi läskiä on tullut lisää. Jostainhan se paino on sitten kuitenkin pudonnut eli lihaksista tässä tapauksessa.
[/quote]
Mun pointti oli siinä, että veltolla elämäntyylillä painoa kertyy vaivihkaa. En mä mitenkään tehnyt töitä lihoakseni, söin ja lojuin sohvalla kuten puoli Suomea ja siltä kansa kyllä näyttääkin. Kun jätin turhan mässytyksen ja kävin välillä lenkilläkin, paino alkoi pudota. Ei mitään ihmevauhtia, vaan vuosi meni 25 kiloon. Pääasia että ovat poissa ja kyllä saavat pysyäkin. Mullakin ikää lähemmäs 40.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 15:50"]
Kiinnitän huomiota vain oikeasti lihaviin ihmisiin. Siis sanotaan nyt 160 cm/100 kg (leikitään, että lihasta löytyy tasan sen verta, että just ja just pysytään pystyssä, joten siis lotjoa). Niitäkin ihmisiä katson lähinnä sillä silmällä, että " Miten tuo on pystynyt". Siis kyseessä on jo suoritus ja se herättää mielenkiintoni. Tekee oikeasti mieli mennä kyselemään, että mitä pitää syödä ja kuinka paljon, että päätyy siihen kuntoon. En tiedä miksi halusin avautua uteliaisuudestani ylipainoisia kohtaan. Tää ny vaan purkautu tälleen. Mutta osaako joku vastata, että miten siihen kuntoon pääsee?
[/quote]
Minäkin näitä lotjoja ihmettelen. Olen itsekin melko reilusti ylipainoinen, mutta jaksan kuitenkin harrastaa rankkaakin liikuntaa (salin extremeimmät jumpat, painonnosto, lenkkeily) joten sitä lihastakin näiden läskien alla (onneksi!) on. (mitat jos jotakuta kiinnostaa 168cm/ 97kg - tavoitteena kuitenkin paino alle 90kg)
Mutta nämä joilla se läski oikeasti roikkuu jostain tunikan alta, tuolilla/lattialla ei voi istua jalat yhdessä niin että polvet ovat nätisti vierekkäin, vaan jalat harottavat koska reidet ovat niin paksut että polvien yhteen saattaminen on mahdotonta, kävely on yhtä lyllertämistä ja se läski ulottuu niihin jalkateriin saakka = ei löydy sopivia kenkiä, vaatteet ovat pelkkiä telttoja tai sitten näytetään siltä kun joku olisi tunkenut makkara-ainesta sukkahousuihin vähän epätasaisesti.. Ja tällä siis tarkoitan oikeasti näitä mitoiltaan 160/140kg eikä puhettakaan että jaksaisi kävellä pidemmälle kun nurkan takana olevaan lähikauppaan.
Ymmärrän että sairaus (esim. kilpirauhasen vajaatoiminta) voi aiheuttaa painon nousua, mutta ei sen nyt noin suurta ylipainoa pitäisi aiheuttaa jos osaisi syödä NORMAALISTI.... Siellä korvien välissä on pakko olla ollut jotain vikaa että tuollaiseen kuntoon on päästy. Välillä käy ihan sääliksi näitä ihmisiä, sillä heidän elämänlaatunsa ei ole alkuunkaan yhtä hyvä mitä minulla ja itseäni paremmassa kunnossa olevilla. :(
Kaikki hampurilaiset, pitsat yms. muut paska ruuat kovemmalle verolle kuin tupakka ja alkoholi ! Yhteiskunta joutuu maksamaan jonkun laiskan paskan ihmisen turpoamisen tuomat haitat. Ei OLE REILUA, ETTÄ ITSE PIDÄN HUOLTA ITSESTÄNI JA EN TARVITSE MITÄÄN HOITOJA MUTTA SILTI MAKSATAN MUIDEN HOIDOT !!!!
Kyllä näin on
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:28"]
Kaikki hampurilaiset, pitsat yms. muut paska ruuat kovemmalle verolle kuin tupakka ja alkoholi ! Yhteiskunta joutuu maksamaan jonkun laiskan paskan ihmisen turpoamisen tuomat haitat. Ei OLE REILUA, ETTÄ ITSE PIDÄN HUOLTA ITSESTÄNI JA EN TARVITSE MITÄÄN HOITOJA MUTTA SILTI MAKSATAN MUIDEN HOIDOT !!!!
[/quote]
Mitään ruokaa ei tarvitse verottaa enempää kuin muitakaan ruokatuotteita. Vaikka pizzoja tai hampurilaisia ei olisi Suomessa ollenkaan niin ihan takuulla ihmiset söisivät itsensä edelleenkin läskiksi millä tahansa muulla tarjolla olevalla ruualla kuten vaikka makkarakeitolla tai leivillä. Se, että on ylipainoinen ei tarkoita, että syö paljon karkkia, pizzaa, sipsejä tai muuta sellaista.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 15:33"]
Voisitteko läskit kertoa, MIKSI noin suurella osalla suomalaisista on VAKAVA ylipaino-ongelma??
Alkoi olla jo surrealistinen olotila (ok olen muutenkin kuumeessa), mutta n. 60-70% ihmisistä oli selkeitä läskejä.
[/quote]
Ylipainoisia on mielestäni paljon enemmän kuin "vain" 60-70% Katsokaapa katukuvaa, harvoin näkee normaalipainoista ihmistä. Lähes kaikki ovat vähintään hieman pulleita. Paljonkohan suomalaisten ylipaino on oikeasti lisääntynyt esim. 20 vuoden aikana, veikkaisin, että valtavasti.
[/quote]
Katsopa miltä suomalaiset naiset näyttivät vaikkapa 40-luvulla, aikaan jolloin ei vedetty hiilareita ja oltiin liikkeessä tuplasti enemmän kuin nyt. Ne naiset olivat normaalipainoisia, mutta nykymitassa pullukoita. Vika on siis arvioijassa.
[/quote]
40-luvullahan nimenomaan syötiin hiilareita! Viljatuotteet ja sokeri olivat arvossaan. Ja esimerkiksi vehnää käytettiin paljon.
Positiivisen huomion olen myös tehnyt: Niin hyväkuntoisia, joita osa miehistä ja naisista on, ei muutama vuosikymmen sitten ollut. Tosin tällä on tietysti yhteys taas kehonkuva- ja syömishäiriöiden määrään. Joka tapuksessa tuntuu, että osa nuorista ja varhaiskeski-ikäisistä aikuisista on paremmassa kunnossa kuin koskaan se ikäpolvi on ollut.
[/quote]
Tämä todistaa sen, että fyysisellä rasituksella on suuri merkitys aineenvaihdunnan käynnissä pitämiseksi.
Lähikaupassani taas käy anorektisen laiha nainen (oikeasti sairaala kunnossa), joka ostaa kärryn täyteen herkkuja... Tekee todella pahaa "seurata" ulkopuolisena. Ylipainoisten kärryjä en sitten kerkeä enää kytätä. Pitää varmaan käydä toinen kierros kaupassa ja keskittyä näihin "läskeihin". T. Täydellinen, jolla on varaa puuttua toisten ulkonäköön ja ostoksiin ;-)
Kylläpä teillä onkin asiat vallan loistavasti, jos suurin ongelmanne löytyy jonkun toisen ihmisen takapuolen kannikasta. ;)
Öh, entä sitten jos läskillä on korvien välissä vikaa? Saako sellaisia ihmisiä sitten haukkua ja halveksua? Korvien välissä olevat viatkin ovat sellaisia joita ei kukaan taatusti itselleen pyydä ja jolle ei paljon mahda? Tätä ketjua lukiessa viimeistään vakuuttuu siitä että ihminen on peto joka saalistaa omia lajitovereitaan. Hyi helvetti.
Sössönsöö, pidä huoli omista asioistasi.
No kun kiinnostaa, kerro tarinasi ja miltä tuntuu.
ap
No ihan hyvältä, kiitos, just söin. Illaksi Varattu leffahyvää ja limua. Ylipainoa on ehkä 10 kg, mutta en jaksa siitä ottaa stressiä. Harrastaan liikuntaa ja voin hyvin. En myöskään kyttäile muita ihmisiä ja heidän muotojaan. Kertoneeko se sitten vaikka henkisestä hyvinvoinnista?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:40"]
Elimistö ei mee säästöliekille vahingossa jos vähän on dieetillä. Säästöliekki vaatii oikeasti todella vähäisen energiamäärän pitkälle aikavälille. Esim. anorektikoille usein käy niin, kun syövät alta 500kcal/päivä viikkokausia.
[/quote]
Vaikka anorektikkokin olis miten säästöliekillä niin lopulta ihminen kuihtuu niin heikoksi, että kuolee pois jos ei saa riittävästi ruokaa. Säästöliekki ei todellakaan selitä miksi lihavat ovat lihavia.