Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kitkat vai nastat

Vierailija
03.10.2013 |

Minkäslaisiin talvirenkaisiin AV-mammat ovat päätyneet?

Meillä on ollu autoissa kitkarenkaat alkaen vuodesta 1999, eikä kyllä nastoja ole sen koomin kaivattu. Kitkarengas häviää vain jääpidossa nastarenkaalle ja siinäkin vain uutena. Käytetty nastarengas ei pidä yhtään paremmin kuin vastaavan verran käytetty kitkarengas.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:22"]

Täällä missä ajan, on nastat ehdottomat. Kitkoilla olisi voinut heittää vesilintua monet kerrat työmatkoillani. En olisi päässyt kitkoilla viime talvena edes kotipihaani, saati asiakkaiden lähellekään.

[/quote]Niinhän sinä luulet. Yllättyisit jos kokeilisit.

Vierailija
2/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat.

/thread

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat. Ajellut kitkoilla muutaman vuoden, enkä enää nastoihin vaihtaisi.

Myös perheen nuoriso pärjää kitkarenkailla hyvin.

Vierailija
4/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa ajaa ja ennakoida, kitkat on ehdottomasti paremmat. Kaasuttelija-jarruttelijoille nastat on turvallisemmat.

Vierailija
5/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 13:12"]

Jos osaa ajaa ja ennakoida, kitkat on ehdottomasti paremmat. Kaasuttelija-jarruttelijoille nastat on turvallisemmat.

[/quote]Enpä tiedä onko edes turvallisemmat. Nastojen ropina tuo valheellisen kuvan hyvästä pidosta ja sitten tulee helposti ajettua liian ronskisti ja kohta kolisee. Kitkarenkaathan eivät ole mitenkään yliedustettuina kolaritilastoissa, päinvastoin, niillä ajavat syyllistyvät selvästi harvemmin esimerkiksi peräänajoihin, joka on aika tyypillinen jarrutustilanne liikenteessä.

Vierailija
6/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 13:07"]

Kitkarengas häviää vain jääpidossa nastarenkaalle ja siinäkin vain uutena. Käytetty nastarengas ei pidä yhtään paremmin kuin vastaavan verran käytetty kitkarengas.

[/quote]

Faktaa kiitos!!!

Miksi talvirengasvertailuissa aina voittaa nastarenkaat?

Vierailija
7/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastarenkaat on parhaat tässä mun ajoympäristössä. Helsingin seudulla, jossa on isot liikennemäärät ja suht tasaista maastoa, pärjää varmasti kitkoilla hyvin. Mutta ei tässä maastossa.

Vierailija
8/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 13:07"]

Kitkarengas häviää vain jääpidossa nastarenkaalle ja siinäkin vain uutena. Käytetty nastarengas ei pidä yhtään paremmin kuin vastaavan verran käytetty kitkarengas.

[/quote]

Faktaa kiitos!!!

[/quote]Koska talvirengas testeissä testataan aina uusia renkaita, mutta renkaat alkaa kulua kun niitä käytetään ja nastojen kulmien pyöristyessä ero pienenee.

TM 17/2010 otti testiin myös käytettyjä renkaita ja nastarengas ei ollut yhtään perempi pidoltaan kuin yhtä vanhan ja kulunut kitkarengas.

Vierailija
9/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat. Kokeilussa oli kitkat, mutta ei ole mun juttu.

Vierailija
10/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä missä ajan, on nastat ehdottomat. Kitkoilla olisi voinut heittää vesilintua monet kerrat työmatkoillani. En olisi päässyt kitkoilla viime talvena edes kotipihaani, saati asiakkaiden lähellekään.

Vierailija
11/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:14"]

Nastarenkaat on parhaat tässä mun ajoympäristössä. Helsingin seudulla, jossa on isot liikennemäärät ja suht tasaista maastoa, pärjää varmasti kitkoilla hyvin. Mutta ei tässä maastossa.

[/quote]Vannoutuneet nastoilla ajajat ovat aina sitä mieltä että heidän kotiseudulleen kitkat ei sovellu. Minä olen kyllä pärjännyt ihan jokapaikassa, tosin jus Helsingissä tulee vähemmän ajettua. Mäkiä varten autossa on neliveto.

Vierailija
12/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:11"]

[/quote]Jääkelin painoarvo TM testissä on 40%, vaikka jäällä ajetaan noin 1% eteläsuomen talvesta.

Vierailija
13/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajanut toistakymmentä vuotta pelkillä kitkoilla, viime talvena ostettiin nastat mun autoon. Miehen autossa on kitkat ja ne on jatkossakin. Mä pärjään hyvin myös kitkoilla, mutta mies osti viime talvena mulle nastat. Ei mulla ole niin väliä, mutta ei välttämättä ole hyvä, että on kahdessa autossa erilaiset renkaat. Kitkat vaatii mun mielestä hiukan enemmän ennakointia.

Vierailija
14/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/22 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kitkat ja ne on ihan ok. Miehellä on nastat ja nekin on ihan ok. Molemmilla voi ajaa, kun tietää kuinka.

Tampereella on yksi kohta, josta joudun usein ajamaan, missä kitkoilla on vaikeuksia. Rautatienkatua kuin tulee vuolteenkadulle ja jos joutuu pysähtymään siihen liikennevaloihin toiseksi tai kolmanneksi autoksi ylämäkeen, siinä on usein sen verran jäätä, että on vaikea päästä kitkoilla pysähdyksistä liikkeelle. Jäähallilta Valtaväylälle nousu on vähän samanlainen, mutta siellä en ole niin usein. Nastoilla ei ole samanlaisia vaikeuksia. Mitään jarruttuamiseen liittyviä ongelmia mulla ei ole ollut, vaan vain tuossa jyrkästä liukkaasta mäestä pysähdyksista lähtiessä. Varmaan tähän vaikuttaa sekin, että autoni on aika kevyt.

Vierailija
16/22 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, taas on lokakuun loppu.

Vierailija
17/22 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä?

Vierailija
18/22 |