Kävin äsken marketissa - NIIN PALJON LÄSKEJÄ!!
Voisitteko läskit kertoa, MIKSI noin suurella osalla suomalaisista on VAKAVA ylipaino-ongelma??
Alkoi olla jo surrealistinen olotila (ok olen muutenkin kuumeessa), mutta n. 60-70% ihmisistä oli selkeitä läskejä.
Sitten vielä parkkikselta pois ajaessa seurasin huvikseni, kun uusi satsi autoili markettiin valhehtelematta kaksoisleuat hölskyen,
Tämä on mulle oikeasti mysteeri, miltä tuntuu olla noin lihava, ja katsotko koskaan muita ihmisiä, että näin paljon meistä on pontsoja?
Myönnettäköön, että koska olen sairas nyt, minun on ollut viikkoon melkein mahdotonta saada mitään maistumaan tai alas, siksi olen ehkä vähän loukkaantunut siitä että ne keille maistuu eivät osaa käyttää ravintoa oikein.
Kommentit (54)
Mä olin aika plösö muutama vuosi sitten. Kiloja kertyi vuodessa 1-5, mutta kun vuosia kului, niin tilanne oli se, että normaalipainon yläraja oli päässyt kauas ja liikaa läskiä oli 20-25 kg. Keräsin kilot laiskuudella ja ahneudella, eli makasin sohvalla ja söin ja söin ja söin. Sitten kyllästyin. Aloin laihduttaa ensin pelkällä ruokavaliolla eli syömällä säännöllisesti, mutta vähemmän kuin ennen. Liikunta tuli mukaan, kun olin laihtunut 15 kg. Sain vuodessa kilot pois ja olen ollut normaalipainon keskivaiheilla jo pitkään. En ikinä enää päästä itseäni lihavaksi, koska ymmärrän hyvin, miten helposti ja huomaamatta se tapahtuu.
AP, olet moukka. On siis todella moukkamaista arvostella toisia ihmisiä ihonvärin, pituuden, ulkonäön tai painon mukaan. Jokainen ihminen on arvokas omana itsenään ja omanlaisenaan. Ihmiskuvasi on jotenkin vääristynyt.
Kävin lääkärissä ja se arvosteli mua kun olen ylipainoinen. :( Voinko tehdä rikosilmoituksen? Eihän ihmistä saa arvostella ihonvärinkään takia. :(
Olen aina luullut, että esim. miehet kävelevät päin lyhtypylväitä tuijottaessaan liian pitkään kauniita naisia. Nyt taitaa olla lajikkeessa jokin vakava geenihäikkä, kun eivät muuta teekään kuin vahdi ihmisten läskejä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:39"]
Olen aina luullut, että esim. miehet kävelevät päin lyhtypylväitä tuijottaessaan liian pitkään kauniita naisia. Nyt taitaa olla lajikkeessa jokin vakava geenihäikkä, kun eivät muuta teekään kuin vahdi ihmisten läskejä.
[/quote]
Kauniita naisia ei ole enää tuijotettavaksi, koska ne ovat lihoneet muodottomiksi. Sen vuoksi miehet eivät enää törmäile lyhtypylväisiin vaan valittavat läskeistä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:29"]
Kävin lääkärissä ja se arvosteli mua kun olen ylipainoinen. :( Voinko tehdä rikosilmoituksen? Eihän ihmistä saa arvostella ihonvärinkään takia. :(
[/quote]
Tumma tai vaalea ihonväri on luonnollinen ominaisuus ihmisessä eikä pilaa kenenkään terveyttä. Sinä taas olet syönyt itsesi lihavaksi eli sairaaksi. Kai siitä lääkäri saa sanoa. Outoa verrata lihavuutta ihonväriin, koska lihavuus ei ole mikään luonnollinen ominaisuus. Lihavuus on luonnotonta.
Mullakin sama eli paino on alkanut yli 35-v nousemaan, en liiku enää niin paljon ja tulee silti syötyä herkkuja. Nyt painoindeksi on vielä normaalin rajoissa, mutta jos tätä tahtia jatkan eli syön enemmän kuin kulutan, niin sitten alan oikeasti olla läski.
Ja ihan samaa olen ihmetellyt, että normaalipainoisia näkee nykyään vähän. Enemmistö vaappuu eteenpäin. Varsinkin miehillä on melkein kaikilla raskaana olevan naisen maha riippumassa edessään.
Kyllä minuakin kauhistuttaa, vaikka ei se minulle kuulukaan paitsi siinä vaiheessa kun mun verorahat menee lihavien hoitoon, lihavien määrä. Ja, että lihavia lapsiakin on nykyään niin paljon. Ruokaan ja ravinnon laatuun pitäisi kiinnittää huomiota, vain hölmö ei kyseenalaista nykyistä ruokateollisuutta. Jotain kertoo sekin, että Venäjälle valio vie täysin lisäaineetonta jugurttia kun samaan aikaan täällä vedetään E- koodeja toisen perään. Ei välitetä, ei oteta selvää ja uskotaan kaikki sokeena mitä suositellaan. Kevyt tuotteet on varmasti yksi osa syyllinen tähän läskeyteen. Ja miksi ihmiset ei harrasta liikuntaa?? Syödään yli tarpeen ja maataan sohvalla. Eikö siitä tule inhottava olokin? Mulle ainakin tulee. En pysty edes yhtä päivää viettää syöden ja maaten. Mutta jos joku viihtyy ison kroppansa kanssa ja on hyvä olla niin siitä vaan, eipä ole mun hyvästä olosta pois. Ja aika kamalaa jos oma mies ja kaverit "kannustaa" olemaan lihava. Aivan kamala terveysriski olla ylipainoinen. Ei se välttämättä nuorella tunnu, mutta kun ikää tulee lisää niin alkaa vaikuttaa kaikkeen.
Lähdenpä tästä lenkille (tulee super hyvä ja pirteä olo) ja sen jälkeen kahvittelen ja syön kakkua hyvällä omalla tunnolla :)
Olen myös ihan ilmiönä kiinnittänyt huomiota siihen, että katukuvassa suurin osa ihmisistä alkaa olla ylipainoisia. Millään tavalla en arvota heitä, mutta joskus mietin, miten tuollaisen massan saa kerättyä ja ylläpidettyä. Mitä pitää syödä ja kuinka paljon? MInusta joku voisi olla avoimesti lihava ja kertoa, että tätäkin ilmiötä voisi tutkia. Entä pitääkö olla täysin liikkumatta?Vai onko se jollakin lailla fyysisesti todennäköisempää lihominen toisilla?
Terveysongelmia voi olla sekä lihavilla että laihoilla.
Syökää terveellisesti ja liikkukaa, läskit!
"Myönnettäköön, että koska olen sairas nyt, minun on ollut viikkoon melkein mahdotonta saada mitään maistumaan tai alas, siksi olen ehkä vähän loukkaantunut siitä että ne keille maistuu eivät osaa käyttää ravintoa oikein."
Tämä lause jostakin syystä mykisti minut. Ihan rehellisesti mykisti.
Että joku oikeasti kantaa minulle kaunaa katsellessaan ruokakärryäni tai lautaseni sisältöä.
Ottamatta nyt kenenkään painoon kantaa, edes omaani. Tuo mielikuva tuosta lauseesta on yksinkertaisesti hulvaton. Kyllä on pitänyt asiaa paljon pohtia jos pääsee tämmöisiin johtopäätöksiin. :D
Loppukaneetti:
-tun fanaatikot. ;)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 15:33"]
Voisitteko läskit kertoa, MIKSI noin suurella osalla suomalaisista on VAKAVA ylipaino-ongelma??
Alkoi olla jo surrealistinen olotila (ok olen muutenkin kuumeessa), mutta n. 60-70% ihmisistä oli selkeitä läskejä.
[/quote]
Ylipainoisia on mielestäni paljon enemmän kuin "vain" 60-70% Katsokaapa katukuvaa, harvoin näkee normaalipainoista ihmistä. Lähes kaikki ovat vähintään hieman pulleita. Paljonkohan suomalaisten ylipaino on oikeasti lisääntynyt esim. 20 vuoden aikana, veikkaisin, että valtavasti.
[/quote]
Katsopa miltä suomalaiset naiset näyttivät vaikkapa 40-luvulla, aikaan jolloin ei vedetty hiilareita ja oltiin liikkeessä tuplasti enemmän kuin nyt. Ne naiset olivat normaalipainoisia, mutta nykymitassa pullukoita. Vika on siis arvioijassa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:25"]
Mä olin aika plösö muutama vuosi sitten. Kiloja kertyi vuodessa 1-5, mutta kun vuosia kului, niin tilanne oli se, että normaalipainon yläraja oli päässyt kauas ja liikaa läskiä oli 20-25 kg. Keräsin kilot laiskuudella ja ahneudella, eli makasin sohvalla ja söin ja söin ja söin. Sitten kyllästyin. Aloin laihduttaa ensin pelkällä ruokavaliolla eli syömällä säännöllisesti, mutta vähemmän kuin ennen. Liikunta tuli mukaan, kun olin laihtunut 15 kg. Sain vuodessa kilot pois ja olen ollut normaalipainon keskivaiheilla jo pitkään. En ikinä enää päästä itseäni lihavaksi, koska ymmärrän hyvin, miten helposti ja huomaamatta se tapahtuu.
[/quote]
Oho, aika paljon olet joutunut tekmään töitä läskien eteen. Mä en ole mielestäni ollut laiska enkä ahne, mutta kiloja silti 20 liikaa. Vähemmälläkin liioittelulla saa kyllä itsensä plösöksi. Ja tuohon päälle vielä luonnollinen lihaskato eli jos ei treenaa, lihasmassa vähenee vääjäämättä.Esim. viime vuoden aikana painoni on pysynyt samana, mutta ihan selvästi läskiä on tullut lisää. Jostainhan se paino on sitten kuitenkin pudonnut eli lihaksista tässä tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:12"]
[/quote]
Ylipainoisia on mielestäni paljon enemmän kuin "vain" 60-70% Katsokaapa katukuvaa, harvoin näkee normaalipainoista ihmistä. Lähes kaikki ovat vähintään hieman pulleita. Paljonkohan suomalaisten ylipaino on oikeasti lisääntynyt esim. 20 vuoden aikana, veikkaisin, että valtavasti.
[/quote]
Katsopa miltä suomalaiset naiset näyttivät vaikkapa 40-luvulla, aikaan jolloin ei vedetty hiilareita ja oltiin liikkeessä tuplasti enemmän kuin nyt. Ne naiset olivat normaalipainoisia, mutta nykymitassa pullukoita. Vika on siis arvioijassa.
[/quote]
Aika vaikea uskoa.. On meilläkin paikallishistorian kirjoja ja sukukirjoja, mutta eipä niissä kovin montaa pullukkaa näy ainakaan 1900-luvun alun tienoilla vaikka kuvissa on talollisia, joilla ruokaa kyllä riitti hyvin elämiseen.
Kyllä ihmiset olivat ennen hoikempia keskimäärin jopa 1940-luvullakin. Jo kaikki tilastot todistavat sen. Eri vaateteollisuuden sivuiltakin voi varmistaa, että vaatekoot ovat Suomessa suurentuneet sitten 1950 luvun. Eli nykyinen koko 38 on useita senttejä suurempi esim. vyöräröltä kuin entisajan vastaava koko. On ihan tilastollinen fakta, että suomalaiset ovat paisuneet, joten en usko miten pari vanhaa valokuvaa sen muka kumoaisi.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:03"]
[/quote]
Kauniita naisia ei ole enää tuijotettavaksi, koska ne ovat lihoneet muodottomiksi. Sen vuoksi miehet eivät enää törmäile lyhtypylväisiin vaan valittavat läskeistä.
[/quote]
Tai sen takia minä aiheutan häiriötä julkisilla paikoilla täällä suomalaisittain keskikokoisessa kotikaupungissani.
Kulkiessani kadulla miesten meno kirjaimellisesti pysähtyy, kun jäävät tuijottamaan minua, jotkut jopa pyörtyvät ja kaikki vähintään lumoutuvat hetkeksi, jolloin ovat täysin toiminta- ja liikuntakyvyttömiä. Kauniit, sporttiset naiset ovat täällä niin harvassa. Joten voisitte tehdä jotain itsellenne. Tällä on jopa onnettomuusriskien lisäksi yhteiskunnallista vaikutusta, kun miehet myöhästyvät esimerkiksi työtapaamisistaan. Joten voisitte vähän ottaa vastuuta vai täytyykö minunkin lopettaa kovat treenit ja terveellinen syöminen ja päästää itseni rupsahtamaan?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
40-luvullahan nimenomaan syötiin hiilareita! Viljatuotteet ja sokeri olivat arvossaan. Ja esimerkiksi vehnää käytettiin paljon.
Positiivisen huomion olen myös tehnyt: Niin hyväkuntoisia, joita osa miehistä ja naisista on, ei muutama vuosikymmen sitten ollut. Tosin tällä on tietysti yhteys taas kehonkuva- ja syömishäiriöiden määrään. Joka tapuksessa tuntuu, että osa nuorista ja varhaiskeski-ikäisistä aikuisista on paremmassa kunnossa kuin koskaan se ikäpolvi on ollut.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
40-luvullahan nimenomaan syötiin hiilareita! Viljatuotteet ja sokeri olivat arvossaan. Ja esimerkiksi vehnää käytettiin paljon.
Positiivisen huomion olen myös tehnyt: Niin hyväkuntoisia, joita osa miehistä ja naisista on, ei muutama vuosikymmen sitten ollut. Tosin tällä on tietysti yhteys taas kehonkuva- ja syömishäiriöiden määrään. Joka tapuksessa tuntuu, että osa nuorista ja varhaiskeski-ikäisistä aikuisista on paremmassa kunnossa kuin koskaan se ikäpolvi on ollut.
[/quote]
Entisajan kotimaisessa ruokavaliossa oli paljon hiilareita. Päivittäin vedettiin paljon leipää ja perunoita nyt ainakin. Varmasti hiilareita syödään paljon edelleenkin.
Tosin se on ihan sama mitä ihminen syö painonhallinnan kannalta jos sitä ei syö liikaa. Normaalina tai hoikkana pysyy vetämällä hiilareita tai jättämällä ne vaikka kokonaan pois jos ei vain syö liian paljon. Liikaa syömällä lihotaan.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:03"]
[/quote]
[/quote]
Tai sen takia minä aiheutan häiriötä julkisilla paikoilla täällä suomalaisittain keskikokoisessa kotikaupungissani.
Kulkiessani kadulla miesten meno kirjaimellisesti pysähtyy, kun jäävät tuijottamaan minua, jotkut jopa pyörtyvät ja kaikki vähintään lumoutuvat hetkeksi, jolloin ovat täysin toiminta- ja liikuntakyvyttömiä. Kauniit, sporttiset naiset ovat täällä niin harvassa. Joten voisitte tehdä jotain itsellenne. Tällä on jopa onnettomuusriskien lisäksi yhteiskunnallista vaikutusta, kun miehet myöhästyvät esimerkiksi työtapaamisistaan. Joten voisitte vähän ottaa vastuuta vai täytyykö minunkin lopettaa kovat treenit ja terveellinen syöminen ja päästää itseni rupsahtamaan?
[/quote]
Hah hah :D Ootko se palstalla kirjoitteleva fitnesskissa?
Oon kyl samaa mieltä, naisten rupsahtamisella on vaikutusta jopa BKT:hen, kun miehet menee sekasin harvoist kauniist naisista ja duunista ei tuu mitään! :D
Elimistö ei mee säästöliekille vahingossa jos vähän on dieetillä. Säästöliekki vaatii oikeasti todella vähäisen energiamäärän pitkälle aikavälille. Esim. anorektikoille usein käy niin, kun syövät alta 500kcal/päivä viikkokausia.
Sun päässäs on varmasti jotain vikaa. Vaikea uskoa, että kukaan normaali edes laittaisi tälläistä aloitusta.