Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on ISO asenneongelma poikia kohtaan (ja olen poikien äiti)

Vierailija
04.10.2013 |

Siis tämän päivän saldo kaupungilla; uhoavia, räkiviä pikkupoikia. Sinä aikana kun söin lasten kanssa mäkkärillä, yksikään poika ei vienyt roskia  roskiin. Käskyttivät henkilökuntaa, joka toinen sana kirosana. Mäkkärin ulkopuolella teinipojat heittelivät roskansa pensaisiin. Kun tultiin kotiin, kaksi pikkupoikaa riehuvat ja hajottivat asioita pihalla. Koko tänä päivänä en nähnyt yhtään räkivää ja haistattelevaa, roskia heittelevää tyttöä. Ehkä näitäkin on jossain suurina laumoina, mutta minä vaan en heitä ole nähnyt.

Oon jotenkin tosi surullinen. Missä vaiheessa äitien huolella hoivatut pojat alkavat jo alakouluikäisenä käyttäytyä kuin henkisesti pöhöttyneet örveltäjät? Mitä ihmettä on se kaikki uho, ylimielinen käytös, vitut ja saatanat? Miksi pojat eivät käyttäyty ikätasonsa mukaisesti, vaan näyttävät suorastaan parodioivan oman sukupuolensa ikävimmät piirteet? 

Onko se nyt sitten näin, että omatkin pojat, jotka vielä tässä iässä ovat empaattisia ja fiksuja, alkavat aktiivisesti unohtaa fiksuutensa tietyn iän jälkeen? Kauanko kestää, että he taas muistavat sen?

Ja joo, kertokaa mulle miten ihmeessä pääsen eroon tästä asennevammastani. Tuntuu että niin monien poikien kohdalla on tavallaan jo luovutettu, että kun ei niistä mitään kuitenkaan tule, niin ei niiltä voi mitään vaatiakaan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan mistä puhut. Oma poika on päiväkodissa ja huomaan, että se alkaa siellä.

Minsuta syy ovat aikuiset, he suosivat "poikamaisia" uhoavia poikia ja antavat heidän hallita ryhmisää tilannetta. Kaikille ryhmän pojille tulee ennenpitkään paine alkaa käyttäytyä samoin koska muuten jää joukosta.

Jos ryhmässä on yksikin poika joka on hallitseva ja "miehekäs" hänelle anettaan periksi enemmän kuin muille ja anteeksi myös. Päiväkodin työntekijät ja opettajat antavat tällaisten asetelmien kasvaa.

Vierailija
2/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ollut yllätys, kuinka voimakkaasti poikien stereotyyppistä käytöstä tuetaan päiväkodissa. Minulla on herkkä poika ja hyvin voimakastahtoinen poika. Voimakastahtoisen kanssa melkein kaikki sosiaaliset tilanteet ovat tunnetaitojen harjoittelua, hän vaatii paljon tukea että oppii hillitsemään itseään ja miettimään muita. Päiväkodissa hän mennä rellestää, tönii yhtä ja tönii toista eikä kukaan oikeasti puutu siihen. Vähän kielletään mutta käytännössä annetaan homman jatkua. Harmittaa. En minä voi kotona korjata illan parin tunnin aikana sitä että lapsi on ollut päiväkodissa kahdeksan tuntia kuin pieni apina. En halua että lapsestani tulee mitään häirikköä, jonka seuraa ne kivat pojat (joiden seurasta olisi eniten hyötyä lapsen kehitykselle) välttävät ja josta puhutaan selän takana. :( Joo, pojat voi olla poikia,  mutta en jaksa uskoa, etteikö meidän poika pystyisi parempaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En iole pannut merkille moista. Pojat liikkuvat porukoissa, ostavat energiajuomaa, pullistelevat ja patsastelevat. kauppojen ulkopulella Tytöt kulkevat pareittain, tekonauravat kovaan ääneen, kiljuvat buddeissa, kuiskivat ja pärskivät pilkallisesti ohikulkijoille.

Yhtä hyvin osaavat kummatkin käyttäytyä vaikka kauppakeskuksissa rumasti, mutta taatust nätisti käyttäytyviä sekä tyttöjä että poikia on maa täynnä.. Nuo räikeimät taoauket vain erottuvat.

Vierailija
4/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se vika ei ole kyllä tuossa vaiheessa lapsen sukupuolessa vaan ihan niissä kasvattajissa.

Minun lapseni, sen paremmin pojat kuin tytötkään, eivät todellakaan käyttäydy tuolla tavalla.

Vierailija
5/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja provohan tämä taas oli.

"Tuntuu että niin monien poikien kohdalla on tavallaan jo luovutettu, että kun ei niistä mitään kuitenkaan tule, niin ei niiltä voi mitään vaatiakaan."

Voi voi.

Vierailija
6/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuapa härititsee ne teidän pienet enkelitytöt, jotka kärttää ostarin nurkalla setää ostamaan pissis-laukun "kohtuullista korvausta" vastaan.

Ehkä kuitenkin pienempi paha se syljeskely... just sayin'

Vierailija
7/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo joo kerran salakuuntelin 8v. poikaani.  Hänen puhelimensa soitti itsekseen taskussa minulle ja kuulin mitä hän puuhaa kavereiden kanssa. Ensinnäkin hän kiroili. En ole kotona koskaan kuullut hänen kiroilleen. Muutenkin kuulosti aika "junttimacho" touhulta. Siinä meni minun ihanat kuvitelmat. Poikani käyttäyttyy erilailla kotona ja pihalla. Olen kyllä yrittänyt kasvattaa ja antaa esimerkkiä. 

Vierailija
8/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa huolehtisit niistä ihanista tytöistäsi kuule vaan...

Tyttöjen käytöshäiriö jää liian usein huomaamatta
Joka yläkoululuokkaan mahtuu keskimäärin yksi nuori, jolla on käytöshäiriö. Tyttöjen osuus heistä on kasvussa, mutta diagnosointi laahaa yhä jäljessä.

http://yle.fi/uutiset/tyttojen_kaytoshairio_jaa_liian_usein_huomaamatta/6583985

Vierailija
9/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kyllä minäkin lapsena (muka kiltti tyttö) käyttäydyin kodin ulkopuolella välillä tosi törkeesti. Eihän ne vanhemmat tiedä kun eivät ole näkemässä... että näin.

Vierailija
10/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan mäkkärillä, tai muussakaan nähnyt kenenkään käskyttävän henkilökuntaa, saatika teinipoikien, kyllä hyvin käyttäytyviä olen nähnyt joka kerta kun olen ravintolassa käynyt, jossain ABC:llä joskus puhuvat vähän turhvan kovaan ääneen, mutta ei sekään ole mitään mahdotonta.

Joskus olen jonkun jossain nähnyt roskaavan, mutta en ole minkään mäkkärikään puskissa nähnyt kauheita roskamääriä. Jotkut nuoret kyllä räkii, mutta sentään ulkona, ja kirosanoja kyllä käyttää tytötkin, se kuuluu teini-ikään.

En kyllä tiedä missä kauheassa paikassa ap on asioinut.

Vierailija
11/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun pojat käyttäydy noin. Vanhin on 12, seuraava 9 ja sitten on 5- ja 4-vuotiaat.

Vierailija
12/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on teini, joka käyttäytyy esimerkillisesti joka tilanteessa. On varmaankin harvinainen poikkeus. Muista johdonmukaisuus kasvatuksessa. Älä mukaudu yhteiskunnan paineisiin. Kasvata lapsesi niinkuin sinä koet oikeaksi.

Vierailija
13/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, että jopa poikalapsiin kohdistuu tällainen viha miehiin pettyneiden naisten taholta.

Olette todella sairaita.

Vierailija
14/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen asenneongelma on myös minulla. Olen myös poikien äiti. Omat lapseni eivät ole koskaan olleet örveltäjiä vaan hyvin empaattisia. Tänäänkin kotona asuva kyseli vointiani hyvin myötätuntoisesti, kun olen sairastanut tässä tämän päivän. 

En olisi voinut sietää ajatusta, että omat poikani olisivat pomottaneet toisia, roskanneet katuja tai käyttäytyneet muuten vain sietämättömästi. Olisin varmaan esittänyt toivomuksenkin päiväkotiin ja kouluun, että lapseni mahdolliseen huonoon käytökseen saa ja pitää puuttua, ja itsekin olisin mielelläni kuullut öykkäröinnistä. 

Luulenkin, että olen kasvattanut poikiani kuten olisin kasvattanut myös tyttöjä, jos minulla olisi ollut niitä. 

Vierailija
15/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 17:29"]

Minuapa härititsee ne teidän pienet enkelitytöt, jotka kärttää ostarin nurkalla setää ostamaan pissis-laukun "kohtuullista korvausta" vastaan.

Ehkä kuitenkin pienempi paha se syljeskely... just sayin'

[/quote]

Ei ole muuten harvinainen ilmiö ollenkaan tänä päivänä. Kertaakaan minulta ei ole tullut yksikään teinipoika kysymään tupakan ostamista tai juomien hakemista. Tyttöjä sen sijaan on riittänyt.

Huorat kasvattavat lapsistaan huoria.

Vierailija
16/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään, että mun pojat on menossa tuota kohti. Vaikka miten yritetään ja tosissaan yritetäänkin. Olemme tehneet kaikkemme heidän kasvatuksensa eteen. Lukeneet oppaat ja kirjat, käyneet neuvolapsykologilla, käyttäneet muita kasvatusneuvontapalveluja, olleet yhteistyössä koulun kanssa. Aktiivisesti olemme tarttuneet kaikkiin ongelmiin. Olemme läsnä ja pidämme hyvänä, harrastamme ja kannustamme. Tuntuu, että elämäni (ja mieheni tietysti) suurin ja vaikein projekti on kasvattaa pojista edes joten kuten kunnollisia. Siltikin tuntuu, että emme pysty sellaiseen suoritukseen kuin haluaisimme. Itku tulee uusista pettymyksistä jo.

Vierailija
17/34 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä sääntöjen ja rajoitusten antaminen ei riitä pojille, he tarvitsevat auktoriteettia. Saattavat tulla kunnollisiksi, jos voivat katsoa ylöspäin sitä, joka heitä tukee ja ohjaa. Mutta ei sekään mitään takaa.

Vierailija
18/34 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit on teinejä. Kyllä useimmat niistä vuosien myötä tulee järkiinsä.

Vierailija
19/34 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:33"]

Noin niitä tulevia raiskareita ja rikollisia kasvatetaan.

[/quote]

No jaa, suurimmasta osasta noistakin tulee varmasti ihan kunnon kansalaisia.

Toisaalta taas se äiti tässä keskustelussa, joka kasvatti poikansa niin kuin olisi kasvattanut tyttöä, ihmettelee varmaan jossain vaiheessa kun kiltti ja empaattinen poika ei meinaa millään löytää tyttöystävää....

Vierailija
20/34 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:33"]

Noin niitä tulevia raiskareita ja rikollisia kasvatetaan.

[/quote]

No jaa, suurimmasta osasta noistakin tulee varmasti ihan kunnon kansalaisia.

Toisaalta taas se äiti tässä keskustelussa, joka kasvatti poikansa niin kuin olisi kasvattanut tyttöä, ihmettelee varmaan jossain vaiheessa kun kiltti ja empaattinen poika ei meinaa millään löytää tyttöystävää....

[/quote]

Älä jaksa. Toi että naiset eivät pidä kilteistä ja empaattisista miehistä ei vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi