Ketään paniikkikohtauksista kärsivää?
Minulla on ollut ihan kauheita paniikkikohtauksia viime aikoina, lähes päivittäin. Viime yökin meni ravatessa hätääntyneenä ympäri kämppää hengittäen paperipussiin. Opamokseja on enää muutama, eikö lääkäriin saa aikaa kun ei soittaessa pääse läpi, eikä takaisinsoittopalvelu ole käytössä. Resepti pitäisi uusia. Tästäkin päivästä on tulossa varmasti helvetillinen! Kun saisi jotenkin rauhoitettua ja rentoutettua itsensä! Saisi edes nukuttua!
Kommentit (16)
Itselläni paniikkikohtaukset vei ihan sairaalaan asti. Taas kerran kun oltiin matkalla sinne ambulanssikuski opetti mulle tietyn hengitystekniikan millä saan nopeasti kohtauksen ohi. Harjoittelin sen ja seuraavissa kohtauksissa tein kuten olin opetettu. Kohtaus laantui nopeasti, toki oli väsähtänyt olo. Nyt en ole enää pitkiin aikoihin saanut kohtausta ja varmaan sillä on psykologinen vaikutus kun tiedän miten toimia. Lääkkeitä en ole koskaan onneksi tarvinnut.
Tuo hengitystekniikan opettelu olisi kyllä ihan paikallaan. -ap
Kohtauksen tullessa rauhoita itsesi paikoilleen. Hengitys nenän kautta sisään, suun kautta ulos. Tee jotain joka maadoittaa tähän hetkeen takaisin. Esim. Hiero rauhallisesti kämmenpohjia jotain kangasta vasten. Mieti, miltä kangas tuntuu. Rauhoittele itseäsi toistamalla mielessäsi itsellesi: "ei hätää, tämä on vain paniikkikohtaus, ei hätää tämä on vain paniikkikohtaus". Itselläni toimii tuo.
Okei, sun elimistö on juuttunut hätätilaan.
Tarttet jonkun puhekaverin.
20 vuotta kokemusta, ei siinä muu auta kuin rauhoittavat. Olen ravannut lukuisilla lääkäreillä.
Paniikkikohtauksista on täysin turha kärsiä.
Tehokkaita ja turvallisia lääkkeitä ovat Alpratsolaami (xanor, Xanax)
ja estolääkityksenä vaikka Diazepaami (Diapam, Valium)
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta kokemusta, ei siinä muu auta kuin rauhoittavat. Olen ravannut lukuisilla lääkäreillä.
Ei susta eläjäks ole.
Olen tosi paljon yksin. Pari kaveria on, mutta en halua heilekkään jatkuvasti soitella kun ahdistaa, koska heilläkin on omat ongelmansa ja omat elämät. Terapiassa kävin muutamia vuosia sitten, mutta en kokenut siitä olevan apua. Hävettää kertoa muutenkin tästä, koska ihmisillä on ihan OIKEITAKIN ongelmia ja sairauksia. -ap
Vierailija kirjoitti:
ja estolääkityksenä vaikka Diazepaami (Diapam, Valium)
Aivan.
Turhaa kitinää kun apu yhtä lähellä kuin lähin apteekki.
Lisäksi lääkkeet ovat tosi halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Kohtauksen tullessa rauhoita itsesi paikoilleen. Hengitys nenän kautta sisään, suun kautta ulos. Tee jotain joka maadoittaa tähän hetkeen takaisin. Esim. Hiero rauhallisesti kämmenpohjia jotain kangasta vasten. Mieti, miltä kangas tuntuu. Rauhoittele itseäsi toistamalla mielessäsi itsellesi: "ei hätää, tämä on vain paniikkikohtaus, ei hätää tämä on vain paniikkikohtaus". Itselläni toimii tuo.
Tehokkaampi hengitystekniikka on vetää henkeä suun kautta, pidättää hengitystä muutama sekunti ja nenän kautta päästää ulos. Veri ehtii hapettumaan ja näin ollen vaikuttaa sykkeeseen joka laantuu ja veren hiilidioksidipitoisuus vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja estolääkityksenä vaikka Diazepaami (Diapam, Valium)Aivan.
Kaikki ei halua turruttaa aivojaan vahvoilla lääkkeillä. Itselleni luonolliset toimintatavat tehosi todella hyvin.
Mulle tuli kilpirauhasen liikatoiminnan yhtenä oireena ahdistus ja paniikkikohtaukset. En ole koskaan kokenut mitään yhtä kamalaa. Älkää vähätelkö niiden vakavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja estolääkityksenä vaikka Diazepaami (Diapam, Valium)Aivan.
Ei auta vaikka apteekki kuinka lähellä jos ei ole respaa rauhottaviin lääkkeisiin. Nykyään eivät lekurit enää niitä oikein tahdo määrätä ja entisetkin lääkkeet lopettavat.
Lopeta korona-uutisten seuraaminen. Hae lohtua luonnosta. Keskity siihen mitä näet, kuulet, haistat, lopeta ajattelu, keskity tähän hetkeen, älä eiliseen, älä huomiseen. Ala tekemään jotain monimutkaista mihin täytyy keskittyä, esim vaikea kirjoneulesukka.
Saisi edes syötyä, on niin heikko olokin. Viimeksi olen syönyt toissapäivänä. Kurkussa on sellainen kuristava tunne, etten uskalla syödä kun pelkään että tukehtuu. Nuo koronauutisetkin ovat varmasti lisänneet ahdistusta myös. Itkettää lukea sairastuneista ja kuolleista ja samalla valtava huoli läheisistä rakkaista. -ap